View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 10:35

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Capo för 12:a? 
Author Message

Är det nån som hittat nåt capo som funkar bra för en tolva (främst akutisk men problemet är ju samma på el-tolvan). De flesta capos har ju problemet att gummit är så pass hårt att när det vilar mot de tjockare strängarna så pressas inte de tunnare strängarna ner tillräckligt, vilket gör att de dämpas istället för att vila mot bandet. Kanske finns det nån lösning med ett mjukare gummi eller nåt, som lyckas trycka ner även de tunnare strängarna?

19 Mar 2013, 11:58
Profile ICQ WWW

Post Re: Capo för 12:a?
Here come the sun, eller Hotel California? Fast mer troligt ngt R.E.M-aktigt kanske :)

Det var ju inget svar på din fråga iofs. Kan bara konstatera att mitt gamla 70talscapo funkar även till 12or, men den har en mjuk plast"slang" av gummityp som trycker mot strängarna så det är nog, som du antar, där du ska kolla

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

19 Mar 2013, 12:11
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Here come the sun, eller Hotel California? Fast mer troligt ngt R.E.M-aktigt kanske :)
Det var ju inget svar på din fråga iofs. Kan bara konstatera att mitt gamla 70talscapo funkar även till 12or, men den har en mjuk plast"slang" av gummityp som trycker mot strängarna så det är nog, som du antar, där du ska kolla

Hehe, tror aldrig jag sett Peter Buck med capo! Snarare var det för att slippa transponera grejor när vi testar lite tonarter inför att spela några covers på en jobbtillställning.
Rent allmänt gillar jag också att lira med capo för att variera klanger.
Kanske ska kolla om det finns nåt capo med mjukare gummi än de vanliga varianterna. Borde väl vara lösningen, antar jag?

19 Mar 2013, 12:36
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Joshunznera wrote:

Hehe, tror aldrig jag sett Peter Buck med capo! Snarare var det för att slippa transponera grejor när vi testar lite tonarter inför att spela några covers på en jobbtillställning.
Rent allmänt gillar jag också att lira med capo för att variera klanger.
Kanske ska kolla om det finns nåt capo med mjukare gummi än de vanliga varianterna. Borde väl vara lösningen, antar jag?

Rekommenderar som vanligt Shubb.

19 Mar 2013, 13:13
Profile WWW

ChronicTown wrote:
Hehe, tror aldrig jag sett Peter Buck med capo!

True, men vill du spela Loosing my religion med gitarren så är ju en omstämd och capoförsedd 12a ett möjligt alternativ till mandolinen :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

19 Mar 2013, 13:27
Profile WWW

kjelle wrote:
ChronicTown wrote:

Rekommenderar som vanligt Shubb.

Hmm...nån speciell modell? De har ju en del på sin sajt som står som "12 string models", men det verkar mest handla om att de funkar på bredare greppbrädor. Det är ju inte nåt problem på Rickenbackern direkt... :?

19 Mar 2013, 14:06
Profile ICQ WWW

Det gäller väl att välja rätt efter radien. C1 om det är större radie (9.5" och uppåt) och normal bredd, C4 om det är vintage radie, d.v.s. 7.25". Är Rickens 12:a bred som en vanlig elgitarr funkar C1. Jag tror att jag har 4-5 st på lite olika ställen/väskor som passar på Fender (har inga 7.25"), Gibson, Martin D-style m.m. Alla är C1.
Shubbs gummi är "lagom" mjukt, skall vara optimerat för att likna fingret.

S-modellerna har jag inte testat, och nu är rullen inför även för C-modellerna. -3 modellerna funkar även för 6-string.

19 Mar 2013, 14:22
Profile WWW

kjelle wrote:
Det gäller väl att välja rätt efter radien. C1 om det är större radie (9.5" och uppåt) och normal bredd, C4 om det är vintage radie, d.v.s. 7.25". Är Rickens 12:a bred som en vanlig elgitarr funkar C1. Jag tror att jag har 4-5 st på lite olika ställen/väskor som passar på Fender (har inga 7.25"), Gibson, Martin D-style m.m. Alla är C1.
Shubbs gummi är "lagom" mjukt, skall vara optimerat för att likna fingret.

S-modellerna har jag inte testat, och nu är rullen inför även för C-modellerna. -3 modellerna funkar även för 6-string.

Tack för info! Ska snoka runt och se om Jam eller 4Sound har några shubb inne. Vore smidigt att testa lite. Riskerar möjligen att behöva köp två olika eftersom jag även vill att det ska funka på akustiska tolvan, som ju har lite bredare och planare greppbräda (12") än Rick:en (10").

19 Mar 2013, 14:29
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]