View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 08:37

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Ska vicka på slide... kan ni komplettera med tankar? 
Author Message

Post Ska vicka på slide... kan ni komplettera med tankar?
nåja.. bandet består av vanlig rocksättning. trummor, bas, elgitarr, acke och piano/orgel.

jag kommer byta mellan bas och slide gitarr (på elgitarr)

har tänkt ha en ernie ball volympedal för att kunna spela mer diskret och vara mer balanserad då det är väldigt dynamiska partier.
och kanske ett kort analog delay för att hålla kvar tonen lite. stämapparat såklart..
kommer spela på någon semiakustisk/halvakustisk gitarr.

spelar i öppet E och ska mest "förgylla" lite. och min självklara fråga till er som spelar slide (på elgitarr) är om ni använder kompressor?
och vart i kedjan skulle ni ha satt den isåfall? min självklara ide är att ha den GIT -> VOLYM -> COMP -> DELAY -> STÄRK

har ni isåfall tips på kompressor? jag har aldrig ägt elelr använt någon men kommer säkert göra flera vick i bandet under sommaren.

något annat man glömt?

08 May 2013, 11:50
Profile ICQ WWW

Post Re: Ska vicka på slide... kan ni komplettera med tankar?
Nu är jag ingen expert på slide, men brukar lira lite ibland för att just förgylla. Detta är mina tankar.
Delay, ja, definitivt. Compressor, ja kanske, men inte helt nödvändigt enligt min mening. Däremot så skulle jag rekommendera en bra overdrive/distpedal.
Och sen öva. Gärna experimentera med lite olika öppna stämningar.

08 May 2013, 12:00
Profile

DrSlim wrote:
Nu är jag ingen expert på slide, men brukar lira lite ibland för att just förgylla. Detta är mina tankar.
Delay, ja, definitivt. Compressor, ja kanske, men inte helt nödvändigt enligt min mening. Däremot så skulle jag rekommendera en bra overdrive/distpedal.
Och sen öva. Gärna experimentera med lite olika öppna stämningar.

det är väldigt små stärkare så det distar redan lite som det är faktiskt. men visst skulle en OD kanske göra jobbet som en comp i detta fall.

08 May 2013, 12:11
Profile ICQ WWW

En bra overdrive är lite roligare än en kompressor. Inget delay tycker jag men det är en smaksak. Allt hänger på ett bra vibrato i handleden och inte prylar egentligen.

08 May 2013, 12:16
Profile

Hög stränghöjd är det absolut första man ska fixa! Ett måste.
Sen gärna kompressor och skippa delay och kör på reverb i stället så är du hemma.

08 May 2013, 13:52
Profile

Det finns nog inga patentsvar, men jag personligen spelar alltid med fingrarna när jag spelar slide, tycker att jag får bättre kontroll så. Jag föredrar helt klart också ett renare gitarrsound till slide-spel. Kompressor vet jag att många förespråkar, men jag tycker bara att det förstärker alla missljud och spöktoner. För mig passar det bäst med sladden rakt in i en lite mindre förstärkare och möjligen lite reverb.

08 May 2013, 20:56
Profile

jag kör komprossorn innan volym. har faktiskt inte ens testat tvärt om men i mitt huvud funkar det klart bättre :-)

08 May 2013, 23:33
Profile

southbeck wrote:
Hög stränghöjd är det absolut första man ska fixa! Ett måste.
Sen gärna kompressor och skippa delay och kör på reverb i stället så är du hemma.

jo såklart. jag sätter på lite tjockare strängar också

09 May 2013, 12:23
Profile ICQ WWW

pudas wrote:
Det finns nog inga patentsvar, men jag personligen spelar alltid med fingrarna när jag spelar slide, tycker att jag får bättre kontroll så. Jag föredrar helt klart också ett renare gitarrsound till slide-spel. Kompressor vet jag att många förespråkar, men jag tycker bara att det förstärker alla missljud och spöktoner. För mig passar det bäst med sladden rakt in i en lite mindre förstärkare och möjligen lite reverb.

jag vill nog också ha ett ganksa så rent gitarrljud ändå. och fingrarna kommer jag nog också mest spela med.

09 May 2013, 12:23
Profile ICQ WWW

frans wrote:
jag kör komprossorn innan volym. har faktiskt inte ens testat tvärt om men i mitt huvud funkar det klart bättre :-)

jag tänker att den funktionen inte ritkigt funkar då ifall man åker mycket med volympedalen..? sen om volym är ställd på 100% som vanligt
så jobbar compressorn mer. så tänkte jag.

09 May 2013, 12:24
Profile ICQ WWW
Prova SlideRig

Kaskad-kopplade högpresterande kompressor!

Låter skitbra för slide!

Typ alla 70-80-tals album spelades in med denna typ av kompressorer (eller gjorde den
populär för allmänheten)..

=)

-Har själv skrivit in den i min tomte-klapp till mig själv...

09 May 2013, 13:22

red_house_painter wrote:
frans wrote:

jag tänker att den funktionen inte ritkigt funkar då ifall man åker mycket med volympedalen..? sen om volym är ställd på 100% som vanligt
så jobbar compressorn mer. så tänkte jag.

nu kanske jag är ute och cyklar men borde det inte vara tvärt om?

om du har kompressor efter volympedal försöker den jämna till ljudet så mycket som möjligt även om den får mindre signal? om du har den innan så får du ju bibehållet häng men kan ändå styra volymen?

eller är det ljudkaraktär du vill ändra med volympedalen och inte volym?

09 May 2013, 15:40
Profile

nu kanske jag är ute och cyklar men borde det inte vara tvärt om?

om du har kompressor efter volympedal försöker den jämna till ljudet så mycket som möjligt även om den får mindre signal? om du har den innan så får du ju bibehållet häng men kan ändå styra volymen?

eller är det ljudkaraktär du vill ändra med volympedalen och inte volym?[/quote]

nej du har nog rätt. min ide var såklart att man hade ett högsta peakläge på kompressorn men den jobbar såklart lika mycket om man har volumenpedalen ner på halv!

09 May 2013, 16:56
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]