View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Jun 2026, 09:47

Reply to topic  [ 10 posts ] 
uppmickning 
Author Message

Är jätte nöjd med ljudet PÅ scen (innan uppmickning av förstärkare) Men väldigt missnöjd över hur det låter ut i PA systemet.
Jag har provat att flytta runt mikrofonen och ändra avståndet från stärkaren, men blir inte nöjd. Ljudet som kommer ut är inte i närheten av hur det låter innan utljudet är på.

Vi kör på JBL C4 riggen och jag använder en Sm57a, kanske borde jag titta på någon sennheiser mikrofon? Är lite sugen på att testa 421 , 441 eller sennheiser e906. Någon som har någon erfarenhet av dem i live bruk? Eller kanske räcker det med att köpa en equalizer till mitt pedalbord?

Alla tips välkomnas! :-)

19 May 2013, 21:11
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: uppmickning
Hur är det med att testa annorlunda mikplacering, inåt/utåt på högtalarkonen, backa lite eller närmare högtalaren o.s.v. Det påverkar ljudet rätt mycket. Din mik SM57 är ju industristandard, vilket inte betyder att den är bäst, men det måste kunna gå att få ett vettigt ljud i PA med den. Testa det innan du byter, eller EQ:ar för mycket.
Annars är väl e906 hyllad rätt mycket, lättplacerad också.

19 May 2013, 21:16
Profile WWW

Jag tycker e906an är fantastiskt bra live. Tycker också den har blivit mer standard bland ljudtekniker än sm57. Det som är bra är att man så lätt hittar en sweetspot. Häng den över stärken, lite till sidan om konen så låter det kanon direkt. Den har ju större membran så den kanske tar upp ett större område än sm57.

19 May 2013, 21:27
Profile

Tack för svar/tips!

Utljudet är ju inte "dåligt" men det låter verkligen inte som det gör innan utljudet är på. Jag funderar också på om e906:an kan vara lite bättre just för att membranet är större. Jag har testat alla möjliga mikplaceringar, även testat en annan sm57a för att se om den är sönder, men det låter likadant.

19 May 2013, 21:38
Profile ICQ YIM WWW

Sen kommer det väl aldrig låta exakt likadant. Man har ju inte örat pressat mot tyget. Hittade hem i hemstudion när jag nyss testade använda två mickar samtidigt. En mitt i konen och en ute på sidan. Känns som att man får med hela spektrumet. Har funderat på att testa det live. Kanske via en egen liten mixer så man skickar en xlr till huvudbordet bara. Fast frågan är om det är värt det så klart.

19 May 2013, 21:43
Profile

Glöm inte mixerbordets EQ! Jag brukar ställa en helt rak kurva först, sen flyttar jag runt micken lite för att hitta där det låter bäst och avslutar sen med att fintrimma klangen med bordet EQ. Jag har svårt att se vittsen med att byta ut en SM-57a till något annat.

19 May 2013, 22:20
Profile

Detta brukar fungera för mig:

SM 57, eller ännu hellre 906 e om du har en sådan, placerad mittemellan konens utkant och högtalarens utkant, ca 2-3 centimeter ifrån högtalartyget. Low cut intryckt på mixern och ner med basen till kl 10.

Detta under förutsättning att man rattar ljudet på förstärkaren med högtalarelementet riktat mot dig så du inte "spelar för skorna"

På detta sätt låter det i mina öron ännu bättre ut i PA:t än på scenen. :D

19 May 2013, 23:06
Profile ICQ YIM WWW

Uppmickning är ett gissel, oberäkneligt och lynnigt.

Men det första man måste göra innan man börjar bli nöjd eller börjar joxa med micken är att tänka om om hur man skruvar sitt ljud. Vill man ha ett bra FOH ljud (eller studio, alla ställen där man mickar upp en gitarr) måste man börja skruva sitt ljud efter hur det uppmickade ljudet låter istället för hur det låter framför förstärkaren.
Man måste börja se hela kedjan från ens gitarr till FOH högtalarna som ens rigg, att den inte slutar vid förstärkaren.
Alltså att istället för att det låter som man vill framför förstärkaren som många gitarrister gör så skruvar man till det låter som man vill i FOH högtalarna (och då slutar det oftast med att det inte låter som man vill framför förstärkaren).

Gör man så så hittar man rätt snabbt rätt med sitt utljud.

Låter det precis som man vill framför förstärkaren kommer det uppmickade ljudet aldrig att låta som man vill.
Menande, det går inte att fånga så att det låter likadant hur man än gör.

/Magnus

19 May 2013, 23:29
Profile WWW

Skulle tro att de flesta inte inser (precis som Magnus är inne på) att det aldrig kommer låta ens i närheten när man rattat in sitt ljud för att låta bra när man står fem meter från lådan en bra bit åt sidan där man bara har rumsljud och inte något av det vassa direktljudet.
Som redan nämnts är ett bra trick att använda flera mickar, en mick bakom högtalarlådan kan göra underverk för att få mer botten.

20 May 2013, 08:19
Profile

Ja, det hänger ju lite på vad du jämför med. En uppmikad stärkare kommer aldrig att låta som du är van att höra den.

Har du spelat in mycket i studio? Det du kan/bör jämföra med är ju hur det låter uppmikat i studion.

Annars tycker jag 421:an är mkt trevligare än SM57, men live tror jag det kvittar faktiskt - ett liveljud är ju så stökigt ändå så skillnaderna går knappast fram...

En grej som inte nämnts här är om du har en låda med flera olika element - testa då med miken på varje, det kan vara en stor skillnad hur varje enskilt element låter, för att inte tala om uppe och nere i en vinklad 4x12:a. Låter som helt olika högtalare!

20 May 2013, 09:04
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]