| Author |
Message |
|
Oakman
|
 Lack på Les Paul-hals
Bort med skiten  Attachment:
bortmedskiten1.jpg [ 67.18 KiB | Viewed 1175 times ]
Det är bara en gammal Studio från 1991 så ingen behöver bli upprörd  Har i princip inte lirat på den på ett halvår pga lacken. Dags att göra nåt åt saken 
| 20 May 2013, 15:58 |
|
 |
|
LieMfB
|
 Re: Lack på Les Paul-hals
Hur har du tagit bort lacken?
|
| 20 May 2013, 16:40 |
|
 |
|
Oakman
|
Färgborttagningsmedel, liberon stripper. Ett lager på, vänta 30-40 minuter, sen är lacken upplöst till gegga som man torkar/skrapar av. Att slipa bort lacken gav jag upp ganska fort 
| 20 May 2013, 17:10 |
|
 |
|
46821
|
Helt rätt har gjort likadant själv man vill ju ha en gitarr man kan spela på utan att fastna på halsen 
|
| 20 May 2013, 18:10 |
|
 |
|
Krippa
|
Zakk Wylde-style.
|
| 20 May 2013, 19:15 |
|
 |
|
Oakman
|
46821 wrote: Helt rätt har gjort likadant själv man vill ju ha en gitarr man kan spela på utan att fastna på halsen  Precis! Har tidigare prova att få bort klibbigheten genom att slipa med fint sandpapper samt stålulla, men det duger fan inte. Får se hur detta blir med lite olja+vax. Brukar bli bra. Krippa wrote: Zakk Wylde-style. Jaså han har det? Har ingen koll på honom mer än att jag vet att han kan spela pentaskalan jättefort Jag började göra detta efter att ha inspirerats av MO och Forsman, här och på Diskant. När man väl börjat så går det inte att sluta... Tur att jag inte äger några fina samlarguror.
| 20 May 2013, 20:22 |
|
 |
|
46821
|
Oakman wrote: 46821 wrote: Helt rätt har gjort likadant själv man vill ju ha en gitarr man kan spela på utan att fastna på halsen  Precis! Har tidigare prova att få bort klibbigheten genom att slipa med fint sandpapper samt stålulla, men det duger fan inte. Får se hur detta blir med lite olja+vax. Brukar bli bra. Jag har kommit underfund med att kokt linolja och balsamterpentin är kanon i allafall på mahogny det härdar efter ett tag och blir hur bra som helst Krippa wrote: Zakk Wylde-style. Jaså han har det? Har ingen koll på honom mer än att jag vet att han kan spela pentaskalan jättefort Jag började göra detta efter att ha inspirerats av MO och Forsman, här och på Diskant. När man väl börjat så går det inte att sluta... Tur att jag inte äger några fina samlarguror.
|
| 20 May 2013, 20:30 |
|
 |
|
Oakman
|
46821 wrote: Jag har kommit underfund med att kokt linolja och balsamterpentin är kanon i allafall på mahogny det härdar efter ett tag och blir hur bra som helst Tror det är detta Magnus Olsson brukar rekommendera. Men jag kör nog på det jag brukar, dvs Tru-Oil gun stock finish+wax. Har funkat bra hittills. Blir det dåligt är det inte mer än att man får slipa ner skiten och börja om.
| 20 May 2013, 20:36 |
|
 |
|
46821
|
Oakman wrote: 46821 wrote: Jag har kommit underfund med att kokt linolja och balsamterpentin är kanon i allafall på mahogny det härdar efter ett tag och blir hur bra som helst Tror det är detta Magnus Olsson brukar rekommendera. Men jag kör nog på det jag brukar, dvs Tru-Oil gun stock finish+wax. Har funkat bra hittills. Blir det dåligt är det inte mer än att man får slipa ner skiten och börja om. Så sant som det var sagt 
|
| 20 May 2013, 20:39 |
|
 |
|
LieMfB
|
Intressant. Jag har också problem med klibbighet på min SG. "Tyvärr" är det ju en Historic, och därtill vit i färgen, så jag vill inte ta bort lacken/färgen helt, men det är ett intressant alternativ. Jag har våtslipat och stålullat, men det hjälper inte. Ett alternativ jag funderar på är att nitrolacka ovanpå originallacken och hoppas att Gitarrdelar.se's nitrolack är mindre klibbig än Gibsonoriginalet.
Var det för jobbigt och tidskrävande att slipa bort lacken förresten?
|
| 21 May 2013, 00:01 |
|
 |
|
Oakman
|
LieMfB wrote: Var det för jobbigt och tidskrävande att slipa bort lacken förresten? Ja, att slipa gav jag upp väldigt tidigt. Har gjort det på ett par strator innan, men då har det tagit kanske totalt 1 timme att slipa hela baksidan av halsen. Lacken på dem åker av enkelt med sandpapper. Men på LPn hände liksom nästan inget fastän jag slipade med 100-papper. Testade att skrapa med kniv och då gick det att komma ner till trät. Men det krävde en hel del kraft för att skrapa av lackbitarna och det kändes som jag karvade en ny halsprofil med alla ojämnheter jag skapade  Så jag gav ganska snabbt upp det också. Men det går säkerligen att slipa av det. När jag först googlade detta så var det många som föreslog att använda stämjärn och värmepistol. Det har jag inte provat...
| 21 May 2013, 00:18 |
|
 |
|
Oakman
|
Så vart den spelbar Attachment:
skitenborta.jpg [ 76.77 KiB | Viewed 897 times ]
Attachment:
gibbeframsida.jpg [ 65.77 KiB | Viewed 897 times ]
Så värst vackert blev ju inte, men det gör inget.
| 27 May 2013, 01:16 |
|
 |
|
LieMfB
|
Haha, okej! Du ska inte måla eller olja eller nåt?
|
| 28 May 2013, 11:30 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Du kan ju alltid betsa den med Cherry ....skulle bli snyggt. ........Och så blir den klibbig igen 
| 28 May 2013, 12:42 |
|
 |
|
Oakman
|
Mike Leaf wrote: Du kan ju alltid betsa den med Cherry ....skulle bli snyggt.
Jag gjorde faktiskt ett par taffliga försök att betsa. Men färgen matchade inte exakt, och jag fick inte tag i någon porfyllare så det blev rätt dåligt  Dock var träet väldigt ljust under så jag ville inte lämna det helt "trärent" innan jag började olja. Skulle sett för "nytt" ut. Så jag betsade, slipade ner, betsade, slipade ner osv. Tills det blev mörkare och mer djup. På fotot ser man dock hur fläckigt det blev, förmodligen pga jag inte använde porfyllare. Men det ser ganska ballt ut i verkligheten. Resten av guran är full av dings och avskrapad färg så det passar bra att det ser lite jävligt ut. LieMfB wrote: Haha, okej! Du ska inte måla eller olja eller nåt? Den är oljad och vaxad på bilden. Baksidan är helt jämn och slät. Känslan blev lika bra som på mina strator, så nära friktionsfritt man kommer med finish...
| 28 May 2013, 16:52 |
|
|