View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Jun 2026, 07:28

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Gitarr-setup för trögfattade 
Author Message

Post Gitarr-setup för trögfattade
Jag behöver göra lite setup på flera av mina gitarrer (framför allt stränghöjd), men känner mig fortfarande som en nybörjare och har ofta lite svårt att klura ut exakt var någonstans jag behöver justera. Och jag hittar ingen bra guide på nätet, så jag tänkte jag lika gärna kan fråga er här.

Om vi antar att jag har en Fender Stratocaster där halsen kan tiltas;

Var någonstans ska jag justera om:

1) Stränghöjden är för hög vid de första banden men låg vid 12:e bandet?
2) Stränghöjden är för hög kring 12:e bandet (och uppåt), men lagom vid översadeln?
3) Stränghöjden är för hög överallt?

Gäller exakt samma principer fast tvärtom ifall strängarna är för låga?
Nämn gärna om det är någon viktig skillnad på gitarr med limmad hals (ingen tilt-justering).

Något scenario jag missat? Man kanske inte ens kan generalisera så här ö.h.t.?

20 May 2013, 11:59
Profile

Post Re: Gitarr-setup för trögfattade
1. troligen för hög sadel. Fila ner är lösningen.

2. Stallet är för högt. Sänkt det. Man kan också shimma halsen för att lösa samma problem (men generellt än sämre lösning).

3. Kolla sadel höjd, hals relief och stallhöjd. Troligen kombination av alla tre.

Ja, tvärt om ifall det är för lågt. Fast det är svårt att fila upp en sadel, kanske.

4. För högt typ mellan 7 och 15 band, för mycket relief på halsen. Spänn trussrod.

5. För lågt typ mellan 7 och 15 band, för lite relief på halsen. Släpp trussrod.

/Magnus

20 May 2013, 13:04
Profile WWW

Köper helt MO:s enkla förklaring. Jag skulle kolla sadel, relief och stallhöjd på alla gitarrerna, och i just den ordningen.

20 May 2013, 13:54
Profile WWW

Tack!

Kom gärna med fler tips!

20 May 2013, 16:39
Profile

Här är en riktigt bra kokbok i gitarrsetup skriven av gitarrmakaren Ron Kirn. Han sprider den gratis
på Teleforumet TDPRI, så jag antar att det är OK att sprida den vidare.
https://www.dropbox.com/s/3dzurdaonurl82m/Setup-reader-spreads.pdf

20 May 2013, 21:37
Profile

Tackar!!! Intressant bok. Precis lagom nivå för det jag håller på med (setup och allmänt småmoddande). Han maler på rätt mycket i texten, men det är kul läsning. "Man, life is so darn complicated, unless you can play. Ya know, nobody ever gripes about the equipment a real artist is using, ever, except the roadie." :D

20 May 2013, 23:41
Profile

Jo, 'maler på', det gör han i sanning. :) Men det är rätt kul och han tycks veta vad han talar om.
Mina gitarrer blev verkligt mycket bättre efter att jag följt hans råd.

21 May 2013, 10:59
Profile

Vilka tips använde du? (Vad för setup gjorde du?)

21 May 2013, 17:27
Profile

Jag följde helt enkelt de flesta av råden i sakta mak. Det är rätt vilsamt pillande. Skillnaden blev ungefär från 'helt ok' gitarrer till 'bra' eller rent av 'riktigt bra'.

En sak hoppade jag på sätt och vis över. Jag har inte nån sån där bandkröningsfil. Någonstans läste jag om att man i stället kunde använda en liten nålfil, så jag testade det på en av gitarrerna. Den med mest urgröpta och slitna band, förstås. Det blev ju visserligen bättre än det varit från början, men det är rätt knepigt att få till det. Det vore bra mycket enklare med en riktig kröningsfil.

Får väl sätta upp en sådan på önskelistan.

Lycka till! :)

21 May 2013, 18:22
Profile

Okej! Har du hållt på och filat sadeln också? Det är mest där det kniper för mig -- d.v.s. det som jag saknar mest verktyg och erfarenhet av, fast jag vet att jag skulle behöva fixa några av mina sadlar.

21 May 2013, 22:47
Profile

LieMfB wrote:
Okej! Har du hållt på och filat sadeln också? Det är mest där det kniper för mig -- d.v.s. det som jag saknar mest verktyg och erfarenhet av, fast jag vet att jag skulle behöva fixa några av mina sadlar.

Köp bra sadelfilar typ http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... cts_id=260 (tyvärr är just dom slut för tillfället) Har du lite tålamod och kan läsa innantill på internet, fixar du en sadel själv. Filarna kostar vad en sadel set up kostar på verkstan. Att använda fel filar brukar ofta sluta med en helt ny sadel, lätt att skårorna blir ojämna i botten t.ex.

21 May 2013, 23:01
Profile WWW

Börja med att ha halsen helt rak med de strängar du ska använda påspända i den stämning du ska spela i. Sen ska du kolla så att alla band är jämnhöga.

Sen ska du fila till sadeln så stränghöjden är optimal över första bandet. Det är inte lätt men det blir enklare med bra verktyg, det krävs en del vetskap om vilken spelstil gitarristen har som ska spela instrumentet också. En gitarrist som spelar hårt kan inte ha lika låg stränghöjd för då blir det mer rassel, såvida man inte kan leva med lite mer rassel då dvs.

Sen ska du ställa in dragstången för att få den setup du är ute efter, kom ihåg att du måste justera när vädret ändrar sig, skillnaden mellan sommar och vinter är stor i Sverige så halsen rör på sig efter vädret såvida du inte har en hals som är gjord av nåt annat som inte reagerar som vanligt trä.

Det finns väldigt mycket bra guider på youtube som visar hur man gör allt detta.

OBS det krävs träning, att göra en riktigt bra setup på en gitarr är precis som det mesta annat i livet, man måste träna för att bli bra på det. Att ha bra verktyg hjälper verkligen enormt.

25 May 2013, 21:39
Profile ICQ WWW

Tack igen för tipsen!

26 May 2013, 21:41
Profile

Man skall nog ta den där pdf filen det länkades till med en nypa salt.
Killen verkar tycka att alla (utom custom shop) gitarrer måste bandslipas när de är nya för att fungera som de skall.
Lite hysteriskt, tycker jag nog.

/Magnus

26 May 2013, 23:26
Profile WWW

Ungefär vad jag tänkte också. Jag kommer inte att bandslipa mina gitarrer förutom kanske någon enstaka som har lite slitna band.

26 May 2013, 23:43
Profile

Haha ja. Är det bra så är det bra. Det finns ju ingen anledning att generalisera. Finns ju väldigt billiga gitarrer med utmärkt setup, faktum är att jag sällan har stött på ett nytt instrument som har kostat mer än 5000 kr som har haft en rakt av dålig setup.

Däremot så har jag stött på flera gitarrer som kostat mer än 20000 kr som har haft dåligt filade sadlar...

26 May 2013, 23:45
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]