|
|
Page 1 of 1
|
[ 18 posts ] |
|
Få bort lack på baksidan av hals
| Author |
Message |
|
plowhand
|
 Få bort lack på baksidan av hals
Har säkert diskuterats förrut, har en japantele som jag skulle vilja få bort lite av lacken på baksidan av halsen. har sett lite olika varianter, vissa kör stålull, vissa få ner den till trären känsla, är nästan inne på det senare men skulle inte vilja göra det själv. Någon som vet nån i GBG-trakten som utför sånt jobb snyggt?
|
| 23 May 2013, 19:46 |
|
 |
|
Oakman
|
 Re: Få bort lack på baksidan av hals
Jag skulle rekommendera dig att slipa ner lacken och ge halsen en oljefinish. Finns en bra tråd på Diskant: http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f=9&t=759Det är inte svårt.
| 23 May 2013, 21:33 |
|
 |
|
dynaflux
|
Tänk på att lacken har en funktion; att skydda halsen mot att handsvett tränger in. Det är skälet till att det inte finns så många tillverkare som gör halsar utan lack. Warmoth uppger att garantin inte gäller om den inte är lackad och att olja inte är tillräckligt.
Dessutom kan det hända att gitarren låter muddigt efter att man oljat in halsen.
Mitt tips är att du bara mattar ner lacken med stålull.
|
| 23 May 2013, 22:27 |
|
 |
|
Trout
|
dynaflux wrote: Dessutom kan det hända att gitarren låter muddigt efter att man oljat in halsen. .
Va?!
|
| 23 May 2013, 22:28 |
|
 |
|
dynaflux
|
Jo, jag har upplevt detta. Om olja hade haft någon positiv inverkan på ljudet hade man oljat in akustiska gitarrer istället för att lacka dem. 
|
| 23 May 2013, 22:34 |
|
 |
|
Oakman
|
Personligen har jag snarare upplevt att gitarrerna blivit lite mer resonanta efter ovanstående ingrepp.
Sen är det förmodligen sant att originalfinishen skyddar bättre än en oljefinish. Tror dock det är väldigt ovanligt att en hals skruvar på sig pga det. Självklart är det inget man gör på en svindyr samlargura. Att göra ingreppet på en vanlig massproducerad strata känns ju inte särskilt drastiskt, går halsen åt helsike så går den ju enkelt att byta.
| 23 May 2013, 22:39 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Har man en härdande olja så blir ytan i princip förseglad - precis som med lack, fast med den fördelen att det inte är kladdigt och klibbigt. Jag använder Tru-Oil, men det finns flera andra märken som har liknande egenskaper. Jävla bra Diskant-tråd det där faktiskt! 
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 23 May 2013, 22:45 |
|
 |
|
Amp Healer
|
dynaflux wrote: Jo, jag har upplevt detta. Om olja hade haft någon positiv inverkan på ljudet hade man oljat in akustiska gitarrer istället för att lacka dem.  Mja,,,,, om det skulle vara andledningen, så hade nog fioler av klass varit lackade och inte ha flertalet lager med linolja som dom nu har 
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 23 May 2013, 23:06 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10953 Location: I skogen utanför Göteborg
|
MusicMan, Tyler, Suhr, Ibanez, och säkert hundr tillverkare till säljer oljade halsar. MusicMan har det på alla.
Dränker man halsen i olja tror jag också att det påverkar ljudet negativt, men det gör man ju inte. Och det är samma sak med lack, för mycket dödar.
Jag tycker, oftast, gitarrer låter bättre och öppnare, när man tar bort lacken. Även på kroppen. Bara halsen är ingen stor skillnad,
Helt klart är ett mer öppet trä känsligare än ett mer stängt. Men med olja är det stängt nog för att man inte kommer att märka något "problem" förrän långt efter man är död.
Jag är helt säker på att man kan känna sig helt trygg med att ta bort lacken på halsen. Tar man bort lack kommer det att finnas lite kvar inne i träet som hjälper till att hålla det stängt (så länge man inte slipar väldigt djupt). Jag tror, utan något ingående test av det, att det är bättre än en hals som aldrig blivit lackad, men tror inte heller det är något problem.
Olackade halsar är känsligare för värderskiften när man reser, men inte så att det stör (alla trä halsar utan mer förstärkning bråkar lite då). Jag har gitarrer som varit utan lack i över tjugo år utan problem. Några av dem har spelat 150 gig om året i 10 av dem utan att bråka.
Så finns det ett problem är det nog mer teoretiskt än praktiskt.
Lack på halsen är ju hemskt. Hellre 10 år utan och sen en död gitarr (även om det inte är så) än tio år med och gitarrer fortfarande är perfekt.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 23 May 2013, 23:23 |
|
 |
|
svaj
Joined: 03 Mar 2006, 11:29 Posts: 1006 Location: Helsingborg
|
All lack ska bort! Förstör ton och look.
|
| 24 May 2013, 00:46 |
|
 |
|
dynaflux
|
Amp Healer wrote: dynaflux wrote: Jo, jag har upplevt detta. Om olja hade haft någon positiv inverkan på ljudet hade man oljat in akustiska gitarrer istället för att lacka dem.  Mja,,,,, om det skulle vara andledningen, så hade nog fioler av klass varit lackade och inte ha flertalet lager med linolja som dom nu har  Nja, fioler är lackade. I vissa lacker använder man linolja för att lösa upp harts och vax.
|
| 24 May 2013, 00:55 |
|
 |
|
dynaflux
|
Magnus Olsson wrote: MusicMan, Tyler, Suhr, Ibanez, och säkert hundr tillverkare till säljer oljade halsar. MusicMan har det på alla.
Dränker man halsen i olja tror jag också att det påverkar ljudet negativt, men det gör man ju inte. Och det är samma sak med lack, för mycket dödar.
Jag tycker, oftast, gitarrer låter bättre och öppnare, när man tar bort lacken. Även på kroppen. Bara halsen är ingen stor skillnad,
Helt klart är ett mer öppet trä känsligare än ett mer stängt. Men med olja är det stängt nog för att man inte kommer att märka något "problem" förrän långt efter man är död.
Jag är helt säker på att man kan känna sig helt trygg med att ta bort lacken på halsen. Tar man bort lack kommer det att finnas lite kvar inne i träet som hjälper till att hålla det stängt (så länge man inte slipar väldigt djupt). Jag tror, utan något ingående test av det, att det är bättre än en hals som aldrig blivit lackad, men tror inte heller det är något problem.
Olackade halsar är känsligare för värderskiften när man reser, men inte så att det stör (alla trä halsar utan mer förstärkning bråkar lite då). Jag har gitarrer som varit utan lack i över tjugo år utan problem. Några av dem har spelat 150 gig om året i 10 av dem utan att bråka.
Så finns det ett problem är det nog mer teoretiskt än praktiskt.
Lack på halsen är ju hemskt. Hellre 10 år utan och sen en död gitarr (även om det inte är så) än tio år med och gitarrer fortfarande är perfekt.
/Magnus Visst finns det nytillverkade gitarrer som använder olja (jag skrev att de inte är så många). Håller helt med dig att lack påverkar ljudet negativt, i synnerhet mycket lack och fel lack. Samma med olja; för mycket är inte bra och härdande är gissningsvis inte samma sak som icke-härdande när det kommer till ton. Personligen tycker jag det känns "ofärdigt" utan lack och dessutom gillar jag inte looken.
|
| 24 May 2013, 01:11 |
|
 |
|
dacca
|
Jag har kört Tungolja på ett par gitarrer, och det tycker jag funkat mycket bra. Lätt att jobba med, och ger en bra yta.
_________________ ///dacca
"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"
|
| 24 May 2013, 19:52 |
|
 |
|
kri
|
plowhand wrote: Har säkert diskuterats förrut, har en japantele som jag skulle vilja få bort lite av lacken på baksidan av halsen. har sett lite olika varianter, vissa kör stålull, vissa få ner den till trären känsla, är nästan inne på det senare men skulle inte vilja göra det själv. Någon som vet nån i GBG-trakten som utför sånt jobb snyggt? Kolla med Åke! http://www.gitarrmakaren.seMvh Ulf
|
| 24 May 2013, 20:47 |
|
 |
|
1337storm
|
Mina gamla Jackson, Charvels och Kramers från 80-talet har haft oljade halsar sen dom byggdes och dom lever å har hälsan...inte minsta problem. Jag har nog slipat ner och oljat nåt 20-tal halsar och även dom trivs hur bra som helst med det. Visst nån gång då och då kan man få dra av dom ett varv och olja om dom, men det är inte särskilt betungande. En del lacker har jag bara mattat ner med fint slippapper och det funkar helt okej det med, dock polerar man ju upp lacken rätt fort med handen när man spelar så man måste göra om det då och då och till slut går man ju genom lacken, men då är det bara att slipa rent hela rasket och köra olja:) Förr slipade jag bort lacken (gillar inte att kladda med färgbortagningsmedel på halsar) men nu har jag börjat ta det grova med sickel i stället och sen slipa det sista, går betydligt fortare, rekommenderas.
_________________ ...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...
|
| 25 May 2013, 20:02 |
|
 |
|
holmis63
|
1337storm wrote: Mina gamla Jackson, Charvels och Kramers från 80-talet har haft oljade halsar sen dom byggdes och dom lever å har hälsan...inte minsta problem. Jag har nog slipat ner och oljat nåt 20-tal halsar och även dom trivs hur bra som helst med det. Visst nån gång då och då kan man få dra av dom ett varv och olja om dom, men det är inte särskilt betungande. En del lacker har jag bara mattat ner med fint slippapper och det funkar helt okej det med, dock polerar man ju upp lacken rätt fort med handen när man spelar så man måste göra om det då och då och till slut går man ju genom lacken, men då är det bara att slipa rent hela rasket och köra olja:) Förr slipade jag bort lacken (gillar inte att kladda med färgbortagningsmedel på halsar) men nu har jag börjat ta det grova med sickel i stället och sen slipa det sista, går betydligt fortare, rekommenderas. Är det mahognyhalsar du har gjort så med? Jag tycker lönn blir så ful när den oxiderar men man kanske stoppar det helt med inoljning eller? Har en massa gitarrer men den med skönast hals är en Squier silver series strata med nedspelad lack och gråoxiderad, men helt friktionslös känns den.
|
| 25 May 2013, 20:16 |
|
 |
|
Amp Healer
|
dynaflux wrote: Amp Healer wrote: Mja,,,,, om det skulle vara andledningen, så hade nog fioler av klass varit lackade och inte ha flertalet lager med linolja som dom nu har  Nja, fioler är lackade. I vissa lacker använder man linolja för att lösa upp harts och vax. Nu skrev jag : fioler av klass, med det menade jag inte några nybörjar fioler utan sånna som proffs lirar på. Och då lovar jag dig att dom INTE är lackade! Om du tänker efter, så fanns inte dagens typer av lack när Stradivarius gjorde sina fioler, och ingen har sen dess gått ifrån ett "vinande koncept" om man byggaer en fiol av klass.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 25 May 2013, 21:15 |
|
 |
|
1337storm
|
holmis63 wrote: Är det mahognyhalsar du har gjort så med? Jag tycker lönn blir så ful när den oxiderar men man kanske stoppar det helt med inoljning eller? Har en massa gitarrer men den med skönast hals är en Squier silver series strata med nedspelad lack och gråoxiderad, men helt friktionslös känns den.
Jag har kört samma recept på både mahogny och lönn, bara olja, inget vax (många kör med både och). Allt från Gibson, Jackson, Charvel, Epiphone, Kramer, Ibanez, Fender, Tokai och säkert en hel del mer som jag inte kommer ihåg har oljats genom åren. Ingen av dom har blivit missfärgade. Förr blandade jag egen grogg med linolja och terpentin, men nu kör jag kör med den här oljan : http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=1471Den torkar mycket snabbaretycker jag.
_________________ ...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...
|
| 25 May 2013, 21:56 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 18 posts ] |
|