View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Jun 2026, 09:44

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Tune-O-Matic och klackarna. Lefty? 
Author Message

Post Tune-O-Matic och klackarna. Lefty?
Varför sitter klackarna vända tre och tre? Brukar klackarna vara lika höga? Brukar klackarna gå att vända? Har ett (kanske junior-)stall där klackarna är lika höga och kan vändas med lite god vilja.

Mekade igår med en jättebillig asiatisk 335-kopia, lefty. Den var nog tämligen omekad. Efter en hel del skruvande och hög stränghöjd så skorrade den så att de hördes genom förstärkaren. Tog bort stallet och konstaterade att skårorna i bassträngarnas sadlar såg ut som söndertuggade tänder. Själva sadlarna är olika höga. E-strängarna lägst. Jämnade till skårorna och tillbaka (klackarna är egentligen sönderfilade). Lite lägre stränghöjd, skorrar lite mindre och det hörs inte genom förstärkaren. Efter rätt många timmar kom plötsligt tanken: Modifierat/sönderfilat högerstall? Via nätat kom snabbt bilder som visar att klackarna sitter som på ett högerstall. Inget förvånande eftersom potarna är lefty medan rattarna och texten höger och plektrumskyddet utskuret (med kniv+) från första bästa mjuka plastbit.

Liknar Gmf-stallet nedan som säkert är bättre.
http://gmf.jetshop.se/stall-lp-14-hal-k ... -1235.aspx

27 May 2013, 11:53
Profile

Post Re: Tune-O-Matic och klackarna. Lefty?
Klackarna är väl vända för att det behövs en större räckvidd för intonering? Att dom är vända 3 och 3 stämmer inte alltid. Om stallklackarna satt som ett högerstall, borde väl intoneringen vara helt off?
T:O:M: stallet är konstruerat för att följa greppbrädans rundning, och E-klackarna skall vara lägst. Bassidan ställs lite högre för att bassträngarnas svängningsamtplitud är större, och därför mer benägna att skorra.

Men, detta visste du redan, gissar jag?

27 May 2013, 12:58
Profile WWW

Post Re: Tune-O-Matic och klackarna. Lefty?
Tack, jag behövde en bekräftelse på klackarnas skjutmån. Då behöver jag inte fundera mer över klackarnas fram eller bak. Intonering var inte att tänka på i söndags utan jag stämde lite snabbt vid femte bandet som i musikskolan. Stallet sitter på samma avstånd från sadeln som på Vikingen, så det sitter nog någorlunda rätt. Halsen är rätt platt så ett stall med klackarna som på juniorstallet borde bli bra.

Har kollat stall på nätet och det ska inte se ut som mitt stall med sönderhackade/filade skåror för bassträngarna. Nytt stall blir det.

29 May 2013, 01:53
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]