| Author |
Message |
|
CarlM
|
 Ibanez-chock för Gibson/Gretsch-stofil (Tack för hjälpen MO)
För en tid sedan började jag fundera på vad jag skulle köpa för gitarr till 13-åringen som fortfarande spelade på sin 3/4-strata och som gillar Metallica. Naturligtvis skulle han inte ha någon gubbmodell som jag eller mina kompisar spelar på och till slut ringade jag in det till ESP/Ltd (inte fel om man gillar Metallica) och Ibanez. Efter lite mer luskade, så kom jag fram till att Ibanez var rätt för honom, eftersom det skulle vara lättspelat, ogubbigt och snyggt i ett 13-årigt Metallica-fans ögon. Frågan var bara nu vilken modell och med hjälp av er här så förstod jag att RG var rätt och att det borde vara japanskt. Tyvärr var RG-japanerna inom budget alla ganska risiga och det är ju inte kul när man är 13 och ska få sin första stora elgitarr. Så efter rekomendation från bl a Magnus O, som länkade till en demovideo han hade gjort med en RG350DX jag började leta efter en RG350 och det fanns en hel del runt 2000:-. Till slut hittade jag en fin vit i nästan nyskick för rätt pengar. Väl hemma så märker jag att den i praktiken är ospelbar eftersom det är helt feljusterad. Så jag la en hel kväll på den och det var inget som inte gick att fixa med skruvmejslar och insexnycklar. Så var det dags för provspelning... Ibanez för mig är lite som vampyrer och solljus. Men jag var ju tvungen att testa för att kolla justering. Den var helt otroligt lätspelad och har den absolut snabbaste halsen jag spelat på. Skitkul helt enkelt. Ja, ja. Men den låter säkert skit tänkte jag, med sina läskiga japankonstruerade mickar, när jag kopplade inte den i en av mina förstärkare. Kvack! Flämt! Den låter ju helt OK!! Helt obegripligt. Jag gillar ju bara USA-kostruerade gitarrer annars. Utseendet hindrar mig förstås från att köpa en själv men jag är grymt imponerad, trots att den är en Ibanez tillverkad i Indonesien (Ibanezien?) Bäst av allt, 13-åringen blev överlycklig och spelar på den varje dag. Stort tack till Magnus O för tips och svar på frågor! Så här ser den ut förresten:  /CM
|
| 31 May 2013, 18:53 |
|
 |
|
holmis63
|
 Re: Ibanez-chock för Gibson/Gretsch-stofil (Tack för hjälpen
man får gratulera grabben då! Och så tycker jag du ska prova de Kina tillverkade AR300, 325 och 420 + artcore/artstar ihåliga guror, också Kina, men man blir oerhört imponerad av dessa guror bara man provar. Och de har traditionellt utseende, de flesta! Bara säger detta, jag blir alldeles till mig var gång jag tar upp nån av dom och jag var också only MIA för 20 år sen jag med. Men sen köpte jag en gammal Ibanez artist efter att ha provat en polares dito, MIJ visserligen, men det rev nån mur och nu har jag en massa Ibanezer och jag spelar ärligt talat hellre på dem än mina Amerikanska gitarrer!
|
| 31 May 2013, 19:06 |
|
 |
|
Jean
|
kul att han gillar den jag gillar ibanezer och även lite "gubbigare" gitarrer jag skulle vilja köpa den där ibanezen om det inte vore för shark-inlays har en vit ibanez rg550, bara synd att huvudet är svart på den
|
| 31 May 2013, 19:07 |
|
 |
|
CarlM
|
holmis63 wrote: man får gratulera grabben då! Och så tycker jag du ska prova de Kina tillverkade AR300, 325 och 420 + artcore/artstar ihåliga guror, också Kina, men man blir oerhört imponerad av dessa guror bara man provar. Och de har traditionellt utseende, de flesta! Bara säger detta, jag blir alldeles till mig var gång jag tar upp nån av dom och jag var också only MIA för 20 år sen jag med. Men sen köpte jag en gammal Ibanez artist efter att ha provat en polares dito, MIJ visserligen, men det rev nån mur och nu har jag en massa Ibanezer och jag spelar ärligt talat hellre på dem än mina Amerikanska gitarrer! Jag har egentligen de gitarrer jag behöver. Men man blir ändå sugen ibland. Som tur är har jag lyckats stå emot massa gitarrer jag gärna vill ha eftersom jag faktiskt inte behöver dem. Jag behöver ingen Firebird, eller Crestwood eller Wiltshire eller Flying V eller Jet eller SG eller ES-335 även om jag gärna skulle vilja ha. Så något Ibanez-köp till mig blir det nog inte, men om det blir det så blir det en RG eller en JEM, men då får jag se till att ha ljuset släckt när jag spelar... 
|
| 01 Jun 2013, 14:16 |
|
 |
|
CarlM
|
Jean wrote: kul att han gillar den jag gillar ibanezer och även lite "gubbigare" gitarrer jag skulle vilja köpa den där ibanezen om det inte vore för shark-inlays har en vit ibanez rg550, bara synd att huvudet är svart på den Det finns 350 med prick-inlägg. Jag hittade både blåa och gula ute. Men eftersom jag visste att han gillade lillebrosans mini-Ibba med haj-inlägg, så vad den här klockren för honom. /CM
|
| 01 Jun 2013, 14:22 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10976 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Kul tråd att läsa! Alltid kul när alla nöjda och ens tips föll i god jord.
Jag tycker själv att de där 350 modellerna lätt är en gitarr jag skulle ta upp på scen utan att känna att fattas något. Hade jag hunnit hade jag bytt mickarna, men det är inte ett måste.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 01 Jun 2013, 18:29 |
|
 |
|
Freppezon
|
Tyckte mickarna hade ganska bra "umph och stuns i basregistret".. 
|
| 01 Jun 2013, 20:35 |
|
 |
|
rocky67
Joined: 08 Apr 2007, 15:40 Posts: 1234 Location: Uppsala SWISH
|
Hur uttalas egentligen Ibanez? Iibannees Ajbanäss eller på något japanskt sätt?
_________________ If you're too stupid for science - try religion!
|
| 01 Jun 2013, 21:12 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
rocky67 wrote: Hur uttalas egentligen Ibanez? Iibannees Ajbanäss eller på något japanskt sätt? Tänk spanska med en japansk skruv. /Magnus
|
| 01 Jun 2013, 23:09 |
|
 |
|
rocky67
|
HIbba-neeths tänker jag då.... 
|
| 01 Jun 2013, 23:36 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
vad ska man ha för Ibanez om man vill ha en gubbgitarr utan floyd, sharks och spetsiga horn men med supersnabb hals?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 02 Jun 2013, 06:20 |
|
 |
|
B.B.A.
Joined: 03 Nov 2011, 15:54 Posts: 646 Location: Ibanez country
|
Joshunznera wrote: vad ska man ha för Ibanez om man vill ha en gubbgitarr utan floyd, sharks och spetsiga horn men med supersnabb hals? Kolla in Ibanez FR-serien. Samma snabba halsar som RG men ser ut som en tele.
_________________ Ibanez - New Ideas For Today's Musicians
|
| 02 Jun 2013, 08:50 |
|
 |
|
HRJ
|
rocky67 wrote: Hur uttalas egentligen Ibanez? Iibannees Ajbanäss eller på något japanskt sätt? Har alltid uttalat det som "libanes" (man från Libyen) fast utan L:et i början.
|
| 02 Jun 2013, 10:10 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Joshunznera wrote: vad ska man ha för Ibanez om man vill ha en gubbgitarr utan floyd, sharks och spetsiga horn men med supersnabb hals? Till exempel FR420  S421  SA360QM  SV5470QE  Alla utom den sista är billiga modeller. /Magnus
|
| 02 Jun 2013, 10:19 |
|
 |
|
Joshunznera
|
HRJ wrote: rocky67 wrote: Hur uttalas egentligen Ibanez? Iibannees Ajbanäss eller på något japanskt sätt? Har alltid uttalat det som "libanes" (man från Libyen) fast utan L:et i början. Ajbaniis skulle jag ha sagt, men jag är ju inte japan 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 02 Jun 2013, 10:24 |
|
 |
|
holmis63
|
Magnus, det där är väl inga GUBBgitarrer? Det här är en utmärkt GUBBgitarr från Ibanez, men det visste du väl redan Josh?
Attachments:
IMG_0119 web.jpg [ 98.43 KiB | Viewed 1577 times ]
Last edited by holmis63 on 02 Jun 2013, 10:25, edited 1 time in total.
|
| 02 Jun 2013, 10:25 |
|
 |
|
Joshunznera
|
FR420  Den där var ju helt ok!
|
| 02 Jun 2013, 10:25 |
|
 |
|
Joshunznera
|
holmis63 wrote: Magnus, det där är väl inga GUBBgitarrer? Det här är en utmärkt GUBBgitarr från Ibanez, men det visste du väl redan Josh? jo Artcore har jag redan och har haft en hel hög. Men nu var det frågan om en gubbgitarr med racerhals 
|
| 02 Jun 2013, 10:27 |
|
 |
|
holmis63
|
Joshunznera wrote: holmis63 wrote: Magnus, det där är väl inga GUBBgitarrer? Det här är en utmärkt GUBBgitarr från Ibanez, men det visste du väl redan Josh? jo Artcore har jag redan och har haft en hel hög. Men nu var det frågan om en gubbgitarr med racerhals  Sorry, ni blandar ihop begreppen här, en gitarr med racerhals är per definition inte en GUBBgitarr, måste tyvärr gå in här för att inte förvirra hela begreppsvärlden, viktiga saker hörrni 
|
| 02 Jun 2013, 10:46 |
|
 |
|
kjelle
|
FR420 såg ju rätt intressant ut, ska skaffa en bra startgura till sonen (en vuxen man  ). Hur är dom där jämfört med Roadcore?
| 02 Jun 2013, 12:52 |
|
 |
|
rocky67
|
HRJ wrote: rocky67 wrote: Hur uttalas egentligen Ibanez? Iibannees Ajbanäss eller på något japanskt sätt? Har alltid uttalat det som "libanes" (man från Libyen) fast utan L:et i början. Ibyer ? 
|
| 02 Jun 2013, 13:34 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
kjelle wrote: FR420 såg ju rätt intressant ut, ska skaffa en bra startgura till sonen (en vuxen man  ). Hur är dom där jämfört med Roadcore? FR har samma typ av halsprofil som de flesta RG har, åt det tunnare och plattare hållet och jumbo band. RC har tjockare halsar med mer C profil, mer radius och medium band (känns som en halvtjock tele hals). Kroppen på RC är mahogny och utan arm-cut medan FR är ask med arm-cut. FR 320 är dock mahogny. Gitarrerna känns helt olika att spela på, jag själv gillar båda men om jag bara fick väla en så skulle jag utan att blinka välja FR. Mickarna i RC är snälla PAF (ungefär), trelägesswitch och de ljud man traditionellt får av sånt. FR är ungefär lika heta (kanske lite hetare) men har en annan karaktär, öppnare och lite pingigare. Det är 5-läges switch med lite annorlunda koppling på den, så den är extremt bred ljudmässigt. I läge ett stall i serie, läge två stallmick splittad (sprilligt och singlecoiligt), läge 3 båda splittade (låter som en tele i mittläget), 4 är halsmick splittad och 5 hals i serie. FR är en RG för vuxna /Magnus
|
| 02 Jun 2013, 13:43 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Magnus Olsson wrote: kjelle wrote: FR420 såg ju rätt intressant ut, ska skaffa en bra startgura till sonen (en vuxen man  ). Hur är dom där jämfört med Roadcore? FR har samma typ av halsprofil som de flesta RG har, åt det tunnare och plattare hållet och jumbo band. RC har tjockare halsar med mer C profil, mer radius och medium band (känns som en halvtjock tele hals). Kroppen på RC är mahogny och utan arm-cut medan FR är ask med arm-cut. FR 320 är dock mahogny. Gitarrerna känns helt olika att spela på, jag själv gillar båda men om jag bara fick väla en så skulle jag utan att blinka välja FR. Mickarna i RC är snälla PAF (ungefär), trelägesswitch och de ljud man traditionellt får av sånt. FR är ungefär lika heta (kanske lite hetare) men har en annan karaktär, öppnare och lite pingigare. Det är 5-läges switch med lite annorlunda koppling på den, så den är extremt bred ljudmässigt. I läge ett stall i serie, läge två stallmick splittad (sprilligt och singlecoiligt), läge 3 båda splittade (låter som en tele i mittläget), 4 är halsmick splittad och 5 hals i serie. FR är en RG för vuxna /Magnus låter ju som en riktigt intressant gitarr! Jag gillar Ibanez i allmänhet men har ibland svårt för deras formgivning, speciellt verkar avdelningen för designen av huvuden behöva uppdateras med några designers som har ngn sorts känsla för form 
|
| 02 Jun 2013, 13:47 |
|
 |
|
Jean
|
men hur är svajet på en ny 350 ? på min 550 kan jag köra en hel del divebombs och slayersolon för att sen fortsätta spela annars är ju den här godingen på väg tillbax =)) http://www.thomann.de/se/ibanez_dt520_crs.htm
|
| 02 Jun 2013, 14:21 |
|
 |
|
LieMfB
|
rocky67 wrote: Hur uttalas egentligen Ibanez? Iibannees Ajbanäss eller på något japanskt sätt? Kolla på SOS Sällskapsresan 3 så får du en uttalsdemonstration.
|
| 02 Jun 2013, 14:30 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
De nya 350, de med ZPS2Fe (zero point system), håller stämningen bättre än de gamla EDGE modellerna (alla som är utan backstop). Men man känner backstop grejen ganska rejält när man svajar, det krävs mer kraft för att svaja (trycka det förbi backstopen). Så alla såna grejer som darrljud när man slår på svajarmen fungerar inte, backstopen fångar det direkt. Tar man bort den (går att göra på alla de med ZPS grejen) är svajet ett snäpp sämre än de gamla EDGE versionerna. Man behöver gå upp till Edge-Zero då, det är bättre än gamla EDGE på alla sätt. Har en bättre backstop än den på 350 också. Även om de håller stämningen bättre är ändå EDGE PRO min personliga favorit, men endast och bara av gammal vana. /Magnus
|
| 02 Jun 2013, 20:19 |
|
 |
|
SimonW
|
Magnus, har du testat en FR1620 Prestige? Hur skulle du i så fall jämföra den mot en FR420? 
|
| 02 Jun 2013, 21:27 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
SimonW wrote: Magnus, har du testat en FR1620 Prestige? Hur skulle du i så fall jämföra den mot en FR420?  Ja, har testat 1620 (har 3), även 2620 (har 2) och 8620 (J-Custom versionen, har 1). Man känner skillnad på byggkvalitet på halsen på 1620 och 420. Svårt att beskriva skillnaden men det känns att det är bättre, stabilare. Det märks också skillnad på träval i kroppen, det är (i brist på att komma på något bättre ord) fylligare och livligare i 1620. Har provat många nog för att våga säga att det är en skillnad som oftast är där. Även mickarna i 1620 är bättre, lite bättre separation och lite bättre öppenhet i toppen. Men det är ingen stor skillnad ljudmässigt i mickarna, om jag skall vara ärlig. Stämskruvarna är också bättre på 1620. Stallet är samma på båda modeller. Summa sumarum så skulle jag säga att 1620 är en bättre gitarr, men inte så mycket bättre att det är värt uppgraderingen från 420. Både 420 och 320 (samma gitarrer, bara träet i kroppen som skiljer) är väldigt trevliga gitarrer. Själv har jag spelat massor av gig på en vit 320 med mickarna byta till 36th PAF. Helt ärligt märker jag ingen påtaglig skillnad på den och mina J -Custom och LACS FR på annat än att halsarna på de senare klarar att resa mycket bättre (stabilare). Jag älskar verkligen FR modellen, märks det? På det stora hela det enda jag spelar på sen flera år tillbaka. /Magnus
|
| 02 Jun 2013, 22:58 |
|
 |
|
SimonW
|
Grymt svar! Tack!  Blir nog att hämta hem en 420 eller en Roadcore framöver då!
|
| 02 Jun 2013, 23:17 |
|
 |
|
HRJ
|
rocky67 wrote: HRJ wrote: Har alltid uttalat det som "libanes" (man från Libyen) fast utan L:et i början.
Ibyer ?  Asch, Libyen, Libanon.. 
|
| 03 Jun 2013, 17:09 |
|
|