| Author |
Message |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 En tredje snabb fråga.. Plate load
Haha, börjar ni bli trött på mig?? Snubblade precis på utrycket plate load. Aldrig hört talas om det förut. Randall Aiken wrote: Plate load is equal to 1/4 output transformer plate-to-plate impedance in class AB push-pull. Dock gjorde det inte mig ett dugg mer vis. Någon som kan förklara hur jag mäter upp det?
_________________ David
|
| 05 Jun 2013, 00:43 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: En tredje snabb fråga.. Plate load
Randall har 1/2 rätt.
Så länge PP klass AB steg befinner sig i klass A arbetsområde, dvs styrs ut bara så mycket att båda rören leder ström under hela signalperioden - för sådana tankeexperiment och faktiska mätningar använder vi sinusvåg som signal - så har vi signalström i OT primärlindningens båda halvor. Då är lastimpedansen som kan observeras mellan slutsgrören anoder det som anges i transformatorspecen t.ex. Raa=6.6k När slutsteget styrs ut ur klass A och in klass B så leder rören i tur och ordning var sin halvperiod av sinusvågen. När den ena leder är den andra strypt. Det som då sker är att det varje rör jobbar mot bara sin halva av OT primärlindning under sin halvperiod.. Eftersom impedansomsättning är lika med spänningomsättning² och röret ser bara 1/2 lindning så följer att det ser en anodlast lika med 1/4 av Raa dvs 6.6k/4=1.65k. (skippar matte här) Det behöver man inte mäta. Har man Raa så delar man det bara med 4. Bra att veta, inget att bry sig om såvida man inte behöver beräkna toppspänningen som röret/transformator kan råka ut för.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 05 Jun 2013, 01:10 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: En tredje snabb fråga.. Plate load
Finns det något om rörförstärkare som du inte kan? Men, så det finns inget sätt att mäta fram Raa?
_________________ David
|
| 05 Jun 2013, 09:54 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: En tredje snabb fråga.. Plate load
Jo, allt man behöver veta är transformatorns spänningomsättning (N). t.ex. antal trådvarv i primär (P) och sekunderlindningen(S). Vet man det så räknar man ut omsättningen N=P/S, detta är samma som spänningomsättning. Impedansomsättning är N². Har man inga lindningsdata så kan man mäta sig fram till N. Jag gör så här för att få fram det: 1. Ansluter den okända primärlindningen till vridtrafo 2. Ansluter sekundärsidan till konstlast t.ex. 8 Ohms 50W effektresistor 3. Ansluter en voltmeter till vridtrafo och en över konstlasten. Den första inställd på 200V AC, den andra på 20 VAC till att börjamed 5. Ser till att ha vänsterhanden i fickan 6. Slår på strömmen först nu. Vridtrafo upp till 100-200V, antecknar vad voltmetrarna visar. 7. N= vridtrafospänning/konstlastspänning. 8. Stänger av skiten och kopplar loss allt.
Säg att jag mätte 103V respektive 5.5V: N=103/5,5=18.7, N²=18,7*18,7=350 Raa=N²xkonstlastresistans=350*8=2800 Ohm Den anodlast som ett rör ser när slutsteget arbetar i klass B är då 2800/4=700 Ohm, Raa=2800 Ohm råkar vara optimalt för 2xEL34 med B+=375V uteffekt 45W.
Om den okända transformatorn har flera utgångstappar på sekundären blir proceduren lite komplicerad. Omkopplingsbar last 4-8-16 Ohm är då bra att ha... Sedan måste man också ta reda på om den tål 45W med marginal.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 05 Jun 2013, 10:42 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: En tredje snabb fråga.. Plate load
Väldigt intressant. Så en vridtransformator kopplas in i väggen i andra änden då antar jag?
_________________ David
|
| 05 Jun 2013, 10:52 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: En tredje snabb fråga.. Plate load
David Wikström wrote: Väldigt intressant. Så en vridtransformator kopplas in i väggen i andra änden då antar jag? Hmm...det har jag inte tänkt på... 
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 05 Jun 2013, 19:15 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: En tredje snabb fråga.. Plate load
VacuumVoodoo wrote: David Wikström wrote: Väldigt intressant. Så en vridtransformator kopplas in i väggen i andra änden då antar jag? Hmm...det har jag inte tänkt på...  
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 05 Jun 2013, 20:36 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: En tredje snabb fråga.. Plate load
VacuumVoodoo wrote: David Wikström wrote: Väldigt intressant. Så en vridtransformator kopplas in i väggen i andra änden då antar jag? Hmm...det har jag inte tänkt på...  Jag kan förstå att i din värld så kanske jag framstår som en riktigt korkad människa..
_________________ David
|
| 05 Jun 2013, 20:38 |
|
 |
|
Freppezon
|
 Re: En tredje snabb fråga.. Plate load
Du kan vara lugn! Jag förstår exakt 11,4% av allt vad han säger!... 
|
| 05 Jun 2013, 21:16 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: En tredje snabb fråga.. Plate load
Freppezon wrote: Du kan vara lugn! Jag förstår exakt 11,4% av allt vad han säger!...  Haha, jag är inte ensam med andra ord.. 
_________________ David
|
| 05 Jun 2013, 21:19 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: En tredje snabb fråga.. Plate load
David Wikström wrote: Väldigt intressant. Så en vridtransformator kopplas in i väggen i andra änden då antar jag? David Wikström wrote: Jag kan förstå att i din värld så kanske jag framstår som en riktigt korkad människa.. Absolut inte, det var främst menat som självironi.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 06 Jun 2013, 00:12 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: En tredje snabb fråga.. Plate load
_________________ David
|
| 06 Jun 2013, 08:50 |
|
|