View unanswered posts | View active topics It is currently 01 Oct 2026, 13:22

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Är det hälsovådligt att slipa nitrocellulosa? 
Author Message

Post Är det hälsovådligt att slipa nitrocellulosa?
Jag är högst medveten om att man ska vara väldigt försiktig med ångorna/lösningsmedlet när man sprejar nitrocellulosa. (Jag använder andningsmask, håller endast på korta stunder åt gången, etc.)

Men det slog mig först nu -- är lacken farlig på något sätt även efter att den torkat? Säg, en dag senare, eller rentav två veckor senare?

Är själva cellulosan som blir kvar efter att lösningsmedlet dunstat ofarlig?

Brukar ni använda handskar eller någon typ av skydd när ni (våt)slipar t.ex. gitarrkroppar?

05 Jun 2013, 14:17
Profile

Post Re: Är det hälsovådligt att slipa nitrocellulosa?
Ja, det dör ett gäng från det varje år, och konstigare, många som bryter benen av det.
Inte direkt av slipdammet men indirekt.
Slipdammet blir som droger som gör att man får för sig att man är en fågel och att man kan flyga.
Det är en rätt trevlig känsla att tro att man är en fågel men det slutar vara nice när man provar flyga från höga höjder.

Inte att rekommendera således.

/Magnus

05 Jun 2013, 15:50
Profile WWW

Jag tror du kan vara väldigt lugn. Det är bara under själva lckandet som man vill undvika att andas in det. Torr lack är ingen fara och slipdammet är mest jobbigt för att det kloggar igen näsan. :)

05 Jun 2013, 16:41
Profile
Upfinningar som munskydd ögonskydd plasthandskar?...

Någon.. eller är det tex-mex stil som gäller...?

:P

05 Jun 2013, 17:42

I princip kan du utgå ifrån att allt slipdamm har negativ inverkan på hälsan.
Finns undersökningar om snickare och vissa sorters cancer.

Därmed inte sagt att det är speciellt farligt, och nåt skit ska man ju dö av. Det är i slutändan bara en fråga om vad. Att inte göra nånting kommer antagligen att förkorta ditt liv också.

05 Jun 2013, 18:57
Profile ICQ YIM WWW

Ja, det är väl ganska välkänt att många industri- och byggjobbare fått cancer efter långvarig exponering av damm. (Jag träffade själv en farbror på hospice som fått lungcancer efter att ha jobbat i många år på Upsala Ekeby bruk.)

Jag undrar egentligen mest om det är signifikanta mängder gifter i torkad nitrocellulosa som man kan komma i kontakt med via vattnet när man våtslipar. (Torrslipar gör jag väldigt sällan med lack.)

06 Jun 2013, 11:20
Profile

Min högst ovetenskapliga åsikt är att det inte är någon fara alls. Jag har byggt några gitarrer och lackat med cellulosa. Jag har aldrig upplevt några som helst irritationer eller liknande av själva efterarbetet (slipning, polering osv) vare sig i luftvägar eller händer trots att jag jobbat utan mask och handskar. Själva lackandet är ju en annan femma men det vet du ju. Sen är det ju inte så att du massproducerar eller hur? Det blir ju ingen kontinuerlig ansträngning för kroppen direkt.

06 Jun 2013, 11:46
Profile ICQ YIM WWW

Att slipa nitro lack är inga problem om man (precis som Pukko nämner ovanför) -inte gör det hela tiden. Men det ju klart: Man rekommenderar definitivt inte att sniffa i sig "lines" av dammet. Dvs: Vanligt bondvett funkar ypperligt!
När det gäller själva lackningen; är inte heller detta någon fara på taket ifall man inte gör det tok-ofta. När man väl gör det i mindre, instängda utrymmen; är det smart att köra mask. När det gäller mask; funkar en vanligt pappers mask (sådan som kirurgerna använder när de opererar) -alldeles utmärkt. Vissa får huvudvärk av Nitro lack medans andra får det inte. Känner man att man har de tendenserna: Är en bättre mask inte alls en dålig idé när man sprutar.

Skillnaden är ungefär samma som mellan modern oblyad bensin och bensin med adderad blytillsats. Typ: Avgaserna från alla äldre jänkare luktar godare; men man får lättare huvudvärk av att andas in dessa gaser för mycket.

/ Jonken

06 Jun 2013, 15:31
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]