|
| Author |
Message |
|
andersozzy
|
 Re: Vad skulle ni gjort
[/quote]
Det skulle vara intressant att få se bilder på goldtopen för att bilda sig en uppfattning om hur pass bra/dåligt arbete vi talar om. Jag har ju själv fått en gitarr lackad av personen i fråga och det var riktigt riktigt bra utfört.[/quote]
Det är bara att gratulera om du blev nöjd, jag var det inte, så det åkte av fortare än kvickt. I övrigt är det inte goldtopen denna tråd handlar om utan min andra gitarr som han, av någon underlig anledning, inte skickar tillbaka till mig. Goldtopen är en helt annan historia.
Anders
|
| 23 Jun 2013, 06:12 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Bentooshape wrote: Joshunznera wrote: jomen om alla hade den inställningen skulle all utveckling avstanna.. Det finns knappast några proffs som inte har misslyckats en massa gånger på vägen till perfektionen
Det är inte det jag säger heller. Det är, precis som Haraldrig skriver skillnad på att prova sig fram på sina egna saker och misslyckas mot att åta sig en bojares 30-tusenkronors handbyggda drömgitarr då man uppenbarligen knappt inte har en susning om va fan man sysslar med. Tycker du inte?Jag har inte kommenterat vad du säger, jag kommenterade det faktum att Haraldrig har testat att skrapa binding, misslyckats och därför inte gör om det. En sån inställning för inte vår värld framåt, var väl ungefär min poäng.. Förvisso skulle jag inte åta mig att lacka ngt så länge jag inte hade kunskapen att göra det så professionellt som uppdragsgivaren har anledning att förvänta sig. Att öva på egna billiga träbitar eller på andras dyrgripar är ju mer en fråga om egen moral, samvete och plånbok. Men man får ju vara beredd att ta konsekvenserna av sina misstag också, ngt som i just detta fall verkar brista I det här fallet är jag övertygad om att lackeraren trodde sig kunna göra ett professionellt jobb men misslyckades. Misslyckandet har ju inget med ont uppsåt att göra, det är snarare resultatet av bristfälliga kunskaper kombinerat med ett för högt förtroende för ens egen kapacitet.En tragisk historia för bägge inblandade, inte minst för lackaren själv, och tråkigt om den här tråden spårar ur till att bli en allmän skitkastartråd på en medbojare i nöd. Det finns som sagt mer än en förlorare här
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 23 Jun 2013, 07:02 |
|
 |
|
Britbender
|
Joshunznera wrote: Jag har inte kommenterat vad du säger, jag kommenterade det faktum att Haraldrig har testat att skrapa binding, misslyckats och därför inte gör om det. En sån inställning för inte vår värld framåt, var väl ungefär min poäng..
Förvisso skulle jag inte åta mig att lacka ngt så länge jag inte hade kunskapen att göra det så professionellt som uppdragsgivaren har anledning att förvänta sig. Att öva på egna billiga träbitar eller på andras dyrgripar är ju mer en fråga om egen moral, samvete och plånbok. Men man får ju vara beredd att ta konsekvenserna av sina misstag också, ngt som i just detta fall verkar brista
I det här fallet är jag övertygad om att lackeraren trodde sig kunna göra ett professionellt jobb men misslyckades. Misslyckandet har ju inget med ont uppsåt att göra, det är snarare resultatet av bristfälliga kunskaper kombinerat med ett för högt förtroende för ens egen kapacitet.En tragisk historia för bägge inblandade, inte minst för lackaren själv, och tråkigt om den här tråden spårar ur till att bli en allmän skitkastartråd på en medbojare i nöd. Det finns som sagt mer än en förlorare här
Hade du varit lika förstående om det var din gitarr som var "kidnappad" ? 
_________________ -Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.
|
| 23 Jun 2013, 08:47 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Britbender wrote: Joshunznera wrote: Jag har inte kommenterat vad du säger, jag kommenterade det faktum att Haraldrig har testat att skrapa binding, misslyckats och därför inte gör om det. En sån inställning för inte vår värld framåt, var väl ungefär min poäng..
Förvisso skulle jag inte åta mig att lacka ngt så länge jag inte hade kunskapen att göra det så professionellt som uppdragsgivaren har anledning att förvänta sig. Att öva på egna billiga träbitar eller på andras dyrgripar är ju mer en fråga om egen moral, samvete och plånbok. Men man får ju vara beredd att ta konsekvenserna av sina misstag också, ngt som i just detta fall verkar brista
I det här fallet är jag övertygad om att lackeraren trodde sig kunna göra ett professionellt jobb men misslyckades. Misslyckandet har ju inget med ont uppsåt att göra, det är snarare resultatet av bristfälliga kunskaper kombinerat med ett för högt förtroende för ens egen kapacitet.En tragisk historia för bägge inblandade, inte minst för lackaren själv, och tråkigt om den här tråden spårar ur till att bli en allmän skitkastartråd på en medbojare i nöd. Det finns som sagt mer än en förlorare här
Hade du varit lika förstående om det var din gitarr som var "kidnappad" ?  Absolut inte. Jag är inte "förstående" och hade säkert varit minst lika förbannad som Andersozzy. Det enda jag försöker säga är att det finns två förlorare i denna härva och att den glade amatörlackaren säkert hade de bästa intentioner när han åtog sig jobbet. Vi har alla fått en del viktiga lärdomar av denna tråkiga historia
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 23 Jun 2013, 09:20 |
|
 |
|
laros
|
Har jag missat något i denna eländiga historia men har du skickat en Goldtop som kom tebax med riktigt dåligt resultat tidigare och sen har du skickat en asdyr Pålle " 30 lax" för lackering till samma snubbe dvs den du nu inte får tebax? Eller borde jag läsa på bättre igenom alla sidor p.s jag är rätt lat lixom...ge mig den snabba versionen
|
| 23 Jun 2013, 09:29 |
|
 |
|
andersozzy
|
Föreslår att du läser hela tråden, orkar inte skriva det en gång till, är lite lat jag oxå Anders
|
| 23 Jun 2013, 09:46 |
|
 |
|
46821
|
laros wrote: Har jag missat något i denna eländiga historia men har du skickat en Goldtop som kom tebax med riktigt dåligt resultat tidigare och sen har du skickat en asdyr Pålle " 30 lax" för lackering till samma snubbe dvs den du nu inte får tebax? Eller borde jag läsa på bättre igenom alla sidor p.s jag är rätt lat lixom...ge mig den snabba versionen Jag har läst hela tråden och har tolkat det så i alla fall. Det var därför jag tyckte det var jävligt märkligt att man lämnar till samma snubbe igen 
|
| 23 Jun 2013, 10:01 |
|
 |
|
davidihse
|
Till 46821, du får läsa igen. Lackaren hade båda gitarrerna, han lätt säker och övertygad om att han visste vad han gjorde, goldtoppen skickades tillbaka när den var klar och då såg Andersozzy att lackjobbet var dåligt utfört. Han bad då lackaren att avsluta allt jobb med den dyra gitarren och skicka tillbaka den, men han inte fått tillbaka den.
|
| 23 Jun 2013, 10:08 |
|
 |
|
46821
|
davidihse wrote: Till 46821, du får läsa igen. Lackaren hade båda gitarrerna, han lätt säker och övertygad om att han visste vad han gjorde, goldtoppen skickades tillbaka när den var klar och då såg Andersozzy att lackjobbet var dåligt utfört. Han bad då lackaren att avsluta allt jobb med den dyra gitarren och skicka tillbaka den, men han inte fått tillbaka den. Då har jag missat den biten !! Okey då är det ju en annan femma. Hela historien är ju en sorglig fars som till synes aldrig tar slut. Hade det varit min gitarr hade jag ringt på hans dörrklocka för längesedan.
|
| 23 Jun 2013, 10:33 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Bentooshape wrote: Det är inte det jag säger heller. Det är, precis som Haraldrig skriver skillnad på att prova sig fram på sina egna saker och misslyckas mot att åta sig en bojares 30-tusenkronors handbyggda drömgitarr då man uppenbarligen knappt inte har en susning om va fan man sysslar med. Tycker du inte?
Jag har inte kommenterat vad du säger, jag kommenterade det faktum att Haraldrig har testat att skrapa binding, misslyckats och därför inte gör om det. En sån inställning för inte vår värld framåt, var väl ungefär min poäng.. Förvisso skulle jag inte åta mig att lacka ngt så länge jag inte hade kunskapen att göra det så professionellt som uppdragsgivaren har anledning att förvänta sig. Att öva på egna billiga träbitar eller på andras dyrgripar är ju mer en fråga om egen moral, samvete och plånbok. Men man får ju vara beredd att ta konsekvenserna av sina misstag också, ngt som i just detta fall verkar brista I det här fallet är jag övertygad om att lackeraren trodde sig kunna göra ett professionellt jobb men misslyckades. Misslyckandet har ju inget med ont uppsåt att göra, det är snarare resultatet av bristfälliga kunskaper kombinerat med ett för högt förtroende för ens egen kapacitet.En tragisk historia för bägge inblandade, inte minst för lackaren själv, och tråkigt om den här tråden spårar ur till att bli en allmän skitkastartråd på en medbojare i nöd. Det finns som sagt mer än en förlorare här Som sagt, skillnaden mellan en dåre och en visionär. JAg har skrapat binding och misslyckats på en LP. Då filade jag faktiskt till en egen skrapa som har en kant som gör att det inte går att komma innanför bindingen. Men jag skulle ogärna ge mig på att göra jobbet åt någon annan även om jag vet hur jag ska göra för att det ska bli ok. Dessutom är det jobbigt att jobba och att göra åt andra är att jobba men att göra åt sig själv är hobby och roligt.
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 23 Jun 2013, 10:44 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Haraldrig wrote: Som sagt, skillnaden mellan en dåre och en visionär. JAg har skrapat binding och misslyckats på en LP. Då filade jag faktiskt till en egen skrapa som har en kant som gör att det inte går att komma innanför bindingen. Men jag skulle ogärna ge mig på att göra jobbet åt någon annan även om jag vet hur jag ska göra för att det ska bli ok. Dessutom är det jobbigt att jobba och att göra åt andra är att jobba men att göra åt sig själv är hobby och roligt.
sedär ja, då gjorde du ju om jobbet trots allt.. Du lärde dig dessutom av ditt misstag och tillverkade ett verktyg för att göra jobbet enklare nästa gång och därmed förde du utvecklingen av mänskligheten en bit framåt..  Den sista meningen är lite svårläst med min ringa bildning, men jag tror jag förstår vad du menar och håller med 
|
| 23 Jun 2013, 11:36 |
|
 |
|
Bentooshape
|
Joshunznera wrote: Jag har inte kommenterat vad du säger, jag kommenterade det faktum att Haraldrig har testat att skrapa binding, misslyckats och därför inte gör om det. En sån inställning för inte vår värld framåt, var väl ungefär min poäng..
Fast vad är det egentligen den glade lackeraren har förlorat förutom sitt användarnamns rykte på Ljudbojen? Man kan ju också vända på det och säga att han snarare (förhoppningsvis) har vunnit förmågan att inse sina begränsningar. Och om jag nu ska fortsätta vara hård och spekulera så tror jag att "familjeskäl" snarare är ett försök att få empati av Andersozzy.
|
| 23 Jun 2013, 13:08 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Bentooshape wrote: Joshunznera wrote: Jag har inte kommenterat vad du säger, jag kommenterade det faktum att Haraldrig har testat att skrapa binding, misslyckats och därför inte gör om det. En sån inställning för inte vår värld framåt, var väl ungefär min poäng..
Fast vad är det egentligen den glade lackeraren har förlorat förutom sitt användarnamns rykte på Ljudbojen? Man kan ju också vända på det och säga att han snarare (förhoppningsvis) har vunnit förmågan att inse sina begränsningar. Och om jag nu ska fortsätta vara hård och spekulera så tror jag att "familjeskäl" snarare är ett försök att få empati av Andersozzy. Lite cyniskt att resonera så, tycker jag. Även om jag sympatiserar med Anders, så har jag nyligen gått igenom en skilsmässa och varit nära att förlora min mor. Jag vet hur förlamande det kan vara när det händer saker i ens närmaste omgivning. Varken du, jag eller någon annan vet hur det egentligen ligger till - därför väljer jag att acceptera hans förklaring tills dess att motsatsen är bevisad. Att sparka på en stackare som av allt att döma redan ligger är lite för låg nivå för vuxna människor, tycker jag. Men jag hoppas verkligen att Anders får tillbaka sin gitarr - och att han får kompensation för eventuella skador. Det är inte mer än rätt, tycker jag.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 23 Jun 2013, 13:35 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Bentooshape wrote: Fast vad är det egentligen den glade lackeraren har förlorat förutom sitt användarnamns rykte på Ljudbojen? Man kan ju också vända på det och säga att han snarare (förhoppningsvis) har vunnit förmågan att inse sina begränsningar.
Och om jag nu ska fortsätta vara hård och spekulera så tror jag att "familjeskäl" snarare är ett försök att få empati av Andersozzy.
Lite cyniskt att resonera så, tycker jag. Även om jag sympatiserar med Anders, så har jag nyligen gått igenom en skilsmässa och varit nära att förlora min mor. Jag vet hur förlamande det kan vara när det händer saker i ens närmaste omgivning. Varken du, jag eller någon annan vet hur det egentligen ligger till - därför väljer jag att acceptera hans förklaring tills dess att motsatsen är bevisad. Att sparka på en stackare som av allt att döma redan ligger är lite för låg nivå för vuxna människor, tycker jag. Men jag hoppas verkligen att Anders får tillbaka sin gitarr - och att han får kompensation för eventuella skador. Det är inte mer än rätt, tycker jag. Så du menar att hans ord är värda mer än Bentooshapes?
|
| 23 Jun 2013, 14:04 |
|
 |
|
snutstrut
|
Kom igen nu, kan ingen åka och hämta guran så får vi se hur den ser ut? Både tråden och historien peakade för länge sedan!
|
| 23 Jun 2013, 14:29 |
|
 |
|
Bentooshape
|
Alltså, det förvånar mig något så oerhört hur denna klåpare till gitarrförstörare lyckats bli både offer och stackare i denna historian..
För övrigt håller jag med föregående talare. Någon borde hämta den NU så vi får se på eländet!
|
| 23 Jun 2013, 15:20 |
|
 |
|
Guitaraddict
Joined: 10 Aug 2002, 13:55 Posts: 1195 Location: Smålands mörka skogar
|
Bentooshape wrote: Alltså, det förvånar mig något så oerhört hur denna klåpare till gitarrförstörare lyckats bli både offer och stackare i denna historian..
För övrigt håller jag med föregående talare. Någon borde hämta den NU så vi får se på eländet! Jepp. Det pratas titt som tätt om "bojen-andan".. Gitarren och mannen i fråga ska ju tydligen finnas i Stockholm. På Ljudbojen finns ett stort antal stockholmare. Är det inte på tiden att några av Ljudbojens stockholmare andas in lite "bojen-anda" och plockar upp Andersozzys gitarr så att den här sorgliga historien får ett slut?
|
| 23 Jun 2013, 15:57 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
Haraldrig wrote: Bentooshape wrote: Alltså, det förvånar mig något så oerhört hur denna klåpare till gitarrförstörare lyckats bli både offer och stackare i denna historian..
För övrigt håller jag med föregående talare. Någon borde hämta den NU så vi får se på eländet! Det är nog för att han inte har någon fritidsgård att gå till  Ge honom en boll så blir allt bra?
|
| 23 Jun 2013, 16:13 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Bentooshape wrote: Alltså, det förvånar mig något så oerhört hur denna klåpare till gitarrförstörare lyckats bli både offer och stackare i denna historian..
För övrigt håller jag med föregående talare. Någon borde hämta den NU så vi får se på eländet! Det är nog för att han inte har någon fritidsgård att gå till 
|
| 23 Jun 2013, 16:14 |
|
 |
|
Metamatic
|
Lite småskumt att Haraldrigs inlägg kom efter Guitaraddicts? Kan någon förklara det?
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 23 Jun 2013, 16:32 |
|
 |
|
46821
|
Guitaraddict wrote: Bentooshape wrote: Alltså, det förvånar mig något så oerhört hur denna klåpare till gitarrförstörare lyckats bli både offer och stackare i denna historian..
För övrigt håller jag med föregående talare. Någon borde hämta den NU så vi får se på eländet! Jepp. Det pratas titt som tätt om "bojen-andan".. Gitarren och mannen i fråga ska ju tydligen finnas i Stockholm. På Ljudbojen finns ett stort antal stockholmare. Är det inte på tiden att några av Ljudbojens stockholmare andas in lite "bojen-anda" och plockar upp Andersozzys gitarr så att den här sorgliga historien får ett slut? Jag håller fullständigt med nu får någon eller några hämta gitarrjäveln och göra slut på detta annars kommer denna tråd bli den längsta och värsta i ljudbojens historia..
|
| 23 Jun 2013, 16:55 |
|
 |
|
tobol
|
Har juristen fått tag i honom?
|
| 23 Jun 2013, 17:25 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
Metamatic wrote: Lite småskumt att Haraldrigs inlägg kom efter Guitaraddicts? Kan någon förklara det? Jag blev själv mycket imponerad av detta 
|
| 23 Jun 2013, 17:26 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
46821 wrote: Jag håller fullständigt med nu får någon eller några hämta gitarrjäveln och göra slut på detta annars kommer denna tråd bli den längsta och värsta i ljudbojens historia.. När det har gått så här långt verkar det inte finnas någon mening med mail, telefon etc. Ett konkret hembesök tror jag är enda alternativet för att något överhuvudtaget ska hända.
|
| 23 Jun 2013, 17:31 |
|
 |
|
andersozzy
|
tobol wrote: Har juristen fått tag i honom? Nope, men gör en polisanmälan på måndag. Anders
|
| 23 Jun 2013, 17:35 |
|
 |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
Jag har erbjudit min hjälp i hämtningsdelen när jag kommer tillbaka till stan om en dryg vecka. Att Andersozzy är offret i den här historien är väl enastående klart. Han litade på en annan Bojare. Det är en av Bojen styrkor, eller jag kanske ska säga har varit. Alla har samma intresse och de flesta inser värdet av rakryggat beteende.
Dock tycker jag inte att vi ska låta bli att se den andra sidan av historien För om vi ser till "Lackerarens" stora antal inlägg, hans vilja att vara kunnig och hjälpsam så tyder det i mina ögon på något i grunden tragiskt. Den killens värld har sannolikt rasat samman.
CXXXXXn! Är det inte bättre att du masar dig till Bussgods, än att jag/vi ska komma och hämta den? Jag är övertygad om att du följer den här tråden utan att logga in. Att du inte hämtat mitt PM är en sak men ta nu detta till dig! Jag vill dig inget ont. Bara att Anderozzy ska få sin gitarr och att ordningen på Bojen blir någorlunda återställd!
Låt nu denna tråd ägnas åt kreativa lösningar på att få tag på GITARREN!
Om det är någon mer som vill ansluta för färd till Hässelby så är det inte fel. Ju fler vi är desto större tryck. Det är INTE en "muskeluppvisning". Bara en möjlighet att på ett stilla och civiliserat sätt kräva gitarren överlämnad. PM:a i så fall! H/ Bosse Östman
_________________bneostman@live.se
|
| 23 Jun 2013, 17:49 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
Andersozzy har ju tydligen även pyntat in en massa pengar i det här spektaklet, vi får väl hoppas att han får tillbaka även dem -med den här utvecklingen är det ju svårt att se något som Andersozzy är skyldig att betala för.
|
| 23 Jun 2013, 19:34 |
|
 |
|
hottahejti
|
Eländig och tragisk tråd. Hoppas att det löser sig!
_________________ "Its the man,not the gears,or was it vice versa?"
|
| 23 Jun 2013, 20:29 |
|
 |
|
andersozzy
|
Sista chansen att reda upp detta på ett hedervärt sätt och skicka tillbaka gitarren, annars gör min Jurist en polisanmälan idag, och då blir det bara tråkigheter.
Anders
|
| 24 Jun 2013, 06:40 |
|
 |
|
T-Toby
Joined: 02 May 2013, 20:38 Posts: 258 Location: Göteborg/Laholm
|
Passa dig för jurister, dom kostar bara pengar, polisanmäla kan du ju annars göra själv.
Nä, jag tycker du ska ta kontakt med stockholmarna i tråden som faktiskt erbjudit sig att besöka skojjaren, tala honom tillrätta och förhoppningsvis hämta hem gitarr + pengar (ObS! Ej våld). På så sätt skulle också det problem som uppstod genom forumet, lösas av forumets medlemmar: Snyggt.
Stockholmare! Förenen eder! Hjälp Anders!
Och Anders, ta emot en utsträckt hand!
|
| 24 Jun 2013, 09:44 |
|
|