| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Gibson-det här gör mig rent ut förbannad
Josh. Parallellen haltar i mitt tycke,så jag ger dig en annan. Hoppas det e ok. För det här handlar inte om ngt rinn på underredsmassa i min mening. No offense.
Som kanske bekant bygger å modifierar jag mycket förstärkare. Har utvecklat sig så. I en förstärkare av de typer jag håller på med,dvs företrädesvis lite äldre maskiner,så förekommer mkt kabel. Kabel som jag tex kan installera snyggt å prydligt...eller bara krampa ihop i en hög å trycka in förstärkarchassiet i sin cab.
Ok.
Låt oss då för sakens skull säga att jag säljer ett av dessa alster till dig för 20 000 spänn. Du är väl medveten om att du kan få en välljudande maskin för halva den pengen någon annan plats. Fair enough.
Du äger nu å lirar på den här maskinen i två år...åsså får du för dig att du vill ha den tweakad. Allra minsta lilla,å eftersom jag inte bor i din by så tar du den tex till Lehnert. Lehnert öppnar den å möts av kablar huller om buller. E draget hur som,å till den grad att Lehnert direkt undrar till grad hur fan maskin jag presterat överhuvudtaget kan vara så tyst som den e.
Du har betalat mig 20 000 spänn för det "råttboet". Hade det varit ok? Hade det varit vad som står att förvänta rent hantverksmässigt för 20 loppor när du som sagt KUNDE ha handlat dig en välljudande maskin,om än att den kanske låter lite annorlunda,någon annan plats?
Mitt svar på den liknelsen tror jag du ser solklart. Min direkta fråga till dig är,hur hade DU reagerat. Anser du ärligt att du med de 20 000 i betalda pengar inte brytt dig ett smack om hur maskin ser ut invändigt,utan BARA betalat för hur det låter?
För min del,eftersom jag ÄR en praktisk gosse...så tror jag som sagt inte ens jag behöver nämna var jag står i detta mer. För att undvika att vara oklar,det Gibson langat ut genom porten till tonen av 20 loppor från slutkonsument kommer i min bok aldrig bli ok och eftersom det uppenbarligen handlar om ett upprepat beteende från deras sida anser jag solklart att det skall straffa sig. Inget att diskutera en gång.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 08 Aug 2013, 13:52 |
|
 |
|
lpstd
|
|
| 08 Aug 2013, 13:59 |
|
 |
|
rifle
|
Jag måste svara på det du skrev till Josh sett ur min synpunkt.
Om jag hade velat köpa en stärkare som är gjord av just dig, vilket säkert skulle kunna hända. Då hade jag faktiskt accepterat att det ser ut som ett dassigt råttbo där inne om det är så du gör det. Det är din produkt jag vill ha, inte Bosse i Svedentorps produkt. Även om jag har åsikter om att det ser ut som ett råttbo där inne så är det i slutändan din produkt jag är ute efter och inte hur den ser ut på insidan. Din produkt som helhet är viktigare än din produkts insida för mig i det fallet.
|
| 08 Aug 2013, 14:06 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2819 Location: Kalmartrakten SWISH
|
Råttbo? Äh, kleta på svart gucka så blir det mojo... (har gjorts förr)  Mojo kostar!
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
Vad kostar det att ha en åsikt? Vad är du villig att betala?
|
| 08 Aug 2013, 14:13 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Racing wrote: Josh. Parallellen haltar i mitt tycke,så jag ger dig en annan. Hoppas det e ok. För det här handlar inte om ngt rinn på underredsmassa i min mening. No offense.
Som kanske bekant bygger å modifierar jag mycket förstärkare. Har utvecklat sig så. I en förstärkare av de typer jag håller på med,dvs företrädesvis lite äldre maskiner,så förekommer mkt kabel. Kabel som jag tex kan installera snyggt å prydligt...eller bara krampa ihop i en hög å trycka in förstärkarchassiet i sin cab.
Ok.
Låt oss då för sakens skull säga att jag säljer ett av dessa alster till dig för 20 000 spänn. Du är väl medveten om att du kan få en välljudande maskin för halva den pengen någon annan plats. Fair enough.
Du äger nu å lirar på den här maskinen i två år...åsså får du för dig att du vill ha den tweakad. Allra minsta lilla,å eftersom jag inte bor i din by så tar du den tex till Lehnert. Lehnert öppnar den å möts av kablar huller om buller. E draget hur som,å till den grad att Lehnert direkt undrar till grad hur fan maskin jag presterat överhuvudtaget kan vara så tyst som den e.
Du har betalat mig 20 000 spänn för det "råttboet". Hade det varit ok? Hade det varit vad som står att förvänta rent hantverksmässigt för 20 loppor när du som sagt KUNDE ha handlat dig en välljudande maskin,om än att den kanske låter lite annorlunda,någon annan plats?
Mitt svar på den liknelsen tror jag du ser solklart. Min direkta fråga till dig är,hur hade DU reagerat. Anser du ärligt att du med de 20 000 i betalda pengar inte brytt dig ett smack om hur maskin ser ut invändigt,utan BARA betalat för hur det låter?
För min del,eftersom jag ÄR en praktisk gosse...så tror jag som sagt inte ens jag behöver nämna var jag står i detta mer. För att undvika att vara oklar,det Gibson langat ut genom porten till tonen av 20 loppor från slutkonsument kommer i min bok aldrig bli ok och eftersom det uppenbarligen handlar om ett upprepat beteende från deras sida anser jag solklart att det skall straffa sig. Inget att diskutera en gång. Du svarade inte på min fråga eftersom du tycker min liknelse haltar. Inte alls, den är fullt logisk. Ingen av de två "kvalitetsbristerna" har den minsta bäring m.a.p. instrumentets/bilens funktion eller utseende När det gäller din liknelse med råttboet haltar det ännu mer eftersom ett rottbo i en rörstärk ju faktiskt mycket väl kan påverka ljudet (oljudet) i negativ riktning.. Men jag svarar på din fråga istället då: ja jag skulle acceptera att det såg ut som det gjorde i ditt exempel. Störde det mig skulle jag kanske ta ett 180ans papper och riva av kanten. Jag skulle däremot inte riva upp himmel och jord och ladda på med stora bokstäver. De stora bokstäverna spar jag till viktigare saker, men vi är alla olika och det gillar ju jag iofs  Nu är det din tur att svara på rostskyddsrinningen och motivera varför detta inte har ngn betydelse eller tvärs om
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 08 Aug 2013, 14:19 |
|
 |
|
HRJ
|
 Mojon sitter i skägget. 
|
| 08 Aug 2013, 14:39 |
|
 |
|
Goran
|
HRJ wrote:  Mojon sitter i skägget.  +1000 
|
| 08 Aug 2013, 14:46 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2819 Location: Kalmartrakten SWISH
|
Äkta frässkägg, ahhh härligt på riktigt! 
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
Vad kostar det att ha en åsikt? Vad är du villig att betala?
|
| 08 Aug 2013, 14:55 |
|
 |
|
holmis63
|
Lite märkligt får man ju säga är att vi som tycker att detta skägg är en allvarlig kvalitetsbrist får såna mothugg. Ni som inte tycker det är en allvarlig kvalitetsbrist borde väl vara nöjda med detta då, det är ju inget som stör er, borde väl vara ointressant för er, varför tjata om nåt som inte är någonting? Låt oss som tycker det är en kvalitetsbrist informera andra som eventuellt inte vill inhandla en gitarr för 20 000 sek med denna av oss upplevda brist bli upplysta, det är ju inget man får reda på av Gibson eller någon försäljare direkt. Nog fan vill väl även ni bli upplysta om nåt negativt som är dolt i en produkt bli upplysta om det innan ni går och handlar nåt för exempelvis 20 000 sek?
|
| 08 Aug 2013, 14:58 |
|
 |
|
Makten
|
Racing wrote: För..ni står väl inte på fullt allvar och tar flisor samt sprickor i försvar på en gitarr för 20 000 spänn? Jo, det är precis vad jag gör. Annars hade man ju behövt betala ännu mer eller fått tumma på andra kvaliteter hos gitarren. holmis63 wrote: Nog fan vill väl även ni bli upplysta om nåt negativt som är dolt i en produkt bli upplysta om det innan ni går och handlar nåt för exempelvis 20 000 sek? Vad är det som är negativt? Det syns ju inte.
|
| 08 Aug 2013, 15:04 |
|
 |
|
holmis63
|
Makten wrote: Racing wrote: För..ni står väl inte på fullt allvar och tar flisor samt sprickor i försvar på en gitarr för 20 000 spänn? Jo, det är precis vad jag gör. Annars hade man ju behövt betala ännu mer eller fått tumma på andra kvaliteter hos gitarren. holmis63 wrote: Nog fan vill väl även ni bli upplysta om nåt negativt som är dolt i en produkt bli upplysta om det innan ni går och handlar nåt för exempelvis 20 000 sek? Vad är det som är negativt? Det syns ju inte. Nä just det, det syns inte och det är det som är lurigt och negativt för nån som inte vill ha det där! Och det visar bara för mig att gitarren är slarvigt byggd och att det förmodligen finns ytterligare slarv i produkten!
|
| 08 Aug 2013, 15:09 |
|
 |
|
Joshunznera
|
holmis63 wrote: Lite märkligt får man ju säga är att vi som tycker att detta skägg är en allvarlig kvalitetsbrist får såna mothugg. Ni som inte tycker det är en allvarlig kvalitetsbrist borde väl vara nöjda med detta då, det är ju inget som stör er, borde väl vara ointressant för er, varför tjata om nåt som inte är någonting? Låt oss som tycker det är en kvalitetsbrist informera andra som eventuellt inte vill inhandla en gitarr för 20 000 sek med denna av oss upplevda brist bli upplysta, det är ju inget man får reda på av Gibson eller någon försäljare direkt. Nog fan vill väl även ni bli upplysta om nåt negativt som är dolt i en produkt bli upplysta om det innan ni går och handlar nåt för exempelvis 20 000 sek? poängen är ju att inte alla tycker att skägget är ngt negativt  nedan bild postade jag för ett par år sedan. Den föreställer en illa utförd finnish av ett horn på en gitarr jag köpte ny i butik (via postorder). En kvalitetsbrist som jag inte tyckte var ok och som (tillsammans med en annan brist) gjorde att jag skickade tillbaka gitarren. Attachment:
Faded-horn2.jpg [ 183.87 KiB | Viewed 4898 times ]
Så i mitt fall har en kosmetisk defekt betydelse om den syns. Annars inte 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 08 Aug 2013, 15:13 |
|
 |
|
holmis63
|
Ja, och min poäng är ju att vi är några stycken som tycker att det är ett problem och vill bara upplysa om det till andra som eventuellt kan tycka det! Ni som inte tycker att det är ett problem behöver ju inte bry er, det finns ju inget problem för er!
|
| 08 Aug 2013, 15:29 |
|
 |
|
Joshunznera
|
holmis63 wrote: Ja, och min poäng är ju att vi är några stycken som tycker att det är ett problem och vill bara upplysa om det till andra som eventuellt kan tycka det! Ni som inte tycker att det är ett problem behöver ju inte bry er, det finns ju inget problem för er! fair enough  jag har inga problem med att folk skickar ut bilder på skäggiga kaviteter, jag bara tyckte att skägget orsakade en viss, i mitt tycke obefogad, överreaktion 
|
| 08 Aug 2013, 15:56 |
|
 |
|
Abe Normal
|
holmis63 wrote: Nä just det, det syns inte och det är det som är lurigt och negativt för nån som inte vill ha det där! Och det visar bara för mig att gitarren är slarvigt byggd och att det förmodligen finns ytterligare slarv i produkten!
Jag förstår hur du tänker, men om 'skägget' nu är en del av gitarrens historia och tom Joe har 'skägg' i sin favoritgitarr (335 '61). så kan man väl ta det för vad det är, dvs lite fräsfransar pga att det är en top med hålrum? Tror att jag hittade bilden på den 'fransiga' 63'an...  /Ulf
|
| 08 Aug 2013, 16:23 |
|
 |
|
Walain
|
Vem bryr sig om Joe, Clapton, Bb och Freddie King, chuck Berry osv osv. Det är givetvis Racing som bestämmer vad som är acceptabel kvalitet!!
|
| 08 Aug 2013, 16:32 |
|
 |
|
svaj
Joined: 03 Mar 2006, 11:29 Posts: 1006 Location: Helsingborg
|
Är det inte meningen att man ska nörda in på gitarrer på ett gitarrforum?
Det bästa gibson spottat ur sig enligt mig är deras melody makers, dom håller i.a.f en jämn kvalle rakt igenom...
|
| 08 Aug 2013, 16:36 |
|
 |
|
holmis63
|
Abe Normal wrote: holmis63 wrote: Nä just det, det syns inte och det är det som är lurigt och negativt för nån som inte vill ha det där! Och det visar bara för mig att gitarren är slarvigt byggd och att det förmodligen finns ytterligare slarv i produkten!
Jag förstår hur du tänker, men om 'skägget' nu är en del av gitarrens historia och tom Joe har 'skägg' i sin favoritgitarr (335 '61). så kan man väl ta det för vad det är, dvs lite fräsfransar pga att det är en top med hålrum? Tror att jag hittade bilden på den 'fransiga' 63'an...  /Ulf Absolut, visa detta för alla som är intresserade och så får var och en bedöma om det är ett problem/kvalitetsbrist, och om det är värt att lägga ut 20 000 sek på en gitarr som är byggd på detta viset eller om man ska gå till nån annan tillverkare som gradar av detta och som lägger ned samma uppmärksamhet och arbete på detaljer i resten av gitarren också. Precis det jag velat få fram hela tiden, inget konstigt alls.
|
| 08 Aug 2013, 16:38 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Walain wrote: Vem bryr sig om Joe, Clapton, Bb och Freddie King, chuck Berry osv osv. Det är givetvis Racing som bestämmer vad som är acceptabel kvalitet!! Eller så gör hans trådstart att vi alla får möjlighet att bestämma för oss själva... 
|
| 08 Aug 2013, 16:48 |
|
 |
|
Abe Normal
|
holmis63 wrote: Absolut, visa detta för alla som är intresserade och så får var och en bedöma om det är ett problem/kvalitetsbrist, och om det är värt att lägga ut 20 000 sek på en gitarr som är byggd på detta viset eller om man ska gå till nån annan tillverkare som gradar av detta och som lägger ned samma uppmärksamhet och arbete på detaljer i resten av gitarren också. Precis det jag velat få fram hela tiden, inget konstigt alls.
Tyvärr så räcker inte 20k om nu gitarren är från '63 men att det förmodligen visar hur det alltid har sett ut och även på mer påkostade modeller från snudd på The golden era. Har sett flera fräshål på olika Gibson och kan konstatera att dom är resolut och professionellt gjorda, dvs inget sentimentalt tjafs. Visar en gammal bild på ett fräshål från min egen Gibson. Pang på så är det klart.  ' /Ulf
|
| 08 Aug 2013, 17:18 |
|
 |
|
Brutalisator
|
Så fräskägg är V.O.S - kompliant? 
|
| 08 Aug 2013, 18:41 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1139 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Brutalisator wrote: Så fräskägg är V.O.S - kompliant?  HAHAHA! Snart börjar de väl säga att de kan höra skillnaden på en frässkäggslös gitarr och en likadan som HAR skägg! 
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 08 Aug 2013, 19:58 |
|
 |
|
TRÄÄLG
|
Va fan??? Så här slarvig o jävlig ser min Gibson ut!! Skärpning  Ärligt talat! Köpte jag denna för att den var ett smycke att ha på väggen eller för att den är skönare,mer väljudande än de flesta pållar jag klämt på?
_________________ TRÄÄLG
|
| 08 Aug 2013, 20:51 |
|
 |
|
lpstd
|
Det här är mina. Inser nu att det bara är att åka till ÅVC med skiten. Bäst att slå sönder dem först så inte nån stackare kommer och plockar upp dem. Attachment: gibsongibson.JPG
|
| 08 Aug 2013, 21:50 |
|
 |
|
Joshunznera
|
lägger upp ett par av mina. Undrar vilka skägg som döljs i dessa skönheter.. Attachment:
jazz.jpg [ 112.7 KiB | Viewed 4633 times ]
|
| 08 Aug 2013, 22:02 |
|
 |
|
Racing
|
rifle wrote: Jag måste svara på det du skrev till Josh sett ur min synpunkt.
Om jag hade velat köpa en stärkare som är gjord av just dig, vilket säkert skulle kunna hända. Då hade jag faktiskt accepterat att det ser ut som ett dassigt råttbo där inne om det är så du gör det. Det är din produkt jag vill ha, inte Bosse i Svedentorps produkt. Även om jag har åsikter om att det ser ut som ett råttbo där inne så är det i slutändan din produkt jag är ute efter och inte hur den ser ut på insidan. Din produkt som helhet är viktigare än din produkts insida för mig i det fallet. Det som resonemang köper jag. Jag delar uppenbarligen inte din uppfattning,men förstår rent empatiskt ditt resonemang. Att jag sen är av en avvikande uppfattning förefaller Gibson företrädare på Bojen sätta i halsen av. Bra det. Då förefaller ju något vara uppnått. Som jag gjort klart ifrån början handlar det för min del om att visa stolthet i sitt arbete. Uttrycket av det. Det på 1a sidan är för min del,och uppenbart andras med,helt enkelt oacceptabelt som kvalitetsarbete på en gitarr för 20 000 kronor i saluvärde. Bra där liksom. Vad är det som är svårt att förstå i det? Å fwiw. Äger inga Gibsons att visa bilder av längre. Tack gode gud om det skall hålla den yrkesstoltheten jag sett prov på där. Då innerligt betackar jag mig.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 08 Aug 2013, 22:12 |
|
 |
|
Racing
|
Abe Normal wrote:  /Ulf Prydligt Ulf. Där kan man kanske lite torrt konstatera att de inte alla faller för samma kam (läs-fräs). Men verkligen,prydligt.
|
| 08 Aug 2013, 22:14 |
|
 |
|
Makten
|
holmis63 wrote: Nä just det, det syns inte och det är det som är lurigt och negativt för nån som inte vill ha det där! Jag undrar fortfarande varför man "inte vill ha det där". Det syns ju inte och påverkar inte gitarren som instrument. Quote: Och det visar bara för mig att gitarren är slarvigt byggd och att det förmodligen finns ytterligare slarv i produkten! Det där tror jag du borde omvärdera. Det finns väl inget som säger att gitarren är slarvigt byggd bara för att man undlåtit att ta bort lite skräp efter fräsning av insidan?
|
| 09 Aug 2013, 01:46 |
|
 |
|
holmis63
|
Makten wrote: holmis63 wrote: Nä just det, det syns inte och det är det som är lurigt och negativt för nån som inte vill ha det där! Jag undrar fortfarande varför man "inte vill ha det där". Det syns ju inte och påverkar inte gitarren som instrument. Jag tar mig friheten att själv avgöra vad jag vill ha och inte ha i mina Gitarrer. Det tycker jag även andra ska ha möjligheten att göra, därför är detta en bra tråd för presumtiva köpare av slika gitarrer. Quote: Och det visar bara för mig att gitarren är slarvigt byggd och att det förmodligen finns ytterligare slarv i produkten! Det där tror jag du borde omvärdera. Det finns väl inget som säger att gitarren är slarvigt byggd bara för att man undlåtit att ta bort lite skräp efter fräsning av insidan? Var och en får väl fråga sig varför Gibson underlåter att slutföra arbetet, om det är slarvigt eller inte och om det möjligtvis är en allmän hållning Gibson har vid tillverkningen. Jag är noga med vad jag köper och ska jag lägga ut 20 000 på nåt så vill jag ha kvalitetstänk rakt igenom.
|
| 09 Aug 2013, 03:13 |
|
 |
|
26rednef
|
Hej. Hej. Varför så förvånade, de som bygger dessa enkla serietilverkade instrument i dag har ingen som helst aning om vad de håller på med. Instrument av dett slag köps också oftast av folk som heller inte vet vad de håller på med. Sorry men så är det Helt klart är också att lite flisor och dåligt hantverk på insidan kommer inte att påverka vare sig sound eller utseende och den oom köper instrumentet kommer antagligen aldrig att ens förstå hur det skall se ut inuti. Behövs service görs det av någon musikaffär och de bryr sig inte i övrigt om hur kvaliteten är på dehär leksakerna, ruskar möjligen på huvudet åt hur illa det är. Detta gäller inte bara detta brand. Jag stack fingrarna in undana toppen på en Rickenbcker 360-12'a och fick flisor i dem, den var också bara råfräst inget mer. Att slipa och lägga tid och jobb på insidan är inget man får betalt för och då görs det inte tyvärr. Här är mitt råd. - custombygg och kräva att få se allt, - eller ännu bättre - gör som jag, bygg dem själv. 26rednef
|
| 09 Aug 2013, 10:34 |
|
|