View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Oct 2026, 00:47

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Sträcka tolex 
Author Message

Post Sträcka tolex
Är det någon som vet om man kan sträcka tolex? Håller på och ska klä en Marshall C5 som skall bli en topp och har ett ventilations hål på ovansidan. Om man kollar orginalet på combon så ser tolexen i detta hål ut att vara streckt på nåt vis. Går det att värma med varmluftspistol eller nåt sånt för att töja tolexen lättare i detta hål med rundningar.

18 Aug 2013, 12:14
Profile

Post Re: Sträcka tolex
Vet inte om jag missförstår det du skriver, men på min c5a var det ett metallnät över ventilationshålet.. Alltså inte tolex... har jag för mig.. :oops:

18 Aug 2013, 12:18
Profile

Antar att du menar tolexen runt hålet/kanterna ? Det var ett tag sen jag klädde en låda eller topp men när jag gjort rundade hörn mm så har jag slipat med sandpapper på baksidan av tolexen för att få den lite tunnare o lättarbetad sen kört med varmluftspistol och sträckt och "masserat" så att den fäst ordentligt. Har mest använt kontaktlim, det hugger ju snabbt o bra vilket underlättar när man gör just sånt här (o andra sidan har man inte så mkt tid på sig att justera ev. felaktigheter).

Har ofta använt en typ smal roller som man använder för att rolla över tapetkanter. Funkar bra att pressa dit tolexen runt kanter, hörn mm..

18 Aug 2013, 14:04
Profile

Jag menar hur man skall klä kanterna runt ventialtionshålet på bästa sätt. Dessutom har jag 18 mm tjock furu som kabinettet är gjort ifrån så det är väldigt lite tolex att spela på för att täcka kanterna.

Då skall jag testa värma tolexen med varmluftspistol och se hur det funkar, jag vet att man brukar värma med varmluftspistol då man monterar cabbar på gamla USA-bilar och det borde ju vara lite samma sak.

18 Aug 2013, 14:51
Profile

Jag brukar lägga i en liten bit som lappas över om det är innehörn eller hörn på frästa hål som ska tolexas i.
Vet inte om värmepsitol fungerar iofs men tveksamt om man kan sträcka så mycket.

Ser liknande ut som på den här sidan (scrolla ner en bra bit till beskrivningen av innerhörn)

http://www.silvatone.bravepages.com/18% ... /Build.htm

18 Aug 2013, 19:55
Profile ICQ WWW

Jag behövde inte bekymra mig om hörnen det löste sig själv och nu ligger kabinettet i en hög på garagegolvet :evil: :evil: :evil:

Nåt elände blev det med kontaktlimmet för tolexen började bubbla och det såg för djävligt ut. Vet inte om det kan bero på att lådan redan en gång tidigare varit klädd med billig vinyl från en tyg affär och biltemas spraykontaktlim, den klädningen var hyfsad (så bra man nu får det med vanlig vinyl) i några dagar sen borjade limmet att släppa. Rev då bort dne och sa till kig sj'älv att det var sista gången jag skulle klä men nåt annat än riktig tolex.

Vet inte om casco kontaktlimmet reagerade med de limrester som fanns kvar från biltema limmet trots att jag försökt få bort dom och att kabinettet legat i minst 6 månader men skit blev det och då gjorde jag ett hållfasthets test mot garagetgolvet och fick slå förvånansvärt hårt innan jag fick sönder kabinettet.

Nu har jag börjat med ett nytt kabinett och då kommer jag att göra bakpanelen anorlunda som på en Fender tweed men öppen baksida och ventliationshålet tänkte jag försöka hitta ett galler likande de som sitter på Vox. Det nya kabinettet snalnade jag ihop allt vad som gick mest för att kunna använda de furuskivorna jag hade hemma och då måste jag göra ventliationshålet ca 25 mm brett och problemet blir då att få tolexen att räcka runt kanterna för då nåste hålet minst vara 50 mm brett. Tänker testa att skippa rundningen av venilationshålet och skära tolexen jämn med ovansidan och sen klä med en separat bit tilex på kanten i hålet, blir det bra får det vara så men blir det dåligt får jag försöka hitta ett galler som monteras på ovansidan.

20 Aug 2013, 10:44
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]