View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 23:23

Reply to topic  [ 27 posts ] 
Fylla fejkad "lackspricka" med färg? 
Author Message

Post Fylla fejkad "lackspricka" med färg?
Har köpt en strata som har en otroligt ful fejkad lackspricka längsgående över hela kroppen, den är förmodligen uppskuren med en grövre men ändå vass kniv. Jag har inget emot slitna eller ens fejkslitna gitarrer, men det här ser bara förjävligt ut så jag funderar på om man relativt enkelt skulle kunna måla igen sprickan utan att det ser ÄNNU värre ut. Att slipa och lacka om hela området i/kring sprickan är alldeles för mycket jobb, så jag funderar på om det kan funka att helt enkelt fylla sprickan med färg (t.ex Humrol hobbyfärg) medelst mycket fin pensel för att sedan torka bort ev överskott och när det torkat helt och hållet kanske försöka våtslipa och polera bara precis över sprickan plus några millimeter åt sidorna.

Nån som lyckats med nåt liknande, eller kan jag bara förvänta mig att det blir ännu värre? :mrgreen:

Image

11 Aug 2013, 13:30
Profile

Post Re: Fylla fejkad "lackspricka" med färg?
Skaffa ett klistermärke. :mrgreen:

11 Aug 2013, 14:56
Profile

3 decimeter långt och 3 millimeter brett? :mrgreen:

11 Aug 2013, 15:29
Profile

Nej, större!
Image

11 Aug 2013, 16:26
Profile

Äh vet ni vad... jag började tänka som MacGyver. "Man skulle ha haft ett lackstift i rätt nyans... hmm, lackstift är ju som krita... Maria, var är dina kritor!?"

Det blev rätt bra. :mrgreen:

11 Aug 2013, 18:08
Profile

Såklart du kan fylla repan, våtslipa och polera.
Tricket är väl att hitta någorlunda rätt nyans, resten är ju rätt så rakt på.

11 Aug 2013, 19:27
Profile ICQ YIM WWW

om det är nitrolack bör det funka att ta en topz med aceton på, och fukta så att det "smälter ihop". sedan lite polering.

Har gjort detta på diverse gitarrer/pianon på främst fula slagmärken, de i stort sett försvinner. :)

11 Aug 2013, 19:30
Profile

Inte nitro. Det är en Squier Pro Tone-strata, så det är nog vanlig plastlack, dock ej tjock. Bra gura för övrigt.

11 Aug 2013, 19:34
Profile

Sedan mycket länge använder de allra flesta tillverkare helt vanlig billack.
E bra det,för det som säljer billack idag,iaf de större på området,har oftast en sk spektrometer.
Ta med dig guran till firman ifråga å be dem göra en ananlys. Funkar som så att de bokstavligt ställer instrumentet på lackytan och rent optiskt mäter av nyansen.
Därefter får de fram vilka blandningar som skall till för att fixar ditt problem.

Att sedan droppfylla,lackhyvla samt polera skadan e minsta problemet

11 Aug 2013, 19:40
Profile

Hur tänkte personen som åsakade den där skadan? Helt orimligt märkligt???

11 Aug 2013, 20:14
Profile ICQ YIM WWW

Protone vill jag minnas har en rätt tjock plastlack som är lite ovanlig.

11 Aug 2013, 20:24
Profile WWW

snutstrut wrote:
Hur tänkte personen som åsakade den där skadan? Helt orimligt märkligt???

Fullkomligt. Men hur tanke på hur resten av den gitarren var omskött så tror jag föregående ägare hatade den.

11 Aug 2013, 20:29
Profile

Slipbar Plastic padding, enbart färgen kommer inte att fylla ut. Sen på med valfri färg, Humbrol enamel går på både poly och cellolosa, kan vara svårt att få rätt nyans (nästan omöjligt, man får blanda olika färger för att försöka komma nära).

Du kommer aldrig att få det så att det inte syns, men det blir en "snygg lagning", det är också ett slags relicering :mrgreen: .

EDIT.) Eller varför inte bara spackla och slipa (skit i färg), det är ju the real deal, ingen fuskrelicering. Pröva, du kanske gillar det, måla över annars.

Jag har gjort färglagningar på en CAR, hur lätt är det, ser ut som en gammal smashad bil som nån lagat, men jag gillar det 8) .

11 Aug 2013, 21:02
Profile ICQ YIM WWW

Då denna gitarr nu är i min ägo så undrar jag exakt vad det var för kritor du använde för att "fylla igen" sprickan?

Den syns nu som en repa i vissa ljusvinklar.

om jag behöver bättra på i framtiden...

08 Sep 2013, 09:10
Profile

rocky67 wrote:
Då denna gitarr nu är i min ägo så undrar jag exakt vad det var för kritor du använde för att "fylla igen" sprickan?

Den syns nu som en repa i vissa ljusvinklar.

om jag behöver bättra på i framtiden...

Jag har inget bra svar på det. Men om jag hittar kritan kan jag skicka den till dig. :mrgreen:

08 Sep 2013, 10:00
Profile

Ha ha! Men allvarligt: var det alltså vanliga barn-kritor typ Crayon, då? det verkar ju funka bra!

08 Sep 2013, 10:36
Profile

rocky67 wrote:
Ha ha! Men allvarligt: var det alltså vanliga barn-kritor typ Crayon, då? det verkar ju funka bra!

Japp, en gammal vanlig vaxkrita från typ 70-talet. Jag kollade kritlådan nu men kommer tyvärr inte ihåg vilken nyans jag körde med. Där ligger hundratals kritor. :(

08 Sep 2013, 13:06
Profile

Cabretta wrote:
Slipbar Plastic padding, enbart färgen kommer inte att fylla ut. Sen på med valfri färg, Humbrol enamel går på både poly och cellolosa, kan vara svårt att få rätt nyans (nästan omöjligt, man får blanda olika färger för att försöka komma nära).

Du kommer aldrig att få det så att det inte syns, men det blir en "snygg lagning", det är också ett slags relicering :mrgreen: .

Mycket snack. Visst fan fyller färgen det där tids nog utspädd eller inte å visst fan kan man få en dito reparation helt osynlig.

10 Sep 2013, 01:36
Profile

+1 på Jesper.
Sålänge det är en solid lack, inga toningar eller burstar så kan man (även som amatör) definitivt få till en bra lagning med rätt lack, lite våtslip och polering.
Det funkar precis som på vilken bil eller motorcykellack som helst.
Och så länge repan inte är djupt ner i träet så finns ingen anledning att börja kladda med spackel, bygg upp lager för lager istället tills du uppnår samma tjocklek som originallacken.
Barnkritor ser jag väl inte som en direkt lösning på problemet, men, men...för all del, kör på det om ni tycker det funkar.

10 Sep 2013, 07:22
Profile ICQ YIM WWW

Om Du inte spacklar utan bara lackar så kommer lagningen sjunka in med tiden , så efter några månader syns det igen och man får upprepa behandlingen flera ggr.

10 Sep 2013, 09:18
Profile ICQ WWW

Racing wrote:
Cabretta wrote:

Mycket snack. Visst fan fyller färgen det där tids nog utspädd eller inte å visst fan kan man få en dito reparation helt osynlig.

Men, nyansskillnader får man ju ofta när man lackar om bilar även om man använt orginallack. I detta fall skulle han vad jag förstår försöka hitta någon liknande lack för att bättra. Att han då inte skulle få en nyansskillnad ser jag som omöjligt. Men det är min erfarenhet. Möjligt att det bara är "snack", men jag har då aldrig lyckats med det.

Inte heller har jag lyckats få bort repor av det här slaget med bara lack, varken på bilar eller gitarrer, men det det finns säkert dom som är snitsigare än jag.

När jag haft den typen av skada på en bildörr så har man lackat om hela dörren. Tror inte att man gjort det för skojs skull, utan det är enda sättet att fixa det så att det blir helt osynligt, så har jag förstått det.

Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mej; måla och slipa, lägg gärna upp en bild sen hur det blev, vore intressant.

10 Sep 2013, 10:01
Profile ICQ YIM WWW

1337storm wrote:
Barnkritor ser jag väl inte som en direkt lösning på problemet, men, men...för all del, kör på det om ni tycker det funkar.

Nej, det var inte tänkt som en lösning heller. Snarare som "smink" för att jämna ut nyansskillnaderna lite.

10 Sep 2013, 11:14
Profile

Mike Leaf wrote:
Om Du inte spacklar utan bara lackar så kommer lagningen sjunka in med tiden , så efter några månader syns det igen och man får upprepa behandlingen flera ggr.

Med modern tvåkomponent?
Öh..ok.

10 Sep 2013, 11:43
Profile

Quote:

Så är det Jesper!

Metoden är enkel och jag har lyckats helt med att få bort sånt här många gånger. Lägg färg i "rätt" nyans i hacket, urslaget, dingen eller vad det är. Ofta har jag grävt i dotterns låda med tuschpennor. Därefter är det tunnt superlim som gäller tills det är fyllt och det kan ta några dygn om det är djupt. När det är härdat tar man ett vanligt tapetserarrakblad som man tejpar med kontorstejp på kanterna och använder det som en skrapa som man drar baklänges. Alternativt kan man tejpa runt skadan, i det här fallet repan, och dra bladet med tejpen som "räls". När man sen då bara har några hundradels mm kvar så är det till att köra 900-papper och ner till 1500-papper innan man avslutar med polering. Hittar du rätt nyans och är noga med polering kommer den försvinna fullständigt:) Det går givetvis att använda nitro i stället för superlim men det tar ofta lång tid att bli riktigt hårt.

Ja ja! Så gör jag och det blir jättebra och kräver inga specialgrejor från Stewemac och så!

/AH

10 Sep 2013, 11:43
Profile

tn97ahs wrote:
Quote:

Så är det Jesper!

Metoden är enkel och jag har lyckats helt med att få bort sånt här många gånger. Lägg färg i "rätt" nyans i hacket, urslaget, dingen eller vad det är. Ofta har jag grävt i dotterns låda med tuschpennor. Därefter är det tunnt superlim som gäller tills det är fyllt och det kan ta några dygn om det är djupt. När det är härdat tar man ett vanligt tapetserarrakblad som man tejpar med kontorstejp på kanterna och använder det som en skrapa som man drar baklänges. Alternativt kan man tejpa runt skadan, i det här fallet repan, och dra bladet med tejpen som "räls". När man sen då bara har några hundradels mm kvar så är det till att köra 900-papper och ner till 1500-papper innan man avslutar med polering. Hittar du rätt nyans och är noga med polering kommer den försvinna fullständigt:) Det går givetvis att använda nitro i stället för superlim men det tar ofta lång tid att bli riktigt hårt.

Ja ja! Så gör jag och det blir jättebra och kräver inga specialgrejor från Stewemac och så!

/AH

Det där var ett bra tips!
Vilket superlim är det man ska leta efter om man vill hitta ett tunnt superlim? Annars: vad kan man spä ut superlim med?

10 Sep 2013, 21:44
Profile

Quote:
Det där var ett bra tips!
Vilket superlim är det man ska leta efter om man vill hitta ett tunnt superlim? Annars: vad kan man spä ut superlim med?

Jag brukar köpa det som inte heter "gel" fast av känt fabrikat även om det säkert är samma som Biltemas. Annars har t e x GMF ellr Gitarrdelar Stevemacs som är som vatten. Är det en tunn spricka i lacken behöver du det tunna men annars det vanliga. Det är min erfarenhet.

AH

11 Sep 2013, 10:11
Profile

tack!

11 Sep 2013, 19:29
Profile
Reply to topic   [ 27 posts ]