|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Mad Prof. stone grey distortion
| Author |
Message |
|
Din_Mentor
|
 Mad Prof. stone grey distortion
Sugen på att skaffa en "fläskig dist".... Har bara overdrives o fuzzar nu. Ska få tummen ur o prova en, låter gött på yuutyb demos iaf. http://youtu.be/eex8xpJ6OD0Nån som har eller iaf testat en stone grey? bra skit?
|
| 04 Oct 2013, 06:21 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
 Re: Mad Prof. stone grey distortion
Just den har jag inte testat, men min erfarenhet av distar med fläsk är att man lätt försvinner i en mix om man inte kan kontrollera midden.
Jag ratade en Suhr Riot av den anledningen, låter grymt fett i det lägre registret, väldigt krämig och len ton men funkade mindre bra med en basist och keyboardist i sättningen.
Jag skulle rekommendera Visual Sound Son of Hyde som finns på säljes, tror jag. Min gamla, låter väldigt fet men har midkontroll som lyfter dig i mixen. När jag hade den så körde jag med midden kl 12 hemma och fullt ställ när det var dags att repa/gigga.
En annan grym är Maxon SD-9, Scott Hendersons leadsound. Där måste man hålla tonkontrollen låg, men jäklar vad den ryter!
Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 04 Oct 2013, 10:59 |
|
 |
|
kjelle
|
Carl Martin Single Channel Plexitone är ju då klockren. Mer än tillräckligt med gain, massor med attityd och tight bas. Jag har båda (PT och Riot) i mitt testbord just nu, gillar Riot för high gain smör och bröd pedal, men tycker ofta att det är "roligare" att köra PT. Det är dock ingen blyg ljudbild...
| 04 Oct 2013, 13:11 |
|
 |
|
jazzfromhell
|
Bogner Red eller Blue. Red har mest gain, är mer "metal" medan Blue är mer flexibel och allround - den går från clean boost till EVH och allt därimellan.
_________________ "Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken
|
| 04 Oct 2013, 21:33 |
|
 |
|
Freppezon
|
Tycker inte att Mad Professorn låter bra! Tycker inte att Bogners nya serie låter bra heller!
Varför då da tänker ni då?
Den har en irriterande fuzz-tendens i diskanten, dvs den tightar inte ihop det. Tråkigt tycker jag. Den enda pedalen som håller ihop är Folkessons Raptor och i viss mån Himmelstrutz Fetto Nord+ (med lite lull-lull).
Bogners har också en irriterande fuzz-tendens. Ett sätt (som jag själv använder är att stacka dubbla overdrives med en boost framför) på så sätt får du en otroligt tight botten och slipper den irriterande fuzzen. som Himmelstruts(i viss mån), Mad Professor och Bogners Red har. Den enda som inte har FUZZ (eller åtminstone är Folkessons Raptor). Fast den är å andra sidan ruskigt dyr.
-Någon som också kan vara värt att kolla in är också Suhr:s nya revised serie, dom har också en Soldano-liknande pedal, men tro inte fan att den pedalen fuzzar också!... Med fuzz menar jag att den liksom säckar ihop, den håller inte tight, dvs den följer med den följer inte med strängen liksom, svårt att förklara. Men som Folkesson så klokt beskriver den komprimerar eller "duckar" inte med dynamiken/anslaget i ljudet. Mad Professor har också en irriterande fuzz-klang. Nu pratar jag om full patta dvs allt på max, och det är så jag spelar! (och många andra)...
|
| 04 Oct 2013, 21:55 |
|
 |
|
jazzfromhell
|
Freppezon: har du testat Bogner Red själv?
_________________ "Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken
|
| 04 Oct 2013, 22:02 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Var nog bland de allra första som fick en stone grey levererad och det är en mycket bra pedal som låtet fett men kanske mer åt en het od än ren distpedal, också lite av en one trick pony. Har man en seg rörhäck eller en transistor stärkare är den helrätt men fyller ingen funktion i en potent rörstärkare som exempelvis en switchblade etc.
_________________ Det är aldrig försent att ge upp
|
| 05 Oct 2013, 00:45 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|