View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 13:12



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Brum i gitarr orsakat av 50 Hz magnetfält i musikrum 
Author Message

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Brum i gitarr orsakat av 50 Hz magnetfält i musikrum
Hej Alla
Detta är ju inte precis rörsnack , men det finns många duktiga tekniker i detta forum som kanske kan hjälpa mig.
Jag har ett rum i mitt radhus där jag har mina gitarr o basförstärkare o där vi brukar jamma.
Men i det rummet (nedervåning) så brummar mina single coil gitarrer mer än någon annan plats i huset.
Det finns inga lysrör i rummet (eller i närliggande rum) och all annan elutrustning än gitarrförstärkaren ( en egnater Tweaker 15 ) är urkopplad. Förstärkaren är kopplad till skyddsjord.
Beroende på hur man håller gitarren så brummar det olika, men håller man den liggande (med greppbrädan riktad uppåt) så brummar oavsett hur den är riktad. Men har man den hängande i halsrem med greppbrädan riktad "framåt" så förändras brumnivån beroende på hur man vrider sig runt ock "pekar" med gitarren i olika "kompassriktningar ". I vissa "kompassriktningar" så är den nästan tyst men i andra "kompassriktningar" ( ofta 90 grader mot de "tysta") så brummar det som mest.
Går man nära (< 1 m) förstärkaren så kan man få in brummet från förstärkarens nättrafo.
Vad jag vet så finns ingen större nättrafo i närheten av detta rum , varken ovanför eller i krypgrunden under huset. Men elmätarskåpet sitter på väggen utanför rummet, bakom förstärkarna.
Jag har länge undrat om det går en större elledning under eller över rummet eller i väggarna som skulle kunna orsaka detta brummande "magnetfält", men kan verkligen en elledning skapa så kraftigt 50Hz magetfält så att stör en single coil pickup ?
/Kalle


07 Oct 2013, 22:41
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Brum i gitarr orsakat av 50 Hz magnetfält i musikrum
bor du nära kraftledning? järnväg?

annars så kan dessa störfält bero på reaktans i strömmatningen från närliggande industri
...
är huset du bor i från 50-60 tal....?
i vissa användes alufolie som diffusionspärr....
o det kan fungera som reciver antenn...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


08 Oct 2013, 05:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Brum i gitarr orsakat av 50 Hz magnetfält i musikrum
Jag skulle nog gissa på att du har en dålig jordanslutning (eller ingen) i ditt jordade uttag i det aktuella rummet. Testa att dra en jordad skarvsladd från det "goda" rummet till det brummande rummet och anslut utrustningen till denna sladd. Slutar det brumma då, har du svaret; kontrollera jordförbindningen. Ett jobb för en megohm-meter, så om du inte har en sån får du ringa elektrikern

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


08 Oct 2013, 07:06
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Brum i gitarr orsakat av 50 Hz magnetfält i musikrum
Hej
Kollade brummet med förstärkaren kopplad via en skarvsladd till jordat uttag i ett annat rum.
Ingen förändring, samma nivå på brummet. Mätte resistansen mellan skyddsjord i de olika uttagen, någon ohms resistans.
Jag har stor kraftledning några 100 meter bort.
Huset är byggt någon gång runt 1975.
Det som jag tycker är så skumt, är att det verkar finnas störande magnetfält olika riktningar.
Pickuperna är ju helt klart känsliga för riktningen på magnetfälten.
Det verkar ju finnas ett kraftigt magnetfält med "vertikal" riktning och ett kraftigt magnetfält i en viss "horisontell" riktning.
/Kalle


08 Oct 2013, 17:52
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Brum i gitarr orsakat av 50 Hz magnetfält i musikrum
kraftledningen påverkar mer än du tror.............

bodde förut bredvid järnväg... i centrum o det blev alla möjliga störningar....


prova o hålla ett lysrör på kvällen när det är mörkt med ena handen riktat mot kraftledning...... börjar den lysa såååååååååå har du en rejält magnetiskt fält där huset är byggt kontra kraftledning.... okult eller inte men jag har provat lysrör riktat mot kraftledning där jag bodde bredvid järnvägen o den tändes... inte med full effekt men den tändes.... :shock:

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


08 Oct 2013, 18:50
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Brum i gitarr orsakat av 50 Hz magnetfält i musikrum
Enligt Hans Giertz, civilingenjör i elektroteknik, är jordstrålning, eller curry-linjer som han studerat mest, ett ”statiskt, långsamt varierande elektromagnetiskt fält”. (http://www.slagruta.org/article.php3?id_article=33) Giertz gjorde omfattande mätningar på både statiska elektromagnetiska fält och på currylinjer och fann att resultaten var identiska. Curryfältet har t.o.m. förmåga att generera ström i en ledare. Han drog därav slutsatsen att jordstrålning/currylinjer är ett kvasistationärt fält eller ett ”mycket långsamt varierande fält” eftersom curryfältet ändrar sin fas 180 grader med en period av 7 minuter.

Intressant är också, enligt Giertz´ försök, att om man placerar något i currykrysset, ett järnklot, en sten, en hink vatten eller en människa i currykrysset så händer något! Det bildas ett interferensmönster, likadant som om man placerar nämnda föremål mitt i ett elektromagnetiskt fält från en korsad ledare. Interferens mönstret liknar en blomma eller ett rosettfönster i en kyrka. Det slår ut 16 kronblad från mitten och vid varje kronblad får man utslag med pekaren/slagrutan. Mönstrets storlek är proportionellt mot storleken hos det man placerat i mitten, stor massa – stort mönster alltså. Många material bildar detta mönster när man placerat dem i mitten, men av glas, tenn, mässing, aluminium och torrt trä bildas inte detta mönster


som sagt...... kraftledning o currykryssl.. = ajabaja.... tror ditt oroliga rum är byggt över ett kryss

ps mitt hus är byggt 1930 exakt efter dessa currylinjer.... o kryssen löper utanför husgrunden o i innerväggar som avdelar rummen....

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


08 Oct 2013, 19:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: Brum i gitarr orsakat av 50 Hz magnetfält i musikrum
Bara ett litet inlägg i debatten, gällande störningar.

Kanske Kalle's störningar är specifika på ett annat sätt, men kan inte låta bli att tjöta lite i alla fall.

Jag får allt mer och mer förfrågningar att hjälpa gitarrister med surr och brum problem, och då speciellt i hem/bostads-miljö, och jag tycker att det har ökat betydelsefullt dom sista fem åren.

Jag har alltid brottats med ljusstyrnings och radio (HF/RF) störningar samt brum/jordslingor, eftersom jag har arbetat med inspelningsstudio och broadcast indusrin sedan 1970 talet.
Detta har varit en uppfostrande och nyttig skola som har lärt mig att hanskas med dessa problem.

Men nu verkar det vara en helt ny art och utbredning av störningar som finns i vår närhet som ställer till med stora problem.
Dessa är både induktivt och eter-burna samt även distribuerade via vårat elnät.

Stör-källorna kan vara exempelvis grannar som har laddare/strömförsörjning av switchad typ som används till mobiltelefoner, datorer, skrivare, modem, routers, tandborsten, frugans masageapparat, o.s.v.
Tänk att du har fyra grannar på andra sidan väggen, taket golvet, och alla har 10 st. switchade strömförsörjningar, det blir 40 stycken, och kanske 50 st. med dina egna, jag behöver nog inte utveckla detta så mycket mer, tror att du förstår min tanke.
Lägg sedan till allt annat som lågvoltslampor/spotlaight som har vanliga eller "elektroniska" transformatorer som sitter monterade i tak, väggar, bokhyllor och annat som skall belysas.
Dessutom all annan belysning som taklampor, golv och bordslampor som är dimmer-styrda.

Förutom ovanstående som kan generera störningar som ligger på hela tiden, så har vi allt annat som kommer och går, exempelvis HF/RF störningar från trådlösa hemtelefoner, trådlösa nätverk, mikrovågsungnar, mobiler, mobilmaster på din eller närliggandes fastigheters tak, m.m.

Det är inget speciellt rent sammhälle vi lever i numera, varken gällande denna typ av störningar eller andra typer av miljö-störningar som påverkar oss hela tiden i olika former.

Jag kan ge två exempel av många svåra störkällor som jag fått i uppdrag att lösa dom sista åren

Det ena fallet var en kund som hade besvär med en högfrekvent ton i form av ett tjutande surr som startade på morgonen och slutade på kvällen, detta gick in i inspelningsutrustningen och förstärkaranläggningen.
Han hade haft elverket på besök som kollat elsystemet utan resultat, prövat med jordat, ojordat, stänga av sektioner systematiskt i hela fastigheten, bytt utrustning, men inget hjälpte.

Jag blev inkallad som konsult, kollade allt tänkbart i fastigheten, från värme/styrutrustning i källaren, via kontor och bostäders utrustning och ända upp till upp ventillationstyrning och antennförstärkare på vinden.
Jag hittade ingen störkälla, jag fattade inte nått.
Jag gick så långt som att hyra in PTS-Post och telestyrelsen pejlings-buss, som stog utanför fastigheten i ett dygn, för att kolla om det var någon eter-buren störning i form av radio/HF-störning.
Dom skannade av hela radiobandet från långvåg och ända upp till UHF som länkar och liknade RF utrustningar kommuniserar med, men så klart, inget resultat av detta heller.

Jag gav mig inte, tänkte att jag måste hitta störkällan efter allt detta arbete som redan var nerplöjt i detta problem.
Jag byggde en handburen apparat som var utrustad med både ett kännsligt HF och LF förstärkarsteg som jag kunde koppla till olika probar, iform av antenn, ferritantenn, induktiv spole m.m.
Apparaten var utrustad med ett VU-instrument och hörlursutgång.

Nu gav jag mig ut i kvarteret för att spionera med min "sniffer" som liknande apparater kallas för inom radioamatörers värld.
Efter några timmar letande, så pejlade jag in störkällan med min induktiva prob, jag kände igen ljudet på störningen när jag kom runt hörnet på huset, den blev allt högre och högre, och högst utanför en klädesaffär.

Jag hade hittat störkällan, det var affärens stöldlarm för kläder.
Larmbågarna i dörren sände ut denna ton (någon form av summa skillnadston), med en fältstyrka som motsvarade någon Watt gämfört med en radiosändare.

Ett annat fall som jag råkade ut för var ett årsedan, utan att vara långrandig, så skall jag tala om att det var min kunds granne som hade en robbot-gräsklippare, där gräsklipparens "gränns-lina" störde hans gitarrförstärkare.
"Gräns-linan" är en kabelslinga som sätts upp runt tomten, så att inte robbot-gräsklipparen skall få för sig att smita hemifrån.
Även denna störkällan tog ett bra tag att hitta.

Visst var det var bättre förr, mindre skit som störde vår tillvaro.

Tack för ordet, hoppas jag inte "störde" allt för mycket.

--Bosse

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


Last edited by Bo Hansén on 09 Oct 2013, 15:24, edited 1 time in total.



09 Oct 2013, 04:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Brum i gitarr orsakat av 50 Hz magnetfält i musikrum
Precis så är det, Bosse.
Störningskällor är skapade av oss själva, alltså "man made".
Jag installerade en LED ljusramp ovanför arbetsbänken. Sedan flyttade 100Hz geting in i varenda ljudapparat.
Nåväl, men här har vi att göra med ganska stabil luftburen 50Hz brum i Kalles musikrum i radhuset.
Jag antar att rummet är i gatuplan eller i källaren och då är det mycket sannolikt att det ligger nergrävd matarledning strax utanför.
Det går att avskärma störkällan, rent teoretiskt, men förök övertala elverket att göra det.
Man kan skärma av hela rummet genom att förvandla det till en Farady bur. Socialstyrelsen har visst bekostat sådant för några el-allergiker. Det idag mycket svårare numera, om inte omöjligt att få.
Återstår att skärma störningsmottagaren dvs gitarrens PUs och utrymmet där potar och omkopplarna sitter.

Skärmning http://www.lessemf.com

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


09 Oct 2013, 09:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Brum i gitarr orsakat av 50 Hz magnetfält i musikrum
Jag har en ljusdimmer i allrummet på övervåningen som får rörtopparna att väsnas om de är inkopplade där.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


09 Oct 2013, 09:36
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Brum i gitarr orsakat av 50 Hz magnetfält i musikrum
Jag tror att Alex är rätt nära sanningen på nått sätt.
Det går matarledning i gångvägen 10-15m utanför huset med ett elskåp står nästan inne i vår häck som är bredvid gångvägen..
På ytterväggen utanför rummet så har vi fått ett plåtskåp med sk underförstärkare till digitalTV nätet.
Det plåtskåpet är ju spänningsmatat med en kabel som går ner i krypgrunden under huset.
/Kalle


09 Oct 2013, 21:48
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.