|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|
Hur sitter översadeln på gammal Klira?
| Author |
Message |
|
ibmachine
|
 Hur sitter översadeln på gammal Klira?
Undrar om nån kan sparka mig i rätt riktning, nybörjare på gitarrmek. Bytte till mig en gammal Klira. Har hittat stämskruvar och strapbuttons på ebay, men har lite problem o få till översadeln... Det är ju en sk zerofret, men fattar inte hur översadeln ska sitta eller se ut. Är det nån som har närbild på detta, har goooglat som en idiot, hittar ej. Satte dit en, men det blev ju helt fel, strängarna hamnade ovanför nollbandet. Sätter jag den som jag tänker, hamnar den ovanpå den lilla plastluckan. Sätter jag den där den sitter nu, men slipar ner den, får den ju bli typ 1 mm, kan inte stämma. Hoppas nån kan visa! Tack.    
|
| 12 Mar 2014, 13:27 |
|
 |
|
Trout
|
 Re: Hur sitter översadeln på gammal Klira?
Hur satt den som var på, om det nu var nån?
|
| 12 Mar 2014, 13:46 |
|
 |
|
ibmachine
|
Trout wrote: Hur satt den som var på, om det nu var nån? Minns ej. Jag hittade lite småbitar från den förra (den var rejält trasig), de ser ut som min nya. Den är lite mindre hög men inte mycket. Kanske jag får ha rejält djupa skåror? Vad jag undrade var om det var nån specialare, platt påsatt lodrätt, eller nån vinkelvariant. (märker att det är svårt att uttrycka vad jag menar)
|
| 12 Mar 2014, 16:01 |
|
 |
|
Harvester
|
Har du satt dit en ny dragstångslucka? Kan det i så fall vara så att den skall stå på kant mellan greppbrädan och luckan?
_________________ "Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997
|
| 12 Mar 2014, 19:14 |
|
 |
|
ibmachine
|
Harvester wrote: Har du satt dit en ny dragstångslucka? Kan det i så fall vara så att den skall stå på kant mellan greppbrädan och luckan? Nix, det är originalluckan. Jag tänkte mig också annars sadeln där, men då hamnar den över den luckan. Lutar åt o slipa ner så mycket jag kan och sen gräva djuupa spår? Kanske man ska ha nån hållbarare sadel då, den jag satte på, som hamnade för högt, gick av i yttersta skåran... Här e de två bitarna av den gamla: 
|
| 12 Mar 2014, 19:30 |
|
 |
|
arinihsd
|
Kollat lite Klira på nätet. Sadeln sitter nog vanligen framför greppbrädan. Syns bäst Guitarmaniac-länken nedan, med kortare dragstångslucka. Både hals och luckan går ju att byta. Rätt liten vinkel på huvudet så något strängtryck behövs kanske, likt gamla Hagplankor eller Duke. Jag har en Framus med liknande konstruktion, men där sitter en L-plåt med djupa strängskåror istället för plastsadel. Och ett rejält strängtryck. Dåliga bilder nedan. http://de.audiofanzine.com/elektrische- ... 18340.htmlhttp://www.guitarmaniacs.de/html/users/ ... lira.shtmlhttp://www.ebay.com/itm/1961-Klira-Soli ... 20d67f1b70Mvh Roger  
|
| 12 Mar 2014, 21:10 |
|
 |
|
ibmachine
|
Det ser ju ut som jag skulle skaffa en kortare lucka. Men. När jag öppnade såg det ut så här, hålet går ända fram till greppbrädan. Känns lite fel att ha översadel liksom hängande i luften över hålet? Tack för input alla som svarar! 
|
| 12 Mar 2014, 21:39 |
|
 |
|
pikehead
|
Ser ut som att din nya sadel är för tjock, och kanske var för bred från början. Möjligen kan du slipa ner den du har på bilden så att den funkar, eller så köper du en ny för ingenting. Eftersom du har nollband funkar "sadeln" mer för att styra strängarna rätt än för att få ner tonen i gitarren, så en vanlig plasthistoria bör funka. Här är en annan gammal framus med plastsadel där detta sker.  Den sadeln är någon millimeter tunnare och smalare än sadeln på min LP, och skårorna är mkt bredare.
|
| 13 Mar 2014, 00:18 |
|
 |
|
ibmachine
|
En ny sadel, plast, som jag slipar ner till supertunn alltså? Det ska provas. Tack bojare för hjälp. Återkommer med rapportering när the deed is done!
|
| 13 Mar 2014, 00:26 |
|
 |
|
arinihsd
|
http://www.musikkeller.comHej, om du tröttnar kan kanske Musikkeller tillverka, eller kanske tom ha, en sadel med rätt form. Jag blev rekommenderad dit en gång när jag ställde en massa frågor i ett tyskt forum om min Framus. Har dock inte handlat något där. Jag är vänsterhänt, så till min Framus passar inte originalsadlar, men jag tror de plastsadlar som ligger och väntar har Epi/LP mått.
|
| 13 Mar 2014, 13:35 |
|
 |
|
ibmachine
|
Yep, har också hört gott om musikeller dels på ett annat gitarrforum dels när jag köpte lite originaldelar till min Klira på ebay. Var även i kontakt med dem angående 3pindinsladd. och har bara gott att rapportera om vår kontakt där. Blir nästa steg om jag inte lycks fila till en själv. När jag bytte till mig denna gitarr (mot en Squire Showmaster, så tror bra deal) trodde jag nog att det mest skulle bli en till väggen, eller vidarebyte... men, trots grov hals och rejält kassa band är den fanimej riktigt skön att spela på! Pga av den här sadelhistorien har stämningen varit märklig, men trots allt konstant. Och ett bra ljud, sitter ju helmärkliga mickar på den men den låter bra. Tror denna rackare kommer spelas en hel del på om den kommer i form.
|
| 13 Mar 2014, 14:09 |
|
 |
|
ibmachine
|
Det gick vägen! Hittade en översadel med djupa skåror och filade ner den max. Och limmade på. Nu spinner Kliran som en katt. Riktigt skön att spela på, men vet inte hur mycket jag törs, varje gång jag spelar den lossnar galonen verkar det som. Galonen som täcker kroppen är riktigt snustorr. Funderar på att köra nån sorts silikontätningsvariant överallt, eller kanske superglue på alla ställen det kan släppa? 
|
| 14 Mar 2014, 23:11 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|