|
Vem fan är Jimmy Ågren???
| Author |
Message |
|
Bapman
Joined: 03 Aug 2010, 10:39 Posts: 1516 Location: Tjotahejti
|
 Re: Vem fan är Jimmy Ågren???
danix wrote: 1:an och 3an tror jag det var jag lyssnade på, men det var väl 4/4 doubletime med valfria synkoper lite hursomhelst? nej jag tror inte att man kan dela in den musiken i 4/4 double time om man inte stretchar tiden hur som helst, det du isf pratar om skulle vara en underliggande underdelning som alla förhåller sig till och jag kan påstå att detta är inte fallet i detta fallet i alla fall i alla fulla fall fallerallanlej.
_________________ Bapman ........................... swimming with a hole in my body
I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...
"The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch
|
| 09 Jun 2014, 20:00 |
|
 |
|
albert
|
Diskussionen börjar dra iväg till vad som är konst och inte konst. Nån definition går ut på vad skaparen avsett. Har han eller hon avsett att skapa konst, så skulle det då vara konst. Eftersom jag i detta fall är den som ska uppleva, så föredrar jag lyssnarens perspektiv. Då måste jag hålla med holmis63 om att det krävs någon liten form av upprepning av takt och/eller ton för att jag ska uppfatta det som musik. Annars är det bara ljud för mig.
_________________ Mats
|
| 09 Jun 2014, 21:53 |
|
 |
|
Bapman
|
albert wrote: Diskussionen börjar dra iväg till vad som är konst och inte konst. Nån definition går ut på vad skaparen avsett. Har han eller hon avsett att skapa konst, så skulle det då vara konst. Eftersom jag i detta fall är den som ska uppleva, så föredrar jag lyssnarens perspektiv. Då måste jag hålla med holmis63 om att det krävs någon liten form av upprepning av takt och/eller ton för att jag ska uppfatta det som musik. Annars är det bara ljud för mig. Jag håller inte med , det finns en iofs väldigt lös definition på vad musik är och gränserna är givetvis täjnbara men definitionen är "organized sound" enligt Edgar Varese som tydligen la beslag på denna def. vi skulle nog säga organiserat ljud eller oljud, ett exempel skulle vara Konzert für 12 Traktoren, 1996 http://vimeo.com/7534341Dett oavsett om det är ifrån lyssnarens perspektiv eller skaparens för egen del så lyssnar jag gärna på oorganiserat ljud och oljud också och skulle kall detta för musik
_________________ Bapman ........................... swimming with a hole in my body
|
| 10 Jun 2014, 12:11 |
|
 |
|
albert
|
Bapman wrote: albert wrote: Diskussionen börjar dra iväg till vad som är konst och inte konst. Nån definition går ut på vad skaparen avsett. Har han eller hon avsett att skapa konst, så skulle det då vara konst. Eftersom jag i detta fall är den som ska uppleva, så föredrar jag lyssnarens perspektiv. Då måste jag hålla med holmis63 om att det krävs någon liten form av upprepning av takt och/eller ton för att jag ska uppfatta det som musik. Annars är det bara ljud för mig. Jag håller inte med , det finns en iofs väldigt lös definition på vad musik är och gränserna är givetvis täjnbara men definitionen är "organized sound" enligt Edgar Varese som tydligen la beslag på denna def. vi skulle nog säga organiserat ljud eller oljud, ett exempel skulle vara Konzert für 12 Traktoren, 1996 http://vimeo.com/7534341Dett oavsett om det är ifrån lyssnarens perspektiv eller skaparens för egen del så lyssnar jag gärna på oorganiserat ljud och oljud också och skulle kall detta för musik Gör du det. Men du kan väl inte låta bli att hålla med om det jag inte håller med om. Vad är det för nonsensresonemang?
_________________ Mats
|
| 11 Jun 2014, 01:06 |
|
 |
|
Bapman
|
albert wrote: albert wrote: Diskussionen börjar dra iväg till vad som är konst och inte konst. Nån definition går ut på vad skaparen avsett. Har han eller hon avsett att skapa konst, så skulle det då vara konst. Eftersom jag i detta fall är den som ska uppleva, så föredrar jag lyssnarens perspektiv. Då måste jag hålla med holmis63 om att det krävs någon liten form av upprepning av takt och/eller ton för att jag ska uppfatta det som musik. Annars är det bara ljud för mig. Gör du det. Men du kan väl inte låta bli att hålla med om det jag inte håller med om. Vad är det för nonsensresonemang? Nonsens
|
| 11 Jun 2014, 08:58 |
|
 |
|
albert
|
Bapman wrote: albert wrote: Diskussionen börjar dra iväg till vad som är konst och inte konst. Nån definition går ut på vad skaparen avsett. Har han eller hon avsett att skapa konst, så skulle det då vara konst. Eftersom jag i detta fall är den som ska uppleva, så föredrar jag lyssnarens perspektiv. Då måste jag hålla med holmis63 om att det krävs någon liten form av upprepning av takt och/eller ton för att jag ska uppfatta det som musik. Annars är det bara ljud för mig. Nonsens Ska kommentaren tolkas som att det med stort typsnitt är det som är nonsens? Och menar du då att det finns någon slags allmängiltig, närmast vetenskaplig definition på vad som är musik? Jag lever i tron att musik definieras subjektivt, och då antingen av skaparen eller av lyssnaren, eller möjligtvis av båda två samtidigt. Vem som än står för definitionen, så blir då "för mig" nyckelord, d v s du kan tycka att en traktorsymfoni är musik, medan jag kanske inte uppfattar det som musik ö h t - alltså inte ens som dålig musik.
_________________ Mats
|
| 11 Jun 2014, 12:59 |
|
 |
|
Bapman
|
albert wrote: Ska kommentaren tolkas som att det med stort typsnitt är det som är nonsens?
Och menar du då att det finns någon slags allmängiltig, närmast vetenskaplig definition på vad som är musik? Jag lever i tron att musik definieras subjektivt, och då antingen av skaparen eller av lyssnaren, eller möjligtvis av båda två samtidigt. Vem som än står för definitionen, så blir då "för mig" nyckelord, d v s du kan tycka att en traktorsymfoni är musik, medan jag kanske inte uppfattar det som musik ö h t - alltså inte ens som dålig musik. Kommentaren står för Det är klart att det finns en allmängiltig defintion på vad som är musik.
|
| 11 Jun 2014, 15:01 |
|
 |
|
albert
|
Vad konstigt att markera ett helt annat textavsnitt då... Quote: Det är klart att det finns en allmängiltig defintion på vad som är musik. Jaha, vad bra! Ge oss den då, så behöver vi inte trötta ut dig och varandra med okunniga inlägg.
_________________ Mats
|
| 11 Jun 2014, 15:18 |
|
 |
|
holmis63
|
Bojen, bojen, ett ställe för träskallar som jag t.ex, enligt wikipedia finns det ingen generellt accepterad definition av musik, men wikipedia är väl inte pålitligt? Tills någon visar mig en accepterad definition så håller jag mig till vad jag själv anser och uppfattar vad musik är, känns skönt http://sv.wikipedia.org/wiki/Musik
|
| 11 Jun 2014, 16:48 |
|
 |
|
Bapman
|
Sista inlägget så jag inte Quote: trötta ut dig och varandra med okunniga inlägg. @ albert Jag har redan visat på en accepterad definition Bapman wrote: Den enda definition som finns på musik är väl organiserat ljud eller organiserat oljud. Bapman wrote: men definitionen är "organized sound" enligt Edgar Varese som tydligen la beslag på denna def. vi skulle nog säga organiserat ljud eller oljud,
@ holmis63 till och med wikipedia Quote: Organized sound An often-cited definition of music is that it is "organized sound", a term originally coined by modernist composer Edgard Varèse Om inte Varèse kan anses som en accepterbar källa så vet jag inte vad/vem som kan vara det. Hans citat Quote: "to stubbornly conditioned ears, anything new in music has always been called noise" passar väl in på många Fotnot Varèse var en av Frank Zappas husgudar, det säger väl en del
|
| 11 Jun 2014, 20:24 |
|
 |
|
albert
|
Bapman wrote: @ albert Jag har redan visat på en accepterad definition Bapman wrote: Den enda definition som finns på musik är väl organiserat ljud eller organiserat oljud. Se där, plötsligt förvandlades ljudsignalen vid järnvägsövergången några kvarter bort till musik. Organiserat av Trafikverket! Jag som alltid tyckt det mest är ett jäkla oljud. (Det bygger på upprepning också, förresten.) Hade kanske hoppats på något starkare bevisföring för att acceptera en definition som allmängiltig. Hade ju inte ens uppfattat den redan nämnde Varese som hela grejen.
_________________ Mats
|
| 11 Jun 2014, 21:02 |
|
 |
|
holmis63
|
Så om man är/var Zappas husgud så är man automatiskt ägare och instiftare av definitionen av vad musik är, nädu, den köper jag inte överhuvudtaget, att vem som helst tar på sig att definiera överhudtaget nånting köper jag inte! Det finns olika definitioner som är accepterade på olika håll men sålänge det inte finns nån generellt vedertagen överenskommen definition så.... Man får allt bygga en definition på härledning och bevis om jag ska köpa det, nåt sånt har jag inte sett, så jag fortsätter på mitt spår, det är lika giltigt som nåt annat för mig 
|
| 11 Jun 2014, 21:07 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2809 Location: Kalmartrakten SWISH
|
"Musik är ett meningslöst oljud om det inte träffar ett mottagande sinne". Paul Hindemith Vår upplevelse av musik, liksom andra sinnesupplevelser, påverkas av tidigare intryck, erfarenheter, tankar, känslor. Även yttre omständigheter, t.ex. miljön vi lyssnar i, styckets titel eller presentationen av musiken, spelar en viktig roll för vår upplevelse. Eftersom varje människa är unik blir också varje människas upplevelse av ett musikstycke unik. Vår musikuppfattning är alltså en del av vår identitet och när vi med tiden får nya intryck och erfarenheter förändras också vår uppfattning om musik. Om vi ställer frågan "Vad är musik?" till ett antal personer får vi lika många olika svar. Alla har sin egen uppfattning. Hur värderar man en känsla eller en personlig erfarenhet? Att i skenet av detta efterfråga någon generell definition av vad musik är… ja du, lycka till! Troligtvis är musik så mycket mer än vad några korta meningar ska försöka definiera.
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 12 Jun 2014, 03:10 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2809 Location: Kalmartrakten SWISH
|
Oavsett vad som nu uppfattas vara musik så är det i grunden samma som vilket ljud som helst, förtätningar och förtunningar i luften, förmodligen är alla ljud möjliga i ett musikaliskt sammanhang.
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 12 Jun 2014, 17:02 |
|
 |
|
Wilmer
|
Ah, Bapman, den här kvartetten såg jag på Nefertiti i Göteborg 1974. http://www.youtube.com/watch?v=dbVpx5-X ... e=youtu.beKonserten med Hobby Kvartett var en stor upplevelse som kan mäta sig med när jag första gången i maj 1967 såg Hendrix trasa sönder allas uppfattning om vad "popmusik" eventuellt var. Brötzmann startade konserten som jag såg 1974 från absolut max, och höjde sen, vilket vi inte trodde var möjligt, nivån till absolut are-you-nuts!!! Att definiera musik som att den bygger på upprepning låter inte helt OK. Musik bygger på väl snarare, på ett större plan, att man försöker uttrycka något. Hendrix uttryckte som jag uppfattar det sin generations våldsamma frustration och samtidiga glädje över att man lyckades förändra något i slutet av 60-talet. Brötzmann i clipet ovan uttrycker, i mitten av 70-talet, att allt gick åt helvete. Desperationen, avskyn för det bestående, känslan av hopplöshet, av att vara inträngda i ett trångt hål och viljan att komma ur den situationen, allt finns där. Den känslan finns också hos några bluesmusiker; jag tänker särskilt på den unge Buddy Guy. Här ett clip från 1968 där han spelar på en konsert till minne av Martin Luther King som blivit mördad några dagar tidigare. Och gissa vem som satt i publiken och sen hoppade in på ett jam: http://www.youtube.com/watch?v=C1xqzr9kTL8
|
| 12 Jun 2014, 19:00 |
|
 |
|
albert
|
Wilmer wrote: Att definiera musik som att den bygger på upprepning låter inte helt OK. Musik bygger på väl snarare, på ett större plan, att man försöker uttrycka något. Ingen här har hävdat att musik bara bygger på upprepring. Tvärtom har jag hävdat just det du säger, att antingen bygger det på vad man försöker uttrycka eller vad man upplever. Vad jag protesterar emot är när någon berättar för mig vad jag inte ska hålla med om.
_________________ Mats
|
| 12 Jun 2014, 23:26 |
|
 |
|
Bapman
|
albert wrote: Ingen här har hävdat att musik bara bygger på upprepring. Tvärtom har jag hävdat just det du säger, att antingen bygger det på vad man försöker uttrycka eller vad man upplever. Vad jag protesterar emot är när någon berättar för mig vad jag inte ska hålla med om. Om du menar att jag har berättat för dig vad du inte ska hålla med om så stämmer det inte. Jag har bara skrivit att jag inte håller med i nedanstående som definition av musik. Då menade jag allmängiltig definition. DU får givetvis tycka vad du vill.albert wrote: Då måste jag hålla med holmis63 om att det krävs någon liten form av upprepning av takt och/eller ton för att jag ska uppfatta det som musik. Annars är det bara ljud för mig. Det finns en allmän accepterad defintion av musik som används av de flesta och det är "organized sound" de övriga definitionerna splittrar alla läger sedan kan man kalla vad som helst för musik och det kan man ju göra med vad som helst. "För mig är inte mat mat om den inte går att ha senap på." Det blir ju knappast en allmängiltig defintion. Granis67 wrote: "Musik är ett meningslöst oljud om det inte träffar ett mottagande sinne". Paul Hindemith Att definiera musik som Hindemith är lite som Schrödingers katt Det skulle innebära att musiken inte existerar om ingen lyssnar och dessutom är mottaglig för exakt denna sortens ljud, annars existerar den inte som musik. med detta sagt så får man väl tycka vad man vill på detta musikens dagis I.Ö. håller jag med Wilmer om denna musik http://www.youtube.com/watch?v=dbVpx5-XYng&feature=youtu.begodnatt
|
| 13 Jun 2014, 08:41 |
|
 |
|
Wilmer
|
[/quote] Ingen här har hävdat att musik bara bygger på upprepring. Tvärtom har jag hävdat just det du säger, att antingen bygger det på vad man försöker uttrycka eller vad man upplever. Vad jag protesterar emot är när någon berättar för mig vad jag inte ska hålla med om.[/quote]
Jag har inte sagt att man här hävdat att musik bara/enbart bygger på upprepning. Däremot har flera i denna tråd presenterat "upprepning" som en definierande faktor, en ontologisk kategori, för vad som är musik. Det är enligt min mening helt OK att diskutera konst och musik på det sättet, och jag för fram min egen syn på vad som är musiken ontologiska kategori: uttrycket. Jag håller helt med om Bapmans tanke om musik som organiserade ljud, men vill peka på meningen med organiseringen; att man vill uttrycka något. Jaha, men vad uttrycker musiken då? Det är mycket svårare, för man kan alltid fråga musikerna vad de ville uttrycka, men ofta, råkar jag veta, kan de inte beskriva det. Konsten börjar där orden tar slut, som man brukar säga. Och de som sen lyssnar kan, som bekant, uppleva ganska olika saker av samma musik. Det klassiska exemplet är väl Mendelsons Brudmarsch som alla idag ser som högtidlig och känslosam, men som skrevs för att beskriva hur en flicka i en Midsommarnattsdröm blev förförd av en åsna och försvinner ut i skogen med denna. Inte så högtidligt kanske...
|
| 13 Jun 2014, 22:12 |
|
 |
|
Makten
|
Om ni vill så kan jag ändra trådtiteln till "Hur definieras musik?". Det är förstås en intressant fråga för den som är intresserad av musikteori. Jag är det inte. Inte över huvud taget faktiskt. "Bra musik" är för mig vilka ljud som helst som jag mår bra av. Ibland kan jag sitta och kolla youtube-filmer med häftiga motorer och få gåshud av det. Precis på samma sätt som av de organiserade ljud som är musik. Det jag fann intressant med Jimmy Ågren var att musiken var annorlunda. Fortfarande upprepningar och väldigt enkel harmonik, men rytmiken i kombination med det man är van vid, blev något spännande. I alla fall en stund, och det räckte den här gången. Det här kan också ses som musik. Eller i alla fall upplevas som: https://www.youtube.com/watch?v=taA9fsCEU3s 
|
| 13 Jun 2014, 23:22 |
|
 |
|
albert
|
Makten wrote: Om ni vill så kan jag ändra trådtiteln till "Hur definieras musik?". Det är förstås en intressant fråga för den som är intresserad av musikteori. Jag är det inte. Inte över huvud taget faktiskt. "Bra musik" är för mig vilka ljud som helst som jag mår bra av. Ibland kan jag sitta och kolla youtube-filmer med häftiga motorer och få gåshud av det. Precis på samma sätt som av de organiserade ljud som är musik. Det jag fann intressant med Jimmy Ågren var att musiken var annorlunda. Fortfarande upprepningar och väldigt enkel harmonik, men rytmiken i kombination med det man är van vid, blev något spännande. I alla fall en stund, och det räckte den här gången. Det här kan också ses som musik. Eller i alla fall upplevas som: https://www.youtube.com/watch?v=taA9fsCEU3s  Sorry att vi kivar i din tråd. Det var inte meningen - blev lite ivrig bara. Och så hade ju de andra fel hela tiden.
_________________ Mats
|
| 14 Jun 2014, 01:40 |
|
|