| Author |
Message |
|
Freppezon
|
 Modda volymkontrollen
finns det någon modd som gör att volymen står på 1 istället för 0, när man har volymen avslagen.
Dvs minsta gemensamma nämnare?
|
| 16 Jun 2014, 21:07 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
 Re: Modda volymkontrollen
För att prata så mkt om fnissel och transformatorer är du förvånansvärt lite insatt i gitarrelektronik...
Men visst, sätt ett motstånd av lämpligt värde mellan pot och jord så får du ett motstånd > 0 i potens lägsta läge.
_________________ /Tom-Andrew
Låter det bra så är det antagligen bra...
|
| 16 Jun 2014, 21:58 |
|
 |
|
Freppezon
|
Tom-Andrew wrote: För att prata så mkt om fnissel och transformatorer är du förvånansvärt lite insatt i gitarrelektronik...
Men visst, sätt ett motstånd av lämpligt värde mellan pot och jord så får du ett motstånd > 0 i potens lägsta läge. Jag är musiker inte ingenjör! Men jag förstår vad du menar precis! Vilket stort motstånd hur många Ohm? jag har en black ice ibanez med lönntopp (om det nu hjälper något). Och inte minst var ska jag löda? 
|
| 16 Jun 2014, 22:01 |
|
 |
|
Michael
|
Tja du kan ju a) Leta på diverse elektroniksidor på nätet använd sökord som potentiometer, jord, motstånd, ohm så kan du säkert lära en del. Alternativt sök upp någon skola och fråga om du kan låna någon fysikbok som behandlar elektronik de används väl inte nu när det är sommarlov. b) lämna gitarren till någon som skaffat sig den kunskapen tidigare, (kanske varit vaken på skolans fysiklektioner) c) öppna gitarren och löd lite på måfå, hur svårt kan de va. 
|
| 16 Jun 2014, 22:30 |
|
 |
|
Freppezon
|
Michael wrote: Tja du kan ju a) Leta på diverse elektroniksidor på nätet använd sökord som potentiometer, jord, motstånd, ohm så kan du säkert lära en del. Alternativt sök upp någon skola och fråga om du kan låna någon fysikbok som behandlar elektronik de används väl inte nu när det är sommarlov. b) lämna gitarren till någon som skaffat sig den kunskapen tidigare, (kanske varit vaken på skolans fysiklektioner) c) öppna gitarren och löd lite på måfå, hur svårt kan de va.  Vilken grej jag kom på! Om du har en buffer så blir det rent ljud om du drar ner gitarrens volym nära till noll. Jag väljer nog alternativ.....d...
|
| 16 Jun 2014, 22:39 |
|
 |
|
Din_Mentor
|
Du kan väl trolla dit ett motstånd? 
Last edited by Din_Mentor on 16 Jun 2014, 22:48, edited 1 time in total.
|
| 16 Jun 2014, 22:44 |
|
 |
|
d95err
|
Freppezon wrote: Vilket stort motstånd hur många Ohm?
Omöjligt att säga rakt av; du blir tvungen att experimentera med olika värden. Om du har en multimeter - sätt volymkontrollen i det läge du vill ha som minst volym (dvs "1") och mät motståndet (ohm) mellan mittersta benet och jord. Börja experimentera med ett fast motstånd med ungefär det värdet (ska sitta mellan det ben på volympoten som är kopplat till jord och jord. Min gissning är att nånstans mellan 1/10 och 1/100 av värdet på volympoten (ca 5k - 50k om det är en 500k pot) borde funka. Motstånd kan du köpa billigt på t.ex. Kjell & Co eller Clas Ohlsson.
_________________ Erik R
"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)
|
| 16 Jun 2014, 22:45 |
|
 |
|
kjelle
|
Fråga Tvåtakt om inte han kan meppra lite med gitarren.
| 16 Jun 2014, 22:55 |
|
 |
|
Freppezon
|
d95err wrote: Freppezon wrote: Vilket stort motstånd hur många Ohm?
Omöjligt att säga rakt av; du blir tvungen att experimentera med olika värden. Om du har en multimeter - sätt volymkontrollen i det läge du vill ha som minst volym (dvs "1") och mät motståndet (ohm) mellan mittersta benet och jord. Börja experimentera med ett fast motstånd med ungefär det värdet (ska sitta mellan det ben på volympoten som är kopplat till jord och jord. Min gissning är att nånstans mellan 1/10 och 1/100 av värdet på volympoten (ca 5k - 50k om det är en 500k pot) borde funka. Motstånd kan du köpa billigt på t.ex. Kjell & Co eller Clas Ohlsson. -Now where getting somewhere! Jag har en multimeter (billig en från Classe). Tänkte mer på om det fanns ett "färdigt" kit att köpa. Finns säkert någon duktig kille från USA som redan har tänkt ut denna tanke.
|
| 16 Jun 2014, 22:58 |
|
 |
|
Freppezon
|
kjelle wrote: Fråga Tvåtakt om inte han kan meppra lite med gitarren. Bor han nära sthlm? Fine isåfall..annars vill ogärna skicka guran..
|
| 16 Jun 2014, 22:58 |
|
 |
|
Din_Mentor
|
Limma in en ABS-plast platta under plektrumskyddet och dra en sytråd till volymkontrollen, så gör proffsen!
|
| 16 Jun 2014, 22:59 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Din_Mentor wrote: Limma in en ABS-plast platta under plektrumskyddet och dra en sytråd till volymkontrollen, så gör proffsen! Eller kanske stacka några volympotar?
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 17 Jun 2014, 05:26 |
|
 |
|
woodstock
|
Forsman wrote: Din_Mentor wrote: Limma in en ABS-plast platta under plektrumskyddet och dra en sytråd till volymkontrollen, så gör proffsen! Eller kanske stacka några volympotar? Ingen dum idé alls  Seriekoppla tonkontrollens potentiometer mellan volymkontrollen och jord. Då kan man själv bestämma hur mycket rest man vill ha med volymkontrollen helt nerskruvad, steglöst från nästan all volym oförändrad till ingen volym alls kvar. Bara genom ett elegant vrid på den f.d. tonkontrollen.
|
| 17 Jun 2014, 09:18 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Det här är väl enklast eftersom man slipper löda eller modda inuti en pott 
|
| 17 Jun 2014, 09:30 |
|
 |
|
Mrcool
|
Tvåtakt wrote: Det här är väl enklast eftersom man slipper löda eller modda inuti en pott  Du hann före jag var inne på samma lösning
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 17 Jun 2014, 09:58 |
|
 |
|
woodstock
|
Ett annat sätt är att koppla switchen så att micken/en av mickarna man inte använder blir inkopplad mellan volympotentiometern och jord. Funkar bäst med HSH-varianter där aldrig alla tre mickarna är inkopplade samtidigt. Mickarnas impedans på gissningsvis 6-15k bör ge precis lagom last för ungefär motsvarande "1" på kontrollen men även beroende på linjär eller logaritmisk och hur logaritmisk. Det ger teoretiskt också en intressant lågpassfilterverkan mot jord = mer höga frekvenser kvar med volymen nervriden, en form av indirekt treble bleed. En annan vinst är att mickarna i viss mån kommer att balansera varandra. Den med lägre kohmtal ger lägre resistans mot jord när den med högre kohmtal är inkopplad/aktiverad och omvänt.
|
| 17 Jun 2014, 10:57 |
|
 |
|
rifle
|
|
| 17 Jun 2014, 11:06 |
|
 |
|
jasså
|
Jag gillar treble bleed i volymkontrollen. Låt nån gitarrmeckare löda dit en kondning med rätt storlek. Med den, som stryper bas vid avdrag, och tonkontrollen som stryper diskant "rensar" man ur ett distat ljud till hyfsat rent när det behövs och kommer tillbaka till dynghäng när det behövs genom att vrida på rattarna. Bekvämt och enkelt. Volymen fixar man sedan med en transparant overdrive eller annat.
|
| 17 Jun 2014, 11:56 |
|
 |
|
Freppezon
|
Har redan 2 pedaler med boost framför samt avslutad med en buffer.
Undrar om det går att skrapa bort kolmotståndet för de sista 10%:en.
|
| 17 Jun 2014, 13:36 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Att skrapa bort den delen av banan i poten åstadkommer bara avbrott, dvs tystnad i nolläget på poten.
_________________ /Tom-Andrew
Låter det bra så är det antagligen bra...
|
| 17 Jun 2014, 13:50 |
|
 |
|
Freppezon
|
Tom-Andrew wrote: Att skrapa bort den delen av banan i poten åstadkommer bara avbrott, dvs tystnad i nolläget på poten. Ahha,, så det är en modifierad "Treble-Bleed" jag söker då? Har googlat och Treble-Bleed är nästan det jag söker fast då mera "Volume-Stopper-Bleed" 
|
| 17 Jun 2014, 13:51 |
|
 |
|
Freppezon
|
Förtydligandet gäller då att iom att jag har en buffer så gäller det så här: Ljudet när jag har volym:1 blir samma som volym:10 fast det blir rent (även när jag har full patte). Poängen med Volyme-Treble-Bleed är att jag inte behöver någon loop-pedal eller att oroa mig för att ha skruvat ner volymen för långt/lågt ner så att volymen blir:0. 
|
| 17 Jun 2014, 13:53 |
|
 |
|
Mrcool
|
Freppezon wrote: Tom-Andrew wrote: Att skrapa bort den delen av banan i poten åstadkommer bara avbrott, dvs tystnad i nolläget på poten. Ahha,, så det är en modifierad "Treble-Bleed" jag söker då? Har googlat och Treble-Bleed är nästan det jag söker fast då mera "Volume-Stopper-Bleed"  Nej det är ingen treble bleed du söker, du behöver sätta en resistor på 2k-10k (du får prova dig fram vad som känns bäst) från potten till jord. Du lossar den befintlig jord tråden från potten och sätter in en resistor i serie mellan jord och potten
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 18 Jun 2014, 09:22 |
|
 |
|
Freppezon
|
Fantastiskt enkelt! Tack Mr.Cool! 
|
| 18 Jun 2014, 16:31 |