View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 07:13

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Slutstegsrör i vintage Marshall - tipsa mig 
Author Message

Post Re: Slutstegsrör i vintage Marshall - tipsa mig
Sir Realistic wrote:
Amp Healer wrote:
Och den snabbaste o enklaste lösningen på det är ju att löda loss/ knippsa av brightkondingen som sitter över volymen (1000pF).
Stärkan kommer låta som original på fullt, men inte lika Bright på läger sättningar.
Detta är ett mod vem som helst kan göra som inte har tummen mitt i handen och det finns inga spänningar just där så det är ingen fara.
Tycker man detta blev för stor påverkan på ljudet, så kan man byta ut original 1000pF till 100pF.

Ursäkta jag kapar tråden lite här men gäller detta även 2203 från 1979? Kan vara värt att testa?

Jo, alla 2203-4 har den kondingen över volymkontrollen.
På senare modeller med pottarna sittande direkt på kortet så är det C5 som är den kondingen.
Lycka till och berätta gärna vad du tyckte :)

23 Oct 2014, 09:18
Profile

Axewall wrote:
Amp Healer wrote:

Det stämmer väldigt bra Knut !
Och den snabbaste o enklaste lösningen på det är ju att löda loss/ knippsa av brightkondingen som sitter över volymen (1000pF).
Stärkan kommer låta som original på fullt, men inte lika Bright på läger sättningar.
Detta är ett mod vem som helst kan göra som inte har tummen mitt i handen och det finns inga spänningar just där så det är ingen fara.
Tycker man detta blev för stor påverkan på ljudet, så kan man byta ut original 1000pF till 100pF.

Jag "glömde" att sätta dit denna kondingen när jag byggde om en 1987 till 2204 åt en kompis på 80-talet.
Den stärkaren har fått många komplimanger för sitt ljud under åren.
Då han aldrig giggar utan har den stående med en 4x12 med 55Hz G12M-25 Blackbacks i sin "studio",
så är oftast gain på 3-6 och master 2-3. Presence, bas, mellan och diskant rätt upp (5).

/Mats

:mrgreen: Ja Mats ibland gör man bra misstag ;)

23 Oct 2014, 09:21
Profile

Amp Healer wrote:
JonasSweden1 wrote:
Jag tar gärna fortsatt input om någon känner att andan faller på,
jag tar i alla fall tillfället i akt och tackar alla som engagerat sig i tråden
- uppskattas!

Med vänlig hälsning
/Jonas

Jag gjorde ju det ovan Jonas, men av din icke reaktion att döma så va de inte det du ville ha :(
Saken är den att ovan nämnda konding påverkar ljudet minst 10 gånger mer, än vad andra slutrör kommer göra och det är gratis ;)

Tack för input Owe, men det kan vara så att den kondingen redan är klippt, är inte 100:a.
Dock har jag inget problem med att tonen är bright på lite lägre volymer, upplever den som
mer besvärlig när jag skruvar upp volymen.

23 Oct 2014, 10:20
Profile

JonasSweden1 wrote:
Amp Healer wrote:

Jag gjorde ju det ovan Jonas, men av din icke reaktion att döma så va de inte det du ville ha :(
Saken är den att ovan nämnda konding påverkar ljudet minst 10 gånger mer, än vad andra slutrör kommer göra och det är gratis ;)

Tack för input Owe, men det kan vara så att den kondingen redan är klippt, är inte 100:a.
Dock har jag inget problem med att tonen är bright på lite lägre volymer, upplever den som
mer besvärlig när jag skruvar upp volymen.

Av din första beskrivning så lät det inte som det var gjort, men du får väl lyfta locket o koll :)
Annas finns det en konding till som vässar till det onödigt mycket, det är den som kommer innan som sitter parallellt med 470K motstånd den kondingen är på 470pF du hittar dessa på low ingången på din stärkare (om jag minns rätt har du en stärkare med kretskort o separata pottar)

Du kan antingen lyfta/klippa den eller öka värdet till 1000-2200 pF .

23 Oct 2014, 10:55
Profile

Amp Healer wrote:
Sir Realistic wrote:
Ursäkta jag kapar tråden lite här men gäller detta även 2203 från 1979? Kan vara värt att testa?

Jo, alla 2203-4 har den kondingen över volymkontrollen.
På senare modeller med pottarna sittande direkt på kortet så är det C5 som är den kondingen.
Lycka till och berätta gärna vad du tyckte :)

Återkommer lite sent i detta ärende men nu har jag äntligen tagit mig för att öppna stärkaren och löda bort den där kondingen och nog tycker jag mig uppleva en förbättring.
Svårt att säga då jag ännu inte testat tillsammans med bandet, ska bli spännade att se/höra hur det låter då.

En reflektion är att den där parallella kopplingen, filtret, med konding och resistor mellan poten och low-kanalen sitter bara motståndet i min topp, inte jag som moddat och jag ser inget spår av att det suttit en konding där.
Det antar jag är den modden du nämner tidigare i tråden va'?
Ungefär så här ser det ut i min stärkare nu (inte min på bilden, lånad från nätet). Motståndet som sitter kvar i min stärk är som på bilden 470 kOhm
Image

26 Feb 2015, 14:21
Profile
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2