View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 11:08

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Synpunkte på schema rörbygge 
Author Message

Post Synpunkte på schema rörbygge
Hej!

Har fått tag i ritningar samt komponenter från en kollega som byggde detta 1995. Vad tror ni om att ex. elektrolyt kondensatorer har legat så pass länge, går dom och använda samt vad tror ni om schemat. Kollegan byggde och använde detta 1995 för att sen demontera ner allt. Så nu är jag sugen på att börja bygga men behöver lite input.

Mvh Tompaz

Attachments:
Först02.jpg [160.25 KiB]
Not downloaded yet
Först01.jpg [143.54 KiB]
Not downloaded yet
29 Dec 2014, 17:09
Profile

Post Re: Synpunkte på schema rörbygge
Varför och till vad byggde din kollega detta?

Last edited by farbrortäpp on 30 Dec 2014, 10:07, edited 1 time in total.

30 Dec 2014, 00:10
Profile

farbrortäpp wrote:
Verkar inte så lämpligt för gitarr då det ligger x antal volt på ingången,(som jag fattar det)

Varför och till vad byggde din kollega detta?

Quote:
Tack för ditt svar. Detta bygge är ingen gitarrförstärkare utan en stereoförstärkare. Är lite osäker vilken typ av rörförstärkare detta är, finns ett voltregleringsrör OD3 och ett EL84 poweroutput samt 2 ingångsrör 6SJ7 och 4 slutrör E130L. Är lite osäker om jag ska bygga p.g.a den höga volten och att delarna har legat förvarade i en låda sedan 1997.

30 Dec 2014, 08:57
Profile

Varför inte ? Intressant lösning med parallell SE och katidströmmen genom trafon för att ta bort
DC .

Bygg den och hör hur den låter!

Vad gäller ellytar så kan de vara svåra att "väcka", har du en möjighet att ladda dem till märkspänning
med extern DC ( och begränsningsmotstånd) vore det bra. Annars kan du köpa nya det är inte så dyrt.

Du har alltså 4 st e130L ?

30 Dec 2014, 09:10
Profile WWW

peterh wrote:
Varför inte ? Intressant lösning med parallell SE och katidströmmen genom trafon för att ta bort
DC .

Bygg den och hör hur den låter!

Vad gäller ellytar så kan de vara svåra att "väcka", har du en möjighet att ladda dem till märkspänning
med extern DC ( och begränsningsmotstånd) vore det bra. Annars kan du köpa nya det är inte så dyrt.

Du har alltså 4 st e130L ?

Quote:
Tack Peterh för ditt svar. Ja jag har 4 st E130L. Vad jag kommer ihåg så lät den mycket bra när min kollega byggt klart den 1995, men det är ju ett tag sen :D

30 Dec 2014, 09:20
Profile

Du kanske skall undvika el84 delen, där kommer katoden att vara 160V från glöden. Phillips datablad
nämner MAX 100V . Det hela ersätts enkelt med några zenerdioder och blir enklare och bättre.

Förstärkaren saknar helt motkoppling, och med pentoder kan man vänta sig en del distorsion. Men bygg
för all del, du kan alltid labba med motkoppling senare.

30 Dec 2014, 09:30
Profile WWW

peterh wrote:
Du kanske skall undvika el84 delen, där kommer katoden att vara 160V från glöden. Phillips datablad
nämner MAX 100V . Det hela ersätts enkelt med några zenerdioder och blir enklare och bättre.

Förstärkaren saknar helt motkoppling, och med pentoder kan man vänta sig en del distorsion. Men bygg
för all del, du kan alltid labba med motkoppling senare.

Quote:
Låter bra detta. Om jag ska ersätta el84 delen med zenerdioder, hur går jag då tillväga ?

30 Dec 2014, 09:42
Profile

Det blir väl ett bra övningsexempel.

Du drar ett motstånd från B+, från andra sidan zenerdioder till jord med en sammanlags spänning
på 150V. Til samma punkt en ellyt ( 16-32uF ) och skärmgallren på E130L

Motståndets värde skall vara så stort att strömmen som dras av skärmarna nästan ger dig
rätt spänningsfall , zenerdioderna skall ta resten. Effekten på mtståndet är sannolikt 10w

datablad e130l : http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... /E130L.pdf
( om du har 250V B+ så skall du ha bort 100V,, rörens skärmar tycks dra 4mA , 16mA totalt.
tar du 6kohm blir det 2mA för zener att förbruka i drift, 16mA under tiden rören värms upp )
Motståndet räcker med 5w, zener skall tåla sammanlagt 16w under start)

Du kan också bygga en regulator med en mosfet och zenerdioder, du hittar förslag med google.

30 Dec 2014, 11:12
Profile WWW

peterh wrote:
Det blir väl ett bra övningsexempel.

Du drar ett motstånd från B+, från andra sidan zenerdioder till jord med en sammanlags spänning
på 150V. Til samma punkt en ellyt ( 16-32uF ) och skärmgallren på E130L

Motståndets värde skall vara så stort att strömmen som dras av skärmarna nästan ger dig
rätt spänningsfall , zenerdioderna skall ta resten. Effekten på mtståndet är sannolikt 10w

datablad e130l : http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... /E130L.pdf
( om du har 250V B+ så skall du ha bort 100V,, rörens skärmar tycks dra 4mA , 16mA totalt.
tar du 6kohm blir det 2mA för zener att förbruka i drift, 16mA under tiden rören värms upp )
Motståndet räcker med 5w, zener skall tåla sammanlagt 16w under start)

Du kan också bygga en regulator med en mosfet och zenerdioder, du hittar förslag med google.

Quote:
Tack peterh :-) Nu får jag sätta mig ner och skissa och se om jag reder ut det, goggle blir min bästa vänn.
Du ska ha ett stort tack för dina expertutlåtande, grymt tacksam :-) Gott nytt år på dig.

30 Dec 2014, 12:07
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]