View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 15:14

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Har någon tips på vettig midi-styrd pedalswitch? 
Author Message

Post Har någon tips på vettig midi-styrd pedalswitch?
Det är dags att få klart gitarriggen och jag behöver komplettera med en vettig prisvärd midi-styrd pedalswitch.

Jag har några Axess Electronics GRX4 idag, men jag behöver plats för fler pedaler i mitt rack och leta därför efter en MIDI-styrd pedalloop med 4 till 8 loopar för vettiga pengar.

Eftersom Axess har lagt ner, så kan jag inte köpa en GRX4 till, så nu letar jag efter ett alternativ.

Jag var på väg att köpa G-Lab, men deras MIDI är kass och passar inte mina behov där jag lägger upp en bank per låt och på varje bank har jag fyra ljud. Det här är inget problem för det flesta switchburkarna, men G-Lab har ett helt annat tänk, som gör att deras brukar inte funkar för mig.

Jag har hittat Decibel 11 Loop Expander som funkar ungefär som mina GRX4:or. http://www.loopersparadise.de/en/pro.php?p=1301

Image

Märket säljs av TGT11, men de har den inte upplagd på sin site. OK pris, men frågan är om den är pålitlig och bra.

Voodoo Labs känns tryggt, stabilt och säkert och de har en ny switch med 6 loopar (HEX) som skulle passa ganska mig bra. http://www.thomann.de/se/voodoo_lab_hex_audio_loop_switcher.htm

Image

Den kostar en dryg tusenlapp mer, frågan är om den är ett bättre alternativ än Decibel 11? (Finns också på TGT11.)

Rocktron PatchMate Loop 8 kostar ytterliggare 800:- till. http://www.rocktron.com/patchmate-loop-8.html Med sina 8 loopar skulle jag kanske kunna sälja en av min GRX4:or, men frågan är hur bra de är?

Image

Det jag har är helstabilt och funkar och det naturliga hade varit att fortsätta med Axess, men när det ni inte går så får man leta vidare. Är det någon som har erfarenhet av ovannämnda burkar, eller har anat för rimliga pengar att föreslå?

/CM

Last edited by CarlM on 27 Feb 2015, 22:11, edited 1 time in total.

22 Feb 2015, 17:17
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Har någon tips på vetting midi-styrd pedalswitch?
VooDoo Lab:en verkar väl vettig. Jag kör GCX + Ground Control Pro och är asnöjd 8) Är den där billigare är väl det bara bra? :)

22 Feb 2015, 17:50
Profile

dr.drygh wrote:
VooDoo Lab:en verkar väl vettig. Jag kör GCX + Ground Control Pro och är asnöjd 8) Är den där billigare är väl det bara bra? :)

GCX + Ground Control Pro är ju ett komplett stort och tungt system, som har väldigt gott rykte. Så därför vad det lite intressant när Voodoo Labs nu släpper en liten switchburk som man kan använda med andra MIDI-prylar. Jag styr allt från en Boss GT8. Jag använder faktiskt inte ljuddelen i den, men den är robust, har vettig display, bra tåliga switchar, bra expressionpedal och kan dessutom styra boostfunktionen på min förstärkare också.

/CM

22 Feb 2015, 21:43
Profile ICQ YIM WWW

Har också haft GCX och den är för den prisklassen helt ok. Bytte till RJM som jag tycker låter bättre och har en bättre buffer. Finns för tillfället i tre olika versioner

22 Feb 2015, 23:03
Profile

monk wrote:
Har också haft GCX och den är för den prisklassen helt ok. Bytte till RJM som jag tycker låter bättre och har en bättre buffer. Finns för tillfället i tre olika versioner

RJM Rack Gizmo kostar runt 9000:- och är tyvärr lite utanför budget, eftersom jag bara ska expandera ett existerande och väl fungerande system. Mini Effect Gizmo för knappt 4000:- är dyrare än konkurrenterna i samma storleksklass, men kanske värt merkostnaden. Hmm...

Tack för tipset. Vad har du för RJM-prylar?

/CM

23 Feb 2015, 12:44
Profile ICQ YIM WWW

Jag har effect gizmo. Den kostade bara 5400:- när den kom. Den är nog i samma klass som din grx-4 ljudmässigt. Kolla på hugeracksinc, de brukar dyka upp beg där ifall du vill fortsätta med det du redan har.

23 Feb 2015, 13:30
Profile

monk wrote:
Jag har effect gizmo. Den kostade bara 5400:- när den kom. Den är nog i samma klass som din grx-4 ljudmässigt. Kolla på hugeracksinc, de brukar dyka upp beg där ifall du vill fortsätta med det du redan har.

OK, tack för tipset. Jag ska hålla koll på hugeracksinc.

5400:- för en kvalitetsdosa med 8 loopar låter annars väldigt rimligt, men idag så kostar de tyvärr betydligt mer.

/CM

23 Feb 2015, 15:04
Profile ICQ YIM WWW

Finns en beg RJM RG-16 hos TGT11 för 3995:-.

23 Feb 2015, 22:45
Profile

Ligger en GRX4 på tyska ebay just nu...

25 Feb 2015, 01:48
Profile

monk wrote:
Finns en beg RJM RG-16 hos TGT11 för 3995:-.

Tack för tipset!

25 Feb 2015, 17:41
Profile ICQ YIM WWW

Svullo wrote:

Den ska jag buda på! Jag har i o f hunnit köpa en annan på TGT11-rean, men jag vil nog ha en GRX4:a till i alla fall, eftersom jag har kört med det flera år :)

Tack!

/CM

25 Feb 2015, 17:45
Profile ICQ YIM WWW

Vad vart de för burk då?

Är också på jakt nämligen och behöver tips!

26 Feb 2015, 00:02
Profile

_CM_ wrote:
Svullo wrote:

Den ska jag buda på! Jag har i o f hunnit köpa en annan på TGT11-rean, men jag vil nog ha en GRX4:a till i alla fall, eftersom jag har kört med det flera år :)

Tack!

/CM

Du kan få köpa min GRX4, som jag köpte in i ett gott syfte, men förmodligen aldrig kommer att använda...
Hör av dig via PM i så fall.

27 Feb 2015, 12:55
Profile WWW

Somewhere_Audio wrote:
Vad vart de för burk då?

Är också på jakt nämligen och behöver tips!

Ja, det blev lite cirkus. Först köpte jag och betalare en Decibel 11 Pedal Palette för halva priset på TGT11-rean. Men så råkade de sälja den en gång till så jag blev utan, så det slutade med att jag köpte deras beggade RJM RG-16 istället.

Hur mycket pedaler och burkar vill du switcha? Vill du ha inbyggda switchar, eller en ren switch som du styr med MIDI-pedalbord? Det finns mycket att välja på beroende på vad man vill ha.

/CM

27 Feb 2015, 22:06
Profile ICQ YIM WWW

kjelle wrote:
Du kan få köpa min GRX4, som jag köpte in i ett gott syfte, men förmodligen aldrig kommer att använda...
Hör av dig via PM i så fall.

Du har PM, :)

27 Feb 2015, 22:10
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]