View unanswered posts | View active topics It is currently 03 Jul 2026, 14:11

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Går det inte å köpa poppel? 
Author Message

Post Går det inte å köpa poppel?
Gitarrdelar å gmf säljer ju bara alder mahogny å ash.
Har inge problem med poppel. Har spelat på en del bra gitarrer med dom materialen.

Vore ju smidigt om dom kunde sälja billigare plankor i poppel eller lind, men helst poppel då man slipper porfylla skiten innan finish.

Finns det nånstans? Har inte lust att slänga ut 1000 spänn på planka för å sätta min crap-hals på. Å den har 25" skallängd så det blir jävligt svårt att hitta passande kropp, därför får jag gå på att karva ut en egen kropp. Men vill inte punga ut för mycket för en gura som mest kommer stå i replokalen.

23 Feb 2015, 19:17
Profile

Tror inte det finns någon marknad för 'blanks' i billigt trä, ska man custombygga vill nog de flesta ha de traditionella träslagen.

Har du provat att kontakta träleverantörer och fråga vad dom har för plank lämpade till instrumentbygge?

Ibland är det effektivare att lyfta luren och ringa ett par samtal än att googla.

23 Feb 2015, 20:48
Profile ICQ WWW

Post Re: Går det inte å köpa poppel?
Men brukar dom ha koll på va man ska ha till instrument ens?

+ att jag INTE är intresserad av att behöva torka och planhyvla. Jag har inte ork eller verktyg till det.

23 Feb 2015, 21:01
Profile

http://www.pondussnickeri.se/bat/massivttra.html

Här finns poppel för 886 kr kvadratmetern. Är det värt det? Det borde väl bli ungefär hälften för en bit nog stog för gitarrkropp.

Det är torkat också står det, samt att dom kan planhyvla. Står dock inte om dom tar extra betalt för såna tjänster :x

23 Feb 2015, 21:06
Profile

Tvåtakt wrote:
http://www.pondussnickeri.se/bat/massivttra.html

Det är torkat också står det, samt att dom kan planhyvla. Står dock inte om dom tar extra betalt för såna tjänster :x

Tar väl 2 minuter att ta reda på om du orkar ringa upp dom, men det kanske man inte orkar/vill göra nuförtiden?

23 Feb 2015, 21:27
Profile ICQ WWW

Prisskillnaden mellan al och poppel är ganska marginell. Warmoth erbjuder kroppar i poppel, men det är väl inget alternativ i det här fallet. Om halsen är "crap" kanske det inte är lönt att alls försöka hitta en kropp till den?

Noterade också att leverantören i länken erbjuder al billigare än poppel...

23 Feb 2015, 21:30
Profile

Haha jag såg inte ens att dom hade al i listan :mrgreen:

Mike Leaf wrote:
Tar väl 2 minuter att ta reda på om du orkar ringa upp dom, men det kanske man inte orkar/vill göra nuförtiden?

Tyvärr stämmer det :x

23 Feb 2015, 22:19
Profile

Nu blev jag sugen på en bit valnöt, orkar inte heller ringa undrar om hen tar avgift bara för att man inte köper en hel planklängd. Står nått om kapavgift osv...

24 Feb 2015, 17:09
Profile

Tubis wrote:
Nu blev jag sugen på en bit valnöt, orkar inte heller ringa undrar om hen tar avgift bara för att man inte köper en hel planklängd. Står nått om kapavgift osv...

Priserna brukar vara på det som normalt finns i "butiken". Vill du ha en bit av en planka så kostar det extra i arbete och maskiner. Sen blir troligen kvarvarande bit lite mer svårsåld. Hittar du en bit som motsvarar ditt önskemål så blir det ju inga extrakostnader. Men det är ganska billigt ändå. Alternativet är brädgårdar som säljer lövträ. Där brukar man inte få köpa kapade plankor. Där är dom 4,5 meter långa, punkt slut. Allt extra, som hyvling tar dom självklart betalt för allihopa.
Lasse

24 Feb 2015, 20:16
Profile

Var faktiskt helt okej när jag räknade ner det på en gitarrkropp, 673 för ett stycke valnöt plus kapkostnad.
Synd bara att man bor på bästkusten.

24 Feb 2015, 20:31
Profile

Tubis wrote:
Var faktiskt helt okej när jag räknade ner det på en gitarrkropp, 673 för ett stycke valnöt plus kapkostnad.

Om du funderar på Pondus Snickeri & Butik så ska du nog vara inställd på att dom inte har exakt det du vill köpa, just då du vill handla. Dom är snarare ett snickeri som passar på att sälja snickerivirke. Det är i alla fall min erfarenhet. Med det menar jag inte att dom är dåliga. Torr och fin Al till en 3-bitars kropp kostade 200.-, men då ska det iofs hyvlas/limmas/hyvlas.
Lasse

24 Feb 2015, 21:03
Profile

Kanske är bättre att köpa ett färdigt block på eeeebay. Till möbelgitarr vill man ha ett helt block......

24 Feb 2015, 22:41
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]