View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 15:49

Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Varför är det förbjudet att ifrågasätta priset? 
Author Message

Post Re: Varför är det förbjudet att ifrågasätta priset?
jag var inne på en tråd på fejjan där ngn ville sälja en 2001 gibson LP Jr, begärt pris 9000. Jag kunde inte låta bli att kommentera eftersom många sådana sålt för 4-4500kr senaste 2 åren. Men det kanske var fel att upplysa om detta i säljarens tråd?

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

23 Feb 2015, 18:26
Profile WWW

Är inte detta egentligen en icke-fråga? Variationen på annonser ligger ju i en flytande skala mellan "VARAN KOSTAR SÅ HÄR MYCKET OCH VILL DU INTE BETALA KAN DU FARA ÅT H-E OCH HELA DIN J-A SLÄKT OCKSÅ" till det lite mer modesta "bud". Jag tycker att det ganska lätt att skilja ut det ena från det andra eftersom rätt många är nog intresserade av en diskussion om pris ifall det är fel satt.

Det finns ju iofs ett litet antal personer som vill ha för mycket pengar och nästan blir förbannade för att folk inte vill köpa varan för det höga priset och det är säkert dessa som blir fullkomligt skogstokiga om folk fulprutar. Dessutom finns vissa som blir personligt förolämpade om nån försöker att tjäna en hacka genom att sätta ut ett "för högt" pris. När dessa två möts lär det ju inte bli nån försäljning.

Jag tror inte att detta är en kulturell fråga utan snarare att folk har lite olika syn på varor, priser och begagnatförsäljning.

23 Feb 2015, 19:02
Profile

Just Gibson är väl lite lurigt numera prismässigt? De har ju justerat upp alla nypriser med 30% samt att vissa modeller bara tillverkas av custom shopen numer så det borde ju åven påverka andrahandsmarknaden?

23 Feb 2015, 19:03
Profile

Har sett den här annonsen på en Epifån hur länge som helst i Katrineholm.
Samma pris månad ut och månad in och den läggs ut gång på gång......
jag vet inte hur länge det hållit på....

http://vend.se/275515-epiphone-335-dot-de-luxe-ltd

23 Feb 2015, 19:14
Profile WWW

En intressantare fråga, tycker jag, är vad det är som gör att man vill säga "för dyrt" eller (mer ovanliga) "för billigt" till någon som säljer eller eventuell köpare (och ännu mer om man inte personligen känner personen i fråga).
Vare sig man vill köpa eller inte.

Är någon villig att betala X pris är den ju värd det i köparens ögon. Så länge produkten inte är bluff och båg är det väl gott nog så. Och om det är för billigt, vem bryr sig om någon säljer sin vara för billigt?
Så länge det inte är en gammal tant som kommer in med gubbens gitarr som visar sig vara en 59 Les Paul och köparen erbjuder 2000:- (det är ju många i branschen av butiker som kommit över vintage på det sättet).
Alltså när någon frågar om vad X är värd och man inte är ärlig.

/Magnus

23 Feb 2015, 19:35
Profile WWW

persuader wrote:
Har sett den här annonsen på en Epifån hur länge som helst i Katrineholm.
Samma pris månad ut och månad in och den läggs ut gång på gång......
jag vet inte hur länge det hållit på....

http://vend.se/275515-epiphone-335-dot-de-luxe-ltd

Kan ju vara en "alibiannons".
- Fan va jag är trött på dina gitarrer som står och dräller i hela huset, nu får du fan ta och göra dig av med några.
- Ja ja, jag SKA göra mig av med nå'n.
Personen annonserar ut men till ett pris som han/hon inte tror kommer att få gitarren såld. Nu uppstår läget där "säljaren" inför partnern kan visa upp en intention att sälja samtidigt som "säljaren" vet att gitarren förblir osåld. Det "säljaren" vinner är tid, tid att rida ut stormen hemma…
Men jag kan ju ha fel... :wink:

Religion vs fossils. Fossils win.

23 Feb 2015, 19:47
Profile

Just detta tjafs och mängden däcksparkare gör att säljes delen numera dött ut.
Det VAR bättre förr på GMF planken o i början av bojjen.
Två sidor gitarr annonser per dag var ingen ovanlighet. Nu kommer ju det roligaste aldrig hit utan ligger på diverse andra sidor.
Detta är inte vad jag tycker utan fakta sanning. Kan inte räkna upp alla som sagt just detta till mig. Senast i förra veckan då jag köpte en R7 av en bojjare. Annonsen låg på vend, inte här, av just den anledningen.

23 Feb 2015, 19:49
Profile

Jag drar mig för att sälja här också på grund av att folk ska kladda om priset. Är inte priset rätt är köparen fel eller så blir inte varan såld. Det behöver man inte kommentera. Har köpt ett antal saker här och inte gått ner i pris utan betalat vad säljaren ville ha. I något fall hsr jag föreslait ett lägre pris på grund av varans skick men tog det separat med köparen.

plexi

23 Feb 2015, 19:59
Profile ICQ YIM WWW

Magnus Olsson wrote:
Så länge det inte är en gammal tant som kommer in med gubbens gitarr som visar sig vara en 59 Les Paul och köparen erbjuder 2000:- (det är ju många i branschen av butiker som kommit över vintage på det sättet).

/Magnus

Vilken butik då? vore ju kul att få veta och gärna några exempel när det skett också.

23 Feb 2015, 20:35
Profile ICQ WWW

Jag tycker att det är helt OK att skriva om vad f-n man vill i vilken tråd man känner för. Vill man läsa så läs! Gillar man inte vad man läser så skit i det och gå till nästa tråd. Och visst finns det ett nöjesvärde i att läsa tjafs och skitsnack ÄVEN i säljtrådar.. :lol: :lol:

I kväll har jag hittat annonser på Blocket där säljaren begär ett högre pris än vad varan kostar ny. Inte 17 skulle jag ringa på en sådan annons. Säljaren är antingen illa påläst eller så försöker han dra en penna med en ev. köpare.
Inte heller skulle jag kontakta en säljare som har satt ett über-rejält överpris, typ 100%. Det är ju fullständigt meningslöst. Inte heller skulle jag bry mig om att svara på en annons där säljaren - enligt min uppfattning - uttrycker sig socialt korkat. Men trevliga bojare handlar jag väldigt gärna av!

Är däremot det begärda priset någorlunda i rätt härad kan det ju vara läge att ta kontakt. Pruta hej vilt är väldigt sällan meningsfullt. Men har man en bra motivering är det i högsta grad rimligt att man vill diskutera runt priset. Bara en sådan sak som att affären kan ske NU, istället för kanske i nästa vecka, är värt en slant i min bok.

Till syvende og sist är ju "rätt pris" ändå det pris där både säljare och köpare de facto kom överens.

Vad gäller uppfattningen att svensken, av kulturella eller historiska skäl, inte vill pruta i affärer vill jag bara säga att i så fall har man aldrig varit på en äkta gammaldags Svensk Hästmarknad. Ni skulle bli varma och rosa om öronen :shock: om ni hade hört "tjafset" runt en stackars hästkrake. :D

Då har vi inte ens rört vid uppfattningen att det kan vara SKOJ att göra affärer för själva affärens skull! 8) :lol:

Javisst ja, jag glömde nästan! En annons där man begärde ett storartat underpris! Jag ringde på en annons på en Fender Bassman men säljaren i annonsen svarade aldrig. Annonsen hade då legat ute en timme eller så. I efterhand fick jag höra att NN köpt den omedelbums samma kväll. Han gissade att tanten satte priset för att vara säker på att få sålt samma kväll. Inte vet jag men man tänker ju på historier där mannen knullat runt en gång för mycket.. :mrgreen:

Just my 2c.

23 Feb 2015, 20:52
Profile

Naturligtvis så menar jag inte att man ska skriva irrelevant trams i trådar eller lägga sig i om man ändå inte är intresserad. Men som intressent borde jag t.ex. få påpeka vilka förutsättningar som gör att jag inte slår till. Det kan ju vara allt från avslagen LP-skalle till för högt (eller lågt) pris.

23 Feb 2015, 21:52
Profile

Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Vilken butik då? vore ju kul att få veta och gärna några exempel när det skett också.

Så kul att vi namnger eller pekar ut skall vi inte ha.

/Magnus

23 Feb 2015, 22:03
Profile WWW

Stelin_ wrote:
Naturligtvis så menar jag inte att man ska skriva irrelevant trams i trådar eller lägga sig i om man ändå inte är intresserad. Men som intressent borde jag t.ex. få påpeka vilka förutsättningar som gör att jag inte slår till. Det kan ju vara allt från avslagen LP-skalle till för högt (eller lågt) pris.

Om jag har en annons här på bojen, och jag har satt ett pris som är för högt i förhållande till skicket på gitarren. Då skulle jag inte vara särskilt intresserad av att höra varför folk inte vill köpa den. Det skulle göra annonsen kall som jag tidigare har påpekat. Att lägga ett bud som man själv tycker är rimligt tycker jag är en bättre idé än att påpeka brister i annonsen.

23 Feb 2015, 22:10
Profile

Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Ok, som jag trodde då, bara spekulationer och påståenden.

23 Feb 2015, 22:19
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

/Magnus

here we go....wheres my popcorn :roll: :P

23 Feb 2015, 22:36
Profile WWW

Jag förstår inte riktigt vad det är folk stör sig på om man skulle vilja diskutera pris, oavsett om det är privat, i en säljestråd eller i kommentarsfältet till en annons på facebook. Vad är skillnaden? Vill man helst ta det privat för att fortfarande ha kvar sin chans att kunna lura någon stackare som inte har bättre koll på marknadsvärdet att betala överpris? Känns fult, tycker jag.

Självklart ska man få begära vilket pris som helst men om man inte har några argument (eller av någon anledning inte vill dela med sig av argumenten, men det verkar ju skitskumt) att backa upp priset med kan man ju inte heller förvänta sig att få något sålt och om man inte förväntar sig att få något sålt varför ens lägga upp en annons från första början?

23 Feb 2015, 22:40
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Kom igen nu.
Alla inser väl direkt att man inte namnger folk eller butiker med såna saker.
Om du utgår ifrån att det är spekulationer och påstående för att man inte gör det säger det mer om dig än om någon annan.

Och nej, ingen av dem har (vad jag vet) varit en 59 LP.

/Magnus

23 Feb 2015, 22:50
Profile WWW

Det är en skillnad på att diskutera pris och att påpeka för påpekandets skull. Generellt så tycker jag att folk som ska in och kladda i trådar inte beter sig särskilt väl. Ska det diskuteras i en tråd ska det väl göras mellan säljaren och intressenter. Tycker jag ser folk på forum och på Facebook som sätter detta i system - att tillrättavisa säljaren.

Sen så får man göra skillnad på hur det generellt är och vad som är önskvärt. Sen som argument att det är vanligt att folk lägger dryga kommentarer ibland och att det i sin tur blir befogat/normalt/okej att hålla på med sådant köper jag inte.

23 Feb 2015, 22:58
Profile

Struts wrote:
Det är en skillnad på att diskutera pris och att påpeka för påpekandets skull. Generellt så tycker jag att folk som ska in och kladda i trådar inte beter sig särskilt väl. Ska det diskuteras i en tråd ska det väl göras mellan säljaren och intressenter. Tycker jag ser folk på forum och på Facebook som sätter detta i system - att tillrättavisa säljaren.

Sen så får man göra skillnad på hur det generellt är och vad som är önskvärt. Sen som argument att det är vanligt att folk lägger dryga kommentarer ibland och att det i sin tur blir befogat/normalt/okej att hålla på med sådant köper jag inte.

Det beror ju lite på, ifall priset är hutlöst högt kan det mycket väl vara motiverat att ifrågasätta priset tycker jag, så att ingen eventuell köpare behöver bli lurad. Har säljaren sen ett bra argument till varför priset är så högt är det ju inget mer med det, men det är lite konstigt i så fall att man inte skriver det i annonsen från första början.

Är folk dryga och otrevliga, oavsett som det är säljare, spekulanter eller folk som bara kommenterar/ifrågasätter, är det såklart beklagansvärt men det är inte så mycket annat man kan göra än att ignorera sådana människor.

23 Feb 2015, 23:27
Profile ICQ YIM WWW

Cabretta wrote:
Forumet är uppdelat i en diskussionsdel och en köp/sälj-del. Detta är gjort av en orsak, dvs. köp/sälj-delen är inte en del av diskussionsdelen.

Nja...
Det kan ju faktiskt vara väldigt intressant för eventuella spekulanter med så mycket information som möjligt om objektet i fråga.
Då uppskattar jag faktiskt alla sorters frågor.
Allt från frågor om vikt och halstjocklek till eventuella frågor om priset.

Får man inte ifrågasätta priset borde det inte heller vara ok att påpeka eventuella modifikationer som man ser? Eller lagade halsbrott?
Annars riskerar man ju att hamna i den situationen som har hänt några gånger:
En köpare får en vara med skador som inte nämndes i annonsen och säljaren försvarar sig med att köparen inte frågade om det innan köp.

Att man sedan naturligtvis ska hålla en bra ton är ju egentligen en helt annan fråga.

24 Feb 2015, 09:27
Profile

Vem skulle riskera att betala överpris på Bojen? Seriöst?!

24 Feb 2015, 09:42
Profile ICQ YIM WWW

Struts wrote:
Stelin_ wrote:

Om jag har en annons här på bojen, och jag har satt ett pris som är för högt i förhållande till skicket på gitarren. Då skulle jag inte vara särskilt intresserad av att höra varför folk inte vill köpa den. Det skulle göra annonsen kall som jag tidigare har påpekat. Att lägga ett bud som man själv tycker är rimligt tycker jag är en bättre idé än att påpeka brister i annonsen.

Så om du säljer en gitarr för 10k och jag skriver följande (i tråden)

Hej! Jag bjuder 7k, eftersom jag är intresserad av en sådan. Dock ligger det en för 7200:- på blocket som, till skillnad från din, inte har Duke-mickar vilket jag anser sänker värdet.

Är det OK under förutsättning att det skulle vara sant?

24 Feb 2015, 14:18
Profile

Testa använd PM funktionen.

24 Feb 2015, 14:31
Profile

johan wrote:
Testa använd PM funktionen.

Yuuuhpp

24 Feb 2015, 17:53
Profile WWW

Quote:

Hej! Jag bjuder 7k, eftersom jag är intresserad av en sådan. Dock ligger det en för 7200:- på blocket som, till skillnad från din, inte har Duke-mickar vilket jag anser sänker värdet.

Ja det låter väl rimligt, inte den trevligaste tonen i det budet iof, även om budet i sig är rimligt. Sen lämpar sig sådana kommentarer i pm, enligt mig.

24 Feb 2015, 18:04
Profile

Stelin_ wrote:
Struts wrote:

Är inte det här ett exempel på ett perfekt prutförsök?

1. Man signalerar att man verkligen är intresserad av att köpa.
2. Man lägger ett exakt bud.
3. Man motiverar seriöst och vänligt varför man tycker att det begärda priset är för högt.

Säljare kan ju då ta budet, eller svara "Jag vill tyvärr inte sälja min för 7000:-, så det är bättre att du köper den på Blocket för 7200:-, eftersom det vekar vara extremt billigt." Säljaren kan alternativt kontra med ett motbud, eller motivera varför hans är värd mer än den på Blocket.

Det är väl inget fel på en vänlig och civiliserad diskussion.

Jag har flera gånger betalat mer för att säljaren verkar seriös och trevlig, eller för att det går att träffas för att genomföra affären. Eller ibland för att exet känns mer rätt än det som är billigare. Alla går inte alltid på det absolut lägsta priset, även om ganska många gör det.

/CM

24 Feb 2015, 19:16
Profile ICQ YIM WWW

_CM_ wrote:

3. Man motiverar seriöst och vänligt varför man tycker att det begärda priset är för högt.

Säljare kan ju då ta budet, eller svara "Jag vill tyvärr inte sälja min för 7000:-, så det är bättre att du köper den på Blocket för 7200:-, eftersom det vekar vara extremt billigt." Säljaren kan alternativt kontra med ett motbud, eller motivera varför hans är värd mer än den på Blocket.

Jag har flera gånger betalat mer för att säljaren verkar seriös och trevlig, eller för att det går att träffas för att genomföra affären. Eller ibland för att exet känns mer rätt än det som är billigare. Alla går inte alltid på det absolut lägsta priset, även om ganska många gör det.

/CM

Om du verkligen tänkt köpa och står för ditt bud så är det väl inget konstigt, jag skulle iofs ta det i ett PM.

Är man inte spekulant och bara vill 'diskutera priset' är det en helt annan sak

24 Feb 2015, 20:36
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
_CM_ wrote:

/CM

Om du verkligen tänkt köpa och står för ditt bud så är det väl inget konstigt, jag skulle iofs ta det i ett PM.

Är man inte spekulant och bara vill 'diskutera priset' är det en helt annan sak

Jo, jag håller med dig. Jag tycker att det passar bäst att ta det via PM, mail eller telefon. Så gör jag i regel. Jag ser ingen anledning till att förhandla inför publik för egen del. Inlägg i säljesannonser tycker jag man gör om man vill rekommendera det som säljs eller säljaren alternativt att ifrågasätta om det luktar bluff.

/CM

24 Feb 2015, 21:54
Profile ICQ YIM WWW

Fick ett styrkemail via blocket ifrån en gubbe som tyckte det var fruktansvärt att jag begärde så lite för min 6100. Sen berättade han en anekdot om sin gamla dito och det var det. Han ville uppenbarligen inte köpa. Men det var åtminstone bättre än det bluffmail jag har fått idag samt bluff-sms:et som kom runt 00.30 inatt.

/Niklas

www.myspace.com/doldrumsrocks

24 Feb 2015, 22:02
Profile

Jag tycker det är tråkigt med dom som hittat hit
med sin business på sidan av sitt vanliga kneg.
Dom som importerar och ska kränga grejor här
uteslutande för att göra sig en hacka.

Jag undviker att göra affärer med såna...

Ofta är dom så dumsnåla att dom i slutändan
gör en dålig affär för att dom är så rädda att
i början torska 50 spänn :mrgreen: fattar inte hur dom orkar hänga här för peanuts...

25 Feb 2015, 07:02
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next