View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:41



Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Molly bygge 
Author Message
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Molly bygge
Nu har jag fått mollykit från tubetown.de
http://www.tube-town.net/ttstore/Kits/V ... :6008.html

När jag pckade upp rörhållare pot-ar, kretskort skruvar och komponenter verkade något saknas ; var f-n
är chassiet ??? Det visade sig att chassiet är extra , står faktiskt under "NOT INCLUDED" . Så är
det när man inte läser ordentligt.

Nåja, jag kan sätta samman kretskorten. Nätdelen ( http://www.tube-town.net/ttstore/Kits/P ... :5805.html ) var riktigt trevlig, den kan köpas separat och är användbar till många förstärkarbyggen.

Det andra "kortet" består av en "turret-board" utan turrets, ett kretskort med i princip bara lödöron och fästskruvar.

Jag kommer för min bekvämlighet att lägga upp aktiviiteten på http://n.manet.nu/molly/index.html

Den monterade burken skall ut på test, racing har generöst erbjudit sig att testa.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


Last edited by peterh on 16 Apr 2015, 21:35, edited 1 time in total.



28 Mar 2015, 18:21
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Molly bygge
Kul! Det har ju nyss varit en tråd angående den typen av lågwattare, så jag hoppas vi får höra hur den låter när det är klart.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


28 Mar 2015, 21:37
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Molly bygge
Det KAN vara en synvilla, men jag tycker en del av lödningarna ser suspekta ut på nätdelen. Det ser ut som om komponentbenen sitter i en grop med en tennvall runtomkring. På det turretlösa kortet behöver du kanske kika på lödningarna med lupp också. Inte meningen att vara petig, men rätt många fel kan uppstå p g a otillräcklig vätning/utflytning.
Kul bygge i övrigt. Och ja, det där med blank tråd som "klistras ihop" med tenn är väl inte så proffsigt, kanske. :-)


31 Mar 2015, 12:26
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Molly bygge
Alltid kul att kolla byggtrådar, keep it coming :)


31 Mar 2015, 17:57
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Molly bygge
Jag skall dubbelkolla lödningarna ( men jag tror på min lödkurs )

Lådan kom i dag, skall se om det blir en stund över, då blir det mera bilder.
Ja, det blev mer bilder, men även ett par mindre problem.
1/ potentiometers har ett styrstift för att fixera så att de inte vrider loss sig. Hål för detta stift saknades, lätt fixad med ett 3mm borr
2/ Om man monterar utgångstrafon i de avsedda hålen så kommer en mutter från en distans att interferera. Det kan lösas på
2 sätt : ta bort distansen och låta nätdelen vila på 3 hörn , ( nix, så blir det inte ) eller flytta på trafon.
Det finns gott om plats så jag tror att jag borrar ett par nya hål lite längre bort. Då kan jag dessutom placera dem så att
man kan demontera utgångstrafon utan att behöva demontera nätdelen.

Jag vilar på detta och fortsätter i morgon

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


31 Mar 2015, 18:00
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Molly bygge
Det är inte så att distanserna har mutterfastsättning i ena änden och skruv i andra? Varav det är försänkt skruvskalle som ska hamna under trafon och mutter på kretskortet?

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2015, 11:22
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Molly bygge
Tubis wrote:
Det är inte så att distanserna har mutterfastsättning i ena änden och skruv i andra? Varav det är försänkt skruvskalle som ska hamna under trafon och mutter på kretskortet?

Jag tror du har rätt, det finns 6 st försänkta skruvar som är något kortare, de kan användas till detta.
Synd bara att då kommer kretskorten att fästas med mutter, det är mycket pilligare än att dra fast dem
med skruvar.

Toroiden kommer även den farligt nära, här tänkte jag lägga "gummifötter" på chassiet för att hålla trafon från vassa kanter.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


01 Apr 2015, 16:43
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Molly bygge
Förhoppningsvis har de gjort plats för hylsa att dra fast muttrarna på kortet med. Då blir det inte pilligt.

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2015, 16:51
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Molly bygge
Tubis wrote:
Förhoppningsvis har de gjort plats för hylsa att dra fast muttrarna på kortet med. Då blir det inte pilligt.

Nej, det blev fel, även de försänkta skruvarna kompletterade med bricka blev för långa för att fästa kretskortet. Och
att sätta muttrar på kortet skulle inte gå med turretkortet-utan-turrets, och det är tveksamt med power boardet om fastsättning
med muttrar får plats utan att skada något.

Så jag gjorde tvärtom, distanserna sätter jag med mutter på ovansidan, och trafon monteras med distanser. Toroiden vilar
nu på 4 gummifötter.

Men kretskorten blir lättare att montera med skruv. Det lilla turretboardet-utan-turrets har väldigt trångt mellan komponenterna
och skruvarna, jag kommer att få böja unden dem lite så de inte ligger emot.

Jag blir mer och mer tveksam till turretboardet-utan-turrets, det är onödigt litet, väldigt trångt till ingen egentlig nytta.
Skulle jag bygga fler skulle jag personligen sätta dit ett par ordinarie lödstöd och bygga hela förstärkaren på dem.

Nu har jag bilder på distanserna. Man ser också hur trångt det blev att skruva fast korten.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


01 Apr 2015, 17:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Molly bygge
Jag gör en paus några dagar, sjösättning i nästa vecka och mycket kvar att göra.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


02 Apr 2015, 22:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Molly bygge
Nu är jag igång igen. Skönt med lite lödrök.
Jag har kopplat 220 delen, trafon har primäruttag för 220 - 230 och 240V . Jah valde 230 tappen och gömde de andra i "skarvdon" som elektriker använder, fördelen med detta är att man utan verktyg eller lödning kan koppla om.
Glödlindningen var för lång, varpå jag utan att tänka mig för klippte den. Misstag! Men det går att skrapa lacktråd och få den lödbar.
Nästa gång skall jag sätta trafons glödlindning på en lödplint och fortsätta därifrån med tvinnad tråd till rörhållaren.

En annan sak jag ändrade på var byglingarna på kortet, 3 stycken som går från sida till sida. Dessa satte jag på översidan för att dels få dem synliga, dels vara säker på att de inte interfererade med fastskruvarna. Det tål att upprepas : jag tycker inte om detta
kortet, ett turretboard eller två lödstöd vore MYCKET bättre.

Hur som helst, 220 anslutet, strömbrytare till och B+ kommer!. Bild finns på länken : http://n.manet.nu/molly/index.html

Fortsättning om några dagar.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


Last edited by peterh on 16 Apr 2015, 21:35, edited 1 time in total.



16 Apr 2015, 20:55
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Molly bygge
Haha nä de där korten var inte roliga att bygga med, onödigt små. I verkligheten är de mycket mindre än vad man får intrycket av när man ser de på bild.


16 Apr 2015, 21:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Molly bygge
Nu har jag lött klart.
Mitt misstag med glödlindningen har jag reparerat, det blev en extra lödplint. Fast det blev trevligare än att sätta jordreferenserna inne i ef86-ans sockel.
I morgon skall jag leta reda på en lös högtalare och ett par phono-pluggar. Bilder kommer i morgon.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


18 Apr 2015, 21:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Molly bygge
Är igång.

Nu återstår test/utvärdering.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


19 Apr 2015, 18:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Molly bygge
Jahapp.
Dialogen har alltså gått kring att använda ECC-99 som slutrör. Dvs använda dess två trioder i push/pull för att skapa effekt.

Image

Konstateras kan att det fungerar. En Molly är en närmast pinligt enkel maskin,men som för det inte saknar merit.
Ljudmässigt?
Drar mot Marshall skulle jag faktiskt vilja påstå,hur otroligt det än kan låta i ljuset av rörkonfiguration å topologi.
Saken e den att det att köra trioder för effekt ofta ger en lite säregen karaktär,som på inget sätt är dålig i min mening. Bara annorlunda.
Å se det beteendet motverkar då,som kvalificerad gissning,bruket av ett EF-86 som "preamp".

Setupen e enkel.
Vi snackar ett EF-86 som skickar moset rakt in i en LTP som baseras i ett ECC-83. 47k i svansen på LTP´n. Inte mkt att orda om. Enklast möjliga liksom.

Mellan EF-86´an å LTP´n då så sitter där en 250k volympott. I sin tur sitter det en cut kontroll a´la Vox mellan de två ledarna ut mot ECC-99´an efter fasvändaren som agerar tonkontroll. Mao på många vis så enkelt man tänkas kan.
Men just bruket av EF-86´an,som ju normalt för med sig mer attack,separation och bandvidd än ett vanligt ECC-83 i samma position,tror jag är det som med framgång bidrar till maskinens attityd. Som sagt,mkt Marshall över soundet e ´re...

Rent spelmässigt är den lite kort på attack,vilket jag gissar bottnar i de relativt sett begränsade spänningarna. Vi snackar B+ på sketna 250VDC. Ngt som i min erfarenhet iofs funkar vettigt till EF-86,men som jag samtidigt tror berövar såväl 83´an som 99´an på "punch" såväl som spänst.
Hade jag fått råda,men bemärk då att vi nu talar smak,hade jag gärna sett 100VDC till mot primärt ECC-99´an men för all del fasvändaren med.

Image

Maskinen e mycket liten och mkt lätt. En gissning e att hela kalaset stoppar strax över 2kg. I ren effekt,jag snackade med Peter över tel,så gissade jag hyggligt vettigt på frågan vad jag trodde den gav när jag svarade 4w ung. Rätt svar var ~3,5w visade det sig..

Ngr punkter av mindre bra karaktär visade sig ganska omgående. Den brummade helt klart mer än nödvändigt,och efter sedvanlig kontroll av att allt var som det skulle så tog jag mig för att sätta om ingångsförutsättningarna för EF-86´an SAMT att jag i samma veva la skärmat på inkommande.

Image

På ingående lades det 33k på varje lina (original e 68k(mao 15k i high input)),å i sin tur 220k mot backen (original e 1M). På det,om ni kikar lite högre upp i bilden,valde jag att installera en 500 Ohms balanspott för glöden.
Resultatet var omedelbart,maskin var nu knäpptyst i tomgång. Mao e det jag beskriver moddar jag anser skall göras på en Molly innan man ens knäpper på den 1a ggn.
Med det sagt...rätt skall vara rätt,och bruket av de där värdena in på en EF-86´a e inte mitt brainchild,det är Aleks.
Det fungerar och det fungerar mkt mkt bra. Något jag rekommenderar alla hugade att lattja med i ljuset av resultat.

Det finns dock ett mer påtagligt problem.
Maskinen,för att användas som "hemma grej" e allt allt allt för högljudd. Innan man kommer åt det Marshall beteende som finns i den är man utan tvekan vräkt. Mao..jag har förordat installationen av en PPIMV vilket Peter godkänt även det,varför detta kommer ske snarast.

Edit.
Jo. Bör för sakens skull adderas så inga missförstånd uppstår. Peter,som nu byggt denna Molly,e alltså rörtomte. Inte primärt gitarrist. På det e länken mellan mig å Peter rören och det faktum att vi bor i Gbg båda två. Tja,det å att vi känner till varandra sedan tidigare.
Mao är grundtanken med det som gjorts här ngn form av obefläckad "objektivitet",och jag har enl det bästa av min kunskap i det delgett reflektioner,värderingar,kunskap samt smak.

Till de som ev vill finna kriktik i att använda ett ECC-99 enl ovan...tänk igen. Om det e Marshall sound man vill åt funkar detta å det funkar bra-till en himla rimlig peng.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Apr 2015, 19:43
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Molly bygge
För mig är det ett oskrivet fält med gitarrförstärkare. Även om jag byggde att par fuzz-boxes på 70-talet så har
jag inga egna erfarenheter av gitarrstärkare.
Mollyn byggde jag mest för att det är kul att kunna bidra med något, om den kan göras bättre och glädja någon
är bara roligt.

Om "racing" vill ta över förmyndarskapet för molly, varsågod, slit den med hälsan den är din om du vill ha den,
enda jag önskar är att vara informerad om hur den kan göras annorlunda / bättre. Dessutom är det en
god konsumentupplysning för andra prospektiva byggare.

Vill någon annan bygga så kommer den från tubetown.de och kostar 138 euro har jag för mig, fördelen att köpa
ett kit är att man får alla delar och ett färdigt schema. ECC99 säljer jag gärna till alla som bygger ( tubetown säljer utan
rör om man så önskar )

Ny lyssnar jag på totta, synd bara att jag missade att se honom live.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


20 Apr 2015, 21:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Molly bygge
Mm.
Jag tycker vi gör som så att jag tweakar till detta så jag anser det vettigt. Kastar det i delar efter den jag tycker behövs.

Därefter hade det varit kul om ngn av Bojens medlemmar med kapacitet att leka snickare iddes att snickra till enklast möjliga lilla cab till maskin...varefter jag tycker vi ger bort denna lilla maskin till ngn strävande ung musiker som kanske inte har varken förutsättningar eller kunskap...

Att ge tillbaka lite kostar skit å ingenting Peter.

Så?
Vem e hugad att snickra till en skitenkel liten trälåda till den här? Så vi kan skruva fast den å betrakta den som "pillsäker" så ingen djävel kan komma till skada.

Bojens rörfora stipendie? :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Apr 2015, 22:27
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Molly bygge
Ett utmärkt förslag!

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


20 Apr 2015, 22:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Molly bygge
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=101992

..får vi se var det landar :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Apr 2015, 22:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Molly bygge
Var det hela landade var det ja.
Vart en hel del modifieringar innan en annan ens tyckte vi var i närheten av ngt vettigt.

Så att ingen missförstår vad som jagats här så har grundtanken från mitt håll varit en maskin vi kan dels lira rent på,dels lösa enklare crunch och i sin tur med reglagen i botten närmast distad Marshall/AC-DC stuk.
Å föresatsen har lyckats hyggligt iaf.

Ett av de större problemen,eller vad man skall kalla det,i sammanhanget har varit spänning. Den lilla apparaten löser som mest knappa 280 volt,å det blir liksom inte så mkt att ringa hem om. I sig en utmaning,å det gillar vi ju,men..slutresultatet visar det. Dvs bristen på "mat".

Image

Som påtalats tidigare är 3,5 watt åt HELVETE för mkt för att kunna lira på fulla blås i en lägenhet. Gör inget misstag,tre å en halv watt kanske inte låter som så mkt...med förbi 90dB kommer vi iaf garanterat.
Därför har vi oss en extra pott. En PPIMV. Denna är på 2*500k Log.

Image

Topologi.
Mm. EF-86´an till att börja med. Den sitter enl schema med undantag av katodresistorn som nu är på 1.5k och lyten över densamma som nu är på 4.7uF.
I sin tur har jag tagit bort 100nF kondensatorn från skärmgallret mot backen och ersatt detta med 22nF. Anledningen till detta är skitenkel. Med 100nF blir botten i maskin allt för fladdrig i det att disten går upp.

Långsvansen i sin tur. Katodresistorn är bytt från 1.2k till 470 Ohm och svansresistorn från 47k till 10k.
Detta gjorde STOR skillnad på "öppenhet" och strängseparation. Värdena är förvisso inte riktigt det vi är vana vid från små maskiner,men det som det gäller att ha med sig här e ngr olika saker...
För det första är slutröret en dubbelTRIOD. Enkelt sagt reagerar inte samma som en effektpentod. Det i sig gör att faktumet att ösa på mer signal,vilket ju blir effekt med de omsatta värdena för långsvansen,låter sig göras utan att det hela blir till deg å låter allmänt illa.
I sin tur,kolla schemat,så sitter det ett par 220k resistorer ut från långsvansen. De arbetar ihop med efterföljande resistorer för att skapa en spänningsdelning,vilket ger för handen att man rent praktiskt får en hel del svängrum vad avser hur långsvansen är uppsatt.
100nF från bortre galler i jord gäller fö fortfarande.
Vad sedan avser ECC-99´an är det enda som är gjort att 100uF lyten som sitter över katodresistorn är bytt mot 22uF. Återigen ett grepp för att ta bort den överdrivna botten som finns i maskin från början.

Mellan EF-86´an och långsvansen sitter sedan en 470k resistor original. Det,åsså 250k volympotten.
Detta är nu ändrat så att 470k blivit till 150k..och volympotten är nu 500k Log. Det skall sägas..detta var att rida på den berömda gränsen. För....

Image

..där har vi matningskortet. Som synes med skruvplintar,och det var ju smidigt iom att man på det sättet kunde labba med vad som fick mat från vilken plint.
Som den kom från Peter satt utgången mot OT´n efter första droppresistor. Detta är nu flyttat,och OT´n (å därmed ECC-99´an) får mat direkt från första utgång.
Nästa utgång är då mkt riktigt långsvansen,och sista utgång EF-86´an. Nu är det samtidigt så att iom den begränsade lasten från rören så ger respektive droppresistor inte sådär herrejäsingens stora potentialskillnader. Det är ju liksom inte så många rör inblandat... Men så är säkert att om man tex flyttade långsvansen till samma plint som EF-86´an tar mat ifrån så kom maskinen att komprimera annorlunda (läs-sämre) på full gas.

Vi labbade med det där en stund innan det hela landade får man nog säga. Det hela vart en avbalansering,dvs kompromiss,hur vi än vände och vred på det varför..ptja.."the lesser of two evils" antar jag.
Slutresultatet vart med det sagt gott. Vi lekte en del med katodresistorvärdet för EF flaskan..var nere på 680 Ohm och vände,men med de givna förutsättningarna vad avser spänning osv kom det hela alltså att landa på 1,5k.

Summeringen från mitt håll vad avser den lilla maskinen är att detta som byggsats,rent tonalt för min smak,är ganska långt ifrån färdigt. I allt man kasta tweaks efter den växer den till ngt den INTE är original. Ger för handen,som gissning,att maskinen i sig kanske inte sett så mkt utveckling innan det hela tagit praktisk form.?
Oavsett.
En Molly är en liten byggsats man plockar ihop för en dryg tusenlapp. Värt det? Ja,det tycker jag allt. Med de tweaks som är beskrivna ovan får man sig vad som närmast kan kallas en "AC-DC maskin" på fullt skaft som iaf duger bra att lira på hemmavid.

Det enda jag ser som ett större negativ i sammanhanget är den begränsade spänningen från PT´n. Jag hade allt gärna sett att man fick ut 350-400VDC där..vilket jag tror hade gjort den lilla maskinen mycket gott. Tror det hade gjort den till en mkt roligare maskin helt enkelt.
Att reducera spänningar i railen,tex för att landa kring 250VDC eller så mot EF flaskan,ser jag som minsta problemet.
Fö.
Sviktet i den är mkt mkt begränsat. De 30VA som PT´n anges till räcker och räcker länge. Som mest,på full tjillevipp,ser man typ 10 volt i dip.
Mao står sig nog 30VA bra. Det brister bara i antalet volt DC ut...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Apr 2015, 20:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Molly bygge
Släng dit en spänningsdubblare. Hur mycket utspänningen kommer att sjunka under belastning styr man med storleken på kondensatorer. Det går också att använda vacuumdioder istället för kisel så höjer du spänningen bara 30-50%.
Och så fram med papper+penna och rita schema på det hela. :wink:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


22 Apr 2015, 20:56
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Molly bygge
VacuumVoodoo wrote:
Släng dit en spänningsdubblare. Hur mycket utspänningen kommer att sjunka under belastning styr man med storleken på kondensatorer. Det går också att använda vacuumdioder istället för kisel så höjer du spänningen bara 30-50%.
Och så fram med papper+penna och rita schema på det hela. :wink:

Fast man får väl ett seriöst spänningstålighetsproblem? Spänningsdubbling ger ju dubbel DC. Dvs 560V olastat med denna trafo. Så "vacuumdioder" blir nog nödvändigt. Fast då börjar det väl i stället närma sig prismässigt och praktiskt att byta trafo.

_________________
Johan Hansson


23 Apr 2015, 09:00
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Molly bygge
Allt beror på, det finns ett antal dubblarkonfiguratione att välja.
Den jag tänker på ser ut så här. Nollan är C2's minuspol.
Attachment:
V-doubler.gif
V-doubler.gif [ 3.5 KiB | Viewed 17980 times ]


Här blir det inga problem med spänningstålighet, det ligger typ 280V på varje kondensator i tomgång.
Det som behövs att komma ner till t.ex 350-380V är en resistor i serie med sekundärlindningen
Fär ja bara lite data på PT (lindningarna DC resistanser och induktanser och nominell sekundärspänning och strömkapacitet) så kan jag räkna ut ganska exakt hur stor denna resitor bör vara.
Att köpa ny trafo är som att använda större hammare istället för att finslipa slagtekniken. :mrgreen:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


23 Apr 2015, 12:50
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Molly bygge
Tänkte på efterföljande kondingar inte de i dubblaren. God sed är väl att kondingarna ska tåla spänningen som finns när inga rör sitter i.

_________________
Johan Hansson


23 Apr 2015, 12:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Molly bygge
Ja, ok. något kan man ju hitta på men det blir som att bränna ved för kråkorna.
Men....hur låter det utan rör :?: :?

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


23 Apr 2015, 13:39
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Molly bygge
VacuumVoodoo wrote:
Ja, ok. något kan man ju hitta på men det blir som att bränna ved för kråkorna.
Men....hur låter det utan rör :?: :?
Okej vi kör på innan rören blivit varma då i stället. :wink:

_________________
Johan Hansson


23 Apr 2015, 17:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Molly bygge
Nja, vi fixar Angus step-up omvandlare från sekundärsidan till 350VDC. Då spelar det ingen roll om rören är i eller inte. När de blivit varma låter vi insignalen till favändaren styra DC/DC omvandlaren så får vi justerbar spänningsvikt. Det blir grejer det!

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


23 Apr 2015, 20:05
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Molly bygge
Hmmm, styra dc/dc omvandlare i stället för spänningstabb för svikt.... :idea: :idea: :idea:

_________________
Johan Hansson


23 Apr 2015, 20:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Molly bygge
Det finns bara ett hinder på vägen - Dave Zimmerman från http://www.mavenpeal.com/tech.html har patent på den metoden + flera intressanta patent. Grejen är att hans patent är fullt försvarbara i motsats till Mr. Smith samling av patent på trivialiteter.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


24 Apr 2015, 13:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Molly bygge
https://www.youtube.com/watch?v=B4YYa59lOks&feature=youtu.be

Sås.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Apr 2015, 19:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.