View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 13:07

Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
DNS 30/60/120- Viva Italia!- Ljudklipp ETT TILL! 
Author Message

Post Re: DNS 30/60/120- Viva Italia!- Ljudklipp ETT TILL!
Fick in den där DNS-120 maskin jag klätt om i oxblod,å..den hade med sig ett fel jag inte upplevt innan.

Eller ja,ett av felen pinpointades fort,å det var att ngr av pottarna var ledsna..så det hanterades.

Däremot.
Det sitter ju EL-504 i arslet på dem där å...magnoval å hela den biten. Toppanod..å så halvtapp mot g2.

Kollade bias å...den var lite hög. Fick då av tillfälligheter för mig att kolla negativ biasspänning ut på själva röret,å ...ena flaskan...där låg halvtappens spänning :shock: :shock:
Japp. ~235VDC..å röret skenade inte.?
Faktum e..inga problem i världen,bortsett från den förhöjda biasen.? WTF? Mao snackar vi internt överslag för det e nämligen som så att jag handlat på mig lite EL-504 bla via tradera när de dyker upp varför det fanns ett par tillgängliga att byta med.

Min tanke e,KAN detta bero på ngt annat än ett kollapsat g2? Isf,varför? Med röret bytt var det guld å gröna skogar igen å maskin ryter som aldrig förr. :?:

15 Mar 2015, 13:23
Profile

Händer att jag får förfrågningar om att..."bygga en till".
Normalt svarar jag faktiskt nej,men...en studio 20 har jag aldrig gjort så...när frågan kom... Jaja. Vi kör.

Sixten var,som vanligt,behjälplig med schema. Kiitoos Sixten... :D Å med det schemat i hand började jag grunna lite.
För se,en studio 20 avviker. Avviker i det att den använder ECL-82´or. Inte helt vanligt å se...e medveten,mer än väl,om att kanske framför allt blandflaskor kan ha en egen karaktär.
Tänkarmysse.

Image

Tremolo har de. Frågade ägaren om vi klarar oss utan det,å se svaret var ja. Så..said n done.

Image

Mm. Låt mig en ggn för alla säga som så att...undersidan av PCB´n vill ni fan inte se en ggn!!! :mrgreen: Många skärmade kablar blir ´e....

Men. Med allt sagt å gjort,valde länge fram & tebax,så landade det på att jag använde mig av concertinan iaf. Mao..originalet.
Vad det gav mig var en 3 stegare,å den har jag använt så skjorta står rätt ut. Nettoeffekten är att maskin nu ryter som tänkt.
Ena potten för tremolot gjordes om till "gain" å den andra till volympott,som greppar mellan concertinan å dess driver.

Kort sagt?
Ja. Jofan. Även en Studio 20 kan fås att rapa så det räcker å blir över :mrgreen:

Fö.
En sådan här originalare behöver en annan katodresistor till ECL flaskornas pentodsida. Då de som max e gjorda för 220VAC mode så innebär det att de med dagens väggspänning går ALLT ALLT ALLT för varmt. Original sitter där 270 Ohm. Börja med att byta detta mot iaf 330 Ohm å var INTE rädda för att ersätta med 390 Ohm vid behov.

30 Apr 2015, 20:23
Profile

Och ägaren till denna senaste DNS 20 (jag alltså 8) ) är gruvligen nöjd.
Detta är en maskin som man spelar med, inte på eller genom, om ni fattar.
Jag är 51 år, tror aldrig haft en bättre stärkare.
Så sent som i helgen fick jag erektion av den. Jag och leadgitarristen satt och gjorde nya låtar.
Han då, med sin Vox AC 30 och massa pedaler.
Jag med min racingmoddade spagetticombo. Bara.
Vi riffade och skapade och hade oss. I en paus tittade han på min maskin och sa:
- Assååå.... hur fan kan den låta så jävla bra!? Ska vi byta?
- Nope. This one is a keeper.

Tack, Jesper. Tack.

08 Jul 2015, 14:11
Profile

Stort tack själv!
:D :twisted: :D

08 Jul 2015, 23:43
Profile
Reply to topic   [ 94 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4