View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 22:15

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Akustiska gitarrer live, ljudklipp 
Author Message

Post Akustiska gitarrer live, ljudklipp
Det pratas inte så mycket akustiska gitarrer här så tänkte bara bidra med ett litet test. Tycker generellt att akustiska gitarrer är otroligt mycket svårare att få att låta bra live än elgitarrer. Elgitarr är ju egentligen enkelt att få till bra. Bara det att gitarrister hakar upp sig på små detaljer som kanske inte gör så stor skillnad i sammanhanget egentligen.
Tror det första man ska göra när man försöker få till akustisk gitarr live är att släppa tanken på att det kommer låta "uppmickad gitarr i studion".
Iallafall. Köpte en Takamine P6jc jumbo för någon månad sen som har en Palathetic piezo och en Ct4dx preamp. Det går att koppla in ytterligare en mikrofon och blanda med den interna. Så köpte Takamines triax som är en ljudhålsmick. Så här låter det när man kombinerar dom två. Kör genom en fishman aura sprectum Di. Tycker det fungerar fint själv:

https://soundcloud.com/southbeck/takami ... -and-triax

Bidra gärna med ljudklipp om ni har eller vad ni kör för setup!

01 May 2015, 10:09
Profile

Post Re: Akustiska gitarrer live, ljudklipp
Håller helt med dig, mycket krångligare med ackar på scen, inte minst med rundgång. Jag har också en Takamine, MIJ som har det icke så populära Graph -Ex micksystemet. Själv gillar jag det mycket och jag får alltid beröm av ljudtekniker för ljudet. Lånade en gång en dyr Yamaha som också lät bra med sitt inbyggda system, men jag tycker att Takamines låter och funkar minst lika bra. Har nog aldrig testat ett sånt där system där man kan mixa mellan två olika.
Kör du med Fishman di boxen live? Hur funkar Aura- grejen, tycker du? Har funderingar på att sätta ihop ett litet bord med eget reverb och delay, kanske en kompressor. Idag kör jag rätt in, kunde ibland vara bra med lite egen kontroll på framförallt effekterna.

Bra ljud på klippet, låter rent och tydligt. Trevligt med illustrerande ljudklipp, ska kolla om jag har nåt i datorn.

Matte

01 May 2015, 12:53
Profile

Auran är hur bra som helst! Som jag ser det så behöver man dock vara nöjd med den piezon man har först. Den gör inte ett dåligt micksystem bra. Men är med nöjd och bara vill få bort det där hårda som en piezo kan ge så är det kanon. Plus att man får lägga lite tid på att hitta en image som låter så nära som möjligt den gitarr man har.
Faktiskt så har jag kört a/b mellan auran och som i klippet med ljudhålsmicken. Kan inte bestämma mig vilken variant som låter bäst. Det blir liksom samma effekt av det. Man blandar in det med piezon så att det tar bort det hårda.
Kompressorn fungerar fint också på auran och den har smidigt effektloop där man kan lägga ett reverb. Stämapparaten är dock ingen höjdare.

01 May 2015, 14:39
Profile

Har precis köpt en Furch RD-32 bestyckad med en LR Baggs M80. Kör den genom en LR Baggs Venue DI. Bör bli bra...:)
Gitarren är fortfarande kvar i butiken och väntar på att få para sig med M80:n. Av erfarenhet så låter LR Baggs' ljudhålspickuper fantastiskt bra. Återger gitarrens naturliga ljud och man riskerar inte att låta som White Lion á la -87.
Furchen i sig har ett fantastiskt register, allt från djupaste bas till krispigaste diskant. Ett "helt" ljud helt enkelt. En av de absolut bästa jag någonsin lirat på och då har jag haft både Martin och Gibson i 35 000 kr-klassen...

01 May 2015, 18:19
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]