View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 10:40

Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Ceriatone 18w/ Ljudklipp 
Author Message

Post Ceriatone 18w/ Ljudklipp
Knut skickade mig sin lilla Ceriatone,och jag har ingen tidigare erfarenhet av dessa.
Summerat är det mig en besvikelse i originalskick rent spelmässigt,och efter att ha tagit del av layouten (och därmed förstått topologi och schema) så skulle jag vilja be er andra om infallsvinklar.

Knut har i princip gett mig fria händer,och jag kan iaf förstå varför betraktat ursprunget... för..jösses för ett meningslöst originalsound.
Knut har gjort lite mods på maskin tidigare,å då med icke önskvärt utfall. Begripligt i det att jag fått förklarat över telefon vad som gjorts.

På den positiva sidan får sägas att jag tycker det är ett relativt prydligt genomfört bygge.

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/18Wceriatone.jpg

Några saker som slår mig är varför man till att börja med försökt krama in så mkt funktioner/kanaler på så begränsat med trioder.? Hur vi än vänder och vrider på det antar jag skäligt att vi alla hellre ser EN enda kanal som fanimig levererar än en två kanaler och ett tremolo som mest..försvinner i gröten.?
Antalet förstegsrör e som synes högst begränsat.

I sin tur har man av ngn anledning matat alla trioder från ett enda ställe.? Utan att gå in djupare på varför kan kanske kort konstateras att det beslutet måste vara en effekt av ngn form av sparbeting.?

Stämt av med Knut och hans primära önskan e "TMB". Dvs treble,mid,bass...å jag får nog säga att jag tänkt gå lite längre än så.
Maskin saknar i sin nuvarande form "oumpf" för att lösa ens den botten den är kapabel till,och jag tror mig ha en god uppfattning om varför,men i det undrar jag då hur i helsike denna maskin kan vara så omtalad som den är.?
Ser det ärligt sagt som en högst medioker design (väl medveten om släktskapet med 1974).

Så. Vad anser/tror ni andra varit incitamentet här? Vad är det man försökt uppnå? Som sagt,inte bara min utan även Knuts intryck är att maskin mkt riktigt är tonalt "meningslös". Den saknar fullkomligt karaktär och attityd.
Vad anser ni andra med erfarenhet av dem?

Givetvis skulle jag kunna göra detta enkelt för mig vad avser att modda till den,men så blir det inte. Detta kommer tex byggas om a´la de lite större Marshall varianterna vad avser en krets för fast bias (som givetvis blir justerbar).
Den kommer definitivt få ett par zeners mot skärmgallerna,och det där enda 100 Ohms motståndet kommer få en kompis. Helt klart. Har numer en mkt mkt tydlig uppfattning om hur direkt väsentligt det kan vara för maskiner med mindre effekt (6V6 såväl som EL-84 maskiner om "18" watt),och mkt riktigt tillför bara DET maskinen en helt annan renhet och attack som bibehållen aggressivitet.
Men på det kommer jag göra en relästyrningshistoria i vanlig ordning,och ambitionen e att få till en användbart "2 kanalig"(vilket det ju då i effekt eg inte är) maskin där en kanal kan rattas för komp alt "old school" dist och den andra för mer "på med pilen Palle" :mrgreen: .

Men jag undrar med det som sagt hur man tänkt här? Å kanske framför allt,vem tycker detta är bra i originalskick?

Last edited by Racing on 26 Jun 2015, 21:05, edited 1 time in total.

02 Jun 2015, 23:32
Profile

Post Re: Ceriatone 18w
Ampmaker.com har en varian som jag utgick från. Jag flyttade baskontrollen till efter första steget och bytte fasvändare till en paraphase.
Denna skulle vara liite soft så katodbias fick vara kvar. Diodtricket till skärmgallret utnyttjades.
Blev inte dumt, men så likt orginalkretsen blev den ju inte.

Tyckte inte heller att orginalkretsen var så jättekul.

03 Jun 2015, 13:01
Profile

Anledningen till att jag byggde en 18wattare(kit från trinity amps) var att man på 18watt forumet ansåg att tremolo kanalen hade det perfekta rock crunchet för oldschool 60-70s rock. Kretsen blev populär främst via 18watt.com forumet och flera varianter togs fram. Bland annat en "lite" variant där man endast behöll tremolokanalen men tog bort tremolokretsen. Eller TMB varianten där man tog en "lite" och lade till en TMB kanal. Det finns fler varianter på försteg men alla har gemensamt att man vill behålla kretsen kring PI och slutrör original.

Grejen med kretsen är att PI skall gå rent och disten i princip endast skall komma från el84 slutrören. Jämför med AC15 så har du 470k(18watt) istället för 220k(AC15) gridläckor och 820R(18watt) PI katodmotstånd mot 1.2K(AC15). Man pressar alltså inte slutrören lika hårt i en AC15 exempelvis. Jag tycker man får ett gött crunch från el84orna. Men tycker att tremolokanalen är lite one trick pony och fungerar inte så bra rent. TMB kanalen erbjuder både ett bra rent ljud samt crunch.

PPIMV har inte varit så populärt på 18watt forumet, antagligen eftersom det inte går att pressa PI tillräckligt med ett gainsteg samtidigt som slutrören då ej får svettas? Många kör istället med VVR(powerscaling typ) för att få ner volymen. Jag kör också VVR. Detta ger slutrörs crunch på lägre volymer. Men visst saknar jag ljud med lite högre gain, typ GnR. Då behövs det nog ett tänk mer åt ditt håll.

Jag gillar annars min TMB variant från trinity men använder nästan enbart TMB kanalen både för rent och crunch. Kanske ger sozo kondingar och deras RS inspirerade OT en förbättring också.
Ljudklipp från trinity nedan.
Tremolokanalen utan tremolo volym på 10. Samma som i en original marshall 18wattare.
http://www.trinityamps.com/clips/sample ... 10_335.mp3
Fler klipp: http://www.trinityamps.com/Trin18Sound.htm

03 Jun 2015, 14:25
Profile

Jag har byggt många varianter av 18W-typ. Allt från "original" till mer extrema varianter inkl diverse TMB och t o m en variant som sas skulle påminna om en Hiwatt. Jag älskar bias-wiggler-tremolot för att dte blir så djupt och för att det går att ställa extremt långsamt med rätt komponentval.

Den preampvariant jag gillar mest är inte originalet, varken normal- eller tremolokanalen även om bägge har sina förtjänster. I min bok är det EF86-designen med tonkontroll i form av en 6-läges switch. Tror det är nån av Lite-varianterna. DÄR kan man snacka om dynamik och ryt i maxläget.

Speciellt om man tweakar EF86:an lite grann bort från Matchless-setup:en. ;Med den designen har man tappat tremolot, men man har en oerhört "ärlig" och dynamisk rockstärkare med sjysst klarhet/strängseparation och en fantastisk kompression i slutrören redan vid halv gas.

18Wattaren - oavsett variant - ÄR en one trick pony. Den måste - i mitt tycke - "voicas" efter den gitarr och den gitarrist som ska ha den. Och det kan bli knepigt att välja rätt variant. Spelstil och pickuper är viktiga. En gitarrist som inte använder volymkontrollen på guran får svårt att spela ens halvrent på en 18W, den är liksom i startgroparna för seriös CRUNCH redan från 2 på volymen. Det finns gitarrister som aldrig kommer komma överens med 18W, och sen finns det folk där allt liksom stämmer mellan 18W original, gitarr och spelstil.

Det där med zenerdioder, förresten. På ett par av byggena fick vi i gruppen sätta zeners som höll gallren på EL84:orna på rätt maxnivå. Lätt att fasvändaren gav så mycket att gallren på slutrören fick spel. Tremolot är också väldigt känsligt för komponentvärden. 20% toleranser funkar inte i den kretsen. Kondingar o motstånd måste mätas upp till precisa värden.

Jag tror till sist att dess popularitet beror på flera faktorer. Det lilla antalet som gjordes. Att det saknades schema i 30 år. Det behändiga formatet vs det jävligt råa ljudet. Myten byggdes nog i en Yahoo-grupp där nån ritade upp schemat på en dokumenterad originalare. Såna var inte lätta att hitta på 90-talet.

Och nu byggs det 18-wattare i varenda by i UK och USA. Och i Malaysia. Och det finns fortfarande bara samma ynkliga antal originalstärkare kvar. Alla jämför sina byggen med andras...och mytbildningen fortsätter.

Egentligen är väl kretsen mer eller mindre snodd rakt av från Watkins, förresten. Tror mej minnas nåt sånt.

Mina 2 ören. Man kan skriva en bok om dom olika varianterna. Och om vikten av att ha "rätt" etikett på utgångstrafon (Heyboer blev stora tack vara 18W, Ingo Gorges brann upp p g a efterfrågan och kass management, finns många fler exempel på folk som hakat på myten. Music Ground, inte minst, som prånglade ut massor av välgjorda 18w-fakes under lång tid och tjänade flis.)

Edit: man kan bygga en bra 18wattare på i stort sett vad som helst som har 2 st EL84 i rumpan, 300V B+ och en Ecc83 som fasvändare. Gamla italienska 70-talare, K&H/Telewatt-grammofonstärkare från Tyskland, eller t o m gamla brandskydds-PA-lunchboxar från LM Ericsson som har en rätt ynklig OT. Låter skitbra alltihop, fast på var sitt sätt :-)

03 Jun 2015, 17:29
Profile

Jaaa mina vänner,jag har ju en å annan "18 wattare" jag e skyldig till jag med vid det här laget.

Poängen e väl just det med bristen på karaktär i Ceriatonen. Den är mig,å du uppenbart inte bara mig,totalt meningslös. Den sticker inte ut någonstans,å på det känns det som disten ligger "bredvid" tonen på ngt vis.
Mellanregister saknas tamigfan fullständigt och även om jag nu smakmässigt ibland fått kritik för att jag snarare accentuerar mellanregister än scoopar det så kan det iaf i min mening finnas NÅTT mellanregister kvar med allt sagt å gjort!!
E ju dock så hur vi än vänder å vrider på det att gitarren är ett mellanregister instrument. Punkt&slut liksom.

Jag e nog med dig på en punkt iaf Rickard,å det e att ifall man nu skall använda ett enda gainsteg,a´la Vox tex,så vill det nog fan till att man tar i lite. Iom det blir en småsignalspentod av vettiga proportioner en stor hjälp. EF-86 i fallet ser jag som en närmast förutsättning.

https://www.youtube.com/watch?v=gms2jhlHQr8

Två gainsteg. James. Långsvans och ett par EL-84 som serverar jag har för mig de e ~360VDC. PPIMV då fö...
Å på det har jag då tänkt addera ett EF-86 via relä. Den lilla Geloso 3215 maskinen i klippet...Ceriatonen e inte ens i NÄRHETEN av det där. E inte det att de inte lirar på samma planhalva,de lirar inte ens i samma division.
Geloson. Nu e ju det där då ngr år sedan i sin tur och konceptet är arbetat vidare på.

För formsakens skull,denna Ceriatone e alltså INTE tmb modellen utan en sådan där basic sak.

03 Jun 2015, 20:08
Profile

Jag har byggt ett par olika 18-wattare där utgångsläget varit nån slags "lite" och nån slags "super-lite" tror jag. Aldrig med tremolo. Sedan moddat lite lätt utan att frångå orginalet för mycket. Allt i jakt på en hypad ton som jag bara läst om. De klipp som finns på yt brukar låta riktigt illa, men jag levde i hoppet om att hitta rätt ton. Har dock aldrig lyckats med det :) Låter rätt tråkigt i mina öron också.

Fick faktiskt tag i ett par Ingo-trafos för 18-wattare innan han försvann sist (nu jävlar ska det väl låta bra). Den ena ligger på hyllan, den andra sitter i nån slags 18-wattare som egentligen är mer en Dumble #183 med EL84:or. Så kan det gå. Har ett annat bygge som fick bli en variant på kanal 2 på Matchless DC30. Låter också bra. Men nån riktig 18-watter är det inte

03 Jun 2015, 20:11
Profile

Racing wrote:
?
Ser det ärligt sagt som en högst medioker design (väl medveten om släktskapet med 1974).

Så. Vad anser/tror ni andra varit incitamentet här? Vad är det man försökt uppnå?

Det var väl den allra första byggsatsen som Ceriatone startade med. Tanken var nog bara att leverera en byggsats till dem som hängde på communityn 18watt (som ville lära sig om rörförstärkarbygge) till ett så lågt pris som möjligt men ändå kanske lite bättre grejor än t ex de i Webers byggsatser. Att avvika för mycket från grundkonstruktionen som alla följde och byggde på 18watt.com skulle bara varit kontraproduktivt.

Grundplåten till 18watt, dvs marshall 1974 är ju ripoffen av kretsen från Watkins dominator från år 1965. Alla ingångar och kanaler på den tiden i förstärkarna beror på att väldigt få hade råd att köpa förstärkare så det kunde nog ofta vara 2 gitarrer och en orgel etc istoppad i en och samma förstärkare för källarbanden.
Det där med flera kanaler med flera olika ljud att växla mellan och tom kanaler ämnade enbart för distorsion var nog en egenskaper som många inte ens kunde tänka sig 1965.
Du har ju samma upplägg i t ex Fender vibrolux med en normal och en vibrokanal med separata ingångar utan växling.

Tremolokanalen i 18watt är om jag inte minns fel, pga sin konstruktion relativt hårt skuren i basen för att motverka att själva modulationen ska höras ut i högtalaren. Så det verkar vettigt att det finns en mer normal kanal också.

03 Jun 2015, 23:53
Profile ICQ WWW

Ballz wrote:
....Det där med zenerdioder, förresten. På ett par av byggena fick vi i gruppen sätta zeners som höll gallren på EL84:orna på rätt maxnivå. Lätt att fasvändaren gav så mycket att gallren på slutrören fick spel. ....

Funkade det bra med zenerdioder? Vilken är din uppfattning om rätt spänning på EL84-gallren? Hur bör zenerdioderna väljas? Är det spänningen mellan galler och anod som är avgörande? I så fall, vad bör den ligga på?

04 Jun 2015, 12:11
Profile ICQ YIM WWW

Oj, det där är lääänge sen. Diodfixen (minns att jag använde 9V-zenerdioder) gjordes för att eliminera ett fizzligt biljud som kom sej av att gallren hamnade utanför arbetspunkten, biasmässigt - slutsteget hamnar i det läget i klass B och t o m bortom det.

Här är Paul Rubys originalartikel:
http://www.18watt.com/storage/18-watter ... fo_311.pdf

Häpp!

04 Jun 2015, 14:06
Profile

Ballz wrote:
Här är Paul Rubys originalartikel:
http://www.18watt.com/storage/18-watter ... fo_311.pdf
Häpp!

Hur kan detta funka?
Triodkopplade EL84-or med brusande zenerdioder på styrgallren!
Skärmgallren internt ihopkopplade med katoderna!
Sådana EL84 finns ju inte...
Får man rita schema hur som helst? :roll:

04 Jun 2015, 18:13
Profile

Well...schemat må se knasigt ut i dina ögon - och jag tror det här är en rätt tidig utgåva av artikeln - men i slutänden fungerar det som det är tänkt. Har du läst artikeln? Då bör det klarna.

Du kan ju kolla runt på nätet efter Paul Ruby fizz 18W. Karln är inget pundhuvud, direkt. Han har t o m fått ett "cease and desist" stämningsföreläggande från Ruby Tubes. Varumärkesintrång, liksom - bara för att han råkar ha "fel" efternamn.

04 Jun 2015, 18:24
Profile

Ballz, Beneri: Beneri undrade nog inte över Paul Ruby modden utan över en annan modifiering. Nämligen den där man använder zenerdioder för att sänka spänningen till skärmgaller g2. Ballz pratade däremot om Paul Ruby modden vilken antagligen inte nämnts särskilt ofta på detta forumet. Beneri, följ länken så hittar du all info du behöver om Paul Ruby modden. Kort sagt så använder man då zenerdioder för att begränsa det negativa svinget på g1, styrgallret

Paul Ruby modden är intressant och det är flera som använder sig av den. Jag vet en som körde med 5V zenerdioder och blev väldigt nöjd med detta.

04 Jun 2015, 20:24
Profile

Helt rätt Nicklas, jag fick för mig att det handlade om g2. Trodde också att det är på g2 som Racing tänker montera zenerdioder, men jag har kanske fattat fel.

BTW, vilka ljudmässiga effekter ger Paul-Ruby-modden? Kanske framgår av artikeln, men jag har inte orkat fördjupa mig i den än.

04 Jun 2015, 22:18
Profile ICQ YIM WWW

Jo racing pratade om zener på g2 men här har jag ingen egen erfarenhet.

Läs artikeln och även detta eller strunta i det och gå ut njut av solen och vackra damer. Det senare låter nog som den bästa idén, men jag har provat Paul Ruby modden och kan ärligt säga att jag inte märkte någon skillnad i min stärkare. Kanske skulle jag provat lägre värden då jag använde 13V zeners och bias ligger på 9V men samtidigt hade jag nog inte det problemet som Paul Ruby modden skall åtgärda. I min använde jag 47k gridstoppers och jag blev av med ett missljud. Men kanske berodde missljudet på ett layoutproblem när jag tänker efter...hur som helst finns det flera olika "lösningar" på de olika problemen som vissa upplevt med sina 18wattare. Vad som fungerar bäst får man helt enkelt prova sig fram till. Generellt kan man säga att problemen oftast handlar om missljud eller en fräsig distortion i slutsteget som man vill ta bort eller minska.
"Lösningar"
Paul Ruby modden, zenerdiod samt 1n4007 se artikel
Zobel filter, prova 2.2uf 30V bipolär i serie med 10R 5Watt på sekundär 8ohm tappen. Alternativ konjunktivt filter på primär vilket watkins dominatorn använde. Kanske visste man något redan här som marshall borde kopierat...Dr Z använder det i sina El84 alster. Kan dock inte värdena, men det är annorlunda värden och specar på komponenterna mot zobel.
Sänkta gridläckor, 470k original, prova 330k.
Ökade gridstoppers, 8k2 original, prova 47k eller mer.
Sätt biasen till 100% emission och använd 25-50uf avkoppling. Alternativ kör lite kallare bias men använd en 1000uf elektrolyt för stiffare bas, jag rekommenderar då att köra en 1.5uf metallfilm parallellt för bättre klarhet i ljudet.
Genomtänkt kabellayout, särskilt om man moddar till högre gain i preamp.

Men detta är för 18wattare enligt den "klassiska" kretsen dvs el84, katodbias, 470k gridläckor, ingen negativ feedback osv. Nej nu är det kaffedags...

05 Jun 2015, 15:23
Profile

(Har tyvärr bara läst första inlägget i denna tråd)

Jag undrar jag hur mycket Ceriatones 18W skiljer sig från Marshall 1974X??
Ingen in their right mind hade nog påstått att 1974X har ett meningslöst sound. Den bara sprutar ur sig karaktär.
Värt att nämna är också att Marshalls egna scheman på alla de där 18-20 watts-stärkarna stämmer inte med kretsen på en fläck.

Här är en sida med några "layouts" som stämmer med verkligheten. Man kanske kan tillsammans med originalscheman lista ut hur det ska vara?
Tyvärr finns inte 1974X med här, och den skiljer sig ju en del från de andra.
http://www.amparchives.com/album/Marsha ... index.html

05 Jun 2015, 18:53
Profile WWW

David - läs tråden. Och gärna ca femtitusen inlägg på 18watt.com om den här stärkaren. Och lika många till i den gamla Yahoogruppen.

Och jodå, Marshalls originalschema stämmer. Det var bara obefintligt i så många år. Och när det dök upp, så var det oläsligt. I mellantiden nöjde sej folk med ett handritat schema som en glad entusiast gjort på en originalstärk som hans polare ägde.
Har du en originalare hemma så att du säkert kan säga att "schemat inte stämmer på en enda fläck"?
*fattar inte*

Och ingen säger att den inte har karaktär. Klart den har. Den är en "one trick pony" som inte passar alla, bara.

Alla varianterna har tillkommit för att folk velat "tweaka" dess karaktär till nåt dom själva gillar bättre.

05 Jun 2015, 19:25
Profile

Paul Ruby-modden botar ett problem med en fizzlig dist när tonen/ackordet klingar av vid hög volym. Läs artikeln.

05 Jun 2015, 19:28
Profile

Ballz wrote:
Och jodå, Marshalls originalschema stämmer. Det var bara obefintligt i så många år. Och när det dök upp, så var det oläsligt. I mellantiden nöjde sej folk med ett handritat schema som en glad entusiast gjort på en originalstärk som hans polare ägde.
Har du en originalare hemma så att du säkert kan säga att "schemat inte stämmer på en enda fläck"?
*fattar inte*

Vilket ÄR originalschemat då?
Det handritade vi ser vid en enkel googling är samma som finns i Marshallboken. Det hade ju varit skumt ifall Marshall själva trycker upp en bok med scheman som "någon glad entusiast" ritat. Dessutom syns ju att scheman över alla dessa liknande modeller är ritade av samma person, så vem som än ritade det hade ju tillgång till alla modeller.
Nu har jag inte kvar min 1974X så jag minns inte riktigt vad som inte överenskom med schemat, men jag har min 2061X och kan jämföra med foton av andra original och se att turretbrädena ser exakt likadana ut.

Jag ska inte påstå att jag är bäst i världen på att läsa scheman, men som jag ser det så skulle t.ex. 2061 som har en leadkanal och en baskanal låta exakt likadana ifall kretsen stämde överens med schemat eftersom att de båda kanalerna är ritade likadana, medan i verkligheten ser olika ut och därav låter olika.
(OK, i schemat har ena kanalen en liten treble bleeder som inte ens har ett värde utskrivet, men denna treble bleeder finns inte i min 2061X. Och en treble bleeder gör inte en baskanal till en leadkanal.)

07 Jun 2015, 15:25
Profile WWW

David Wikström wrote:
Det handritade vi ser vid en enkel googling är samma som finns i Marshallboken.

Alla scheman från den tiden är handritade. Man använde papper och blyerts till allt. Har samma person på Marshall handritat flera scheman så är det rimligt att de har samma stil.

07 Jun 2015, 16:47
Profile

Gejen med just 18-wattaren är ju att det inte dök upp nåt originalschema från Marshall - handritat eller ej - förrän vid millenieskiftet och kanske t o m senare. Och det fanns fruktansvärt få original-ex att lyssna på ute. Där började det nog.

Men: nu är det ju inte det tråden handlar om.

07 Jun 2015, 22:50
Profile

Image

Jaja. Där har ni vad jag anser om originalutförandet.
Bra där :mrgreen: .

Den gode Knut har ju specat ngr grejer här. Bla då fixed bias,å det må man tycka vad man vill om,men här gäller det att fylla den kravspecen iaf.
Originalboarden e ju stor nog att ha knytkalas på,å det funkar la sådär när man nu tänkt sig en lite mer omfattande ombyggnad. Ergo sum...respass på den.

Image

Sen då en ren säkerhetsgrej,iaf med svenska mått mätt,där vi kanske bör rynka på näsan. Yep. Mains bryter bara ena sidan,inte helt rätt. Inte heller enl svensk lag så den brytaren byter vi. Hellre "safe then sorry".
Sen.. Vid det här laget har jag ju en å annan RLR maskin under bältet och i likhet med en del andra ställer jag mig MYCKET skeptisk till bruket av det med stand-by. RLR´en gör ju att vi får en mjukstart på hele lortet iaf,och även om det EZ-81 som sitter i maskin e av den gamla goa typen,den som tål stryk,så ser jag faktiskt ingen större vits i att ha stand-by. Ngt jag iofs inte stämt av med Knut,det e ju dock hans maskin,men jag känner att det vettiga är att vi stelopererar den där. Ser ingen som helst anledning att behålla den.

Jo! Ja! Just!
I samma veva där kollade jag det med AC spänningen in mot RLR´en å då PT´n var kopplad mot 240VAC kan konstateras att detta var lågt. Gav ca 270VAC mot EZ röret istället för de specade 290VAC. Kopplade om till 220VAC tapp och det gav ~300VAC vilket jag nog tycker var ett drag som var vettigt.

Image

Mm. Har ju handlat på mig de där "Vox" brädorna i bulk,och tanken/finessen med dem är att de ger stor frihet vad avser att leka PTP medans de fortfarande rent relativt dels är förhållandevis billiga OCH kompakta.

Image

Mm. Hela skiten e faktiskt uppkopplat och provkört. Fast bias...indeed,och givetvis då med trimpot så vi framledes kan justera efter hjärtas behag.
På det de bitar vi behöver för det med zeners vs g2 samt 100 Ohmarna ut mot desamma samt helt kitet som går åt för att fixa till det med fasvändaren,som givetvis är en långsvansare. Fattas liksom bara annat i en Marshall wannabe.

Mao kommer detta klara sig utan att behöva såga i chassit alls vad det verkar. Tre "småttenovaler" finns ju,och den ena blir nu långsvansaren som sagt,den andra blir basic 2 stegs preamp och den sista viker vi till EF-86 flaskan.
På det...iom att vi skrotar hela iden med tremolo så blir det tom ett jack över baktill för att hantera relästyrningen via fotpedal. Smidigt!
Mao är de två aber som finns i nuläget ngt såpass enkelt som att vi väl behöver addera en liten switch så man kan byta "kanal" även utan fotswitch...åsså det faktum att texten på faceplaten inte kommer vara helt korrekt.

Jag å Knut har snackat lite voicing...å där e vi nog i fas. Blir en James.. :D :D (förvånade ni blir va!!)...men på det...fan vet om man inte skulle göra sig besväret att klappa dit en loop. Faktiskt.

Sista försöken med TT´s kiselvariant jag gjort har fallit ut väl. Det man KANSKE kunde önska vore en ren bypass,och se det är ju inte världens ände att lösa det heller. Isf blir den bypassen helt manuell,dvs via brytare.
Nåja. E Knuts maskin..han styr.

En sak är dock säker. Utrymmet under huven e nu så stort att komponenterna närmast behöver simborgarmärket för att samtala med varandra....till det bättre. :mrgreen:

15 Jun 2015, 21:31
Profile

Mm.
Det tar sig sa mordbrännaren...

Image

Som synes lite mer komponenter. Så e re ju.
Japp. Sista novalen hitåt i bild...EF-86. Har ju använt det konceptet ngr ggr vid detta laget och i mitt tycke fungerar det förbannat bra. Det är vad vidare är enkelt i upplägg varför det blir servicevänligt.
Enda abret jag har så långt är ifall jag blir tvungen att gummiupphänga novalen ifråga för att försöka ge det hela en chans vad avser EF-86 och mikrofoni.

Image

Reläerna jag använder till detta är vanliga kretskorts dito. Medför att de har relativt sett ganska klena ben,varför jag installerar dem på en bit testadigtrött bräda.. Ger det för handen att det hela blir stabilt nog.
Failsafe mässigt i sin tur limmar jag alltså bara reläet på plats. Finns ingen anledning till ngt annat,och med helt vanligt superlim sitter det som berget rent ut sagt.

Den gemensamma ledaren mellan socklarnas centrum har visat sig vara en bra grej ibland. Vidare ansluts ev skärmar till den ledaren,som då når chassijord vid infästning av sockel 1.

Image

Mm. Ni har sett den förut. Samma resa,en bit testadigtrött board...åsså en kretskortstrafo på 1.9VA och 9VAC..likriktare och glättning. Så enkelt det blir,och mkt mkt funktionellt.
Å japp.
Den trimpot ni ser i bakgrunden är glödens balanspott. Mao är glödens centertapp tagen ur ekvationen och försedd med en bit krympslang.

Image

Å där har vi då TT´s loop. Igen :lol:
Nä,men mer seriöst...för de pengar den betingar gör den sitt jobb såpass bra att det finns ingen som helst anledning varken praktiskt eller ekonomiskt att återuppfinna hjulet. Få hit skiten bara...
Grejen e ju den rent estetiskt nu då att dessa maskiner har två ingångskanaler. Nu används iom relästyrningen bara den ena varför det andra paret med jack..blir loop :!: . Bra va! :mrgreen:

Köpt en lite microbrytare med så man kan välja om man vill styra det hela med fotpedal eller med switchen. Enkelt nog antar jag..

Nah. Vi börjar nog sakta närma oss den punkten där det drar ihop sig tror jag. En sak jag behöver göra är att handla ngr kortare distanser att installera "preamp brädan" på. Iom att jag denna ggn valt att använda en omgång radiella e-lytar så bygger de såpass mkt på höjden att de bottnar i cabben annars,å det e kanske inte så bra då...
Lytarna e fö sammanbundna dels med buntband och dels med Loctites sista herrejösses variant av lim som "bygger". Bra skit fö..kan rekommenderas varmt.

Iom placeringen av de elektrolyterna sitter då dels allt som skall till resp anodmotstånd under brädan,och detsamma gäller givetvis för returen mot chassijord. Mao är detta tänkt i "cirklar" och resp elektrolyt går till sammanbindningpunkt ut från brädan efter det. Mao,lyten som servar EF-86´an går i jord i den punkt EF-86 flaskans komponenter gör...osv osv.

17 Jun 2015, 22:27
Profile

Intressant läsning!
Vilket spänningsvärde har du valt till zenerdioderna vid G2?

18 Jun 2015, 17:34
Profile ICQ YIM WWW

Till EL-84 beror det lite på B+,men jag drar mig inte för ganska kraftiga spänningsfall så i detta fallet hela 47V/5w.
Å..det finns en god anledning. Nu,med maskin i 220VAC läge,landar B+ på ~390VDC under ca 20mA per flaska i tomgång. Mao...lite halvkallt,och PT´n verkar hur glad som helst över det hela.
Tanken med just 47V är ett "valt" värde iofs,men då datablad för EL-84 specar 300VDC max så resonerar jag som så att en stadig potentialskillnad mellan anod och skärmgaller bara är av godo. Mkt riktigt fungerar då det hela alldeles utmärkt.
Grejen i sammanhanget e väl den att alla vi som håller på lite mer omfattande med mekandet är medvetna om att EL-84 kan drivas ganska långt utanför design spec,men..better safe then sorry. Att däremot ha 400VDC+ i B+ verkar inte röra (!!!) de flesta EL-84´or i ryggen.
Ser vi sedan till systerröret PL-84 så vet vi ju att detta körts LÅÅÅÅÅÅÅÅNGT utanför spec av bla Hohner. I vissa Hohner modeller får de över 700VDC på anoden,vilket väl lugnt sagt Hohner mig veterligen är ganska ensamma om.
Kikar vi sen tex på parallellröret 7189 och dess derivat så klarnar då iaf inte bilden mer.

Rent praktiskt förefaller det dock som att EL-84 generellt taget är ett rör som orkar med helt ohemula mängder stryk.
Isolationsavstånden i en novalsockel är ju begränsade,men ser man till pinout så...ptja.? Fan ska jag säga?
Polarn håller fn på med en Pioneer stereomaskin som specar 7189 men..som vi enats om,så länge man håller ner spänningen mot g2 lär EL-84 överleva väl så bra.

Nåja.
Back on track.
Den har talat! :mrgreen: :mrgreen:

Image

"KISS". I sanning. Så enkelt,så rent. Å se..det fungerar och fungerar som tänkt.

Image

Komponenterna till tonstacken sitter,för mig,i vanlig ordning på pottarna. Labbat lite med värdena kring James kontroller,som det då är,och..ptja.? Ska jag säga? :lol:

Image

Mm. Udda. Nu e re såhär att i de sista byggena är det faktiskt inte helt utan merit att jag installerat trimpottar på "ryggen" av div gaindito.
Varför?
Mjo. Det hela är rätt enkelt eg. Med trimpottarnas hjälp kan man enkelt justera gainnivåerna vs vilken gitarr man använder. Därför...

Image

Nu är maskin redan som den är mkt mkt väluppfostrad...å tur är väl det kanske,men grejen är den att jag funderar på att göra en "Geloso". Dvs installera en fysisk skärm ut mot pottarna. Får se var det landar.
Oavsett.
Ett tips för alla som sysslar med Ceriatones...installera en trimpot till glöden. Det är värt det,jag lovar.

Image

Jahaaaw...längst till vä PPIMV potten. Intill den gainpotten för fasvändaren,följt av tonstacken. På själva tagboarden ser ni båda zenerdioderna,som då är specade för 47V/5w,samt respektive SGM-som i detta fallet då eg handlar mer om avstörning än ngt annat.

Nu har jag inte mätt uteffekten men i vanlig ordning när man gör som ovan så upplever jag den redan som avsevärt mer högljudd. Helt klart.

Nu återstår att dynga dit loopen..å i det handlar det åxå om att hantera signalnivå in mot densamma. Iom att det handlar om kisel så blir det ju lite en fråga om att hålla igen så LND150 trissorna inte slår i botten. Eller ja...iaf för inkommande signal.
Sen har jag ju då tänkt att använda originalplaceringen av jacken för "andra" kanalen som loopjack nu istället.
Jaja. Tur det e helg nu... :lol: :lol:

Å Knut.
Nu ryter den. Jag garanterar. :wink:

18 Jun 2015, 19:00
Profile

Jo!

Image

Än så länge styr man bara kanalvalet där. Tanken är att detta alltså skall kombineras med en liten switch.

18 Jun 2015, 19:06
Profile

Exaktumundo Jeppe. 7189A t.o.m ;)

Jag tror minsann du får skicka en bund VOX tagboards till mig så jag får lika prydligt i min Pajjamer-apparatmaskinmackapär som du gör i Ceriatonen. 8)
För i den maskinen skall allting redas ut och byggas om efter schemat, undantaget lite små brumhämmande och rörlivsförlängande modar. Just nu verkar allting likna "Hej kom och hjälp mig, nu genast". Fan vet hur många som varit ner med snoken och lödkolven i apparaturen?
T.ex... Kapa in en trissa, som inte ens har att göra där, för att elda bort effekt till slutpiporna istället för att ha satt zeners. Fungerat sådär va? En pipa är uppeldad, en annan är utbytt mot ngt mismatch, en pipa har en 47pF skivkonding mellan Plate och Cathode etc....

Mr Handyman strikes back :mrgreen:

Så fort jag får verktyg (DMM mm...) på nya jobbet kan arbetet återupptas.

19 Jun 2015, 23:36
Profile ICQ YIM WWW

Image

Fick taget tjuren vid hornen vad avser det sista idag. Så..knappat ihop maskin till en enhet igen. Mellersta jacken e alltså nu loop då...

Skall det bli kul som fan å höra vad Knut tycker med allt sagt å gjort.

20 Jun 2015, 23:30
Profile

Racing wrote:
Den kommer definitivt få ett par zeners mot skärmgallerna,och det där enda 100 Ohms motståndet kommer få en kompis. Helt klart. Har numer en mkt mkt tydlig uppfattning om hur direkt väsentligt det kan vara för maskiner med mindre effekt (6V6 såväl som EL-84 maskiner om "18" watt),och mkt riktigt tillför bara DET maskinen en helt annan renhet och attack som bibehållen aggressivitet.

Edit: Läste på lite, hittade svaret. : )

21 Jun 2015, 13:01
Profile

Så.
Då är det meningen att denna skall tillbaka till Knut,och det skall bli MYCKET intressant att få ta del av hans åsikter.

I väntan på det...lite mera bilder.

Image

Bads att jag skulle märka upp saker å ting,å då gör man givetvis det.

Hade problem med att reläet jag installerat strulade,så det monterades ett nytt. Det,åsså ökade jag på glättningen till den kretsen.
Utfallet blev som förväntat,så nu har vi oss en stabil styrning med. Alltid trevligt.

Image

Gjorde mig besväret att lösa genomskinlig tejp till Dymodjäveln. Behövdes liksom iaf...

Hur den låter?
Mja. Ge er till tåls en liten stund så blir ´e....FILMTAJM!! :lol: :lol:
Laddar upp ett klipp med den på YT as we speak..

26 Jun 2015, 20:49
Profile

Post Re: Ceriatone 18w/ Ljudklipp
https://www.youtube.com/watch?v=_JLojjTBqOU&feature=youtu.be

Där har ni länken iaf. Ber om ursäkt för spelet,men..nu e det kanske inte det primära heller... :lol:
Skulle gissa att YT bearbetat färdigt om kanske 20min lr så.

26 Jun 2015, 21:06
Profile
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next