View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 16:17

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Echocord Mini Tonhuvuden 
Author Message

Post Echocord Mini Tonhuvuden
Jag försöker att få ordning på en echocord mini. Börjar oroa mig för att tonhuvudena inte är riktigt med längre. Någon som har tips om hur man kollar dessa, att det är friska.
Maskinen funkar men lämmnar svagt ljud på själva ekot, den börjar heller inte runda som de ska. Men när jag mäter på den så verkar mätpunkterna stämma enligt schemat.

ps
Ny bandslinga, rengjorda huvuden och avmagnetiserade.

ds.

17 Jun 2015, 11:46
Profile

Post Re: Echocord Mini Tonhuvuden
Som jag skrev i den andra tråden till dig,har du kollat maskinens sk kopplingskondensatorer?
Tonhuvuden antingen fungerar eller så fungerar de inte. Mao antingen är de hela eller har avbrott.

Tonhuvuden i sin tur är lite knepigare att mäta. Då använder man en LCR meter för att kontrollera deras induktans.

Signalen ut ur de respektive tonhuvudena är mkt mkt svag. Till den grad att skall du mäta den är det vettigare att mäta efter 1a recoverysteget.
Maskinen har vidare ett antal interna pottar där man justerar div sådana punkter.

17 Jun 2015, 13:15
Profile

Racing wrote:
Som jag skrev i den andra tråden till dig,har du kollat maskinens sk kopplingskondensatorer?
Tonhuvuden antingen fungerar eller så fungerar de inte. Mao antingen är de hela eller har avbrott.

Tonhuvuden i sin tur är lite knepigare att mäta. Då använder man en LCR meter för att kontrollera deras induktans.

Signalen ut ur de respektive tonhuvudena är mkt mkt svag. Till den grad att skall du mäta den är det vettigare att mäta efter 1a recoverysteget.
Maskinen har vidare ett antal interna pottar där man justerar div sådana punkter.

Tack som fn!
Uppskattar verkligen att du tar dig tid. Läste även den andra posten kring S65:an(han bara börja att kolla kondingarna) som jag ska slå klorna i igen så fort jag får ordning på den här transistormaskinen.
Jag läste om tonhuvuden:
"It is important to note that as a head wears, the inductance drops proportionally. As a general rule, when a head is worn out (tip depth within .001 of going through) inductance will usually measure about 60 percent of the initial (new) reading. Since output is a function of the number of turns and efficiency of the core material, level will not drop as a result of the reduction of inductance."
Ok, induktansen blir lägre med tiden, inte utsignalen....jag misstolkade detta. Tur att du skrev på svenska till mig så jag hajjar :) Dock ser mina huvuden galet slitna ut på S65 vilket gör mig lite...eller rätt mycket ledsen. Har förvisso ingen referens men tycker att de ser rätt använda ut.

Jag tror det är orginalschemat jag har på båda maskinerna. Det på S65:an hämtade jag hos binatech.se det på echocord mini googlade jag fram.

Postar mer när jag har kommit lite längre med båda maskinerna...och har lite fler frågor:)

För mig som älskar att mecka med och bygga rörmaskiner och annan vintage audio (men som inte lärt mig allt än) blir svar ifrån en person som dig en lotterivinst.

Tycker också att det är kul att de här maskinerna får en egen tråd här på ljudbojen, det är dem ju värda.

Tack igen!

17 Jun 2015, 18:51
Profile

Ser huvudena slitna ut är troligen luftspalten skadad på tonhuvudet.
Har du ett mikroskop så bör du kunna se en smal vertikal springa i fronten.
Annars är det kaputt.

Last edited by Musikanten on 18 Jun 2015, 16:36, edited 1 time in total.

18 Jun 2015, 11:44
Profile

Renoverade ett Echocord s62 för något år sedan, bytte alla elektrolytkondingar och de gula plastkondingarna som tydligen är ren skit. Mätte upp hemska spänningar lite här och där före byte. Sedan var det frid och fröjd, låter fantastiskt.

Får du fixat till det så är det en väldigt trivsam "ljudprocessor" att köra igenom lite av varje genom, det blir väldigt gôtt ljud...

Finns en hel del trådar på forumet om dessa, med en mycket info.

18 Jun 2015, 16:35
Profile

Å....DÄR e jag messerschmidt Lennart... :lol: :lol:
E inte plast. Det är vax kondningar. I detta fallet förvisso gula,men samma skrot å korn som i tex -50tal Philips maskiner-där de e svarta.
Saaaaame same... :mrgreen:

18 Jun 2015, 19:26
Profile

:)
Jag håller fortfarande på att bråka med den här transistormaskinen... Ska ge mig på S65:an så fort jag blir klar med denna...längtar:) Kul att höra att den låter fint:)
Jag undrar om ni kan hjälpa mig med en schematolkning, bifogat.
Jag läser 2,2mV vid basen på T1 (Vrms antar jag) Kollektorn skall ligga på 60mV. Skickar in 5mV får ut 10mV...2x förstärkning. Skickar in 25mV och får ut nästan 54mV....närrmare 60mV som det står på schemat. Vad händer här....tolkar jag schemat fel. Mätte på samma vis ingång två och får samma resultat, runt 2x.

2.2mV på en sådan här ingång...känns galet lågt.

I min maskin sitter det bc149c och inte bc109c som i schemat men det verkar vara likvärdiga...

Attachments:
Echocord mini.JPG [114.67 KiB]
Not downloaded yet

Last edited by Nordh on 19 Jun 2015, 11:28, edited 2 times in total.

18 Jun 2015, 22:54
Profile

Nordh wrote:

Jag läser 2,2mA vid basen på T1 (Vrms antar jag) Kollektorn skall ligga på 60mA. Skickar in 5mA får ut 10mA...2x förstärkning.

Du skall mäta spänningen (mV).
BC 149 o. BC109 är likvärdiga.

19 Jun 2015, 11:02
Profile

Oj :D
Var nog lite trött igår :lol:
Jag menar givetvis mV...det är spänningar jag mätt.
Ska redigera posten nu :)

19 Jun 2015, 11:22
Profile

Spänningsvärden inom streckad fyrkant anger växelspänning (AC).

19 Jun 2015, 11:37
Profile

Musikanten wrote:
Spänningsvärden inom streckad fyrkant anger växelspänning (AC).

check! Detta har jag koll på.

Min fundering var kring de 2.2mV(ac) som enligt schema går in på basen på T1, detta skall generera 60mV på kollektorn. Det är en förstärkning på närmare 30x.
Jag undrar om det finns en risk att det står 22mV schemat? När jag skickar in 25mV(rms) så får jag nämnligen ut 54mV på kollektorn, en förstärkning på 2x. Det är ju bra närmare det som står i schemat.
Om det nu inte var så att det första transistorsteget på ingång två beter sig likadant hade jag tagit för givet att det rört sig om något komponentfel kring T1...nu är jag inte lika säker. Hur möjligt är det att de båda ingångarna felar på exakt samma sätt?

19 Jun 2015, 12:44
Profile

Kollat PDF´en och det står utan tvivel 2,2mVAC

Fö.

http://www.peel.dk/Dynacord/

Där hittar du vad du behöver i PDF form.

19 Jun 2015, 14:46
Profile

Racing wrote:
Kollat PDF´en och det står utan tvivel 2,2mVAC

Fö.

http://www.peel.dk/Dynacord/

Där hittar du vad du behöver i PDF form.

Toppen!

Tackar för det. En mycket bättre kopia på schemat än vad jag hade.

19 Jun 2015, 21:10
Profile

Vilken frekvens kör du in till inputjacket? Det står att det skall vara 1kHz och mätning skall göras med rörvoltmeter.
Om du mäter med digitalvoltmeter borde det funka tycker man.
Om du har ett oscilloskop att mäta med vore toppen!

Ha en trevlig midsommar, förresten!

19 Jun 2015, 22:17
Profile

Detsamma, glad midsommar!

Skickar in 1k. Tittar i det här fallet både med skåpet och multimeter.
En lcr-mätare skulle vara fint att ha men det får vänta.

Tack för alla tips och råd!

20 Jun 2015, 08:48
Profile

Jag tycker bara det är intressant med felsökning.
Det har ingått i mitt yrke innan jag blev pensionär.
Men...det är något som inte stämmer i dina mätningar på basen resp. kollektorn.

20 Jun 2015, 12:01
Profile

Racing wrote:
E inte plast. Det är vax kondningar. I detta fallet förvisso gula,men samma skrot å korn som i tex -50tal Philips maskiner-där de e svarta.

Det var ju tur att jag skrev så dumt så att jag kunde lära mig något nytt! :D

Jag bytte faktiskt när jag tänker efter även en del som nog är plast, de enda kondingar jag inte bytte var de keramiska. Den stora motorkondingen bytte jag till en specialkoppling som Fragt Jan Erst tipsade om, skulle du Nordh vilja byta även den får jag leta upp det lilla schemat, två mindre kondingar och ett motstånd eller två som kopplas för att emulera motorkondingen.

Motorkondingen gör så att motorn startar ordentligt.

Min filosofi när det gäller fel i sådana här gamla apparater är att helt enkelt byta alla elektrolyter rakt av, och inte sitta och leta upp enskilda komponenter som är slut. Har gjort denna varianten på några olika förstärkare och de har funkat utmärkt efter byte. Finns säkert de som anser detta hädiskt, men 40-50 år gamla elektrolyter är normalt mer eller mindre slut. Då är det lika bra att byta allihop.

Och ja, det är enklare och är man ingen guru så får man hitta en metod som funkar för egen del.

20 Jun 2015, 21:35
Profile

Hej igen!
Jag har funderat på varför dina mätningar visar dålig förstärkning i första steget.
Koppla in tonfrekvensen på inputjacket och samtidigt ställer in ett värde, t.ex. 2,5 mV som du mäter på basen.
Sen kan du flytta DVM till kollektorn och avläsa värdet där.
Titta på min bild där jag markerat punkterna med röda streck. Nu hoppas jag, och tror att mätvärdena i steget stämmer bättre.
Attachment:
mätpunkter.PNG
mätpunkter.PNG [ 43.66 KiB | Viewed 13738 times ]

20 Jun 2015, 23:48
Profile

Custom Sam wrote:
Racing wrote:

Det var ju tur att jag skrev så dumt så att jag kunde lära mig något nytt! :D

Jag bytte faktiskt när jag tänker efter även en del som nog är plast, de enda kondingar jag inte bytte var de keramiska. Den stora motorkondingen bytte jag till en specialkoppling som Fragt Jan Erst tipsade om, skulle du Nordh vilja byta även den får jag leta upp det lilla schemat, två mindre kondingar och ett motstånd eller två som kopplas för att emulera motorkondingen.

Motorkondingen gör så att motorn startar ordentligt.

Min filosofi när det gäller fel i sådana här gamla apparater är att helt enkelt byta alla elektrolyter rakt av, och inte sitta och leta upp enskilda komponenter som är slut. Har gjort denna varianten på några olika förstärkare och de har funkat utmärkt efter byte. Finns säkert de som anser detta hädiskt, men 40-50 år gamla elektrolyter är normalt mer eller mindre slut. Då är det lika bra att byta allihop.

Och ja, det är enklare och är man ingen guru så får man hitta en metod som funkar för egen del.

Äh, det var väl inge dumt i det du skrev.

Jag gör lite olika när det gäller byte av komponenter. Den här transistormaskinen som var (enligt mig) lite jobbigare att ta isär så byter jag alla kondingar men felsöker ändå. Rörmaskinen (s65) vet jag inte riktigt hur jag ska göra med än vad gäller byten. Börjar med felsökning. Tar gärna en titt på det lilla schemat du har om det inte är för mycket besvär. Låter intressant.
Jag ser ivarjefall inget direkt fel i din strategi när det gäller byte av komponenter...jag har också för lite erfarenhet i att tycka något om det där tror jag :) Jag kör på och är glad :)

21 Jun 2015, 12:27
Profile

Musikanten wrote:
Hej igen!
Jag har funderat på varför dina mätningar visar dålig förstärkning i första steget.
Koppla in tonfrekvensen på inputjacket och samtidigt ställer in ett värde, t.ex. 2,5 mV som du mäter på basen.
Sen kan du flytta DVM till kollektorn och avläsa värdet där.
Titta på min bild där jag markerat punkterna med röda streck. Nu hoppas jag, och tror att mätvärdena i steget stämmer bättre.
Attachment:
mätpunkter.PNG

Tjena!

Just så här mätte jag :)

21 Jun 2015, 12:30
Profile

Nordh wrote:
Tjena!

OK, inte mer att fundera över då :cry:

Men T1 och T3 ger exakt samma resultat så då är det säkert som det skall vara.
Kan ju inte vara samma fel på två olika steg.

Har du tittat närmare på insp. och avsp. tonhuvudena?
Jag har bytt många tonhuvud på bandspelare under åren. Både tvåspårs och fyrspårs.
I samtliga fall har det varit slitage utom en enda gång. Då var det avbrott i lindningen.

På ekomaskiner är det väl helspår, kan jag tänka mej. Jag har aldrig reparerat en sådan.
Går det att skaffa nya tonhuvud till dessa maskiner idag?
Har du bandslinga som är okej? Ja, det har du säkert provat... :D

I början på 60-talet när jag var ute och spelade var det inte många orkestrar som hade ekomaskiner.
Vi använde en vanlig bandspelare (Grundig TK5) som vi hade monterat ett extra tonhuvud på. Det gick inte att variera tidsintervall
mellan eko, men annars funkade det bra. Vi hade tejpat ihop en bandslinga som passade mellan spolarna.
Gitarristen köpte sedan ett Kent-eko som inte kostade skjortan.
Funkade fint.

21 Jun 2015, 14:04
Profile

Musikanten wrote:
Nordh wrote:
Tjena!

OK, inte mer att fundera över då :cry:

Men T1 och T3 ger exakt samma resultat så då är det säkert som det skall vara.
Kan ju inte vara samma fel på två olika steg.

Har du tittat närmare på insp. och avsp. tonhuvudena?
Jag har bytt många tonhuvud på bandspelare under åren. Både tvåspårs och fyrspårs.
I samtliga fall har det varit slitage utom en enda gång. Då var det avbrott i lindningen.

På ekomaskiner är det väl helspår, kan jag tänka mej. Jag har aldrig reparerat en sådan.
Går det att skaffa nya tonhuvud till dessa maskiner idag?
Har du bandslinga som är okej? Ja, det har du säkert provat... :D

I början på 60-talet när jag var ute och spelade var det inte många orkestrar som hade ekomaskiner.
Vi använde en vanlig bandspelare (Grundig TK5) som vi hade monterat ett extra tonhuvud på. Det gick inte att variera tidsintervall
mellan eko, men annars funkade det bra. Vi hade tejpat ihop en bandslinga som passade mellan spolarna.
Gitarristen köpte sedan ett Kent-eko som inte kostade skjortan.
Funkade fint.

Ja, vet inte vad jag ska tro.
Racing säge tidigare i den här tråden att ett tonhuvud antinger funkar eller inte alls. Har läst på den här sidan http://www.jrfmagnetics.com att slitna tonhuvud kan:
"As a magnetic head wears in normal operation, certain conditions and minor problems develop that indicate a gradual deterioration in performance. On metal heads, the symptoms are a result of minor changes in contour and tape-to-head contact loss caused by wear. These include: signal amplitude instability, slight loss of high frequency, and unstable tracking or tape path."

"Signal amplitude instability"....ja inte vet jag.

Innan lyten på T9 mäter jag dryga 1mVAC som det står i schemat.

Bifogade en bild på inspelningshuvudet :)

Attachments:
DSC_0218.JPG [141.48 KiB]
Not downloaded yet
23 Jun 2015, 17:03
Profile

Trots mörk bild så kan man se att huvudet har sett sina bästa dagar. :)
Försök med lite extra belysning. Hur ser det andra huvudet ut?
Racing och jag har tydligen olika åsikter om tonhuvud.
När ett huvud blir mycket slitet blir luftspalten deformerad.
Resultatet blir dålig diskant, svagt ostabilt ljud.

Symbolisk bild på tonhuvud sett uppifrån:
Attachment:
tape-head.gif
tape-head.gif [ 11.85 KiB | Viewed 13646 times ]

23 Jun 2015, 18:37
Profile

Närå.
Tror jag inte alls vi har. Men som sagt,skillnad på deformerat ljud och inget alls (vilket jag då fattat det som att det handlar om?).

E helt enig med dig avseende det med tonhuvuds fysiska förutsättningar.

Samma.
Iom att vi talar en gammal tysk,nu reserverar jag mig för att jag e skittrött å kanske läst illa.. men.. Fortfarande inget svar kring hur det står till med de respektive stegens arbete ut mot oscillator osv. Mao,hur det ser ut mot inspelningshuvudet primärt.?

Ett skåp ser jag lite som en förutsättning i det fallet. Skåpbilden säger liksom allt..

23 Jun 2015, 21:35
Profile

Bra att ni är överens...dåligt för mig dock, då mycket pekar på färdiga tonhuvuden kanske.
Jag har förvisso inte mätt med mitt skåp igenom hela kretsen utan med en modern multimeter. Förutom det märkliga ingångssteget(eller snarare värdena i schemat) som vi snackat om här tidigare hittar jag inga konstigheter fram till inspelningshuvudet, värdena i schemat stämmer hyffsat. När jag mäter bakom avspelningshuvudet stämmer det också med schemat.......förutom på mätpunkt 7, vid feedbackratten. Där står det att jag borde ha 1VAC men jag har 300mVAC när den är helt öppen.

Hade varit kul att se ett friskt tonhuvud till en sådan här maskin.

Var kanske inte så tydlig i min beskrivning kring symptomen på den har maskinen. Ekot låter svagt...det blir inte så många repetitioner heller. Det går absolut inte att få det att runda när man drar på feedbackratten fullt. Efterklangen är alltså dålig.
Jag har alla funktioner med annars, allt funkar.

Nya tonhuvuden blir mycket svårt att hitta till den här maskinen...:(

24 Jun 2015, 18:55
Profile

Har du provat med att putsa tonhuvudena?

24 Jun 2015, 21:26
Profile

Jag har gjort rent dem med tops och isopropanol. Den har ny bandslinga.
Den förra ägaren sa att huvudena nyligen var avmagnetiserade också.
Ska mäta igenom den igen ,med skåpet istället för multimetern...tror inte det ger mig några nya svar men...

24 Jun 2015, 22:10
Profile

Jag har gjort rent dem med tops och isopropanol. Den har ny bandslinga.
Den förra ägaren sa att huvudena nyligen var avmagnetiserade också.
Ska mäta igenom den igen ,med skåpet istället för multimetern...tror inte det ger mig några nya svar men...

24 Jun 2015, 22:10
Profile

Enkelt summerat är det som så att det du behöver kika på med skåpet är dels biasen in mot huvudet,och i sin tur signalen.
Om biasen mot inspelningshuvudet,och därmed tejpen,inte är på par så blir definitivt slutresultatet pannkaka. Tro mig..BTDT. :mrgreen:

På det är det givetvis viktigt med frisk tejp och i sin tur...enklast är faktiskt att kika på signalen efter 1a recoverysteg.
Ut ur resp tonhuvud handlar det verkligen inte om mkt signal inte. Där KRÄVS ett skåp,för det löser helt enkelt inte en DMM.

24 Jun 2015, 22:27
Profile

Sen.
Det Ingvar är inne på,antar jag skäligt,är att "lappa" tonhuvudena. Finns instruktioner om hur tex på youtube.
I samma veva ser man gärna över det där med spaltmåttet. Var bara medveten om att för slitna huvuden inte kan lappas.

Jag brukar använda 800 papper vått.

24 Jun 2015, 22:29
Profile
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next