Re: Echocord Mini Tonhuvuden
skumberg wrote:
Eftersom det står 1VAC efter T7 kollektor så borde man egentligen inte kunna få 1VAC vid punkt 7 feedback eftersom du har R13 på 47k som bildar spänningsdelare med feedback potentiometern på 50k.
Det finns en liten trimpot för oscillator kretsen som sitter under ett plåtlock som går att skruva av. Där finns även ett hål för justering i locket om jag minns rätt så slipper man ta av det. I rätt läge hos trimpotten får man starkast eko. Man skall ha ett isolerat verktyg när man skruvar på denna trimpot, en plastpinne exempelvis. Själva trimpotten är inte isolerad och det kan kännas lite obehagligt eller slå över mot plåtlocket. Kanske värt ett försök. Den bör vara rätt inställd från fabrik men någon kan ju ha pillat på den.
Har själv haft en sådan och bytte alla elektrolyter. Plastkondingarna är MKT varianter och bör inte vara något problem med dem. Gillade dock inte tonstacken som är av samma typ som i big muff pedalerna. Den har en mid scoop som inte går att bli av med. Jag installerade en potentiometer så man kan få platt eq.
Visst, helt rätt! Finns nog fler mätpunkter i schemat som inte stämmer riktigt börjar jag ana.
Varför böt du kondingar? Var det något fel på din maskin...eller bara service?
Har spanat lite på den där trimpotten

Ska mäta bias och signal innan inspelningshuvudet först.
Tack för tipset med tonstacken!