View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 17:13

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Echocord Mini Tonhuvuden 
Author Message

Post Re: Echocord Mini Tonhuvuden
Eftersom det står 1VAC efter T7 kollektor så borde man egentligen inte kunna få 1VAC vid punkt 7 feedback eftersom du har R13 på 47k som bildar spänningsdelare med feedback potentiometern på 50k.

Det finns en liten trimpot för oscillator kretsen som sitter under ett plåtlock som går att skruva av. Där finns även ett hål för justering i locket om jag minns rätt så slipper man ta av det. I rätt läge hos trimpotten får man starkast eko. Man skall ha ett isolerat verktyg när man skruvar på denna trimpot, en plastpinne exempelvis. Själva trimpotten är inte isolerad och det kan kännas lite obehagligt eller slå över mot plåtlocket. Kanske värt ett försök. Den bör vara rätt inställd från fabrik men någon kan ju ha pillat på den.

Har själv haft en sådan och bytte alla elektrolyter. Plastkondingarna är MKT varianter och bör inte vara något problem med dem. Gillade dock inte tonstacken som är av samma typ som i big muff pedalerna. Den har en mid scoop som inte går att bli av med. Jag installerade en potentiometer så man kan få platt eq.

24 Jun 2015, 22:51
Profile

Racing wrote:
Enkelt summerat är det som så att det du behöver kika på med skåpet är dels biasen in mot huvudet,och i sin tur signalen.
Om biasen mot inspelningshuvudet,och därmed tejpen,inte är på par så blir definitivt slutresultatet pannkaka. Tro mig..BTDT. :mrgreen:

På det är det givetvis viktigt med frisk tejp och i sin tur...enklast är faktiskt att kika på signalen efter 1a recoverysteg.
Ut ur resp tonhuvud handlar det verkligen inte om mkt signal inte. Där KRÄVS ett skåp,för det löser helt enkelt inte en DMM.

Jag hänger delvis med här...men vad menar du med "inte är på par" :oops:
En sak som jag inte riktigt förstår...hur mäter man två olika frekvenser som går in samtidigt på huvudet. Bias samt signal, 100Khz samt 1Khz.... :oops:

25 Jun 2015, 20:38
Profile

Racing wrote:
Sen.
Det Ingvar är inne på,antar jag skäligt,är att "lappa" tonhuvudena. Finns instruktioner om hur tex på youtube.
I samma veva ser man gärna över det där med spaltmåttet. Var bara medveten om att för slitna huvuden inte kan lappas.

Jag brukar använda 800 papper vått.

Ok, ska leta.
Antar att det är skitsvårt att få till de första 50ggr :)

25 Jun 2015, 20:41
Profile

skumberg wrote:
Eftersom det står 1VAC efter T7 kollektor så borde man egentligen inte kunna få 1VAC vid punkt 7 feedback eftersom du har R13 på 47k som bildar spänningsdelare med feedback potentiometern på 50k.

Det finns en liten trimpot för oscillator kretsen som sitter under ett plåtlock som går att skruva av. Där finns även ett hål för justering i locket om jag minns rätt så slipper man ta av det. I rätt läge hos trimpotten får man starkast eko. Man skall ha ett isolerat verktyg när man skruvar på denna trimpot, en plastpinne exempelvis. Själva trimpotten är inte isolerad och det kan kännas lite obehagligt eller slå över mot plåtlocket. Kanske värt ett försök. Den bör vara rätt inställd från fabrik men någon kan ju ha pillat på den.

Har själv haft en sådan och bytte alla elektrolyter. Plastkondingarna är MKT varianter och bör inte vara något problem med dem. Gillade dock inte tonstacken som är av samma typ som i big muff pedalerna. Den har en mid scoop som inte går att bli av med. Jag installerade en potentiometer så man kan få platt eq.

Visst, helt rätt! Finns nog fler mätpunkter i schemat som inte stämmer riktigt börjar jag ana.
Varför böt du kondingar? Var det något fel på din maskin...eller bara service?

Har spanat lite på den där trimpotten :) Ska mäta bias och signal innan inspelningshuvudet först.
Tack för tipset med tonstacken!

25 Jun 2015, 20:48
Profile

Jag minns inte riktigt men jag har för mig att jag mätte på några elektrolyter och tror de var ur spec. Jag köpte några dynacord apparater från ett dödsbo och denna ingick. Allt hade stått oanvänt i många år, möjligtvis i en lada. Jag tyckte det var rimligt att byta kondingarna. Det ingick en festlig Ace tone rythm machine FR1 som fungerade i 10 minuter innan den började spraka och ha sig. Jag hann dock avnjuta både tango cha cha och rock rytmer innan dess. Jag orkade inte felsöka utan slängde den på tippen i ett svagt, eller kanske starkt ögonblick beroende på hur man ser det. Saknar den nu...ra--tata ra--tata.

25 Jun 2015, 22:05
Profile

skumberg wrote:
Jag minns inte riktigt men jag har för mig att jag mätte på några elektrolyter och tror de var ur spec. Jag köpte några dynacord apparater från ett dödsbo och denna ingick. Allt hade stått oanvänt i många år, möjligtvis i en lada. Jag tyckte det var rimligt att byta kondingarna. Det ingick en festlig Ace tone rythm machine FR1 som fungerade i 10 minuter innan den började spraka och ha sig. Jag hann dock avnjuta både tango cha cha och rock rytmer innan dess. Jag orkade inte felsöka utan slängde den på tippen i ett svagt, eller kanske starkt ögonblick beroende på hur man ser det. Saknar den nu...ra--tata ra--tata.

:lol:

26 Jun 2015, 22:11
Profile

Tänkte göra ett värdigt avslut för den här tråden, en upplösning.
Jag gör det med den här avkopplingskondingen ifrån avspelningssteget.

Ekot funkar nu som det ska
Tack för all hjälp!

Attachments:
TrasigKonding-002.jpg
TrasigKonding-002.jpg [ 109.97 KiB | Viewed 2697 times ]
12 Jul 2015, 19:59
Profile
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2