View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 18:16

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Peavey Roadmaster 
Author Message

Post Peavey Roadmaster
Genom en bytesaffär har jag blivit vid detta rent ut sagt monster.
Som jag förstått det en maskin som ingick i en serie helrörisar från Peavey kallad classic tube.

Tillverkad kring brytningen -80,och det syns.

Image

Ledsen vart den iaf och därför togs den isär. Lytar mm sågs över. Mains säkringen var väck,och jag kan mkt väl förstå varför...

Image

I likhet med Triumph mfl maskiner från tiden sitter där en heffa,trådlindad,resistor om ung 400 Ohm i 1a läget,och det kan vi kanske vara överens om att...den har gått varm :lol: :mrgreen:

Image

Kollade runt lite och kunde väl inte hitta ngt så..direkt liksom. Säkringarna till kisel delen av maskin (dess styrning) hade fått ena säkringshållaren utbytt,och tillika kan man lite försiktigt att de 125mA säkringar som skall sitta där...mnja. Där hade man klappat dit dels en på 2A och vad vidare är så TROR jag det skall sitta den formen av säkringar med ett inbyggt motstånd om ca 20 Ohm mot just kiseldelen...å den ena av de säkringarna hade hamnat till bias kretsen.

Image

Då jag inte var riktigt säker på hur tungt maskins HT sida hade belastats tog jag beslutet att byta 1N4007 kompisarna.
Det hör då till saken att man sedan tidigare hade "reparerat" kopparbanor mm å det taffligaste. Så allt sådant gjordes om.

I lika kollades allt vad elektrolyter hette vad avser ESR och kapacitans. Jorå. Inga större problem där.

Det hör alltså till saken att maskin använder 6st 6L6 i rumpan å det blir givetvis synonymt med en hel del effekt. Så e re ju,och tanken från min sida med detta MONSTER är att den skall användas till bas.
Iom det blir det väll sannolikt att jag öppnar upp iaf clean kretsen "nedåt" i frekvens med lite större värden på div kopplingskondensatorer.

Nåja. Fick som sagt kikat över bitarna och drog igång det. Snart nog rök det om den där 400 Ohmaren längst fram,å se det fattar jag med att så skall det inte vara.
Kikade på schemat och såg då att Peavey angett att där skall vara minus 58VDC som referens ut mot resp slutrör. Mätte och det landade på...minus 40.
Dvs den bias spänning man kanske normalt hade använt till EL-34´or. Så. Biaskretsen sågs över och jag rattade glatt in minus 58VDC och slog igång det igen...jodå.
Nu lät den mer normalt,men framför allt vart det lugnt och stilla kring det där 400 Ohms motståndet.

Nu hade jag som sagt tänkt kasta lite trix efter maskin,men gott nog är iaf att den fungerar som tänkt och gör sitt jobb. Ha då en sak FÖRBANNAT klart för er! En Roadmaster e SJUKT,vansinnigt,högljudd!

Image

Dessa lite äldre Peaveys,som då allihop kommer ifrån amerikanska södern,har gemensamt taget ganska stadiga bitar med sig i form av trafos mm. Å se..Roadmaster är inget undantag.

Image

Till den grad att det sitter en fläkt installerad för att hålla ordning på bitarna. Ptja..mjo. E väl bra antar jag.?

23 Aug 2015, 21:25
Profile

Post Re: Peavey Roadmaster
Jo!
Cleankanalen var lite ledsen. Tog loss hela preamp kortet och flowade om det EFTER att jag hade mätt över resp novalsockel.
Visade sig då att en av trioderna inte fick mat,och när jag då hade kortet loss visade det sig att en 220k anodresistor hade brunnit upp och att en 4,7k droppresistor hade driftat utav helvete.

Bytte dem å...ja. Resten e historia som det heter.

23 Aug 2015, 21:27
Profile

ahh en sån skulle jag vilja ha....klassisk peavey !

24 Aug 2015, 23:08
Profile ICQ YIM WWW

Säker?
För...använt den ikväll som basmaskin,med Thomas bakom spakarna på basen,och två saker står förbannat klart.

Till att börja med är det,sannolikt ett rör,ngt som är mikrofoniskt i samband med ett lågt taget A (dvs 5e band på låga E).
För det andra.
Om man berått mod vill skaffa sig en Roadmaster att lira gitarr på...så...

1/Man behöver MUKKE högtalare.
2/Man behöver ett klippkort på Bellman hörselskydd. :shock: :shock:

24 Aug 2015, 23:42
Profile

thurston moore från sonic youth har spelat på en sen 1989 typ

http://www.sonicyouth.com/mustang/eq/tamp03.jpg

25 Aug 2015, 13:56
Profile ICQ YIM WWW

Som ovan,den dummade sig..å eftersom vi repar inom kort igen vart det liksom bara att dra på sig overallen,spotta i nävarna å kliva rätt in va...

Image

Min första tanke vad avser det med mikrofonin var ett rör. Andra..preampens lytar. Nu e det ju tyvärr så att min LCR meter stals i samband med inbrottet (man kan ju verkligen fråga sig vad pundare skall med en LCR till...*suckar uppgivet*) varför det vart att gå på magkänsla.
ESR mätt de hade jag ju,å se..inga fel funna. Nu tog jag mig för att byta de där 4st 22µF prylarna...å jodå. Det verkar som magkänslan hade rätt.

I samma veva "öppnade jag upp" cleankanalen neråt vad avser frekvenser. Mao..dit med kopplingskondningar med lite större värden. Den stora gula Icel kondningen i bild tex e PI´ns bortre galler mot jord,som nu vart 220nF istället för 47nF. Å..på den vägen vart det.

Image

Nödvändighet är uppfinningarnas moder,eller..ja. Iaf. Den fick i vart fall inte plats med sina kompisar på andra sidan kortet och eftersom en sådan kondning rent fysiskt ändå är såpass lätt så. Det där funkar.

Jag gavs nu i samma veva möjlighet att syna div lödpunkter lite närmare i skarvarna,och åtgärdade som effekt ett antal av dem.

Image

Först som sist. En Roadmaster e så sjukt högljudd så det rent ut sagt är korkat. Att man ursprungligen utvecklade den för gitarr får iaf mig att bara skaka på skallen. Dumheter e vad de e.
På det menade man då att man voicade clean kanalen som en Fender och i sin tur lead som en form av Marshall.
Mm. Må vara,men det man tydligen missade på Peavey var att mkt av soundet i en gammal Marshall faktiskt sitter i att man skjuter fasvändaren i omloppsbana,å hur FAN ska man kunna göra det utan att implodera huvudet genom full patte på en Roadmaster.?
Svaret heter PPIMV.
Det sitter ju en konventionell långsvansare i den,som då är följt av en..skall vi kalla det impedansomvandlare. PPIMV sattes nu att greppa mellan de två,och svaret lät inte vänta på sig i nån form.
Nu ryter den. UTAN att man få hämta innehållet innanför kraniet i nästa härad pga volym.

Image

På det i sin tur då 21V zeners i serie med 100 Ohmare mot g2,och på DET i sin tur 1 Ohmare över arslet på slutrören.
Bias justerades givetvis om.

Som det verkar har jag kommit tillrätta med alla problemen på en gång. Den är nu utan en massa märkliga bitoner och självsvängningar,och den levererar.

Det med PPIMV fö..kan enbart rekommenderas mkt mkt varmt till alla som äger en Roadmaster.
Bra där.

30 Aug 2015, 20:12
Profile

blir sugen på att höra hur den låter nu när du meckat om den !

30 Aug 2015, 22:22
Profile ICQ YIM WWW

..då får vi la ordna det!
:mrgreen: :D

30 Aug 2015, 22:46
Profile

https://www.youtube.com/watch?v=uuJuKYxKgII&feature=youtu.be

...ask...n ye shall receive...

Skruva INTE upp volymen för att höra vad jag säger. Eller,var beredd på att parera iaf.

Det som e gjort rent modifieringsmässigt här e alltså en PPIMV samt installation av zeners mot skärmgallrena.

04 Sep 2015, 00:24
Profile

Wow den låter brutalt!
Det rena till halvrena ljudet gillar jag absolut mest. Får lite hiwatt-vibbar.
Superpunch!
Antar att det är helt meningslöst att spela på en sån där hemma utan att lyfta taket.
Hade du tänkt behålla den?
Supersjysst att du fixade en demo!
:D

08 Sep 2015, 02:52
Profile ICQ YIM WWW

Ja,den stannar nog tills vidare.
Som sagt,det är ett billigt sätt att hantera frågan av en maskin för basbruk.

Mm. Det med zeners vs skärmgallrena i sin tur gör gott. Tom för en maskin med den effekt en Roadmaster är på. Blir en helt annan rapphet i slutsteget som effekt bla.

08 Sep 2015, 20:35
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]