View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Jun 2026, 12:55

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Marshall. Vad ska jag bjuda? 
Author Message

Post Marshall. Vad ska jag bjuda?
Har fått erbjudande att köpa en vit 1959 Super Lead reissue (ej PTP) med tillhörande vit fyrtolva bestyckad med 25w Greenbacks, hela riggen är i fint skick.
Jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska bjuda, vill givetvis betala så lite som möjligt men heller inte lägga ett fullständigt skambud.
Vad säger panelen?

17 Sep 2015, 17:53
Profile

Är det den limited Jubilee varianten eller dom som Tip Top sålde senare som var omklädda?

35th anniversarymodellerna är dyrare , skulle vilja säga 20-25 papp om den är i bra skick
Dom andra kanske runt 15-17.

17 Sep 2015, 19:38
Profile ICQ WWW

Post Re: Marshall. Vad ska jag bjuda?
Det är en 35th anniversary, dock moddad med något som verkar vara en PPIMV på baksidan.
Hur mycket drar det ner värdet?

17 Sep 2015, 21:55
Profile

dr.drygh wrote:
Det är en 35th anniversary, dock moddad med något som verkar vara en PPIMV på baksidan.
Hur mycket drar det ner värdet?

Om den är borrad drar det ner ett par, tre tusen kanske. Beror lite på hur du själv ser på saken. Tycker du stärken låter ap-bra så kanske det inte spelar så stor roll.

Är mastern satt i något befintligt hål, så att det går att återställa till 100% original så beror det väl på. Vill du ha den med master, och kommer att fortsätta använda den så, så är den väl värd i princip som orörd, kanske en aning mindre. Det är väl en fråga för hur mycket du vill ha stärken. Men ska du återställa den så kan du försöka använda det som prut-argument för att få ner priset till motsvarande vad det kostar att återställa, eller därikring. Så, minus nån tusenlapp kanske.

Personligen skulle jag uppskatta att ha kvar mastern i en sån stärk. Jag köpte en 1987 JMP i somras, med gammal 70-tals mod på mastern. Tänkte återställa, men den låter så bra, och funkar så bra, att jag har beslutat att ha modden kvar. Det har ju sina fördelar.

Sen beror det ju på vad det sitter för slutrör i också. Är det fina rör med mycket liv kvar så kan det ju hålla upp värdet. Är det quad som är helt slut så kan det ju kosta allt från 500 kr till hur mycket som helst att köpa nya, beroende på vad du vill ha för rör i. Riktigt dåliga rör kan också vara en orsak att dra av lite på priset tycker jag.

18 Sep 2015, 09:23
Profile ICQ WWW

Tack för input!
Ska iväg och kolla maskinen i eftermiddag om jag hinner.
Fortsättning följer...

18 Sep 2015, 11:01
Profile

För mig går själva värdet på den ner lite mer om den är moddad oavsett om det är en bra grej att ha.

Det är absolut en sak att ha i förhandling om pris. Jämfört med ett högt samlarvärde tycker jag nog 25-33 % går bort pga det.

Strax under 20 skulle jag nog ge personligen om det ska vara vettigt pris för båda, skulle jag vara aggresiv skulle jag bjuda 15 max.

18 Sep 2015, 19:38
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
För mig går själva värdet på den ner lite mer om den är moddad oavsett om det är en bra grej att ha.

Det är absolut en sak att ha i förhandling om pris. Jämfört med ett högt samlarvärde tycker jag nog 25-33 % går bort pga det.

Strax under 20 skulle jag nog ge personligen om det ska vara vettigt pris för båda, skulle jag vara aggresiv skulle jag bjuda 15 max.

Ungefär så som jag har tänkt mig själv också, skönt att få lite accept på det.
Jag känner den som säljer och jag tror nog han kommer tycka det är ett skambud oavsett vad jag bjuder :D Jag vet dock att han vill bli av med den.
Hann inte iväg och kolla idag tyvärr

18 Sep 2015, 22:13
Profile

Mike Leaf wrote:

Ja, sorry. Tänkte inte på att var nån slags limited edition. Brukar oftast inte tycka det är värt att lägga extra pengar på sånt själv.
En vanlig 1959 JMP topp går väl att hitta för 8000-9000 kr med lite tur. En JCM800 topp för lite mindre. Det var det jag tänkte på när jag funderade på ev. minskning av värde efter mastermod.

Extra värde pga att den är limiterad och vit har jag ingen som helst koll på. Det verkar Mike veta mer om.

21 Sep 2015, 11:20
Profile ICQ WWW

Har köpt en sån topp för 6500 vid ett tillfälle.
Har svårt att se varför endast limiteringen och färgen skulle driva priset över 20 för en halvstack.
Original är det absolut inget märkvärdigt med dem. Det har legat sådana stackar ute för sådana
priser under långa tider utan att de sålt. Det finns rätt många RI-modeller av olika slag på marknaden
så om det inte finns särskilda skäl så skulle då inte jag betala den pengen. För de där pengarna får du
en riktig smallboxtopp med tillhörande låda idag.

15-16K typ.... max. Hade jag vart i dina kläder skulle jag köpt en jmp från första halvan av 70talet + tillhörande låda. Då får du en värdebeständig rigg som också låter betydligt bättre än RIn.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

24 Sep 2015, 09:59
Profile WWW

Var och kollade riggen igår och nu är jag ännu mer förvirrad :?
Det är inte någon 35th anniversary visade det sig, topp och låda är klädda med vit elefant-tolex. Fyrtolvan ser ut som en vanlig 1960A med plasthörn och dubbla inputs med mono/stereo-switch, den är dessutom för närvarande bestyckad med 20W Greenbacks.
Mastern (eller vad det nu är) sitter i ett av hötalarjacken så den är inte borrad. Av serienumret att döma är den tillverkad 1996.
Den låter aaaawesome :!: så jag kommer högst troligt att köpa den men är nu ännu mer osäker på vad jag törs bjuda utan att riskera att åka på en snyting :shock:

24 Sep 2015, 10:02
Profile

Vit elefanttolex och ingen master får mig att tänka på Randy Rhoads-toppen med tillhörande låda. Är det en sådan? Har du kan någon bild på stärkaren?

24 Sep 2015, 10:08
Profile

nilo wrote:
Vit elefanttolex och ingen master får mig att tänka på Randy Rhoads-toppen med tillhörande låda. Är det en sådan? Har du kan någon bild på stärkaren?

Nej, det är ingen RR. Glömde att fota, var helt upptagen med att lira :)

24 Sep 2015, 10:10
Profile

såhär såg min 1997 RI ut. Den hade inte elefant utan den gamla typen av vinyl och boxen sk flatlip, som dom gamla plexitopparna hade.

Image

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

24 Sep 2015, 10:11
Profile WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]