View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:17



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead. 
Author Message

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Ohoj.

För något tag sedan skulle jag spela genom min Super Lead. Den brukar låta och funka fantastiskt.. Men tidigare på turnén hade jag upplevt den som lite extra spretig i tonen, men tänkt att "det blir nog bra".. Men en dag när vi skulle soundchecka så märkte jag att den skramlade som en marraccas.. Jag skruvade isär den och såg att skärmgallermotstånden på ena sidan hade trillat bort. Vi var mitt ute i ingenstans i den italienska buschen, så jag tänkte att det enda jag kunde göra var att löda i dem och gasa på. Funkade bra.. I några dagar. Sen dog den nåra gig senare.

Då lämnade jag in den till en tysk hemlig förstärkartech som verkade ha koll på vad han sysslade med. Jag förklarade vad felet var, men min gut-feeling säger att han mest lödde tillbaka dem och bytte rör. Lirade med den några gig till och det funkade ett tag, men nu är det samma grej igen.

Det känns som att den går så varm så att de två skärmgallermotstånden på ena sidan slutsteget lossnar i lödningen. Sist det hände så hade ett slutrör gått också, och jag misstänker väl att detsamma har hänt nu. Ska kolla rören i rörmätare så snart jag har möjlighet.

Vad tror ni kan vara orsaken till detta?

(Jag pluggar in den i en weber mass 150 och kör den på 8 ohmstappen i 8-ohmslåda.)

_________________
Image


16 May 2016, 15:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Lossnade de på samma sida igen efter att den hemliga tyskens åtgärd?
Kan vara att den sidan har tappat bias...
Var finnsdu och förstärkaren?

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


16 May 2016, 16:30
Profile WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Jajjemen.

Mätte motstånden för att se ifall de hade blivit rostade, men de verkar vara hela.

Jag har toppen på jobbet. Guitarlabs I Blackeberg.

Borde jag stoppa i hela rör och mäta biasen?

_________________
Image


16 May 2016, 16:39
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
byt ut motstånd till bias o kolla kondingar I bias kretsen...... hjälper detta inte så är nog din utgångstrafo lite ledsen

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


Last edited by zven on 19 May 2016, 11:25, edited 1 time in total.



17 May 2016, 00:47
Profile WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Lossna igen! Skit något mådde vara väldigt surt... Det måste ju alstras mycket värme för att smälta tennet så motståndet lossnar. Om du med skärmgallermotstånden menar de som oftast är 1k 5watt i super leads så är dessa kopplade till biaskretsen som du bör kolla (samtliga motstånd kodningar och dioden) de kan va så att de fungerar kalla men bortsluter när de blir varma så det kan vara svårt att hitta. Kolla även screen filters och mains.

Börja mäta upp spänningar utan rör...

plexi


17 May 2016, 10:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Naeee....
SGM´n sitter mellan rail och skärmgaller.

Om bias kretsen däremot krånglar i ngn form kan det mkt väl gå så varmt vid SGM att de ledsnar.

Men att mäta så man har likartade spänningar på g1 (pinne 5) är väl däremot ett smart initiativ till att börja med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 May 2016, 11:53
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Det är en språkförbistring som råder här med svenska engelska och allmänt på nätet (Screen resistors, screen grid resistors, swamp resistors osv) därför frågade jag vilka som lossnat :)

plexi


17 May 2016, 12:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
1k5w är INTE kopplade till bias...PUNKT.

_________________
Johan Hansson


17 May 2016, 14:37
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Du har rätt Tubis, de är inte kopplade till bias... tänkte lite som racing var inne på ovan i ett försök att "rädda" mig... :D

Men kolla Screen filters och kolla 2 watts motstånden kopplade till dessa och chocken ofta 10k eller 8,2k de får inte gå varma eller vara för lågt klassade

Med vänlig hälsning, plexi


17 May 2016, 15:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Det är nog en bra idé att mäta upp alla drivspänningar med alla rör på plats. Om anodspänningen blir väsentligt lägre än normalt, så drar G2 (screen grid) mer ström än normalt (om inte även den drivspänningen har dalat). Bara som exempel, det finns en hel del beroenden, så alla spänningar måste vara OK. I första hand bias, så klart.


17 May 2016, 20:11
Profile WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Tack för alla tips! Ska kika på't imorrn..

Just nu har jag huvudvärk efter att ha försökt få igång min JCM900 som jag bygger om till en plexi... Går sådär. Gör en ny tråd. :D

_________________
Image


17 May 2016, 21:31
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Hmm.. tycker den ser ut och beter sig friskt.. rören var hela..

Väggen mäter 233.
Glöden mäter 3,18 och 3,19.
Högspänningen vid rörsocklarna mäter 528/529 på ena sidan mostånden och 526 på andra.
Bias får jag till -63 nånting när jag mäter vid dioden.

395VAC över HV-tapparna mätt på stby switchen..

Kan kanske tillägga att jag för ett tag bytte elektrolyter i den och ploppade i nya fula 1k5w-motstånd för ett tag sedan. Passade nu på att trycka i de gamla igen...

Ger den ett par varv på repet så får vi se om det exploderar eller inte.

_________________
Image


24 May 2016, 17:24
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Kan det vara min attenuator som stressar toppen?

_________________
Image


24 May 2016, 17:25
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Är det ett 2X2 slutsteg och g2 - motstånden till bägge rören på ena sidan överhettar och lossnar?

Detta bör ju rimligen bara kunna bero på en närmast hysterisk överström till g2 på ena sidan. Detta i sin tur kan bero på att det är fel bias på den sidan (mät på rörsocklarna, på styrgallerpinnen), eller på att man förlorar anodspänningen på båda anoderna av någon anledning. Så en förbindelsekontroll är påkallad. Är det tryckta kretsar till någon del inblandat? Alla lödpunkter behöver trippelkollas i kedjorna för bias till styrgallret och från B+ till resp sida på OT:n och vidare till anoderna. Mät upp eller byt kopplingskondingarna från drivsteget (en del sådana kan läcka rätt ordentligt när de blir varma och då påverkas bias).


24 May 2016, 18:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
poxxed wrote:
Kan kanske tillägga att jag för ett tag bytte elektrolyter i den och ploppade i nya fula 1k5w-motstånd för ett tag sedan. Passade nu på att trycka i de gamla igen...


Även de små elyterna i biaskretsen? Kolla lödning och polaritet (båda ska ha plus mot jord). Vad kör du för rör? Har du gjort nått annat i stärkaren?
Ett par bilder hjälper nog!

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


24 May 2016, 19:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
lampuradio wrote:
Är det ett 2X2 slutsteg och g2 - motstånden till bägge rören på ena sidan överhettar och lossnar?

Detta bör ju rimligen bara kunna bero på en närmast hysterisk överström till g2 på ena sidan. Detta i sin tur kan bero på att det är fel bias på den sidan (mät på rörsocklarna, på styrgallerpinnen), eller på att man förlorar anodspänningen på båda anoderna av någon anledning. Så en förbindelsekontroll är påkallad. Är det tryckta kretsar till någon del inblandat? Alla lödpunkter behöver trippelkollas i kedjorna för bias till styrgallret och från B+ till resp sida på OT:n och vidare till anoderna. Mät upp eller byt kopplingskondingarna från drivsteget (en del sådana kan läcka rätt ordentligt när de blir varma och då påverkas bias).


Håller med,och en enkel och skälig anledning till det är att anodspänningen till de aktuella socklarna duckar såpass att i transienterna blir g2 anod eftersom anodspänningen i stunder pga förklaringen min ligger under g2.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 May 2016, 21:41
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/975 ... 2%2016.jpg

Småelektrolyterna byttes i samma veva som jag bytte de andra, så de borde väl vara ok.. JJ E34L sitter i. Samma som alltid. Inget annat ska ha mixtrats med..

lampuradio wrote:
Är det ett 2X2 slutsteg och g2 - motstånden till bägge rören på ena sidan överhettar och lossnar?

Detta bör ju rimligen bara kunna bero på en närmast hysterisk överström till g2 på ena sidan. Detta i sin tur kan bero på att det är fel bias på den sidan (mät på rörsocklarna, på styrgallerpinnen), eller på att man förlorar anodspänningen på båda anoderna av någon anledning. Så en förbindelsekontroll är påkallad. Är det tryckta kretsar till någon del inblandat? Alla lödpunkter behöver trippelkollas i kedjorna för bias till styrgallret och från B+ till resp sida på OT:n och vidare till anoderna. Mät upp eller byt kopplingskondingarna från drivsteget (en del sådana kan läcka rätt ordentligt när de blir varma och då påverkas bias).


Rätt mycket grekiska för mig, då de flesta termer jag kan om rör är på engelska, men ja du beskriver felet precis som det är. Motstånden på högra sidan (rör 6 och 7) blir tokvarma. Kondingarna du snackar om är dedär två 22nF i mitten av bilden? Styrgallerpinne är det ben nummer fem på sockeln, det?

_________________
Image


25 May 2016, 11:59
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Jo det ju bli lite vimsigt med terminologin. Det jag huvudsakligen skulle kolla är följande:

Den verkliga gallerspänningen (styrgallret (control grid)) på slutrören där problemet är. Då får man ju reda på den verkliga bias och inte bara vad som matas ut från likriktaren. Mät med ett känsligt instrument från pinne 5 (tror jag) mot jord. Det ska vara samma på båda rörparen.

Om det är fel i bias på ena sidan blir ju de rören rätt heta, men normalt sett borde man ha glödande anoder i det läget.

Om kopplingskondingarna läcker påverkas bias. Det kan vara de 22 nF du nämner, men jag vågar inget säga utan schema. De går från drivsteget till styrgallren på slutrören, de jag menar.

Den andra felkällan är om anodspänningen på det strulande paret faller bort, eftersom då skärmgallret (screen grid, g2) drar åt sig alldeles på tok för mycket ström. Hur den kan falla bort är inte helt lätt att förstå rakt av, men avbrott/dålig kontakt i någon punkt eller ett intermittent fel i utgångstrafon, eller dålig lödning i anslutningen, är ju inte omöjligt.


25 May 2016, 14:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Ser att du har monterat dina biasmät motstånd felaktigt.
Pinne 1 och 8 ska sitta ihop och sen motstånd till jord, om detta bidrar till ditt problem vet dock inte.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


25 May 2016, 16:44
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Om du använder E34L se då till att alla slutrören är E34L .
Om man blandar EL34 och E34L får man just ojämn bias

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


25 May 2016, 17:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
poxxed wrote:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/9758667/Foto%202016-05-24%2000%2052%2016.jpg

Rätt mycket grekiska för mig, då de flesta termer jag kan om rör är på engelska, men ja du beskriver felet precis som det är. Motstånden på högra sidan (rör 6 och 7) blir tokvarma. Kondingarna du snackar om är dedär två 22nF i mitten av bilden? Styrgallerpinne är det ben nummer fem på sockeln, det?


Helt med dig här, har också "lärt" mig det jag kan om stärkare på engelska så den svenska terminologin blir ofta förvirrande.

Hur som:
- den vänstra kopplings kondingen i PI ser aningens bränd ut (den vänstra av det högraste paret .022uF mustards på brädan)

- 1 ohms motstånden på rörsocklarna sitter fel. Rätt kopplat är [ jord - 1ohms motsånd - pin 1 - pin 8 ]. Vet inte vad det gör för direkt skillnad men visst kan det gå tillräckligt med effekt över pin 1-8 för att döda ett 1/4w motstånd? Vad effekten blir av att ha ett dött motstånd där lämnar jag till någon mer kunnig i ämnet men är det ständig kontinutet genom ett bränt motstånd? Om så inte är fallet kan det bli så att pin8 inte längre når en jordpunkt?

EDIT: Owe hann först där och kan säkert svara sakligare på mina spekulationer.
EDIT igen: "Once a resistor has been blown, often no electricity can pass through it. Such resistors are said to have infinite resistance. At the same time, if the resistor was damaged by excessive voltage but not destroyed, the resistor may allow some electricity to pass but have an incorrect level of resistance." källa:http://www.techrepublic.com/article/how-to-use-a-multimeter-to-test-resistors/

- I en marshall av den här typen ligger ju "screenvoltage" styrt ett par volt under din anodspänning (platevoltage). I ditt fall alltså runt 520vdc. Ett JJ EL34L är ju specat för MAX 450vdc på screens (skärmgaller). I detta kan säkert attenuatorn ha sin roll i bilden.. eftersom den tillåter en att köra stärkaren på fullt flås och om vi ska vara krassa - hårdare än stärkaren egentligen är designad för att arbeta under, särskilt med moderna rör. Kör själv med broms och det går rör, mycket rör. Har ett rör en gång tagit stryk utan att dö helt brukar detta ge sig till känna genom att säkringar går för att de drar för mycket ström, förutsatt att man har säkringar på rätt ställe. I en SL kan detta te sig som extremt varma skärmgallermotstånd.

- Mätte du upp de gamla skärmgaller motstånden innan de sattes tillbaks?

- Hur vet du att alla 4 rören fortfarande är bra?

- Vart går den svarta kabeln från 5.6K motståndet på V4 pin 5? Har du en bild som visar v4-v7?

- Är det den gamla väljaren för OTns sekundärer? Alltså den där du drar ut en bit med 3 pins och sätter i igen? Ökänd för att orsaka problem. Rengör och säkerställ funktion - annars byt.

Jag hade gått tillväga så här i felsökning:
- Uteslut allt som är utanför stärkaren, koppla in låda - kabel - weberMASS - kabel. Mät över kabeln som ska in i toppen så att den tilltänkta lasten stämmer överrens med den faktiska.
- Löd om 1 ohmarna enligt ovan (för att vara på säkra sidan). Passa på och mät så de fortfarande är hela.
- Löd ur och mät upp skärmgallermotstånden. Är de OK så sätt tillbaks - annars byt igen.
- Byt .022uF kondingen som ser trött ut
- Kontrollera att kopplingarna mellan pin 5 på v4-v7 är som de ska (via 5.6k motstånd och får vars en (rätt, sett till OTns primärer) sida av PI)
- Prova på nytt med rör som du VET är bra! Kanske med bara de två som suttit på sidan utan problem (med rätt justering av last). Två rör på vars en sida av slutsteget (v4 och v6 eller v4 och v7 brukar jag köra) och 8ohms sekundär in i 16ohms last (hälften av faktisk last).


Hjälper inget av ovanstående hade jag lämnat in den till någon väldigt sakkunnig!

Hoppas det löser sig!
Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


25 May 2016, 17:14
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Rent allmänt om 1 - Ohmsmotstånden. Pin 1 är bromsgallret och pin 8 är katoden. Det går ingen ström mellan dessa pinnar, men det som är anslutet till pinnarna (inne i röret) ska vara på samma potential. All ström går via katoden (pin 8 ). Går motståndet sönder blir det oftast som standby i Off -läge, dvs ingen ström genom röret alls. Det viktigaste är att katoden är jordad via motståndet, annars gör det ingen nytta, om bromsgallret sitter direkt på jord eller kopplad till katoden saknar betydelse i ett sådant här fall.


25 May 2016, 18:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
lampuradio wrote:
Rent allmänt om 1 - Ohmsmotstånden. Pin 1 är bromsgallret och pin 8 är katoden. Det går ingen ström mellan dessa pinnar, men det som är anslutet till pinnarna (inne i röret) ska vara på samma potential. All ström går via katoden (pin 8 ). Går motståndet sönder blir det oftast som standby i Off -läge, dvs ingen ström genom röret alls. Det viktigaste är att katoden är jordad via motståndet, annars gör det ingen nytta, om bromsgallret sitter direkt på jord eller kopplad till katoden saknar betydelse i ett sådant här fall.


Tack för förtydligandet. Men om det kopplas som i Poxxed förstärkare och dör så kan man ju potentiellt få ett motstånd med 'infinit resistans'.. borde inte summan då bli att katoden ej längre når jord? Och hur ter detta sig i stärkaren, 'stand-by'?

Förlåt till trådskaparen om det går för off-topic

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


25 May 2016, 18:38
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Brinner motståndet av ("infinite resistance") så bryts likströmsbanan från B+ genom röret till jord, dvs det blir "strömstopp", samma som många standbyswitchar gör, fast de sitter ju på plussidan. Det var inte tänkt att kidnappa tråden, men jag tänkte bara att just den avvikande inkopplingen av dessa 1-ohmare bör inte kunna påverka själva trådskaparens problem.

Edit: det är ju faktiskt nödvändigt att motståndet sitter mellan katod och jord för att göra nån nytta, man ska ju mäta spänningen över motståndet när man ställer bias. Så alla förstärkare med den sortens mätpunkter har samma potentiella problem om man får ett avbränt motstånd.


25 May 2016, 19:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
lampuradio wrote:
Brinner motståndet av ("infinite resistance") så bryts likströmsbanan från B+ genom röret till jord, dvs det blir "strömstopp", samma som många standbyswitchar gör, fast de sitter ju på plussidan. Det var inte tänkt att kidnappa tråden, men jag tänkte bara att just den avvikande inkopplingen av dessa 1-ohmare bör inte kunna påverka själva trådskaparens problem.

Edit: det är ju faktiskt nödvändigt att motståndet sitter mellan katod och jord för att göra nån nytta, man ska ju mäta spänningen över motståndet när man ställer bias. Så alla förstärkare med den sortens mätpunkter har samma potentiella problem om man får ett avbränt motstånd.


Då är jag med dig!

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


25 May 2016, 19:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
lampuradio wrote:
Rent allmänt om 1 - Ohmsmotstånden. Pin 1 är bromsgallret och pin 8 är katoden. Det går ingen ström mellan dessa pinnar, men det som är anslutet till pinnarna (inne i röret) ska vara på samma potential. All ström går via katoden (pin 8 ). Går motståndet sönder blir det oftast som standby i Off -läge, dvs ingen ström genom röret alls. Det viktigaste är att katoden är jordad via motståndet, annars gör det ingen nytta, om bromsgallret sitter direkt på jord eller kopplad till katoden saknar betydelse i ett sådant här fall.


Mm.
Det där med att pinne 1 och pinne 8 "måste" vara sammanbundna är ju inte riktigt rätt,som du mkt riktigt påskiner med.
Det finns de,som tex Andy Fuchs,som förespråkar att det kan vara vettigt att sätta tex negativ biasspänning på pinne 1 som effekt av det resonemanget.
Mao är imperativet i det vi snackar här att pinne 8 ser chassi. Förslagsvis då tex via ett 1 Ohms motstånd.
Lösningen är ganska vanlig,att man "delar" på 1 och 8,i div lite äldre tyska maskiner. Finns ju tom de som vill påvisa att det är vaknare att använda 10 Ohm då det ger bättre upplösning på mätning.
Ptja..pick your poison som jag ser det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 May 2016, 21:58
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
JJ-E34L är inte detsamma som JJ-EL34 !!

Dubbelkolla att alla rören är antingen JJ-E34L eller EL34

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


25 May 2016, 22:56
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
Hehe, man kan såklart trixa som man vill med bromsgallret (pinne 1 på EL34), det finns specialkopplingar där man styr med det (fast det är "okänsligt"). Många effektpentoder (och alla beam tubes) har väl ändå katod och bromsgaller internt förbundna, så det är lätt att se det som "naturligt". Men såklart inte ett krav, om man vill testa nåt annat.


26 May 2016, 08:06
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Skärmgallermotståndet trillar ur på min Super Lead.
peterh wrote:
JJ-E34L är inte detsamma som JJ-EL34 !!

Dubbelkolla att alla rören är antingen JJ-E34L eller EL34


Peter har helt rätt; JJ-EL34L verkar dra betydligt mer tomgångsström(bias current) än EL34 för samma biasspänning, så de går inte att blanda ..
/Kalle


31 May 2016, 16:16
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.