View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:33



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Champion GM 8 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Champion GM 8
Image

Är väl mer sällan numer men det här var en överraskning.

Image

Vaffö? Mjo se,en Champion GM 8 är en relativt effektsvag liten push/pull maskin som använder flaskor som heter ECL-11. ECL innebär att det handlar om en triod-pentod lösning (eller mer korrekt tetrod då).

Image

Mao även rent fysiskt en mindre maskin,om än ingen liten puttenutt grej.

Image

Kommer som ett kmpl litet PA. Inte mätt dian på högtalaren men den är inte superliten i vart fall. Observera träplattan nertill..

Image

..som då är ett utrymme där man förvarar högtalarkabeln. Lite halvfarligt då kontakten är av samma typ som de var i gamla dagar för nätkontakt.

Image

Japp. Ställbar primärtapp. Med vettiga steg för vårt ändamål med.

Image

Jag bedömde ju ifrån början baserat i bilderna jag fick av den att detta skulle vara en push/pull EL-12 maskin. Visste då inte att den heter GM 8,vilket ju brukar specificera uteffekt rent för Champion maskinerna. Den minnesgode vet att jag för inte allt för länge sedan gjorde en GM-20 som ser i princip likadan ut,färre rattar bara,och som använde just EL-12.
Icke så dock utan det rör sig alltså om ett par ECL-11. Ett rör som lanserades 1939 och bör som jag ser det vid tiden varit toppmodernt då det är ett blandrör.
Effekten ur ett par sådana här får mig undrande. Frågan e vad de klarar av,för jag misstänker i sedvanlig ordning att man i just effektangivelse varit mkt mkt konservativ och återhållen. ECL 11 hittar man på tex tyska e-bay för mellan 100 och 500 kronor styck. Mao inte världens dyraste flaska,men den behöver som jag ser det fortsatt ifrågasättas eftersom man inte direkt hittar ersättare på ICA.

Image

Vi hittar även ett 6J7 ombord. En enkeltriod. Inte helt ovanlig antar jag...

Image

...samt i sin tur ett av de mer eller mindre berömda EF-12. En småsignalspentod jag arbetat med tidigare och som helt klart bär merit. Den flaskan stannar i vart fall.

Image

I sin tur sitter det ett AZ-4 som likriktare,men den är jag 100% övertygad om att man bara puttat dit i brist på annat. AZ-4 är en flaska som kan jämföras med 5U4 och den strömförbrukningen är vi inte ens i NÄRHETEN av här och eftersom det mycket vanligare AZ-1 använder samma sockel och i sin tur bär med sig en kapacitet kring 100mA så är det skäliga att det är ett sådant AZ-4´an har kommit att ersätta. Overkill helt enkelt.

Image

Efter att ha mätt DC resistans på högtalaren förefaller det hela vara specat för 4-8 Ohms utgång. Good enough. Det finns ett par sekundärtappar till från OT´n och dessa var lödade mot ett lödstöd bara. Misstänker att detta varit för kanske 100V utgång alt varit tänkt som feedback lina. GM-20 innehåller ju...skall vi kalla det en "McIntosh" lösning medelst att man dragit katoderna till en lindning på trafon som först efter det når jord.

Image

Appropå det har man tagit ett lite annorlunda grepp till och det är att PT´ns centertapp INTE når jord direkt utan detta sker via ett gigantiskt motstånd,som då dubblerar som katodmotstånd för slutrören med. Man kan mao på sitt sätt säga att hela maskin är jordlyft.
Men..som vanligt med de gamla Champion maskinerna,rena sammelsuriet under huven. Inte mkt att orda om eg. Den originalmonterade större kannan var stendöd (32uF) och ersatt med en nästan lika gammal axial invändigt.

Märk nu att utgångstrafon sitter installerad invändigt.

Image

Ja. Det där talar väl sitt tydliga språk.

Så vad är tanken nu då?
Ja,i fas ett är det att sparka liv i maskin. Kollade att PT´n var med igår,tog ur likriktarröret bara,och det är den. Ger ca 335VAC mellan resp tapp och CHASSI. Skall kika lite mer ingående på det där efter upptäckten att CT´n alltså inte utgör chassijord. Men iaf...steg 1,som jag hoppas fixa hip som haver idag,är att få fart i skiten. Dit med nya kondensatorer genomgående och referensmät resistorer rakt av bara. Kretsen är ju nu inte det mest komplicerade man sett.

Anledningen är att jag vill höra ECL-11´orna. Vill veta ifall de e ngt jag bör fortsätta slåss med. Är de INTE det har jag via datablad listat ut att Ra är på för tiden mkt mkt vanliga 7k i single end och det innebär i min bok att det rimligen borde gå att ersätta ECL-11 flaskorna med ett par 6V6 alt EL-84. Isf landar det valet på 6V6 i detta fallet. Trafonas storlek talar samma språk. Mao att detta skulle kunna orka med att leva vidare som "20 wattare".
Vi får se var det slutar,men...nyfiken e jag allt. Skall rent av bli lite spännande. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Jan 2017, 13:25
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 8
Image

Image

Hepp! Fick la bytt varenda kondning i sikte då å skarvat liv i skiten. Med OT´n på chassits utsida. Den saknar som sagt NFB helt då..
Å?
Nä. Bara nä. Nu är det möjligt att ngn komponent i kretsen inte är original,men det oscillera och levde fan i allmänhet. Inte bara det,utan de angivna 8 watten stämmer säkert jättebra. Vilket ärligt sagt gör ECL-11 ointressant för min del.
Fick byta volympotten,den var körd i botten den med,men inte hjälpte det. Nä. En original Champion GM 8 är inget vi ringer hem om. Så e re.

Image

Så jag demonterade hela lortet jag. Var inget att spara på i min mening. Som synes..gott om tappar för PT´ns primär och iom att jag ville ha chassit soprent för att kunna tvätta det fick ju det där bort det med.

Image

I det att jag demonterade oktalsockeln för 6J5 röret (skrev fel ovan) så visar det sig att..den där sockeln e garanterat inte original. Moddad med andra ord.

Image

Detta däremot är. E chassiuttaget för den formen av sockel som används för de där ECL-11,såväl som EF-12 som EL-12 osv.

Image

Där i sin tur har vi heffahålet för sockeln till AZ likriktaren. Närmare 40mm i dia.

Image

Jaha. Nu gör vi "20 wattare" av det,vilket innebär att vi går hela vägen-i vanlig ordning. Japp...IEC jack och till att börja med en panelmonterad säkringshållare för nätspänning.

Image

Trafona e alltså rätt stöddiga historier i ljuset av uteffekt i originaltappning. OT´n sitter ju invändigt original men det blir det ändring på även det nu.
B+ under last i original landade fö kring 360VDC. Inte mkt att ringa hem om det heller.

Image

För att ge bättre plats åt dumheterna jag har i tanke nu så flyttade jag sockeln för AZ flaskan. Inga större konstigheter får man väl säga. AZ-4,om den får stanna eller ersättas av ett AZ-1,kommer ner till praktiska prover när skiten väl går igen.

Image

Japp. Säkringshållare för AC HT. Tillika sitter det ett par likadana till 6,3V glöden. Inget att spara på. Original finns inga säkringar alls,vad det verkar inte ens termo dito på PT´n.

Image

Det där däremot e fan kärlek!! Den äldsta Rifa jag sett iaf å vet ni vad.? Till skillnad från ALLA de andra originallytarna ombord den ENDA som fortfarande fungerade :wink:
Det säger fanimig ngt om Rifa det!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Jan 2017, 20:54
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 8
Fö.
Som jag skrev på annan plats,ngt av det absolut ocharmigaste jag vet e fan folk som tar sig själva för allvarligt. Att det jag gör med dessa gamla sunkiga PA maskiner inte faller i god jord överallt e en femma...jag tar det.
Däremot har jag nu,härom dagen,för första ggn i mailform blivit hotad till livet för det jag gör! :lol: :lol:

Kan vi kanske säga var ett nytt lågvattenmärke så...alla de som anser att jag hädar..vet ni vad.? Köp skiten själva då och gör ngt vettigt av dessa gamla maskiner.
Idioter. :mrgreen: En massa luft e vad de e...
Orka...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Jan 2017, 20:57
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Champion GM 8
Om man skall döma av de senaste bilderna så vore det oseriöst att använda den i detta skick.
Så det är helt rätt, behåll det som är karaktäristiskt och byt det som måste bytas.
Detta under förutsättning att grejen skall användas, och det är ju det Du håller på med -
fixar att de kan användas.

Nättroll finns det gott om, och det bästa man kan göra är att fullständigt ignorera dem.

Fortsätt med det Goda Arbetet !! Och glöm inte att visa bilder och ljudklipp

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


07 Jan 2017, 00:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 8
Mycket noga övervägt...

Image

Satt med kaffet och grunnade på rörlayouten. Den behövde helt klart ses över,och eftersom jag nu valt att installera OT´n utvändigt så insåg jag ganska snart att det enda rimliga var att placera slutrören där "de hör hemma". Så en täckplåt snickrades till...å jag har sagt det innan,det där med håltagningsplunsh e fan da shit. Runda,vackra,hål och rakt på sak.

Image

Som jag påskint ovan,EF-12 flaskan stannar. Småsignalspentoder har sina sidor,framför allt installationsmässigt varför jag vet med mig redan från början att det bara är att kasta det efter de man har.
Mao,gummiupphängt är i vart fall nummer ett i det som går åt. Varför göra sig allt besväret i ljuset av? Ja,det e ju just det. Ni som följer mina trådar vet med er att jag har ett "koncept" (kan vi kalla det) med en småsignalspentod i nosen på en trestegare...och se precis så blir det denna gången med. Bara...med en lite annan "take" på det hela. Read on.... :mrgreen:

Image

Ja. Jomen. Socklarna har inte hamnat där de gjort av tillfälligheter,och nu börjar en bild utkristalliseras kan vi kanske gemensamt komma överens om. De där två gigantiska hålen däremot behöver ju hanteras...så e ´re...

Image

Japp. Precis så. Varför djävlas med ngt som bevisligen fungerar? Japp. Blir ett par ECC-83´or med. Den ena att agera PI i form av en LTP (e det jag känner just nu iaf) och den andra som de två ytterligare gainstegen för preampen ihop med det där EF-12 röret då.

Image

Ok? Så vad e min tanke denna gången då? Vafan e ´re som skall göra just DENNA maskinen speciell och iom det med en helt egen karaktär.
Svaret...har ni i bilden. Jag tänker denna gången låta det blir en tre stegad enkanalare. One size fits all... Å med tre pottar. Gain,PPIMV och ton.
Tanken min är att jag sätter trimmisar invändigt så man kan attenuera som man vill mellan stegen,men det SKALL bara vara tre pottar utvändigt. Så enkelt det mao bara går.
Mao är min tanke att denna maskinen skall vara riktad mot rå å skitig blues samt rocknroll och...KISS. Ju mindre skit som syns,ju bättre.
Men för att kunna "skräddarsy" maskinens beteende till den gitarrist som använder den..och därmed valt användningsområde,så kommer man alltså kunna "trimma" detta invändigt. :D

Image

Kan garantera er att den gamla rostiga on/off switchen fick sig en vända,men...så blev den fan ren med. Hur som. Faceplaten på dessa maskiner e lite trist i sin framtoning. Har hasat av den med 800 papper+vatten+diskmedel men...det liksom räcker inte så jag kommer göra så att jag ger den en omgång klarlack. Tror det dessutom kan bli en ganska cool kontrast mot maskinens i övrigt ganska matta framtoning.

Invändigt har det tagit mer form med. Säkringar e på plats...primärtapparna e tillbaka på plats,nytt kablage för det med nätspänning är lagt. Likriktarsockeln e försedd med "saver diodes" samt resistorer för spänning ut mot en biasbräda. Mao? Det kommer sig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Jan 2017, 20:07
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Champion GM 8
Det var säkert så här det var tänkt från början.
Tur att Racing var här och kunder göra färdigt stärkaren!

Skydd för OT ( 100 ohm eller ?)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


07 Jan 2017, 20:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 8
Slö söndag...

Image

En preamp bräda e iaf klar och på det merparten av kringtjafset för slutrören.

Image

I vanlig ordning då färgkodat vad avser vilket utgång för bias som går till vilket rör. Som ni ser hamnar de sista kondningarna för PPIMV installationen så smidigt att när brädan väl skruvas fast en ggn för alla kommer det att räcka att bara dra stopper resistorerna mellan dessa kondensatorer och pinne 5 på respektive sockel. Å..som ni säkert förstår e kablaget till den negativa gallerförspänningen bara draget hipp som haver för närvarande.

Image

Mm. Den där JJ dubbelkannan är väl given tycker jag men...lurar lite på hur hantera de tre smällar till som behövs och funderar på om jag inte skall göra ngt jag gjort innan och det är en "pyramid" med tre stycken radialer som jag såväl drar som limmar mot chassit. Tror det kan bli kompakt,och se just det är en fördel när chassina inte är vansinnes stora.

Vad avser innehållet på brädan är komponentvärden baserat i rimliga antaganden. Misstänker att det kommer räcka till å bli över.
Sen..nämner ju det med trimpottar här ovan och lurar på om jag inte skall göra så att jag sätter dem på en breadboard som skruvas med distans mot chassit. På det sättet då få en "volymbräda" (det handlar om två trimpottar) enkelt åtkomligt och kanske framför allt logiskt placerat.
Jaja. Det lär la ge sig antar jag.

Tonkontroll så.
Kikar mig runt lite på de alternativ som finns och får säga att...så långt ligger nog mina tankar mot Garnet lösningen. Återstår att se..
Grundtanken är ju att kunna köra maskinen "balls to the wall" och kunna justera det som behövs medelst de tre pottarna på faceplaten.

Nåja. Mitt antagande kring 6V6 kan väl bara konstateras vara rätt. Med maskinen igång i sin nya kostym och med fast bias så hamrar det hela in på rätt spik 400VDC@22mA per flaska. Provade en AZ-1´a istället...å för andra gången har jag då erfarit ett likriktarrör som var dött. Gav ~56VDC...så ur med den å i med en annan,som visade knappt 390VDC under last. Mao..vilket vi bestämmer oss för kommer praktiska prover att visa tids nog.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Jan 2017, 21:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 8
Image

Mm. Går långsamt av div orsaker,men det sker i varje fall nått! Jupp. Hela serven klart och uppkopplat rent elektriskt och summeras kan att det fungerar och lullar som jag tänkt.
De railspänningar jag önskat är där så att säga och iom det har jag redan nu en hygglig idé om hur det hela kommer te sig/låta.
Gött nog :twisted:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Jan 2017, 00:50
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Champion GM 8
Racing wrote:
Fö.
Som jag skrev på annan plats,ngt av det absolut ocharmigaste jag vet e fan folk som tar sig själva för allvarligt. Att det jag gör med dessa gamla sunkiga PA maskiner inte faller i god jord överallt e en femma...jag tar det.
Däremot har jag nu,härom dagen,för första ggn i mailform blivit hotad till livet för det jag gör! :lol: :lol:

Kan vi kanske säga var ett nytt lågvattenmärke så...alla de som anser att jag hädar..vet ni vad.? Köp skiten själva då och gör ngt vettigt av dessa gamla maskiner.
Idioter. :mrgreen: En massa luft e vad de e...
Orka...



Det är väl absolut jättepositivt att du gör maskinerna användbara igen!!Bara stå värdelösa i ett hörn och damma igen är väl ingen hit!!
Fortsätt med denna kulturgärning så länge du kan!!

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


10 Jan 2017, 09:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 8
Tack.
Ja,det verkar ha blivit två läger av det på ngt sätt. Var jag står är kanske helt uppenbart,hoppas jag iaf,men precis som du skriver..

Dessa gamla PA maskiner finns oftast i drivor. Bokstavligt. Museerna är fulla och det återstår fortfarande tusental och åter tusental. Är det bättre att de pressas till skrot,blir markfylle eller vad den nu månde vara än att de återuppstår och blir till användbara,och lite roliga,rocknroll maskiner?
Jag fattar ärligt sagt inte kritiken. Jag ser den som dumheter där man inte ens i närheten av tänkt klart. Nån djuping hade ju kommenterat på YT kanalen att "nu får det fanimig vara nog!".
Jaha?
Med vadå?

Därifrån till dödshot i mailform. Jaja. Detta e internet. Welcome to the jungle. Hela världen är full av tangentbords jockeys. Berätta nått nytt för mig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Jan 2017, 12:39
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Champion GM 8
Racing wrote:
Tack.
Ja,det verkar ha blivit två läger av det på ngt sätt. Var jag står är kanske helt uppenbart,hoppas jag iaf,men precis som du skriver..

Dessa gamla PA maskiner finns oftast i drivor. Bokstavligt. Museerna är fulla och det återstår fortfarande tusental och åter tusental. Är det bättre att de pressas till skrot,blir markfylle eller vad den nu månde vara än att de återuppstår och blir till användbara,och lite roliga,rocknroll maskiner?
Jag fattar ärligt sagt inte kritiken. Jag ser den som dumheter där man inte ens i närheten av tänkt klart. Nån djuping hade ju kommenterat på YT kanalen att "nu får det fanimig vara nog!".
Jaha?
Med vadå?

Därifrån till dödshot i mailform. Jaja. Detta e internet. Welcome to the jungle. Hela världen är full av tangentbords jockeys. Berätta nått nytt för mig.


Nja, det är inget nytt, men världen är full av avundsjuka. Folk som önskar sig kunna göra om
gamla stärkare till nya och bättre, men som inte har förmågan. I värsta fall blir de avundsjuka
och tycker inte om att någon är/kan bättre.

Jante formulerade beskrivningen en gång.

Som med alla former av vansinne kan även avundsjukan fördunkla förståndet och blockera alla
hämningar.

Det är sjuka människor som dödshotar anonymt, skänk en tanke eller en valium till dem. Skall
man överhuvud taget känna något så är det medlidande.

Själv väntar jag på att få se kinakopior av racings original - då är du riktigt i smöret J !

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


10 Jan 2017, 17:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 8
:lol: :lol: :lol:
Tack Peter. Av olika anledningar behövde jag verkligen ett skratt just nu.

Image

Så skjut mig då men..det finns ngt tilltalande i det där med bara tre rattar. Iom spännvidden i en småsignalspentod och trimpottarna invändigt innebär det att man kan krana skiten från mild to wild. Bara..inte allt på en gång,och eftersom jag är rocker i hjärtat innebär det att det där med Fender cleant..får fan nån annan ratta fram! :lol: (Märk väl att det GÅR att göra å vad vidare e...båda AX7 flaskorna är ironiskt nog gamla Fender märkta 7025´or :lol: :lol: )

Image

"Three dials,no waitin´!!" Eller? :mrgreen:

Image

Nån gav uttryck för att chassit "såg smutsigt" ut invändigt. Jo..så e re,men se så ser det ut invändigt i gamla Champions. Inte mer med det. Å tro mig när jag säger att se tvättat...det e re. Hur som helst. Som ni ser vart det hela rätt mkt pang på rödbetan med allt sagt. Inte så mycket krusiduller utan...what u see is what u get.
De två små blåa trimpottarna gör verkligen sitt jobb. Med det sagt är maskin mkt väluppfostrad,men så är den åxå gjord efter skolboken. Brus,givetvis,om man rattar upp EF-12´an långt men bortsett från det...ingenting. EF-12´an fick sig fö en justerbar trimkondning mellan galler och anod. På det sättet blir det väldigt enkelt att kompensera för just hur mkt "spets" det hela skall ha oavsett hur man justerar det andra (tänker på trimpottarna för gain).
Smidigt tror jag e rätt ord. Å som sagt..one channel fits all.

Image

Som de minnestrogna vet så justerar jag ju ut lejonparten av maskinerna mot en gammal 212a byggd för bas i en bil som innehåller de värsta skitelement Celestion kramat ur sig.
Det ger för handen att när man väl känner att..."ja...jo..då åker vi väl",å kopplar eländet mot 312 Max lådan så blommar ju ngt helt annat ut.

Image

Originalhögtalaren e en form av 10". Eller ja,den mäter i millimeter. Givetvis. På det satt det ett mkt grovt galler framför den som nog fan åt upp halva arean. Så bort med gallret...men..nä. Loss med elementet,och det visar sig vara fuktskadat. Kanske inte direkt så förvånande med allt sagt.

Image

Häng med lite nu..
Det är alltså INTE en combo utan..ett paket där man bär med sig topp och låda i ett. Originalelementet bytte jag ut mot ett Celestion 50w från -80talet. Stor skillnad. Tanken e alltså lite att man har med sig det som ett paket och att man kan ta loss toppen och ställa den antingen uppepå högtalaren eller bredvid..eller leda ner det hela i valfri 212 eller 412. Smidigt sa Bull..

E allt gröna skogar?
Nä. Jag installerade tex en log pott för ton. Den skall bytas mot en lin istället,helt klart. Sen skall jag labba lite med avkoppling av katodresistorn för ena steget för MUKKE dist kan den..den gamla apparajten. Meningslöst mkt rent av,och då faller som oftast annars det med ton.
Men.
När man rattar den för just ton låter den faktiskt förbannat bra. Ställde den på vågen,och toppen alena hamnar på sketna 7kg. Mätt uteffekt,och den stannar vid 23 watt in i 16 Ohm. Mao klart godkänt. B+ droppar högst begränsade 30VDC vid de utslagen.

Så vad e tanken?
Tanken e som jag skrivit ovan att man "trimmar in" maskin mot det man håller på med. Blues eller rock. Sedan styr man den med volymvredet på gitarren sin,å se som koncept funkar det klockrent.

Nah. Nöjd. Mycket nöjd rent av. Kul grej helt klart och...annorlunda :mrgreen:

En Lespaul tex...sladd...tre vred och instant rocknroll. Mjo...funkar. Så e re. Funkar. :twisted:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Jan 2017, 23:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Champion GM 8
Helt enkelt en varg i fårakläder.... :)

Klart kul koncept, och man rattar oftast inte särskilt mycket med ljudet.

_________________
/Lennart


11 Jan 2017, 05:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 8
Ja. Lite så faktiskt Lennart.

Glömde skriva det igår att jag vid tweakandet kom att skruva upp spänningarna ung 35VDC ifrån fasvändaren och framåt. Gjorde att PI´n nu får ~370VDC och EF-12´an i storleksordningen 280VDC.
Ett grepp som gjorde gott. I ett slag blev det helt klart en mycket mer spänstig maskin.

Det där med småsignalspentoder,för den som missat det.. är inte bara det att jag gillar de,jag tror verkligen på de och vad de tillför.
Är det "för alla"? Nä,givetvis inte. Samtidigt är det ju så att en förstärkare som klarar allt är lite av en utopi (med all respekt för att tex Zagray kommer bra nära i mitt tycke). Saken är väl den många ggr att vi gitarrister handlar maskiner med karaktär. Egenheter,och se det har en småsignalspentod försedd maskin i drivor.

De ÄR dock känsliga för yttre påverkan. Den som tror ngt annat,dvs att det "bara" är att installera,bedrar sig själv. Om man då,som jag,gummiupphänger de...är noga med kablage ToF osv så är det de tillför ngt som överstiger problemen som jag ser det.
Om vi tex bara kikar på förstärkningsfaktorn i de så inser man ju snart att utsignalen ifrån de in i en volympott ger en ENORM spännvid vs en vanlig triod. Inte så konstigt... Det innebär att man får en djävulsk bredd i en och samma givna kanal.

Varför används de inte mer då? Varför sitter de inte i fabriksmaskiner isf? Jag vill nog mena att det handlar om bla trasslet rent fysiskt vad avser installation. Varken mer eller mindre. Priset på de är iofs ngt högre än motsvarande triod,men ryssarna säljer ju sin variant av tex EF-86 till väldigt rimliga pengar-om man nu kikar på oss som håller på med detta i mindre omfattning. Vi som INTE bygger 1000 ex av varje maskin.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Jan 2017, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM 8
https://www.youtube.com/watch?v=Rm1VzKttrxw&feature=youtu.be

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Jan 2017, 22:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.