View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Aug 2026, 16:00

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Stratahalsar 
Author Message

Post Stratahalsar
Min första elgitarr var en billig Neville Stratocaster, inköpt på Musikbörsen 1993 ngn gång. Den har hängt med runt i alla år, nerpackad i ett case. Och alltid legat bortglömd under sängen. Den är helt jävla ospelbar pga vassa skruvar och skit som sticker upp ur stallet och en hals som är helt skev.

Tänkte dock fixa till den nu så den åtminstone blir spelbar. Steg ett är väl att byta ut halsen och stallet. Men vad skall jag ha? Vad är bra fabrikat och vad är prisvärt? Passar vilket typ av "stratahals" som helst? (kan inte ett skit eftersom jag bara spelat på Gibsons sedan -96)

02 Mar 2017, 23:15
Profile

Post Re: Stratahalsar
spelasnabbare wrote:
Min första elgitarr var en billig Neville Stratocaster, inköpt på Musikbörsen 1993 ngn gång. Den har hängt med runt i alla år, nerpackad i ett case. Och alltid legat bortglömd under sängen. Den är helt jävla ospelbar pga vassa skruvar och skit som sticker upp ur stallet och en hals som är helt skev.

Tänkte dock fixa till den nu så den åtminstone blir spelbar. Steg ett är väl att byta ut halsen och stallet. Men vad skall jag ha? Vad är bra fabrikat och vad är prisvärt? Passar vilket typ av "stratahals" som helst? (kan inte ett skit eftersom jag bara spelat på Gibsons sedan -96)

En standard/vintage spec Stratahals -borde passa rakt in i halsfickan. Stallet måste du mäta för att få rätt. Det mått som är intressant för dig är C-C -måttet mellan de yttersta stallmonteringsskruvarna (de under E-strängarna). När du mätt detta skall du räkna om ditt mm mått till tum -och sedan till fraktion variant av tum. Detta för att kunna relatera till vilken spacing på stall du skall ha. Exempel på de vanligaste Fender måtten:

Vintage = 2 7/32"
Narrow/Am Standard/Mexico 2 1/16"

/ Jonken :idea:

03 Mar 2017, 00:57
Profile

Går det inte att fixa stallet som sitter på gitarren? "Vassa skruvar och skit som sticker upp ur stallet" borde ju vara en justeringsfråga!

03 Mar 2017, 08:08
Profile

pudas wrote:
Går det inte att fixa stallet som sitter på gitarren? "Vassa skruvar och skit som sticker upp ur stallet" borde ju vara en justeringsfråga!

Precis, såga av skruvarnas undersidor med en Dremel.

03 Mar 2017, 08:41
Profile

Bild på klenoden! Lättare att tipsa då.

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

03 Mar 2017, 08:50
Profile

Tycker också att det låter som att det inte är något fel på stallet på din beskrivning.

Antar att du vill ha igång gitarren av nostalgiska skäl? För nån ekonomi i att köpa en hals till en Neville finns det inte..

03 Mar 2017, 14:48
Profile

Jag ser ju gärna att den blir spelbar, men man är ju även sugen på att pula bara för pulandets skull, så att man lär sig. Får jag till stall och hals så den blir ok så byts nog även resten ut allt eftersom. Att kroppen antagligen är en bit skit-trä gör mig inget.

Tänkte att det är lättare att byta ut stallet än att ge sig på det fysiskt?

04 Mar 2017, 23:56
Profile

spelasnabbare wrote:

Tänkte att det är lättare att byta ut stallet än att ge sig på det fysiskt?

Dåliga billiga stall kan funka utmärkt om man blockar stallet, såvida man inte absolut vill ha svajmöjlighet.
Ett blockat klent stall "lever upp" klangmässigt, men fungerar illa och låter klent oblockat.

05 Mar 2017, 08:41
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]