View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:29



Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr! 
Author Message

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Hej allesammans!!
Jag utlyser en tävling där den första som pekar ut alla rätt i nedanstående ljudklipp vinner 500 kr!!

Finns ju vissa personer här som talar högt om hur shims dödar ton och sustain. Då borde väl det vara en lätt inkomst? 8)
Jag hade inte tvekat på att ge mej an en sån här tävling i alla fall!

MITT VIDEOTEST!
https://www.youtube.com/watch?v=96Y5HqkRmQU
Stränghöjden har justerats att vara så lika som möjligt både med och utan shims såklart.

Varje ljudfil här nedan är uppdelad i 6 delar. Peka ut rätt i varje del och vinn lite stålars ;)

Rent DI-spår!
https://soundcloud.com/tudio2-akt/di-tr ... mming-test
Rent piezo-spår!
https://soundcloud.com/tudio2-akt/piezo ... mming-test
Kemper AC15-profil
https://soundcloud.com/tudio2-akt/ac15- ... mming-test
Sustain (ingår ej i tävlingen. Vänster kanal = icke-shimmad. Höger kanal = shimmad...)
https://soundcloud.com/tudio2-akt/susta ... mming-test

Den sista delen är högst intressant! Plastshims dödar INTE NÖDVÄNDIGTVIS sustainen!!! Kom ihåg att jag ställde in så gott som samma stränghöjd på båda.
Faktum är, att i detta test, så fick gitarren MER sustain med shims :shock:
Jag trodde ärligt talat att det antingen skulle bli sämre sustain, eller åtminståne ungefär lika, men att det blev LÄNGRE sustain?
Shims kan säkert göra det, men att säga rakt ut att det KOMMER paja sustainen, det är inte alls lika självklart längre, eller hur? ;) :mrgreen:

Aja lycka till med tävlingen ni som vill. Annars kan ni bara fundera en stund över vad som är, och vad som inte är, självklarheter inom gitarrvärlden, som är fylld med oändliga mysterier och folk som påstår saker utan att tveka eller presentera några empiriska bevis. 8)


12 Mar 2017, 11:22
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Och om någon ens vågar påstå att jag skulle fiffla med testet eller resultatet: varför skulle jag göra någonting sådant? Det vinner ingen på.
Allt jag är intresserad av är vad som är sant och inte.
Det betyder inte att man måste värdesätta sakerna heller.

Exempelvis: En gitarr kan omöjligt hålla stämningen 100%, det vet alla... Ändå älskar vi detta extremt operfekta instrument.

Det finns Evertune, True Temperemant, aktiva mickar, karbonfiber-gitarrer, och en hel rad med andra lösningar på saker, men inte ens dessa lösningar är perfekta.
Gitarren är och kommer fortsätta vara ett högst operfekt instrument under troligtvis alla på detta forums livstider. Men vem vet?

Jag tänker i alla fall inte sitta och sprida lögner för att mata mitt ego: jag vill bara slå hål på myter och visa var sanningen ligger.

Därför motbevisar jag gärna mej själv också, och har dessutom gjort det vid ett antal gånger, där jag innan test, varit säker på motsatt resultat, men har fått ändra min uppfattning. Jag erkänner gärna attt jag har fel i saker. Men bara om någon kan bevisa på riktigt, utan påståenden och anektodiska bevis.


Last edited by Tvåtakt on 12 Mar 2017, 12:05, edited 1 time in total.



12 Mar 2017, 11:28
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Gjorde det här testet så fort att jag inte riktigt tänkte på att jag slarvspelade lite på piezo-klippet. Men det spelar egentligen ingen jätteroll i sammanhanget , jag missade ett par anslag, jag spelade inte speciellt olika hårt eller på olika ställen på strängarna


12 Mar 2017, 11:42
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Kul test! Men om jag ska kunna bilda mig ett omdöme om saken behöver jag veta lite mer om förutsättningarna, t.ex:
1. Vad har du shimsat, och med vilket material?
2. Stallets material, anliggning mot kroppen?
3. Träslag?
4. Har vinkeln på stallet ändrats med/utan shims?
5. Strängarnas anliggningsvinkel mot stallklackarna?
6. Påverkades intonationen av shimsningen?
Alla de faktorerna påverkar ju ton och sustain i någon mån (och säkert fler som jag inte kommit på), så det är ju en del att ta hänsyn till om man ska komma fram till ett omdöme om saken. Först när man vet alla förutsättningarna kan man ju våga sig på en slutsats; "under de och de förutsättningarna, med den och den shimsmetoden, påverkas sustainen/attacken/övertonsbilden/decayen i gitarren i en viss riktning"

PS: jag gissar att nr 3 är shimsat, det var det enda klippet jag spontant tyckte mig höra en tonskillnad (det lät bättre...).

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


12 Mar 2017, 12:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
TOK-chansar på följande i DI-klippet:

1.) Utan shims
2.) Utan shims
3.) Med shims
4.) Utan shims
5.) Med shims
6.) Med shims


/ Jonken :?


12 Mar 2017, 12:21
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Jonken wrote:
TOK-chansar på följande i DI-klippet:

1.) Utan shims
2.) Utan shims
3.) Med shims
4.) Utan shims
5.) Med shims
6.) Med shims


/ Jonken :?


Varför måste du "tokchansa"? Varför inte bara lyssna ordentligt? Du kan ju vinna 500 :twisted:

Du kan ju utan besvär höra om det är träskruv eller bussningsskruv i Nuno Bettencourts i två olika klipp, inspelade med olika rum, mikrofonpositioner och kanske tillåmed olika förstärkare. :roll:


Quote:
Tänkte bjuda på ett ganska väl talande exempel på skillnaden mellan studs/inserts -och woodstuds från Washburn.

Gitarren ifråga är Nuno Bettencourts egna Washburn N4, -kontra Washburns Nuno Bettencourt Signature Authentic N4.

Orginalet:
https://www.youtube.com/watch?v=yaChC4A9D40

Signatur modellen:
https://www.youtube.com/watch?v=FI3FsODIFXs


Om man för ett tag bortser ifrån att Nuno Bettencourt enligt mig i de flesta avseenden är världens bästa gitarrist i attitydrik shred rock: Har även hans huvud instrument ett specifikt sound. Detta sound är inte på långa vägar samma som Washburn erbjuder kunderna på sin otroligt överkursade Signatur modell. Och här kan nog många tycka att det är snudd på parodi; att ens jämföra Nunos vintage original mot en nyutgåva. Men i sanningens namn är det faktiskt inte så stor ljudskillnad mellan orginalet och signaturmodellen -när saker & ting verkligen görs rätt. Det är en stor sak som skiljer orginalet från signaturmodellen:

- Woodstuds på orginalet -och studs med inserts på signaturmodellen.


Skillnaden i ljudbild ur en N4 -med dessa två olikheter är faktiskt omfattande. Det just detta som ersätter "topp suset" -emot "träig värme" och tighthet i gitarrens AK-sound/karaktär. Detta ger helt olika förutsättningar till vad som egentligen kommer ur L500:an och '59:an på gitarren. Jag har stolpat om flera av dessa signaturgitarrer -och kan mer än väl relatera till skillnaderna. Att Washburn inte fixar att erbjuda en signaturmodell som motsvarar orginalet; är ingenting annat är ett rejält underbetyg för Washburn.
Några jämförelse exempel med andra välkända tillverkare och deras signaturmodeller:

- Köper man en Ibanez JEM; får man exakt det som Steve Vai själv använder.
- Köper man en Fender Malmsteen Strata, får man exakt det som Yngwie Malmsteen använder.

Jag menar: Herregud kunder betalar ju dyra pengar för att få samma prylar som deras idoler använder. Att då en tillverkare antingen inte själva har koll på vad de håller på med; alt tar egna initiativ över original specifikationerna: Är inte professionellt för fem öre. Att sedan utöver detta överkursa grejerna någe djävulst -kronar endast tomtehattarna på dem ännu värre.


/ Jonken



Hur kan du höra att det är träskruven som gör tonen i det där?

Du kan ju uppenbarligen inte höra skillnad på plastshims och ickeshimmade.

Du har ganska starka uttalanden om halsshims

Quote:
Det är en ENORM ton skillnad i att ha en bra/god annliggning mellan kropp & hals. Och detta OAVSETT vilket strängistrument det gäller.


/ Jonken


Du vet att jag kommer utmana hals-shims uttalandet också.


12 Mar 2017, 12:31
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Varför måste du "tokchansa"? Varför inte bara lyssna ordentligt? Du kan ju vinna 500 :twisted:
Jag försökte lyssna, så gott jag kunde på klippen. Jag misstänker att jag ligger lite väl långt ifrån pengen med mina begränsade öron. :wink:

Du kan ju utan besvär höra om det är träskruv eller bussningsskruv i Nuno Bettencourts i två olika klipp, inspelade med olika rum, mikrofonpositioner och kanske tillåmed olika förstärkare. :roll:
Det verkar så; eller hur?

Hur kan du höra att det är träskruven som gör tonen i det där?
Woodstuds gör precis den skillnad (enligt mig) som jag skrev i ett tidigare inlägg: Det blir varmare och tightare -med mindre diskant sus.

Du kan ju uppenbarligen inte höra skillnad på plastshims och ickeshimmade.
På mina egna gitarrer är jag ganska säker på att jag kan känna/höra det. Hur jag lyckades i dina ljudklipp -lär du nog upplysa mig det bryskaste i. :lol:

Du har ganska starka uttalanden om halsshims
Har jag det? Jag har flera gitarrer med shimsade nötter. Det finns väl bra och dåliga shims + anliggningsytor -som gör STOR skillnad.

Du vet att jag kommer utmana hals-shims uttalandet också
Ser fram emot det. -Bring it. :wink:


/ Jonken 8)


12 Mar 2017, 12:53
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Wow, lotto med gratis insats! :mrgreen:

1: Med
2: Utan
3: Utan
4: Med
5: Utan
6: Med

Du kan PM:a för mitt Swish-nummer. 8)


12 Mar 2017, 13:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Jonken wrote:
Varför måste du "tokchansa"? Varför inte bara lyssna ordentligt? Du kan ju vinna 500 :twisted:
Jag försökte lyssna, så gott jag kunde på klippen. Jag misstänker att jag ligger lite väl långt ifrån pengen med mina begränsade öron. :wink:

Du kan ju utan besvär höra om det är träskruv eller bussningsskruv i Nuno Bettencourts i två olika klipp, inspelade med olika rum, mikrofonpositioner och kanske tillåmed olika förstärkare. :roll:
Det verkar så; eller hur?

Hur kan du höra att det är träskruven som gör tonen i det där?
Woodstuds gör precis den skillnad (enligt mig) som jag skrev i ett tidigare inlägg: Det blir varmare och tightare -med mindre diskant sus.

Du kan ju uppenbarligen inte höra skillnad på plastshims och ickeshimmade.
På mina egna gitarrer är jag ganska säker på att jag kan känna/höra det. Hur jag lyckades i dina ljudklipp -lär du nog upplysa mig det bryskaste i. :lol:

Du har ganska starka uttalanden om halsshims
Har jag det? Jag har flera gitarrer med shimsade nötter. Det finns väl bra och dåliga shims + anliggningsytor -som gör STOR skillnad.

Du vet att jag kommer utmana hals-shims uttalandet också
Ser fram emot det. -Bring it. :wink:


/ Jonken 8)


Well, jag tänker såklart inte avslöja några resultat förrän senare. Vill ju inte göra det lätt för en eventuell vinnare ;)


Du vet att jag kommer "ful-shimma" för testet. Att shimma ordentligt är ganska poänglöst; man vill göra dessa tester för att visa hur "optimala" jämfört med det "extrema" skiljer sig :) därför shimmade jag med gamla plastbitar.

Till halsfickan kommer jag göra något ÄNNU värre. :) du får se sen!



Ok, bara en enkel fråga:

Kan vi hädanefter acceptera att mina ljudklipp är godkända för jämförelselyssningar?
Nuno-klippen var det, trots alla skillnaden.
Då måste mina vara det.
Kan vi komma överens om det så vore det väldigt festligt :)


12 Mar 2017, 13:09
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Jesperado wrote:
Wow, lotto med gratis insats! :mrgreen:

1: Med
2: Utan
3: Utan
4: Med
5: Utan
6: Med

Du kan PM:a för mitt Swish-nummer. 8)


Fast det är ju tre olika klipp, alla med olika ordning på klippen (eller? kan vara samma på alla :twisted: .... eller? :twisted: ), inte ska det vara så lätt at vinna inte ;)


12 Mar 2017, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Martin Kuhn wrote:
Kul test! Men om jag ska kunna bilda mig ett omdöme om saken behöver jag veta lite mer om förutsättningarna, t.ex:
1. Vad har du shimsat, och med vilket material?
2. Stallets material, anliggning mot kroppen?
3. Träslag?
4. Har vinkeln på stallet ändrats med/utan shims?
5. Strängarnas anliggningsvinkel mot stallklackarna?
6. Påverkades intonationen av shimsningen?
Alla de faktorerna påverkar ju ton och sustain i någon mån (och säkert fler som jag inte kommit på), så det är ju en del att ta hänsyn till om man ska komma fram till ett omdöme om saken. Först när man vet alla förutsättningarna kan man ju våga sig på en slutsats; "under de och de förutsättningarna, med den och den shimsmetoden, påverkas sustainen/attacken/övertonsbilden/decayen i gitarren i en viss riktning"

.


Ja, ska man göra 'vetenskapliga' tester måste man ha koll på alla parametrar, eller åtminstone de flesta.

I övrigt tycker jag det är rätt meningslöst , men kul att följa ändå!

Blindtester har tendens att ta kål på det mesta av påståenden i gitarrvärlden.

Men marknaden ser ut så här, vi har i ena ringhörnan ett antal tillverkare/gurus som tillverkar magiska mojänger och i andra ringhörnan ett kollektiv av nyfikna nördar som gärna köper det som produceras och marknadsförs som den heliga graalen okritiskt varje gång...

Det är det som är hobbyn....

_________________



12 Mar 2017, 13:11
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Tvåtakt wrote:
Jesperado wrote:
Wow, lotto med gratis insats! :mrgreen:

1: Med
2: Utan
3: Utan
4: Med
5: Utan
6: Med

Du kan PM:a för mitt Swish-nummer. 8)


Fast det är ju tre olika klipp, alla med olika ordning på klippen (eller? kan vara samma på alla :twisted: .... eller? :twisted: ), inte ska det vara så lätt at vinna inte ;)


Jag utgick från att det var samma ordning, så jag vidhåller det. :arrow:

Edit: Skulle jag mot all förmodan ha rätt så donerar jag vinsten till ditt stolp-test. :mrgreen:


Last edited by Jesperado on 12 Mar 2017, 13:29, edited 1 time in total.



12 Mar 2017, 13:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
shims på 3,4,6 såklart ! i alla klippen ...

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


12 Mar 2017, 13:27
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Martin Kuhn wrote:
Kul test! Men om jag ska kunna bilda mig ett omdöme om saken behöver jag veta lite mer om förutsättningarna, t.ex:
1. Vad har du shimsat, och med vilket material?
2. Stallets material, anliggning mot kroppen?
3. Träslag?
4. Har vinkeln på stallet ändrats med/utan shims?
5. Strängarnas anliggningsvinkel mot stallklackarna?
6. Påverkades intonationen av shimsningen?
Alla de faktorerna påverkar ju ton och sustain i någon mån (och säkert fler som jag inte kommit på), så det är ju en del att ta hänsyn till om man ska komma fram till ett omdöme om saken. Först när man vet alla förutsättningarna kan man ju våga sig på en slutsats; "under de och de förutsättningarna, med den och den shimsmetoden, påverkas sustainen/attacken/övertonsbilden/decayen i gitarren i en viss riktning"

.


Både rätt och fel.
Det enda som är viktigt i ett jämförelsetest är det som skiljer mellan A och B. Grönmarkerat = ändrade faktorer. Rödmarkerat = icke ändrade faktorer.

1. "gammalt bankkort".
2. Inget har ändrats.
3. Inget har ändrats
4. Inget har ändrats.
5. Inget har ändrats (om vi inte ska peta med mikronmillimeter-petitisser)
6. Jag blåmarkerar detta då visst, jag ändrade inget emellan, men självklart kan intonationsskruven ha roterat av misstag; men då knappast i den mån att det bör vara hörbart för ett mänskligt öra.


12 Mar 2017, 13:30
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Jesperado wrote:
Jag utgick från att det var samma ordning, så jag vidhåller det. :arrow:

Edit: Skulle jag mot all förmodan ha rätt så donerar jag vinsten till ditt stolp-test. :mrgreen:


Ok, cool!

Haha ja vi får se om nån vinner här ;)

Probemet med stolptestet är att jag inte har alla nödvändiga delar; behöver kropp och Floyd Rose för att det ska kunna bli av. Och använder jag billiga komponenter kommer folk klaga på det :mrgreen:


12 Mar 2017, 13:33
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Tvåtakt wrote:
Well, jag tänker såklart inte avslöja några resultat förrän senare. Vill ju inte göra det lätt för en eventuell vinnare ;)


Du vet att jag kommer "ful-shimma" för testet. Att shimma ordentligt är ganska poänglöst; man vill göra dessa tester för att visa hur "optimala" jämfört med det "extrema" skiljer sig :) därför shimmade jag med gamla plastbitar.

Till halsfickan kommer jag göra något ÄNNU värre. :) du får se sen!



Ok, bara en enkel fråga:

Kan vi hädanefter acceptera att mina ljudklipp är godkända för jämförelselyssningar?
Nuno-klippen var det, trots alla skillnaden.
Då måste mina vara det.
Kan vi komma överens om det så vore det väldigt festligt :)

Kul! Låter onekligen som att du har rejält med grejer på G. Ser fram emot det.

Kan vi hädanefter acceptera att mina ljudklipp är godkända för jämförelselyssningar?
Absolut! Har aldrig påstått annat heller.

Nuno-klippen var det, trots alla skillnaden.
Absolut inte den bästa jämförelsen; men det var i all hast allt jag kom på.

Då måste mina vara det.
De är de.

Kan vi komma överens om det så vore det väldigt festligt.
Festligt låter riktigt bra för mig.

P.S: -Sorry i was an A-hole Before.


/ Jonken


12 Mar 2017, 13:59
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Jonken wrote:
Kul! Låter onekligen som att du har rejält med grejer på G. Ser fram emot det.

Kan vi hädanefter acceptera att mina ljudklipp är godkända för jämförelselyssningar?
Absolut! Har aldrig påstått annat heller.

Nuno-klippen var det, trots alla skillnaden.
Absolut inte den bästa jämförelsen; men det var i all hast allt jag kom på.

Då måste mina vara det.
De är de.

Kan vi komma överens om det så vore det väldigt festligt.
Festligt låter riktigt bra för mig.

P.S: -Sorry i was an A-hole Before.


/ Jonken


Nä du har inte uttryckt dig så; men inställningen till mina klipp har vart lite resistent ;)

Jag var också otrevlig. Dumt :)


12 Mar 2017, 14:33
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Jonken, har du nån ide om hur gitarren kunde få mer sustain efter jag satte på shimsen? :)

Jag trodde ju såklart att den skulle få antingen samma sustain eller mer troligtvis kortare, men hade inte ens i tankarna att det skulle bli längre. Så blev redigt förvånad! Däremot tycker jag mej kunna höra en knapp skillnad tonmässigt på piezo-sadlarna. DI spår och förstärkt däremot :wink:

Det är ett mysterium i alla fall! Jag såg till att stränghöjd var likadant både med och utan plastbitarna.


12 Mar 2017, 14:38
Profile

Joined: 05 Jul 2009, 11:02
Posts: 680
Location: Borlänge
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Tvåtakt wrote:
Jonken, har du nån ide om hur gitarren kunde få mer sustain efter jag satte på shimsen? :)

Jag trodde ju såklart att den skulle få antingen samma sustain eller mer troligtvis kortare, men hade inte ens i tankarna att det skulle bli längre. Så blev redigt förvånad! Däremot tycker jag mej kunna höra en knapp skillnad tonmässigt på piezo-sadlarna. DI spår och förstärkt däremot :wink:

Det är ett mysterium i alla fall! Jag såg till att stränghöjd var likadant både med och utan plastbitarna.


Om kroppen och halsen inte vibrerar "harmoniskt" med varandra så lär ju dess vibrationer ta ut varandra. Därför bör minskad kontaktyta vara positivt om man inte har helt perfekt matchade träbitar. Därför bör shims kunna förbättra sustainen på 99,47% av alla gitarrer.

OBS! Jag tänkte tanken och den var så provocerande att jag var tvungen att posta den. Ingen aning om det stämmer.
Jag har i alla fall enbart upplevt ingen eller positiv skillnad back in the days när jag shimmade allt i min väg (pga icke-nedsänkta floyd).

Edit: jaha....jag tänkte på shims i halsfickan.

Edit2: 2,4,5 & 6 är med shims i videoklippet.

Edit3: Eventuell vinst skänkes till unicef eller dylikt. :arrow:

_________________
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/2469874 ... 8/?fref=ts


Last edited by Stelin_ on 12 Mar 2017, 16:12, edited 2 times in total.



12 Mar 2017, 16:07
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Tvåtakt wrote:
Jonken, har du nån ide om hur gitarren kunde få mer sustain efter jag satte på shimsen? :)

Jag trodde ju såklart att den skulle få antingen samma sustain eller mer troligtvis kortare, men hade inte ens i tankarna att det skulle bli längre. Så blev redigt förvånad! Däremot tycker jag mej kunna höra en knapp skillnad tonmässigt på piezo-sadlarna. DI spår och förstärkt däremot :wink:

Det är ett mysterium i alla fall! Jag såg till att stränghöjd var likadant både med och utan plastbitarna.

För mina fem öre:
Jag tror att skillnaden inte blir lika stor av att plast shimsa under grafit sadlar -som det skulle bli att shimsa under stålsadlar. Stål -eller metall ger alltid ett lite mer distinkt och vassare sound. Kan därför tänka mig att en plastbit emellan två metalldelar; kan ge en större hörbar skillnad än mellan grafit och metall.
Däremot tror jag skillnaderna på att shimsa en översadel med metall -kontra plast: Ger mycket större skillnader. Jag har Ex haft inne en hel drös med Gibson M3:or på omshimsning. Dessa är ju original plast shimsade. Skillnaderna blev givetvis stora efter optimering av anliggningen i sadelhyllan + om shimsning med metall shims. Så den intressanta frågan är ju så klart: Hur mycket av förbättringen berodde på optimalare kontakt i hylla och undersida av nöt; och hur mycket metallshimsen bidrog? Har inte A/B testat plast -kontra metall shims i samband med detta.

Gällande shimsning under stall sadlar till OFR; föredrar jag dessa små saker:
https://gmf.jetshop.se/floyd-rose/floyd-rose-parts-original/shims-floyd-stallsadlar-12-st

Detta för att jag iaf upplever att man inte alls tappar någon som helst ton med dessa. Det är snorenkelt att radius ändra Floydstallet med dessa. Däremot upplever jag att jag tappar lite ton med Floyds original shimsplatta -som endast är delvis inklämd mellan A, D, G och B -klackarna. Med orginalplattan är det betydligt sårare att radius ändra lika exakt.


/ Jonken


12 Mar 2017, 16:10
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Du får svara på nytt. Jag frågade inte om ton. Läs frågan igen :mrgreen:

Shimmar alltid Floyd sadlar med om jag också :)


Last edited by Tvåtakt on 12 Mar 2017, 19:43, edited 1 time in total.



12 Mar 2017, 19:40
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Stelin_ wrote:
Tvåtakt wrote:
Jonken, har du nån ide om hur gitarren kunde få mer sustain efter jag satte på shimsen? :)

Jag trodde ju såklart att den skulle få antingen samma sustain eller mer troligtvis kortare, men hade inte ens i tankarna att det skulle bli längre. Så blev redigt förvånad! Däremot tycker jag mej kunna höra en knapp skillnad tonmässigt på piezo-sadlarna. DI spår och förstärkt däremot :wink:

Det är ett mysterium i alla fall! Jag såg till att stränghöjd var likadant både med och utan plastbitarna.


Om kroppen och halsen inte vibrerar "harmoniskt" med varandra så lär ju dess vibrationer ta ut varandra. Därför bör minskad kontaktyta vara positivt om man inte har helt perfekt matchade träbitar. Därför bör shims kunna förbättra sustainen på 99,47% av alla gitarrer.

OBS! Jag tänkte tanken och den var så provocerande att jag var tvungen att posta den. Ingen aning om det stämmer.
Jag har i alla fall enbart upplevt ingen eller positiv skillnad back in the days när jag shimmade allt i min väg (pga icke-nedsänkta floyd).

Edit: jaha....jag tänkte på shims i halsfickan.

Edit2: 2,4,5 & 6 är med shims i videoklippet.

Edit3: Eventuell vinst skänkes till unicef eller dylikt. :arrow:


Det var en intressant teori ändå tycker jag!


12 Mar 2017, 19:42
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Ännu en rolig tråd.

Har ingen lyssning så jag tänker inte ens försöka tycka något.
I den lyssning jag har nu hör jag ingen skillnad alls.

Men jag tror att det kan ligga en del i Stelin_s teori i frågan om sustain.


För egen del tycker jag att du skall använda mer transparenta inspelningsmetoder för att göra dina test riktigt intressanta.
Inte vare sig piezo, DI (lite beroende på hur det är gjort är det mer eller mindre) eller Kemper är speciellt transparenta för saker som händer för dem (små förändringar i på instrument eller spelsätt).
Med en riktigt bra, transparent, förstärkare skulle skillnaden vara väldigt mycket större. Något som en Olsson (hans dyrare) eller nått.
Om det blir mer relevant för de flesta som lyssnar är kanske tveksamt, de flesta har inte såna förstärkare.
Men det blir iaf mer "stämmer" eller "stämmer inte" över det hela då.

Det är absolut inte någon kritik, jag älskar dina test och din energi.
Bara att om det faktiskt är en skillnad eller inte blir inte bevisat i min ögon med de inspelningsmetoder du använder. Speciellt inte Piezo och Kemper som ju är lika transparenta som stenar. Samma sak med humbuckers, om det händer något i toppen är det ju inte med där.
Jag gjorde själv en test med plektrum för en massa år sen, och en Engl förstärkare användes.
Det gick nästan inte att höra skillnad på några plektrum alls, förutom sånt som väldigt tunn plast och ett tjockt i sten eller metall.
Men i en transparent förstärkare hör man tydlig skillnad på en tjocklek ifrån av exakt samma plektrum.
Som ca 6:32 här, https://youtu.be/cM_Il2cAuRo?t=6m32s


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 Mar 2017, 12:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Buzz Feiten, som har många intressanta idéer, hävdar att shims låter bättre, uppgiften finns i en av Erlewines böcker.
Orsaken om jag minns rätt, är att det är en fördel om hals och kropp vibrerar lite "för sig själva".


13 Mar 2017, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Jag har mepprat med gitarrer rätt länge, först för att det inte fans någon som begrep sig på elgitarrer där jag bor och nu för att jag tycker det är roligt!
När vi pratar gitarrer av Fender-typ så är min erfarenhet att dom är mycket förlåtande! Kan inte säga att jag upplevt någon pyramidal skillnad mellan olika shims. Till och med sjuttiotalets Fenders tre-bultade micro-tilt funkar! Allt så länge skruvarna är OK och dragna till någorlunda rätt moment i friskt trä.

Att skillnader finns är självklart och det är ju viktigt att dom som har som yrke att fixa gitarrer känner till dessa för att kunna leverera ett 100% arbete är förståeligt!

I min värld så påverkar nästan allt annat än shimsen tonen mer! Många skulle t.o.m uppleva underverk om dom drog ner den generösa mängden dist några snäpp!!

_________________
pudas


13 Mar 2017, 13:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Verkar som en del kommenterar Shims under sadlar och andra i halsfickan?
Vad är det som gäller?

:|

_________________



13 Mar 2017, 13:32
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
DET ÄR JU INTERNETET SOM FÖRSTÖR LJUDET!!!!!!!!!



















Eller inte. :mrgreen:

Och hur fasen skulle ett DI vara mindre transparent än en förstärkare? Det köper jag inte alls. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


13 Mar 2017, 13:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
Henkie wrote:
DET ÄR JU INTERNETET SOM FÖRSTÖR LJUDET!!!!!!!!!

Eller inte. :mrgreen:

Och hur fasen skulle ett DI vara mindre transparent än en förstärkare? Det köper jag inte alls. :arrow:


Jag vet inte vad det beror på (signalen mitch match och frekvenshantering, gissar jag på) men det är så.
Menar alltså att det är väldigt mycket mindre skillnad mellan, till exempel, två helt olika gitarrer än det är med samma gitarrer i en bra förstärkare.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 Mar 2017, 14:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
PÅ en inspelning hör man knappt skillnad på gitarr och bas en dålig dag, på en bra dag kanske skillnaden på en LP och en strata. Så att höra skillnad på en inspelning med såna småändringar kan då jag bara drömma om.

Men skruva gitarrer gör jag ändå jättegärna för att det är så kul :shock:
Helst ska man ändra sånt man ser med ögonen 8)


13 Mar 2017, 14:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Shimming-test! Påverkar det ton/sustain? VINN 500 kr!
rifle wrote:

Helst ska man ändra sånt man ser med ögonen 8)


Helt rätt, ser inte gitarren cool ut så kan det kvitta hur den låter! :D

_________________
pudas


13 Mar 2017, 15:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.