View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:42



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Rauland 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Rauland
Image

Det här är alltså amerikanska grejer och då grejer med hyggligt rykte som jag förstått det. Kom över exet på bilderna tillsammans med en liknande i MYCKET finare skick nere i Holland.
Denna gröna ovan då är till mig och den andra till god vän.

PA maskiner från -40tal är vad vi snackar.

Image

Jaha. I detta fallet målad i vad som närmast slår mig som BRG och fyndigt nog begåvad med ett kökshandtag att bära skiten i. Doh!
Ligger faktiskt en Rauland till salu på Blocket fn till det facila priset av dryga 9000...lycka till med den säger jag bara. Nåja. Brödrost var ordet sa Bull

Lite osäker på modell,och iom det tillverkningsår. Men det med -40tal är iaf säkert. Inne på -50tal har Rauland helt andra designer,så frågan är snarast ifall den är från -46 lr -48. Jaja..same shit different day.

Image

Rör...har den ombord ja. Oktaler genomgående som synes,och man kan kanske reflektera över att de är många men se...för att vara en Rauland är detta en enklare maskin!!! :shock:
Jo. De mer...skall vi kalla det utbyggda Rauland maskinerna,där är det inte ovanligt med 10+st rör.

Image

Jo se. Ett 5U4 och 2st 6L6G. Så e re,och jag misstänker att glasflaskan är en dubbeltriod (6SN7 tex) medan stålflaskorna är 6SJ7 rör. Detta baserat i att just 6SJ7 som småsignalspentod användes friskt av just Rauland.

Image

Å tydligen fungerar den med :shock: :lol: ! Fan vet jag... :mrgreen:

Jaja. Med det sagt,i vanlig ordning,inget e fan som väntans tider.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Sep 2017, 00:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rauland
Då så.
Imorgon blir det att hämta förstärkare från Holland ute hos Postnord på Exportgatan. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Sep 2017, 00:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rauland
Image

Båda maskinerna bärgade. Den som är min av de två,mycket riktigt sliten. Eller..snarare kladdad med.

Image

Jodå. Alla flaskorna var allt med. Men som sagt,när man kikar in i chassit..."kladdig" tror jag blir precis rätt beskrivning. Inget som hindrar mig,men..det hela fick en ganska annorlunda twist till slut.

Image

OT för båda maskinerna är av typen "alla impedanser du kan önska". De ser dock lite olika ut.

Image

Invändigt? Ptja,man ser att det handlar om -40tal. Inte mycket mer med det egentligen.

Image

Jodå. De har en mains säkring iaf. Sockeln på "väggen" med alla de färgglada kablarna är alltså speaker out.

Image

Nu var de ju två,och som påpekats tidigare var den andra-som är till polar´n-i avsevärt finare skick. Vill nog gå så långt som att säga att jag tycker designen på de är rent vacker,när de fått vara ifred från penselförsedda Mr Handyman och gud vet vad annat.

Image

Panelen är alltså belyst ifrån sidorna via två sådana där små skottgluggar. Vanliga hederliga glödlampor som drivs via glöden.

Image

Image

Vackert och tydligt märkt. Maskinerna delar rörbestyckning till punkt och pricka. Ett 5U4 som likriktare,ett par 6L6G..ett 6SN7 som PI,ett par 6SC7 trioder och ett par 6SJ7 pentoder.

Image

Jotack! "Något" mer städat var ordet. Fan,eländet ser ju ut som ny!
Märk placeringen av trafona intill varandra.

Image

Å se helt orörd även invändigt. Kort sagt en maskin i fint skick.

Twist?
Ja,twist. Polarn vill inte ha det där fina chassit så se det lägger jag beslag på! Vore som jag ser det synd och förbannad skam att bara låta det gå helt vind för våg.
Mao skall i grund och botten transformatorerna byta plats kan man kanske säga.

Nu skall där kontrollmätas lite rör osv,sedan skall de slaktas båda två. Blir inte mycket som sparas vad avser motstånd och kondensatorer,men väl då socklar mm iaf.

Skall faktiskt bli lite kul att göra den här :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Sep 2017, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rauland
http://theused.com/wp-content/uploads/resource/rauland_w-819_a.pdf

Intressant!
Ett är säkert,och det är att det handlar om just W-819. Gott nog för då kan vi datera de.

Då "min" förefaller mindre förfinad som design så KAN det vara rimligt att den är en W-819 och att den finare av de två är en W-819-A
Den senare isf tillverkad 1948.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Sep 2017, 23:54
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rauland
Image

Uhum. Båda två är nu slaktade ner i minsta beståndsdelar. Chassit till det gröna monstret hade kanske gått att rädda,men varför.?
Chassit till den andra är i ett helt fantastiskt skick så det jag kommer göra är att ta fram polermaskinen och lackrengöring. Helt övertygad om att det kommer ge en maskin som ser skitbra ut.

Som ni ser är chassit byggt i "moduler". En lösning som ur tex perspektivet bygga såväl som rengöra lack passar förbannat bra.

Image

Utgångstrafon i den gröna är bytt. Ersatt med en Holländsk "Amroh",som slår iaf mig vara av vettig kvalitet. Spec fanns ironiskt nog att tillgå på nätet.

Nättrafona i de båda två är i VART fall inte det klenaste vi hittar. Så mkt är säkert.

Image

Enda jag gjort hittills vad avser att rensa upp i lacken är att diska bitarna,och redan det gjorde gott. Så jodå...detta kommer att komma sig så bra så..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Sep 2017, 21:23
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rauland
Image

Samma snubbe har ju en till...storebror. W-835.
Hm.. De e ju inte gratis direkt men asså...fan va cool design det ÄR! :shock:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Sep 2017, 23:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Rauland
Håller med, klart snygg design!

Fundera på om du inte kan lyckas låta bli borrmaskinen över huvud taget denna gången, och sätta alla omkopplare och extrapottar i en extern historia, typ pedalbord. Du kan ju ha optosar som öppnar och stänger allt möjligt, inte bara kanaler som jag vet att du gör rätt vad det är.
Eller reläer om det är något med högre spänningar som ska styras.

Med en D-subkontakt på baksidan och sladd till "pedalbordet" kan du styra upp till nio olika funktioner... :lol:

_________________
/Lennart


15 Sep 2017, 15:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rauland
Jo. E med du Lennart,men det behöver avvägas mot användargränssnitt.
Dvs användarvänlighet.

Image

Ergo.. Iom att det står "Power" runt ena hålet...givetvis skall där dit en PPIMV. Å jo..nytt hål för en modern närbrytare. Kabeln blir fast installation varför dubbelbrytande blir en självklarhet.

Image

Trafona på plats. Löste sig rätt smidigt faktiskt.

Märk nu väl med att jag gett chassit en första vända med lackcleaner,å se det har precis eftersökt verkan. Inte mer med det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Sep 2017, 19:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rauland
Image

Ja,jag är en nörd. Så e ´re :lol: . Efter lite övervägande gjorde jag så att jag tog isär oktalsocklarna och rengjorde helt samt spände upp stiften igen. Nördigt så det förslår,men samtidigt lite charmigt tycker jag.
Att återvinna,eller vad man skall kalla det,de 70år gamla kermiksocklarna :mrgreen: ...så man har med dig lite av mtrl som satt där ifrån början.

Annars inga direkta nyheter så långt. I vanlig ordning säkring på respektive HT AC in på rörlikriktaren. Som ni ser passade trafona som sagt väldigt väl. Fick förstora hålet något för PT´n dock.

Grunnar nu lite på var installera JJ dubbelkannorna. Hade ju känts logiskt att placera den som tar första smäll i närheten av RLR´en,men det blir bra trångt va... Isf skulle den hamna invändigt,på långsidans "vägg".

Jaja. Löser sig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Sep 2017, 14:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rauland
Image

Ja,det tar sig iaf. Kan man ju inte annat än konstatera. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Sep 2017, 21:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rauland
Fick rasslat liv i den här igår,om än enbart med 6L6 flaskorna på plats,och det vart väl bra.
Att 6L6,då även 6L6G,tål mer i anodspänning än vad som anges i datablad står väl helt klart men nu blev det väl bra.

5U4 i sin tur är ju en RLR som ger ett hyggligt spänningsfall,men det räcker inte. Med slutrören justerade för ca 75% i anodförlust i tomgång så landade det hela på 520VDC.
Då med zeners som drar ner REJÄLT mot g2,vilket jag tror är en nödvändighet i sammanhanget.

Nu arbetar de ju med en pulldown original,och då en som får sägas vara rätt rejäl med sina 4,7k,och nackdelen med det är ju att det "äter upp" mycket av den kapacitet som 5U4´an besitter. Visar sig handla om dryga 40 watt..rakt ner i chassit/värme.

Så jag provade att lägga ett par serieresistorer på AC sekundär ut,vilket fick det hela att landa helt annorlunda. Nu vart där som max 470VDC under en last av ca 30mA per flaska. Då är det hela safe.

Hm. Frågan är...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Sep 2017, 08:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rauland
Jaha.
E la djävla typiskt. Laptopen jag använder här hemma rasa så jag skaffade en annan i all hast. På den ligger det XP som OS och...XP är tydligen så gammalt att det vill bildservern inte skaka tass med. :evil:

Så tills jag fått bytt operativsystem,inga bilder.

Det har hur som helst gjorts massor. Preamp osv är på plats. Allt smått är fixat,utgångsjack klart osv. Loop jacken på plats mm. Preampen är som sagt byggd,och då är nu tanken som följer....

I ena läget en maskin som arbetar med två stycken 6SJ7. Den ena matar alltså in i den andra. Den andra kanalen blir ena 6SJ7 röret som matar in i två ECC-83 trioder.
Därefter,oavsett vilken kanal,möter signalen en ganska utbyggd James-som alltså är det man kallar global.

PI röret blev nu ett 6SC7. Dvs en högförstärkande dubbeltriod med gemensam katod. Därifrån skall signalen in i de två trioderna av ett 6SN7,alltså ett rör med prestanda liknande ECC-82,där båda trioderna agerar katodföljare innan signalen skickas till en PPIMV och därifrån in på slutrörens galler.
Krångligt?
Mnjaeee...egentligen inte.

Det jag tycker skall bli spännande är dels det med en småsignalspentod in i nästa småsignalspentod. Skall bli intressant,och är ett grepp jag varken provat eller hört om ngn som provat för vårt bruk tidigare.
Den begränsade erfarenhet jag har på området är den gamla Philips radion på 4 watt jag gjorde för en tid sedan. Den använder ju AF-2 som matar in i ett AF-2,å se den låter ju bra!
Jaja. Kan inte bli mer än skit.

Sen det med katodföljaren mellan PI och slutrör. Jo,men se det är ngt jag gjort innan med gott resultat. AC kopplat givetvis,och som sagt ut ur sagda par CF in i en PPIMV pot.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Sep 2017, 19:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rauland
Å nu blir det reklamfilm! :lol:

Image

Som synes blir det ett och annat rör,vilket jag ser som väl i ljuset av att de fanns/finns där. De har allihop en uppgift,givetvis.

Image

I stort stämmer alltså rörbeskrivningen. Enda avsteget är att det ena 6SC7,som så markerat,är ett 6SN7 istället.

Image

Småsignalspentoder. Vi snackade ju på annan plats,i en annan tråd,om det med att vibrationsavlasta just småsignalspentoder. Å se mer avancerat än såhär behöver det inte vara.

Image

Å mjo. Jag adderade alltså tom en sockel. Uppsatt för att hantera ett helt vanligt ECC-83.

Image

"To dä",som det heter. Nu tycker iag jag att man börjar skönja varthän det hela lutar. Där de tidigare ingångsjacken satt finner vi nu jack och pottar för loopen tex.

Image

Som tidigare använder jag även denna ggn principen att installera allt katodmässigt som....skall vi kalla det "true point to point". Dvs att jag samlar allt som skall till chassijord per rör som i en bunte...och förser det sedan med en sådan där spiral ni tidigare sett att jag tillverkar,å sedan dras en kabel till chassi-eller rättare sagt minus på de elektrolyter det berör.
Anledningen är enkel. Det spar plats.

Image

Jopp. Just. ECC-83.

Image

Det där kanske äskar lite förklaring. Kan tänka det iaf.

Vi har alltså i grunden två fristående pre-ampar. Ingångsröret är dock delat för de två vägarna och är ett 6SJ7. Dvs en småsignalspentod.
Den ena kanalen leder signalen vidare till ytterligare ett 6SJ7,vilket jag tycker skall bli intressant att ta del av. De erfarenheter jag har av att tidigare lekt och lattjat med det där inskränker sig till ganska begränsat.
Dels ett enda tillfälle när det varit tal om renodlat bruk av två pentoder i serie,men efter det kanske framför allt när jag använt sk blandrör (en pentod och en triod) längre in i en krets.

I fallet med blandrören har mina erfarenheter inte direkt varit av det mer positiva slaget. Snarare tvärtemot. Givetvis har det hela fungerat,men ljudbilden har VERKLIGEN lämnat en del övrigt att önska.
Sen har vi det fall när det rört sig om renodlade pentoder och se det har låtit..bra. Var detta försöket kommer att sluta kan endast snar framtid berätta.

Det om preamp. Vilken väg signalen går styrs i vanlig ordning av H11 optokopplare. Ngt som fungerar helt löjligt bra.

Nåja.

Efter de två olika preamparna gjort sitt så leds signalen till ett par H11´or igen,och därifrån till tonkontrollen,som i vanlig ordning är en James. Såsom jag utvecklat detta för egen del på senare tid finns det ingen anledning att ens överväga att använda en vanlig sk stack. Av den enkla anledningen att rent praktiskt är en James i den formen jag gör de numer detsamma som att äta kakan och ha den-samtidigt.
Jag KAN inte med nog betoning försöka föra fram hur effektivt detta är. Ja. Skillnaden mot konventionella stackar är SÅ stor.

Ur tonkontrollen i sin tur led signalen till vad vi kan kalla en gainpot. Denna gainpot leder signalen ner i den katodföljare (1/2 6SN7) som utgör buffer för signalen ut mot det jack som utgör loop send.
Signalen tillbaka vid loop return,givetvis,och därefter ner i den andra halvan av tidigare nämnda 6SN7.
Ut ur den halvan sedan mot ett gainvred som utgör sista anhalt innan fasvändaren,som alltså är ett 6SC7.

Ut ur 6SC7´an leds sedan signalen ner på paret av trioder i ett 6SN7,som är kopplat som katodföljare. Å se...nu är vi framme vid bilden ovan då det är kondensatorerna dels för signal ut ur de där katodföljarna...åsså dels ett par kondensatorer in mot slutrören.
Japp. Är där PPIMV´n greppar.

Image

I det att jag labbade och lekte med railspänningar blev det hela lite kladdigt,eller vad vi skall kalla det,kring glättningslytarna. Så det där får städas upp helt klart. Bortsett från det dock så är vi väl hyggligt nära sanningen menar jag.

Image

Å...jag antar att ni hajar logiken bakom det med loopen.? Inget märkvärdigt direkt,men väldigt funktionellt. Blir första ggn jag använder en oktal till en loop fö. Skall bli intressant att se om där är ngr eg skillnader.

6SN7,som jag ju använder på två platser i maskinen,är ju ett rör som på många vis kan ses med paralleller till det avsevärt vanligare ECC-82. Mao begränsad förstärkning och i sin tur kapacitet att driva mkt ström.
6SC7 däremot har jag ingen tidigare erfarenhet av. Har använt ett rör som heter 6J6 (har jag för mig det var?) med mkt likartade prestanda då... Så,skall bli intressant att se utfallet.

Långt borta ifrån uppstart är vi iaf INTE.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Sep 2017, 20:19
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Rauland
Jag gillar dessa beskrivningar ! Mera mera !

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


25 Sep 2017, 20:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rauland
Jahaaaw...då har man fått sig en lektion i ödmjukhet igen.

Fick slaskat igång den här å den lät...helt för djävligt. Letade som en besatt,och hittade -som jag såg det- småfel på småfel. Eller kanske rättare sagt,sådant man kan ha åsikter om.

Men inte fan lät den bättre för det.
Listade ut att kopplade jag gitarren rakt i loopens return så låt den skitsnyggt. Hm. Mao satt kruxet i preampen.

Fram tills dess hade jag bara kollat railspänningar. Mätt mig trött kring fasvändare som katodföljare och gud vet vad,å som sagt..det visade ju sig att den lirade hur snyggt som helst om man kopplade in sig via loopen.

Ljudet med preampen med i spelet var i brist på bättre förklaring "trasigt" och jag började misstänka rörfel. Men icke så...nähä nähä... Var i det läget jag kollade spänningen PÅ själva anoderna.
De två 6SJ7´orna i näbben på maskin uppsatta med 220k anodresistor och 470k mot g2. Å se..det gillar 6SJ7 inte. Alls! För med ca 240VDC i rail hade jag...ca 50VDC mot g2 och strax över 6VDC i anodspänning.

Ridå. :mrgreen:

Lyfte g2 resistorn för V1 och la bara resolut en 1M Ohm i serie med den där 470k resistorn å...bingo. Nu då var väl anodspänningen VÄL hög,men borta var det trasiga å skiten började låta som det anstår.

Jaja. Ibland lär man sig den hårda vägen. Spring fan inte där å tro att du har koll... (det hör till saken att en pentod som tex EF-12 trivs MUKKE bra med 220k i anod och 470k mot g2. Faktum e att det får hicka av 1M mot g2).

Jaja. Då var den tröskeln iaf passerad. Gott nog. Återstår att rensa upp i resten då.

Med det sagt undrar jag ifall jag inte har VÄL höga spänningar mellan katoderna och glöd på 6SN7 flaskorna. Får kika på det med tror jag... Jaja. Vad är väl en bal på slottet liksom...

"De säger att det viktigaste är att ha hälsan i behåll. Det är inte sant. Det viktigaste är att ha bra ljud".- Robert Gustavsson.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Sep 2017, 23:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rauland
Image

Jaaaa,då får vi väl påstå att det hela börjar ta form.

På gott å ont inte helt utan fler besvikelser. Fick ju ihop det som sagt,men tyckte den var effektsvag. Provade då att bara löst brygga in en annan "50 watts" OT,och effekten steg mkt riktigt betänkligt.
Mätte med den Amroh trafo som satt i,och fick ut ungefär 20 watt. Inte helt rätt. La då 9VAC bakvägen och...med det specat som var enlig Amroh gav dig mig under 2000 Ohm primärt in i 8 Ohm.
Ridå.
Så det vart lite pyssel med att trycka in den friska,om än gamla,andra OT´n och med det gjort (och den trafon mätt tapp för tapp) så vart det ett djävla ljud i skällan. Mätte nu 47 watt in i samma 8 Ohm! More like it...

Image

Image

När jag så skulle skruva tillbaka bottenplattan så såg jag det här pappret intejpat...suttit där sedan -40 talet. Charmigt.. :D

Image

Nä. Helt färdig är den inte. Men det kommer. Lite rattar,en block-off platta där jacket till kanalswitchen skall sitta osv.

Men så kom då för helvete till saken!
Hur funkar det med pentod in i pentod?!?
Enkelt summerat? Precis hur bra som helst. I MYCKET stor grad märker man när man skiftar "mode". Pentoderna ger en helt annan attack,bandbredd osv. Pentodkanalen är helt enkelt argare, ÄVEN om den är gainsteget mindre. Kanske inte så helsikes förvånande ändå eller?

Nu skall den få lov att gås igenom och städas upp. Skärmgallermotstånden för 6SJ7 flaskorna kommer ersättas med ett 470k alt 680k i serie med en 1M Ohms trimpot installerad som reostat.
Mao kommer man kunna justera bias på småttingarna!! :mrgreen:

Det åsido..småsaker. Tweaks. Är ironiskt nog kort på flaskor som 6SL7 och håller koll på ngr auktioner på Tradera som effekt. Tänkte som så att ifall man kan bärga ngr ex hade det kanske varit intressant att byta ut ngr av de som sitter där.? Tänker närmast på 6SC7 flaskan då,och om ifall det skulle ge något.

Oavsett. Maskinen visar en ENORM potential i min mening. Det med dubbla kanaler där den ena är en renodlad pentodkanal ger en ren "vända på handen" upplevelse närmast mot den andra kanalen,som iofs har en pentod som ingångssteg då.

Jaja.
Stay tuned som det heter!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Sep 2017, 01:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rauland
Image

Image

SÅ vacker va! Å sedan idag låter den fan därefter med. Bred som SKAM i vad den kan.
Nöjd.
Mycket mycket nöjd.

Skall giga på lördag igen å se det blir denna som kommer få tjänstgöra.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Oct 2017, 20:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.