View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 02:48

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Frågor inför köp av tyskt Floyd Rose 
Author Message

Post Frågor inför köp av tyskt Floyd Rose
Det enda sättet att få veta säkert, är att prova själv.

Jag har en Charvel Pro Mod So Cal Model 1 och det koreatillverkade Floydet ska vara identiskt enligt många inkl FRs kundtjänst. Andra äger att de tyska är klart bättre och en del säger att Schallers är identiskt med OFR och tillverkas på samma ställe i Tyskland.

För att få veta tänkte jag köpa mig ett tyskt FR för att testa. Gitarren är så bra så att det är lika bra att gasa på.

Jag ska beställa ett komplett tyskt Original Floyd Rose och en tysk (OFR) låst (över)sadel. Behöver man alltid köpa till shims eller kan jag räkan med att om jag byter ut de Koreanska delarna mot tyska så behöver jag integ mer än det som följer med. Setupen på gitarren är bra som den är så jag vill egentligen inte ändra något, utan bara uppgradera Floydet för att se om det blir bättre.

Någon flöjtist som vet?

Tack på förhand!

PS Jag passar på att köpa ett OFR 37mm standard mässingsblock också. Det verkar vara en bra uppgradering när man ändå river isär alltihop.

17 Apr 2020, 10:25
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Frågor inför köp av tyskt Floyd Rose
Hade vi inte denna diskussion i någon liknande tråd för ett tag sedan...?

Det här är ju verkligen "dagens":
"det koreatillverkade Floydet ska vara identiskt enligt många inkl FRs kundtjänst." :roll: -Really... :lol: Var det någon på FR som sa/påstod detta; eller finns detta uttalande från Floyd Rose officiellt skrivet någonstans? Nyfiken; då jag personligen bara under veckan bytt ut just detta koreatillverkade Floyd -mot det tyska alternativet på 2 stycken gitarrer... Oavsett: -What a crock!

Schallers och GOTOH's -varianter är dock LJUSÅR bättre än den koratillverkade skiten. De har en tunnare basplatta -men är gjorda av rätt material och har kontaktytor i delarna som passar betydligt bättre emot varandra.

Dock har inte ens OFR 100% perfekta kontakt ytor. För att uppnå dessa måste stallets klackytor -och undersida av låsnöten gnuggas till/optimeras lite. Gör man detta; ger ett bra Floyd mer tonalitet -än ett exempelvis ett Strata svaj av vintage typ. Hemligheten ligger (till ca 30 till 40%) -i hur bra tonal överföring -mellan nöt och trappsteg man lyckas smida sig till. Man tappar inte mycket klang/ton -med att hel shimsa emellan. Detta under förutsättning att båda ytorna + shimset är HELT plana. Konsten ligger som redan nämnt i förmågan att få dessa ytor helt plana. Detta låter kanske enkelt; men det är det inte. Trähyllan/trappan kräver extremt raka slipverktyg + ett öga som verkligen kan se/känna när detta är helt rakt & plant. Nöten är enkel: Bara lägga på över plan smärgelduk och gnugga. Man ser med blotta ögat där slipningen "tar".

Ett fetare block i ett Floyd Rose (oavsett typ & modell) -är en förutsättning för att erhålla en stabilare ton. Ju tjockare strängar man använder = Ju mer uppenbart blir detta.

Om man nöjer sig med att endast montera -utan att optimera ett Floyd; ger alltid olika tonala resultat. Exempelvis en mindre "komprimeringsbulle" på hyllan ger alltid bättre ett bättre resultat -jämfört med en större bulle på hyllan. Lite av ett moment 22 i okunskap; som bidrar till att föda på debatten om skillnaderna mellan de olika stall alternativen. Egentligen precis samma sak som att lyckas skruva ihop två bättre träbitar klantigt -eller att kunna få ihop två mindre bra träbitar lite bättre. -Go and figure...

Det finns en funktions skillnad också mellan ris ätare -och tyska alternativet: Dessa syns i hur klacken (den främre delen) och stränghållaren (den bakre delen) i strängklacken sitter ihop. Kort: den bakre stränghållaren sitter fast högre -i den främre delen; och har mer utrymme till ytan på basplattan. På orginalet ser detta annorlunda ut. Meao: Det är inte bara materialskillnad mellan alternativen.

/ Jonken

17 Apr 2020, 12:26
Profile

Jonken wrote:
Hade vi inte denna diskussion i någon liknande tråd för ett tag sedan...?

Det här är ju verkligen "dagens":
"det koreatillverkade Floydet ska vara identiskt enligt många inkl FRs kundtjänst." :roll: -Really... :lol: Var det någon på FR som sa/påstod detta; eller finns detta uttalande från Floyd Rose officiellt skrivet någonstans? Nyfiken; då jag personligen under veckan bytt ut just detta koreatillverkade Floyd -mot det tyska alternativet på stycken gitarrer... Oavsett: -What a crock!/ Jonken

Det var en skärmdump från ett mailsvar på den frågan till Floyd Rose kundtjänst, som någon postade i en infekterad diskussion på ett Charvel-forum. Om jag hittar det igen, så kan jag länka till det eller klistra in det här. Jag var redan då väldigt tveksam Om både FRT-O1000 och FRT-O2000 är identiska med den tyska varför finns det då minst två identiska koreanska modeller som tillverkades samtidigt? Min har ett FRT-O1000 och USA-varianten från samma tid hade FRT-O2000. Om de båda var identiska med den tyska så finns det ju ingen anledning att samtidigt leverera två identiska koreatillverkade stall till samma gitarrtillverkare fast med olika namn. Eller hur?

Jonken wrote:
Schallers och GOTOH's -varianter är dock LJUSÅR bättre än den koratillverkade skiten. De har en tunnare basplatta -men är gjorda av rätt material och har kontaktytor i delarna som passar betydligt bättre emot varandra.

Ett tyskt OFR inkl låsbar översadel kostar 3000:- och det är jag beredd att betala. Schaller och GOTOH är billigare, men jag vill inte chansa även om en tysk på samma Charvel-forum säger att han känner en på "fabriken" som säger att Schaller och OFR är identiska. Du har ju jämfört och sett att de är olika tjocka och då är det case closed för min del.

Jonken wrote:
Dock har inte ens OFR 100% perfekta kontakt ytor. För att uppnå dessa måste stallets klackytor -och undersida av låsnöten gnuggas till/optimeras lite. Gör man detta; ger ett bra Floyd mer tonalitet -än ett exempelvis ett Strata svaj av vintage typ. Hemligheten ligger till ca 30 till 40% i hur bra tonal överföring -mellan nöt och träyta man lyckas få på trappsteget. Man tappar inte mycket klang/ton -med att shimsa emellan. Detta under förutsättning att båda ytorna + shimset är HELT plana. Konsten ligger i att ha förmågan att få dessa ytor helt plana. Detta låter kanske enkelt; men det är det inte. Trähyllan/trappan kräver extremt raka slipverktyg + ett öga som verkligen kan se/känna när detta är helt rakt & plant. Nöten är enkel: Bara lägga på över plan smärgelduk och gnugga. Man ser med blotta ögat där slipningen "tar".

Jag ger mig på nöten i alla fall. Jag kollar på halsen, men antagligen får den vara om den är i någorlunda skick. Annars får jag anlita fackman.

Jonken wrote:
Ett fetare block i ett Floyd Rose (oavsett typ & modell) -är en förutsättning för att erhålla en stabilare ton. Ju tjockare strängar man använder = Ju mer uppenbart blir detta.

Funkar OFRs "normala" 37mm eller bör man ge sig på ett extra tjockt? (OBS! Mitt Floyd är och ska vara flytande av speltekniska skäl och kroppen (Mex-Charvel) är urfräst för det.

Slutligen är jag nyfiken på om man bör köpa shims för säkerhets skull och i så fall vilka?

17 Apr 2020, 13:39
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Funkar OFRs "normala" 37mm eller bör man ge sig på ett extra tjockt? (OBS! Mitt Floyd är och ska vara flytande av speltekniska skäl och kroppen (Mex-Charvel) är urfräst för det.

Slutligen är jag nyfiken på om man bör köpa shims för säkerhets skull och i så fall vilka?

-Det måste vara den feta varianten. Här hittar du block i titan -för kaffe pengar: https://www.ebay.com/itm/TONE5-37mm-Titanium-BIG-BLOCK-Upgrade-for-Floyd-Rose/254455744977?hash=item3b3ebe89d1:g:FRYAAOSwd2dd-E7s
-Shims hittar du Ex här:
Nöt/Översadel:
https://gitarrdelar.se/index.php?cPath=57_266_279&osCsid=5f8228f675d1eefbb2765257d1bae159 eller här: https://www.gmf.se/floyd-rose/floyd-rose-parts-original/shims-oversadel-6-st
Radius ändring för stallklackarna: https://www.gmf.se/floyd-rose/floyd-rose-parts-original/shims-floyd-stallsadlar-12-st Utan shims är ut radiusen 12-tum ur OFR.

/ Jonken

17 Apr 2020, 20:43
Profile

Jonken wrote:
CarlM wrote:

-Det måste vara den feta varianten. Här hittar du block i titan -för kaffe pengar: https://www.ebay.com/itm/TONE5-37mm-Titanium-BIG-BLOCK-Upgrade-for-Floyd-Rose/254455744977?hash=item3b3ebe89d1:g:FRYAAOSwd2dd-E7s

Hm, en dryg tusenlapp när den väl landat hemma i Sverige. Jag får nog spara den till senare, eller i alla fall ta mig en funderare först. Det kanske får bli mässing till att börja med. Men det är väldigt bra att veta vad det är man bör ha om när budgeten tillåter.

Det kanske är lika bra att bulla up med shims i fall jag ska slipa lite.

Jonken wrote:
Radius ändring för stallklackarna: https://www.gmf.se/floyd-rose/floyd-rose-parts-original/shims-floyd-stallsadlar-12-st Utan shims är ut radiusen 12-tum ur OFR.

Halsen är konisk 12-16". Funkar stallets 12"-radie då eller ska den plattas ut mot 16" istället?

17 Apr 2020, 22:41
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Halsen är konisk 12-16". Funkar stallets 12"-radie då eller ska den plattas ut mot 16" istället?

Nope. Du behöver inte kompensera stallets 12 tum -mot halsens 16 -tum. På Charvel halsar är detta designat för att minimera fretbuzz i bends -med låg stränghöjd. Meao; halsen är designad att funka till Floyd -med en radius på 12 tum. Ett OFR s-stallet funkar rakt av -förutsatt att du avlägsnar multishimmet under H/G/D/A -klackarna (om det finns ett sådant) -från OFR stallet. Då har du 12-tum på stallet.

Det viktigaste ur radius synpunkt är översadeln. Och i detta fall behöver du en OFR sadel modell R3. Den har en 12 tums radie.

/ Jonken

18 Apr 2020, 10:44
Profile

Schaller klarar ju inte ens av att bygga ordentliga tremolos som är helt vanliga, d.v.s inte i närheten av så komplexa som ett FR-stall är. Så jag kommer alltid avråda folk från att köpa deras produkter.

18 Apr 2020, 11:29
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Schaller klarar ju inte ens av att bygga ordentliga tremolos som är helt vanliga, d.v.s inte i närheten av så komplexa som ett FR-stall är. Så jag kommer alltid avråda folk från att köpa deras produkter.

Ett Schaller Lockmeister tycker jag personligen är en fin uppgradering från samtliga Asiat stall. De har en lite tunnare bas platta; men denna basplatta är gjord ur bättre stål (värdering, benämning C45).
Schallers andra tremolo är med utbytbara egg i en tjockare basplatta. Detta är en uppgraderad variant av Floyd Rose II -från 80 & 90-talet.

Givetvis är dessa stall inte av lika hög kvalitet som ett OFR. Men de inte heller så mycket sämre. Och dessa stall kostar över en tusenlapp mindre att införskaffa.

- Jag förstår dock vad du menar: The real deal ROCKS!

/ Jonken

18 Apr 2020, 12:35
Profile

Jonken wrote:
CarlM wrote:

Nope. Du behöver inte kompensera stallets 12 tum -mot halsens 16 -tum. På Charvel halsar är detta designat för att minimera fretbuzz i bends -med låg stränghöjd. Meao; halsen är designad att funka till Floyd -med en radius på 12 tum. Ett OFR s-stallet funkar rakt av -förutsatt att du avlägsnar multishimmet under H/G/D/A -klackarna (om det finns ett sådant) -från OFR stallet. Då har du 12-tum på stallet.

Det viktigaste ur radius synpunkt är översadeln. Och i detta fall behöver du en OFR sadel modell R3. Den har en 12 tums radie.

/ Jonken

OK, bra.

Jag har ett helt nytt oanvänt Fu-Tone block till Ibanez Edge liggande. Det passar väl inte OFR?

En annan sak som slog mig var att i strata stall gillar vi stålblock, men stål nämns aldrig när man pratar OFR. Då är det mässing, titan, wolfram (tungsten) och sten som gäller. Skumt...?

18 Apr 2020, 13:00
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
OK, bra.

Jag har ett helt nytt oanvänt Fu-Tone block till Ibanez Edge liggande. Det passar väl inte OFR?

En annan sak som slog mig var att i strata stall gillar vi stålblock, men stål nämns aldrig när man pratar OFR. Då är det mässing, titan, wolfram (tungsten) och sten som gäller. Skumt...?

Nej. Ibanez blocket passar inte.

Härligt "C"! Uppmärksamt! En väldigt intressant iaktagelse. Svaret på frågan är; att riktig stål är hårdare -och nöter väldigt mycket mer på tillverknings grejerna. Skall man ha ett stålblock; måste man vända sig till en mekanisk verkstad för dessa. Och; precis som du tänker med din frågeställning: -Vad skulle detta innebära ton & klang mässigt? Svaret här är: RIKTIG Strata! Det där klassiskt metalliska, distinkta tonen -som äter sig in i al och lönn. De klassiska rena sounden -som får tjockare strängar -eller nedstämning att leva. Med woodscrews blir det EXAKT SAMMA som på en Strata. Tänk: SRV, KWS på en gitarr med låsbart svaj. Har själv detta på några gitarrer.

Skumt och weird -att INGEN block tillverkare kontaktar en mekanik verkstad, beställer färdigsmidda block -och officiellt erbjuder det här. Jag menar: Beställa en tillverkning -innebär ju inte att de själv måste investera i verktygen. Kostnaderna för tillverkningen lär inte heller bli allt för dyrt; då produkten är en rektangulär fyrkant med 3 st rakt gängade millimeter hål + 5 mindre ojängade hål i vinkel. Samma princip gäller ju oavsett om det gäller ett 32, 37 eller ett 42 mm högt block. Addera försäljningspitchen till detta: "Get that classic Strat tone with your Floyd Rose Tremolo." Sugen på att del-investera i någonting sånt här...? I'm in! Du hinner lätt sälja ett mindre lager -innan kinesen kopierar ditt koncept...

/ Jonken :wink:

18 Apr 2020, 13:43
Profile

Jonken wrote:
Frisk wrote:

Ett Schaller Lockmeister tycker jag personligen är en fin uppgradering från samtliga Asiat stall. De har en lite tunnare bas platta; men denna basplatta är gjord ur bättre stål (värdering, benämning C45).
Schallers andra tremolo är med utbytbara egg i en tjockare basplatta. Detta är en uppgraderad variant av Floyd Rose II -från 80 & 90-talet.

Givetvis är dessa stall inte av lika hög kvalitet som ett OFR. Men de inte heller så mycket sämre. Och dessa stall kostar över en tusenlapp mindre att införskaffa.

- Jag förstår dock vad du menar: The real deal ROCKS!

/ Jonken

Har inte provat Schallers FR-stall. Det är företaget jag har något emot. De säljer en del produkter som är riktigt skräp och dessutom är dyra. Så jag kommer alltid att tala dåligt om dem när jag får chansen.

Skulle definitivt kört på Ibanez Edge, om jag var på budget så Gotoh utan tvekan, det är ett riktigt bra företag som gör riktigt bra produkter.

18 Apr 2020, 18:21
Profile ICQ WWW

Jag kan i alla fall bekräfta att Floyd Rose tyska prylar tillverkas av Schaller. Det står uttryckligen på sadelförpackningen. Det förklarar i alla fall varför Schallers variant på Floyd är bra om inte identisk med OFR.

Nu ska det slipas låssadel enligt Jonkens instruktioner inför monteringen. Det är en väldigt bra gitarr redan nu. Kommer den bli märkbart bättre med tyskt OFR? Fortsättning följer...

22 Apr 2020, 22:33
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Nu ska det slipas låssadel enligt Jonkens instruktioner inför monteringen. Det är en väldigt bra gitarr redan nu. Kommer den bli märkbart bättre med tyskt OFR? Fortsättning följer...

Hur går de med metallhyvlingen? Vi väntar ivrigt och höra 'hur en sån här slipsten skall dras'. :wink:

/ Jonken

25 Apr 2020, 11:18
Profile

Jonken wrote:
CarlM wrote:

Hur går de med metallhyvlingen? Vi väntar ivrigt och höra 'hur en sån här slipsten skall dras'. :wink:

/ Jonken

Det kommer. Jag kanske till och med tar lite bilder. Men än så länge har det inte funnits tid. Men jag är bra sugen.

Jag börjar nog med att slipa den låsta sadeln. Det verkar relativt lätt och påminner om hur man optimerar stallbasen på en Gretsch och det har jag gjort tidigare.

25 Apr 2020, 13:05
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Det var en skärmdump från ett mailsvar på den frågan till Floyd Rose kundtjänst, som någon postade i en infekterad diskussion på ett Charvel-forum. Om jag hittar det igen, så kan jag länka till det eller klistra in det här. Jag var redan då väldigt tveksam Om både FRT-O1000 och FRT-O2000 är identiska med den tyska varför finns det då minst två identiska koreanska modeller som tillverkades samtidigt? Min har ett FRT-O1000 och USA-varianten från samma tid hade FRT-O2000. Om de båda var identiska med den tyska så finns det ju ingen anledning att samtidigt leverera två identiska koreatillverkade stall till samma gitarrtillverkare fast med olika namn. Eller hur?

Låt mej inflika med lite expertis i ämnet också :D
Floyd Rose är EXTREMT otydlig med vad dagens Floyd-varianter heter vilket har lett till att vissa på internet sprider dum information!

Nu ska jag reda ut det här för dig. :mrgreen:
Vi börjar med att 1,2 och 3 helt enkelt står för vilken färg stallet har:

1 = krom
2 = svart
3 = guld
(sedan finns det massa fler färger också! Men vi skiter i det nu!)

Sedan tar jag dom tre vanligaste varianterna...

Korea 1000-series

FRT-O1000 = krom
FRT-O2000 = svart
FRT-O3000 = guld

Korea FR Special (notera, ett "S" framför tusingen!)

FRT-S1000 = krom
FRT-S2000 = svart
FRT-S3000 = guld

Tyska Original Floyd Rose

FRT-100 = krom
FRT-200 = svart
FRT-300 = guld

Och jag håller med Jonken om att 1000-serien skulle vara gjord exakt som OFR är ett stort hittepå.
Alla 1000-series jag haft å göra med har funkat sämre än tyska OFR.
Knappast user error då jag har rätt bra koll på hur man set-uppar ett Floyd annars.

Däremot skulle jag inte tveka om någon har haft tur med sina 1000-series att få dom att funka; men jag har aldrig fått det å jag är extremt petig med stämstabilitet.

Last edited by Tvåtakt on 27 Apr 2020, 20:08, edited 1 time in total.

25 Apr 2020, 21:08
Profile

Tvåtakt wrote:
CarlM wrote:

Låt mej inflika med lite expertis i ämnet också :D
Floyd Rose är EXTREMT otydlig med vad dagens Floyd-varianter heter vilket har lett till att vissa på internet sprider dum information!

Nu ska jag reda ut det här för dig. :mrgreen:
Vi börjar med att 1,2 och 3 helt enkelt står för vilken färg stallet har:

1 = krom
2 = svart
3 = guld
(sedan finns det massa fler färger också! Men vi skiter i det nu!)

Sedan tar jag dom tre vanligaste varianterna...

Korea 1000-series

FRT-O1000 = krom
FRT-O2000 = svart
FRT-O3000 = guld

Korea FR Special (notera, ett "S" framför tusingen!)

FRT-S1000 = krom
FRT-S2000 = svart
FRT-S3000 = guld

Tyska Original Floyd Rose

FRT-100 = krom
FRT-200 = svart
FRT-300 = guld

Och jag håller med Jonken om att 1000-serien skulle vara gjord exakt som OFR är ett stort hittepå.
Alla 1000-series jag haft å göra med har funkat sämre än tyska OFR.
Knappast user error då jag har rätt bra koll på hur man set-uppar ett Floyd annars.

Däremot skulle jag inte tveka om någon har haft tur med sina 1000-series att få dom att funka; men jag har aldrig fått det å jag är extremt petig med stämstabilitet.

Jag har sett de där uppgifterna, men jag är inte helt säker på att de stämmer fullt.

1. 2013 tillverkade Charvel två snarlika varianter av So Cal Model 1 (D v s en strata med kvarssågad Charvel-typisk hals med 2 x HB, Floyd och utan tonkontroll.) Skillnaderna enl spec var följande:

Mex: 2 x Duncan Distortion, FR-01000
USA: 2 x DiMarzio, FR-02000

Allt annat var samma.

I båda fallen var Floydarna svarta. Jag har t ex en Mex med svart FR-01000, så din lista verkar inte stämma fullt ut. Men antagen är lista rätt fast FR har gjort fler varianter.

Det finns även FRT-01500 som verkar vara en variant de tillverkade för Schekter. Om det är så att FR-01000 och FR-02000 är identiska så verkar det som att den enda skallande emellan min och USA-varianten från samma år är kroppens tillverkningsland och mickarna som man ändå byter ut....

Så det verkar vara en jäkla soppa.

Jag har hur som helst fått hem de tyska pryttlarna och min favvo-HB så det ska bli kul att uppdatera en redan nu riktigt bra gitarr. :)

25 Apr 2020, 22:42
Profile ICQ YIM WWW

Jo, listan stämmer 100%.

Det är bara att vissa märken latar sig och inte skriver stallets korrekta beteckning utan bara skriver "1000 series" och det i sin tur leder till förvirrning bland kunder.

Här har du BILDBEVIS på det jag försöker säga :mrgreen:

Kolla färgen + beteckningen

Floyd Rose 1000-series KROM (O1000)
Image

Floyd Rose 1000-series SVART (O2000)
Image

Floyd Rose 1000-series GULD (O3000)
Image

Floyd Rose Special KROM (S1000)
Image

Floyd Rose Special SVART (S2000)
Image

Floyd Rose Special GULD (S3000)
Image

Sedan gäller självklart exakt samma princip för TYSKA Original Floyd Rose.

FRT-100 (krom)
FRT-200 (svart)
FRT-300 (guld)
osv osv

Googlade man på exempelvis "FRT-300" med citationstecknen... så är det guldiga Tyska Floyd Rose som dyker upp i bildsökningen :)

Du kan se här också på den här FRX-stallet:

Image

På omslaget syns ett kromat FRX... Men det är ju för att dom helt enkelt har samma tryck på alla kartonger (spara in lite pengar på tryckkostnader)

Men på dom mindre lapparna så syns tydligt "3000" och dom har dessutom kryssat i "Gold".

Image

Här kan man också tydligt se att det är...

FRT-100 (kromat tyskt Original Floyd Rose)
1984 (mer som gamla tiderna med mässing-skruvar, annorlunda arminfästning osv)
R2 (att man får en R2-översadel med i boxen)

:mrgreen:

26 Apr 2020, 06:48
Profile

Jo, systemet du beskriver verkar ju rimligt och logiskt. Det kanske var Charvel som använde benämningen FRT-O1000 i Mex-modellernas spec och FRT-O2000 USA-varianternas spec för att skillnaden skulle verka större mellan gitarrerna än vad den var. På senare tid har man ju ändrat så att det är fler saker som skiljer dem åt. USA-gitarrerna har t ex fått tyska Floyd.

Men så har vi förstås FRT-O1500, men det kanske användes bara för att Schekter ville ha ett eget nummer högre än 1000...

26 Apr 2020, 11:01
Profile ICQ YIM WWW

1500 var exklusiva för Schecter för några år sedan.
Nu finns dom även på Jackson... Jeff Loomis signatur (han var ju med Schecter innan så :mrgreen: )...

Dom har lite rostfria skruvar.
Jag tror jag bara sett dom i svart utförande så egentligen borde dom heta 2500 på specpappret...

26 Apr 2020, 14:11
Profile

GRYM info av Tvåtakt.

/ Jonken

27 Apr 2020, 10:58
Profile

Tvåtakt wrote:
1500 var exklusiva för Schecter för några år sedan.
Nu finns dom även på Jackson... Jeff Loomis signatur (han var ju med Schecter innan så :mrgreen: )...

Dom har lite rostfria skruvar.
Jag tror jag bara sett dom i svart utförande så egentligen borde dom heta 2500 på specpappret...

Tack för den totala kartläggningen av flöjtmysteriet! Med den här informationen plus Jonkens tidigare posteringar om skillnaden emellan OFR Tyskland, OFR Korea, Schaller och Goth o.s.v, så har vi fått en bra och komplett bild av de olika Floyd Rose-varianterna.

27 Apr 2020, 11:10
Profile ICQ YIM WWW

Har skruvat på en del av alla olika sorter och mina fem öre är att de koreastall (floyd special) jag skruvat på har haft betydligt mjukare gods i stallplattan. Samt att skruvarna som håller strängarna på plats ofta är av väldigt skev och oprecis variant. Detsamma gäller även finstämskruvarna som gärna vill kärva.

Skiljer ljusår mellan tyska och koreanska stallet.

Gotoh är däremot top notch.

Passa på att smörja eggarna med lite kullagerfett så blir de glada.

27 Apr 2020, 17:43
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 22 posts ]