View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 09:25

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Gitarrmäklare? 
Author Message

Jag är ganska arbetslös för tillfället och funderar på vad jag ska göra, köpa gitarrer kan jag ju inte då pengarna inte finns över, men kanske man kan slå ihjäl två flugor med en smäll!
Med ~15år erfarenhet av att handla upp mot 200 gitarrer från världens alla hörn online har jag skapat en del kontakter, kan man göra det till ett jobb? Att hitta och köpa hem gitarrer åt folk för pengar, eller om du har en gitarr som kan vara svårsåld här i sverige kan jag hjälpa säljaren att hitta köpare? Bli en gitarrmäklare helt enkelt!

Frågan jag ställer mig dock är hur ska man gå till väga? Ni får gärna komma med förslag på vad ni tycker. Ta en slant i förskott för att börja jaga gitarren vid köp samt annonsera och sköta all kommunikation vid försäljning, sen ta en procent eller fast avgift på gitarren när affären är klar?
Man måste nog skaffa ett kontrakt dock som båda parterna skriver under, utifall något skulle gå åt pipan var ansvaret ligger osv.

Är det en idé värd att fila vidare på?

02 Nov 2020, 04:00
Profile ICQ WWW

Post Re: Gitarrmäklare?
Intressant idé tycker jag. Men jag kan se en del rätt svåra frågor som du måste ha svar på. Du måste hitta tillräckligt många säljare som är beredda att få mindre betalt än de hade fått vid ett direktköp, och tillräckligt många köpare som är beredda att betala mer än vid direktköp. Du måste ta en tillräckligt stor procent för att kunna försörja dig och för att kunna betala skatt och moms och avsätta pengar till din pension. Och du måste förmedla tillräckligt många gitarrer på en månad för att det ska gå runt så att du får mat på bordet och kan betala dina räkningar.

Samtidigt så konkurrerar du med nätet. Säljare och köpare från jordens alla hörn kan hitta varandra idag, redan utan dig. Du måste kunna övertyga dem båda om varför de ska gå via dig och därmed få mindre betalt alternativt betala mer.

Behöver du göra investeringar från början måste du ju ha ett startkapital. Då måste du kunna övertyga en bank eller annan finansiär om din förträffliga affärsidé för att få lån. Att ta förskottsbetalt låter knepigt, hur ska du då gå tillväga om du inte lyckas hitta en viss gitarr och förskottspengarna är slut?

02 Nov 2020, 08:44
Profile

Intressant idé som finns redan i USA för de allra dyraste gitarrerna, som köps och säjs av rockstjärnor och vill vara anonyma.
Dom sköter värderingar, transport samt hantering av betalning, men ganska välkända namn med lång erfarenhet

Fanns en kille också för ett antal år sen som förmedlade Custom shop gitarrer från USA, nya.
Han åkte till New York och hämtade upp dom hos en bekant/släkting och flög hem dom 'tullfritt'
Dock var det när Dollarn kostade 6:-. Han slutade efter att han fick några advokatbrev med hot om stämning från Luthman/Gibson som ansåg
att det var gråimport.

Dock tror jag inte det finns en stor marknad i Sverige för detta, och som sagt du behöver ha ett företag att ta in ev intäkter i.
Sen behöver du marknadsföra dig kanske via FB eller på något smart sätt.

Tror det är lättare att köpa och sälja med vinst om man gör det på heltid och kan branschen.
Alltså inte agera mellanhand utan köpa billigt , fixa till och sälja.

Typ som en gitarrbutik bara på nätet, finns iofs några redan.

Att få en bank att satsa på en idé är bara möjligt med en säkerhet bakom, det är inte deras business att riskera uppstart av bolag.
Dock räcker det med några gitarrer att starta med och jobba sig upp?

Det är rätt mycket logistik, åka runt i Sverige eller till Postombud, packa hantera kommunikation för flera affärer samtidigt.

Har för mig att det funnits en en sån här tjänst för bilar tidigare, men det blev nog lite för stort glapp mellan köp och säljpris och kunderna kan enkelt hitta varandra på Blocket

02 Nov 2020, 08:56
Profile ICQ WWW

Jag tror att det är något liknande som den här killen håller på med.

https://www.youtube.com/c/TroglysGuitars

02 Nov 2020, 19:50
Profile ICQ

En bra ide!.......Men du är ute för sent! Finns nog redan tillräckligt med folk som sysslar med detta, och som har byggt upp stora nätverk både bland köpare och säljare.

02 Nov 2020, 20:27
Profile

Jag skulle helt klart vara intresserad av en tjänst där någon kunde sälja några gitarrer åt mig.
20% till mellanhanden och 80% till mig. Extremt skönt om jag kunde slippa allt jobb med annonsering, bestämma möte, prutande osv..
Jag har några gitarrer som inte är värda några större summor (Typ 3-4000 styck.) där jag inte orkar lägga tid och kraft på att försöka sälja dem själv.

02 Nov 2020, 21:09
Profile

Orkar man inte sälja själv och är beredd att få mindre betalt kan man ju sälja till en affär som tar in beggat.

02 Nov 2020, 21:23
Profile

Jag tänker mig att en hel del av klientelen borde vara de som vill ha väldigt specifika gitarrer, t.ex första gitarren dom ägde men sålde eller favorit gitarrmodell från deras födelseår.

Urban wrote:
Jag skulle helt klart vara intresserad av en tjänst där någon kunde sälja några gitarrer åt mig.
20% till mellanhanden och 80% till mig. Extremt skönt om jag kunde slippa allt jobb med annonsering, bestämma möte, prutande osv..
Jag har några gitarrer som inte är värda några större summor (Typ 3-4000 styck.) där jag inte orkar lägga tid och kraft på att försöka sälja dem själv.

Sånt jag får göra åt brorsan som av någon anledning inte förstått sig på hur man köper och säljer på nätet. :lol:

Uncle Meat wrote:
Jag tror att det är något liknande som den här killen håller på med.

https://www.youtube.com/c/TroglysGuitars

Lite därifrån jag fick idén, är ju stort i Japan också.

pudas wrote:
En bra ide!.......Men du är ute för sent! Finns nog redan tillräckligt med folk som sysslar med detta, och som har byggt upp stora nätverk både bland köpare och säljare.

Gör det? Har örat mot marken i ett hyfsat antal gitarrkanaler här i Sverige och har inte stött på någon som iaf annonserat om det.

southbeck wrote:
Orkar man inte sälja själv och är beredd att få mindre betalt kan man ju sälja till en affär som tar in beggat.

Sant. Men förhoppningsvis skulle mina overheadkostnader vara betydligt lägre, musikaffärer ger ju bara ett par ören per krona. :wink:

03 Nov 2020, 02:42
Profile ICQ WWW

Urban wrote:

Detta belyser lite av problemet, 20% i sig är ingen dålig kommission men jag skulle personligen aldrig ta ett sånt uppdrag för 20% av 3000:- = 600.
Av samma anledning du beskriver, Det är ju i princip lika mycket jobb att sälja en billig gitarr.
Jag skulle nog vilja ha minst 2000:- för att ta en försäljning i hamn, då räknar jag in flera timmars jobb.
Innebär att tjänsten bara skulle kunna erbjudas på instrument som säljer för >10.000

Ett annat faktum är att det kommer bli svårt att ta betalt för uppdrag där man misslyckas, och var ska gränsen sättas i tid? 90 dagar?
En fastighetsmäklare tar aldrig betalt när dom inte säljer ett objekt, det enda som faller på säljaren är annonskostnaden.

Vill eg inte hitta flaws i affärsidén men jag tror det blir svårt på svenska marknaden med så få affärer som görs och att i princip 99%
av allt till salu går att hitta enkelt på nätet , tom pantbankernas prylar.

03 Nov 2020, 09:28
Profile ICQ WWW

En bra ide, tycker jag.
Skulle själv kunna tänka mig använda en sån tjänst.
Typ, leta upp en sån här och budget är 40K.

Dock tror jag svergie är ett svårt land för sånt här då vi generellt är usla på att vilja betala extra för något.

/Magnus

03 Nov 2020, 09:40
Profile WWW

Bland de lite mer jobbiga, känsliga och tidskrävande jobben med en gitarrförsäljning ingår ju att ta bra bilder. Vissa äldre och/eller dyrare instrument skruvas ju med fördel dessutom gärna isär för att fotograferas. Tänker du dig att du tar på dig även detta åt säljaren?

03 Nov 2020, 11:36
Profile

Magnus Olsson wrote:
En bra ide, tycker jag.

Dock tror jag svergie är ett svårt land för sånt här då vi generellt är usla på att vilja betala extra för något.

/Magnus

Jag tror mera på den tjänsten att leta upp saker än att hjälpa med att sälja.
Sen kan ju de flesta som skulle känna till en sån här tjänst kanske själva kunna leta på samma ställen....

Men om man tänker att du får ett år på dig så är det ju bekvämt för köparen att bara få ett pling efter 6 månader att rätt objekt finns.
Men hur många såna köpare/affärer finns det ens teoretiskt i Sverige på saker som är sällsynta?

Räckte ju med en tråd här om att det inte fanns några LP Custom till salu så fylldes Blocket med dessa till fantasipriser 8)

03 Nov 2020, 14:26
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
En bra ide, tycker jag.

/Magnus

Jag tror mera på den tjänsten att leta upp saker än att hjälpa med att sälja.
Sen kan ju de flesta som skulle känna till en sån här tjänst kanske själva kunna leta på samma ställen....

Men om man tänker att du får ett år på dig så är det ju bekvämt för köparen att bara få ett pling efter 6 månader att rätt objekt finns.
Men hur många såna köpare/affärer finns det ens teoretiskt i Sverige på saker som är sällsynta?

Räckte ju med en tråd här om att det inte fanns några LP Custom till salu så fylldes Blocket med dessa till fantasipriser 8)

Är med dig. Finns nog väldigt få som skulle använda tjänsten och betala för den.

På många sätt är det nog många musiker som redan använder en sån tjänst via kontakter och musikervänner.
Man sprider vad man letar efter, ser någon så säger de till.

För egen del är jag helt ointresserad av att leta saker nu för tiden och skulle gärna ge en slant för att ha någon att låta åt mig.
Dock är intresset inte på gitarr längre.

/Magnus

03 Nov 2020, 14:59
Profile WWW

Det är mycket som är möjligt om man bara är duktig och det man vill ta betalt för behövs av tillräckligt många.

Du kan antingen ha det som hobby eller extrainkomst, eller göra det på heltid. Om du ska göra det på heltid, så räkna med att du behöver sälja eller förmedla gitarrer för minst 3 000 000:- per år, i praktiken mer om du vill kunna leva drägligt och klara av perioder av nergång etc.

Fundera på hur många gitarrer det är och vad som behövs att klara av att hantera så många gitarrer, så många köpare och säljare. Behöver du lokal eller kan du göra det hemifrån? Prata med rådgivare på t ex Arbetsförmedlingen eller Almi eller någon annan liknade organisation.

Tänk också på att du bara kan kombinera näringsverksamhet och A-kassa om du får starta-eget-bidrag beviljat från Arbetsförmedlingen. Om A-kassan upptäcker att du driver verksamhet samtidigt som du stämplar så drar de in din A-kassa och du kan bli retroaktivt återbetalningsskyldig.

Jag tror faktiskt att idén är genomförbar för rätt person. Begagnade gitarrer är billiga i Sverige jämfört mot andra länder sedan kronraset för några år sedan. Så om du kan hjälpa svenskar att exportera gitarrer så skulle det nog funka. Jag har en bekant som skulle vilja sälja en väldigt bra USA-Hamer, men den är osäljbar här, samtidigt som de går för närmare 20 i andra länder. Om du vidgar verksamheten till förstärkare, så står många gamla klassiska förstärkare (t ex Marshall-toppar) mycket högre i andra europeiska länder än i Sverige.

Men du kan vara säker på en sak och det är att det inte kommer att vara enkelt eller bekvämt att dra igång en verksamhet som du kan försörja dig på.

03 Nov 2020, 19:34
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:
Urban wrote:

Detta belyser lite av problemet, 20% i sig är ingen dålig kommission men jag skulle personligen aldrig ta ett sånt uppdrag för 20% av 3000:- = 600.
Av samma anledning du beskriver, Det är ju i princip lika mycket jobb att sälja en billig gitarr.
Jag skulle nog vilja ha minst 2000:- för att ta en försäljning i hamn, då räknar jag in flera timmars jobb.
Innebär att tjänsten bara skulle kunna erbjudas på instrument som säljer för >10.000

Ett annat faktum är att det kommer bli svårt att ta betalt för uppdrag där man misslyckas, och var ska gränsen sättas i tid? 90 dagar?
En fastighetsmäklare tar aldrig betalt när dom inte säljer ett objekt, det enda som faller på säljaren är annonskostnaden.

Vill eg inte hitta flaws i affärsidén men jag tror det blir svårt på svenska marknaden med så få affärer som görs och att i princip 99%
av allt till salu går att hitta enkelt på nätet , tom pantbankernas prylar.

Jag håller helt med dig om att 20% på en billig gitarr inte blir speciellt mycket och jag skulle inte vara intresserad av att ta på mig ett sånt uppdrag själv.
Men hade du pratat med tonåriga Urban med noll inkomst och ett brinnande gitarrintresse hade jag nog tagit på mig det.

05 Nov 2020, 20:38
Profile

Quote:
Men hade du pratat med tonåriga Urban med noll inkomst och ett brinnande gitarrintresse hade jag nog tagit på mig det.

Ts är knappast tonåring då han gick med 2004 8)
Sen tror jag inte man grejar detta som tonåring
Hjärnan är inte färdigutvecklad föränn runt 25 år
Åtminstone inte på män.
:D

05 Nov 2020, 21:46
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Quote:

Ts är knappast tonåring då han gick med 2004 8)
Sen tror jag inte man grejar detta som tonåring
Hjärnan är inte färdigutvecklad föränn runt 25 år
Åtminstone inte på män.
:D

Jag tänkte mer på hur jag var som arbetslös tonåring och en jäkla förmåga att göra bra affärer och lyckas skaffa hyfsade saker ändå.
Sedan kanske jag var usel på andra saker! Men affärer var inte en av de sakerna!

Men nu avviker vi lite från ämnet.

06 Nov 2020, 20:51
Profile

Efter att ha funderat på saken så kom jag fram till att börja med att leta åt gitarrer åt folk. Som mäklare betalning vid ankommen gitarr, i förhållandet till arbetet blir det ju en symbolisk summa men när jag ändå gillar att surfa runt och kolla efter gitarrer på fritiden så. Kommer såklart inte vara i närheten att gå runt men har som ingenting att göra annars fram tills efter jul så varför inte prova. :)

Så om någon är ute efter någon gitarr dom har problem att hitta själv får ni gärna skicka ett meddelande!

08 Nov 2020, 01:25
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]