View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:06



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Vox Wah, tidigt 70-tal 
Author Message

Joined: 12 Aug 2005, 20:11
Posts: 179
Post Vox Wah, tidigt 70-tal
Jag har en Voxpedal från (vad jag gissar är) tidigt 70-tal. Den har en röd Fasel-induktor och "white piping" runt bottenlocket. Förmodligen är pedalen från Jen-fabriken och har inget serienummer.

Den har legat i träda sedan många år och nu hade jag tänkt få liv i den. Det kommer ingen signal och när den funkade för femton år sedan så vad det skrap i potten.

Sen är det detta med vintagegrunkor: Vad vågar man göra? Jag är långt ifrån någon elektriker, men kan använda en lödpenna. Pedalerna suger ju rätt mycket signal: Kan man installera en true bypass och strömförsörjning som inte är batteribaserad, eller är det helgerån/sänker värdet?

Vem, som är kunnig, kan man lämna in den till om det skulle behövas i Skåne/södra Halland?

Tacksam för hjälp! :D


22 Nov 2021, 00:28
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vox Wah, tidigt 70-tal
Vet inte vintage-värdet på en sådan så hur mycket du ska göra är jag inte säker på.
Personligen skulle jag börja med att rengöra jacken med kontaktsprej, bommulstops är bra för att komma åt.
Går det ström från batteriet till kretsen, mät? Ofta är det brott i batterigrunkan eller att någon tåt därifrån har lossnat.
Kolla att alla lödningar är ok samt ev lossnade kablar.
Är elektrolyterna ok, ser de ut som de ska?
Gamla Vox suger ton och true-bypass är behövligt.
Jag skulle, om jag inte kan/vill göra själv, lämna in den till någon som löder snyggt, gärna med blylod, en pedal ska ju trots allt funka.
Värdet tror jag inte sjunker om renoveringen är snyggt gjord. Liiiite tveksam till eliminator-jack, då blir det åverkan på höljet.
Spara alla delar som byts ut!!!!!!!!

Tror Moody Sounds gör sådana jobb, hör med dem.


22 Nov 2021, 10:33
Profile

Joined: 12 Aug 2005, 20:11
Posts: 179
Post Re: Vox Wah, tidigt 70-tal
Tack för svar. Det är ganska dött på detta forum, för övrigt.

Såvitt jag vet är elektrolyterna inte bytta. Jag öppnade pedalen igår, som hastigast, och den har arco-caps och ducatidelar. Lite lustigt, men dessa är ju byggda i italien.

Moody Sounds ligger för långt bort för mig. En genomgång skulle den ha behövt och vissa delar behöver bytas ut, men jag vill inte lämna iväg den till vem som helst. Det borde finnas wah-entusiaster som vet vad dessa behöver, utan att man går ifrån originalets grundljud.

Eleminatorjack blir det INTE. Då måste man borra och det blir inte återställningsbart. Men jag tänker att det borde finnas någon annan smart lösning 2021, så att man slipper batteri men inte gör åverkan på pedalen.


23 Nov 2021, 13:21
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Vox Wah, tidigt 70-tal
EvilWoods wrote:
Tack för svar. Det är ganska dött på detta forum, för övrigt.

Såvitt jag vet är elektrolyterna inte bytta. Jag öppnade pedalen igår, som hastigast, och den har arco-caps och ducatidelar. Lite lustigt, men dessa är ju byggda i italien.

Moody Sounds ligger för långt bort för mig. En genomgång skulle den ha behövt och vissa delar behöver bytas ut, men jag vill inte lämna iväg den till vem som helst. Det borde finnas wah-entusiaster som vet vad dessa behöver, utan att man går ifrån originalets grundljud.

Eleminatorjack blir det INTE. Då måste man borra och det blir inte återställningsbart. Men jag tänker att det borde finnas någon annan smart lösning 2021, så att man slipper batteri men inte gör åverkan på pedalen.


Det finns några naturliga hål upptill på en wah wah där du kan föra in lite kablar för en batterieliminator och sen tejpa jacket om du inte vill ha åverkan på lådan.
Attachment:
crybaby-gcb95-wah-pedal-252150_960x.jpeg
crybaby-gcb95-wah-pedal-252150_960x.jpeg [ 69.55 KiB | Viewed 6016 times ]


Annars så kanske detta är ett alternativ: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/he ... -el-testas ;)


23 Nov 2021, 13:37
Profile

Joined: 12 Aug 2005, 20:11
Posts: 179
Post Re: Vox Wah, tidigt 70-tal
Haha! Ja, det där sista exemplet kanske skulle funka. Jag använder ju laddplatta till telefonen.

Men det övre förslaget känns i så fall vettigare och stabilare. :-)


23 Nov 2021, 14:17
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Vox Wah, tidigt 70-tal
EvilWoods wrote:
Haha! Ja, det där sista exemplet kanske skulle funka. Jag använder ju laddplatta till telefonen.

Men det övre förslaget känns i så fall vettigare och stabilare. :-)


Det övre förslaget är väl framförallt mer flexibelt om det inte är så att du bara vill spela hemma :P
Nu när du säger det så kanske det funkar att installera någon slags laddplatta till pedalen men det är nog ganska svårt.


23 Nov 2021, 14:31
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vox Wah, tidigt 70-tal
En sån här kabel borde väl funka, i alla fall om du har en Cioks strömförsörjning?

https://tgt11.com/product.html?product_id=1825

Gissar att kabeln är tunn nog att kunna klämma ut mellan pedalhuset och bottenplattan.

_________________
Mats


23 Nov 2021, 16:45
Profile

Joined: 12 Aug 2005, 20:11
Posts: 179
Post Re: Vox Wah, tidigt 70-tal
En sådan kabel från Cioks hade varit klockren. Har sett liknande till vanliga batteriadaptrar för många år sedan.

Kruxet är att jag använder Fuel Tank från T-Rex. :roll:

Hittade denna hos tysken och den borde väl funka, om det inte blir problem med polariteten?

https://www.thomann.de/se/rockboard_pow ... y_plug.htm


24 Nov 2021, 11:09
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vox Wah, tidigt 70-tal
EvilWoods wrote:
En sådan kabel från Cioks hade varit klockren. Har sett liknande till vanliga batteriadaptrar för många år sedan.

Kruxet är att jag använder Fuel Tank från T-Rex. :roll:

Hittade denna hos tysken och den borde väl funka, om det inte blir problem med polariteten?

https://www.thomann.de/se/rockboard_pow ... y_plug.htm

Borde absolut funka men mät polariteten innan du kör skarpt.


24 Nov 2021, 12:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.