View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:29



Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Top loaded Telecaster, kass eller? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Top loaded Telecaster, kass eller?
Vad tycker ni, är top loadade Teles, dvs strängarna fästa i stallets bakkant, kanon eller inte?
Själv tycker jag att Teles med top load känns mer resonanta och lite mer ”fladdriga”, som en Stratocaster. Men det är j-vligt subjektiva intryck, mycket annat spelar in.
Hittade detta på nätet, intressanta synpunkter:

Many people insist that in order for certain guitars to acheive proper snap, crackle, and pop, the strings MUST pass through the bridge plate and anchor in ferrules on the back of the guitar's body. Those people will argue this to the point of violence. I suppose everybody has to believe in something. Those same people are apt to work behind the counter at music stores. Here's what they won't tell you:

All too often, string-through-body guitars you'll find on the rack are STIFF and UNFRIENDLY. Those offending guitars are also likely to be UNSTABLE when it comes to tuning. Some stiffness is attributable to poor set-up, but some - unquestionably - has to do with the tension on the string behind the saddle. My initial solution was to move the bridge plate back, so that the saddles would come forward for proper intonation and create a more gentle angle between the saddle and the spot where the string dissappears into the body. It helped, but not enough.

Quite often, I'm asked to build Bigsby-equipped guitars. Many years ago, I began boring top-loader holes in my bridge plate flanges so that, some unwarbly day in the future, players could remove their Bigsbys and still have playable guitars without having to drill and install ferrules. I was encouraged by a friend's particularly nice, twangy toploader guitar, manufactured in California during the great spare-parts year of 1959.

As soon as I tried one of those modified bridge plates on a non-Bigsby guitar, I was sold. I have been to the toploader mount and I have seen the toploader light. Because no part of the string is under especially heavy tension: the guitars bend well, even at the country-friendly frets near the nut. They stay in tune. Strings go unbroken. They sound every bit as good. Players often report that they can use heavier-than-usual strings without losing playability.

When the same toploader-hating music store guy is A) rhapsodizing about anybody who ever played with John Mayall or B) trying to sell you a $5000 guitar with inlay all over it, remind him that only string-through-body guitars sound good.

I don't want to fight about it, but I'm standing up for toploaders.

Creston Guitars


29 Nov 2021, 11:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Hur många tekniska konstruktioner lever och har hälsan efter över 70 år? Om den inte vore tillräckligt bra skulle den ha varit en flopp.


29 Nov 2021, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
lpstd wrote:
Hur många tekniska konstruktioner lever och har hälsan efter över 70 år? Om den inte vore tillräckligt bra skulle den ha varit en flopp.

Den var nog en flopp, gjordes ju bara runt ett år (på den gamla goda tiden) men tydligen har den varianten av Tele omvärderats av vissa.


29 Nov 2021, 12:27
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Det är väl som med det mesta när det gäller Fender och Gibson: en design blev etablerad och då är det allmänt "fel" att göra på något annat sätt, medan en liten liten grupp gitarrister och tekniker vill vara motvalls och säga att det andra, det som dissades en gång i tiden, är bättre. Men det brukar vara så att sanningen ligger någonstans där emellan: sträng-genom-kroppen eller sträng-genom-stallet gör antagligen inte så jättestor skillnad och skillnaderna är subjektiva och hänger lite ihop med vad man som gitarrist spelar och tycker är prioriterat.

Just vad gäller Fender är det också så att mycket av designen gjordes mer utifrån ett tekniskt perspektiv, för att Leo Fender var mer tekniker än musiker – vad är mest hållbart och praktiskt, vad är kostnadseffektivt och funkar bra i massproduktion och så vidare, och sen har kopplingen mellan design och eftersträvansvärt ljud gjorts i efterhand. Men det är förstås som lpstd säger, att hade det inte funkat alls hade det floppat – Leo var ju också ivrig att förbättra saker som inte funkade.


29 Nov 2021, 13:12
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Bytte till ett top load stall på min thinline. Blev märkbart sämre klang (akustiskt iaf), och sladdrigare känsla. Strängade om på vanligt vis illa kvickt.

Åh andra sidan har jag aldrig tyckt att det blir sämre på Gibson-gitarrer. Kanske har med skallängden att göra, eller så är det bara placebo alltihop.


29 Nov 2021, 15:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Jim Campilongos teles är toploaders:

https://www.jimcampilongo.com/gear.html


29 Nov 2021, 20:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Det här är återigen frågan om vilken roll den "döda" delen av strängarna spelar.

Ett konkret exempel: Man har en Les Paul och slår an en sträng. Sedan sätter man fingret på strängen mellan stränghållaren och stallet och slår an strängen igen. Vilken blir ljudskillnaden? Svaret är givetvis: ingen som helst.

Det där med tension finns iofs en viss logik i, men hur mycket kortare blir strängen egentligen i en top-loader? Blir i varje fall marginellt jämfört med skillnaden mellan 1:a och 6:e stämskruv uppe på huvudet.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


30 Nov 2021, 14:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Det är ju en väldigt skillnad på plåtblecket som strängarna sitter i som top loaded jämfört med en Gibson stop tailpiece, mycket mer massa. Att det blir sladdrigt och plonkigt som Robert nämnde ovan är inte så konstigt. Sedan, det är ju inte alls alltid som det som är mest tekniskt rätt ger det bästa ljudet. :)

Den "döda" delen spelar väl främst roll vad gäller att hålla stämningen, jämför en stämskruv med låsning och utan, med något enstaka varv finns det inte så mycket varv som kan fjädra om man t.ex svajar eller bänder jämfört med fyra fem varv.

Om strängen går genom kroppen, och är rak utan något annat än vinkeln över stallsadeln misstänker jag att det inte blir så mycket rörelse som om den ligger lindad runt en stämskruvspost?

EDIT; Den där videon som finns på Jim Campilongos sida där han spelar Satie gör mig faktiskt fundersam på om jag kanske ska ha en Tele???? :roll: :shock:

_________________
/Lennart


30 Nov 2021, 22:34
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Intressant ämne.

Jag har experimenterat med det massor och nog bara kommit fram till att det är exemplar baserat med vilken skillnad det gör.
Har haft ett par stycken tele där det gått att montera strängar på båda sätt utan att behöva byta något på gitarren.
Det blir alltid skillnad men skillnaden är inte konsekvent.

Måste jag välja tar jag genom kroppen för de har oftast varit bäst.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Dec 2021, 10:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Custom Sam wrote:
Det är ju en väldigt skillnad på plåtblecket som strängarna sitter i som top loaded jämfört med en Gibson stop tailpiece, mycket mer massa. Att det blir sladdrigt och plonkigt som Robert nämnde ovan är inte så konstigt. Sedan, det är ju inte alls alltid som det som är mest tekniskt rätt ger det bästa ljudet. :)


Jag tycker iofs att det är lite konstigt. Stallet har garanterat betydelse. Men om man jämför vanlig Tele och toploaded Tele är det konstigare.
Kan det bero på skillnaden i strängens vinkel/brytning över sadlarna?

Jag har en Tele där B-strängen är toploaded pga att jag installerat en Handbender. B-strängen fick genast sämre sustain och lite sämre klang, och jag har tolkat det som att strängens tryck mot sadeln minskade.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Dec 2021, 11:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
LieMfB wrote:

Just vad gäller Fender är det också så att mycket av designen gjordes mer utifrån ett tekniskt perspektiv, för att Leo Fender var mer tekniker än musiker – vad är mest hållbart och praktiskt, vad är kostnadseffektivt och funkar bra i massproduktion och så vidare, och sen har kopplingen mellan design och eftersträvansvärt ljud gjorts i efterhand. Men det är förstås som lpstd säger, att hade det inte funkat alls hade det floppat – Leo var ju också ivrig att förbättra saker som inte funkade.

Han var jävligt snål också, att slippa borra 6 hål i kroppen var säkert orsaken till detta, men det försvann redan efter något år trots att man fortsatte montera 'top loader' stall till dom tog slut så det tyder ju på att detta var något man tänkte införa men ändrade sig tillbaka pga någon anledning, troligen att kunderna klagade på något, kanske försämrat ljud.
Alltså floppade denna ändring.

_________________



01 Dec 2021, 16:04
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Telestall finns ju både som askkoppsmodell med lite tunnare plåt och som varianten med bara uppbockad bakkant där plåten är tjockare. Finns båda varianterna som toploaded?

Det vore intressant att höra om erfarenheterna är samma för båda varianterna. Att plåtkanten i askkoppsvarianten skulle kunna svikta lite och följa med i strängens vibrationer och därigenom suga lite kraft är väl ingen långsökt tanke. Men den andra variantens tjockare plåt borde ju vara betydligt stummare.


02 Dec 2021, 09:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
NiklasC wrote:
Telestall finns ju både som askkoppsmodell med lite tunnare plåt och som varianten med bara uppbockad bakkant där plåten är tjockare. Finns båda varianterna som toploaded?

Det vore intressant att höra om erfarenheterna är samma för båda varianterna. Att plåtkanten i askkoppsvarianten skulle kunna svikta lite och följa med i strängens vibrationer och därigenom suga lite kraft är väl ingen långsökt tanke. Men den andra variantens tjockare plåt borde ju vara betydligt stummare.


Rimligtvis borde det inte påverka eftersom strängen inte vibrerar bakom sadeln.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Dec 2021, 13:15
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Lynxtrap wrote:
NiklasC wrote:
Telestall finns ju både som askkoppsmodell med lite tunnare plåt och som varianten med bara uppbockad bakkant där plåten är tjockare. Finns båda varianterna som toploaded?

Det vore intressant att höra om erfarenheterna är samma för båda varianterna. Att plåtkanten i askkoppsvarianten skulle kunna svikta lite och följa med i strängens vibrationer och därigenom suga lite kraft är väl ingen långsökt tanke. Men den andra variantens tjockare plåt borde ju vara betydligt stummare.


Rimligtvis borde det inte påverka eftersom strängen inte vibrerar bakom sadeln.


Ok! Stryk ordet vibrationer ur mitt tidigare inlägg. Ämnet handlade ju faktisk om det lite mer oprecisa uttrycket "fladdrigare". Jag spann egentligen vidare på tanken telestall kontra Gibson tailpiece och tänkte att det finns ju varianter av telestall där det ena innehar en något större massa. Upplevs dessa (eller andra gitarrer med liknande toploaderstall) lika fladdriga eller kan det härledas till den klassiska askkoppsvariantens tunna plåt?

Och jag är faktiskt genuint intresserad av frågan, inte bara som teoretiskt diskussionsämne. Jag funderar på att sätta just ett toploaderstall på nästa bygge och har då funderat på den kraftigare varianten fast kanske inte då ett telestall utan ett strata hardtailstall modell bockat plåt av det kraftigare slaget. På mitt senaste bygge hade jag ett gjutet stall typ strata hardtail med string through men om man inte vinner något på det så slipper jag gärna borrandet genom kroppen. Att få hålen i en snygg rak rad och med jämna mellanrum och snyggt, jämnt monterade ferrules är moment som kan misslyckas som jag gärna undviker.


02 Dec 2021, 14:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Jimmy Pages telecaster, som vi hör på de första Zeppelin-plattorna var en top loader. FWIW.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


Last edited by Marshall on 03 Dec 2021, 23:26, edited 1 time in total.



02 Dec 2021, 23:20
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Jimmy Page lyckades få en helt klart bra ton ur sin.

https://www.youtube.com/watch?v=rf2e4QPPxJY


Men det sägs juh att mr Led Wallet var minst lika snål som Clarence "Leo" Fender.


02 Dec 2021, 23:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Marshall wrote:
Jimmy Pages telecaster, som vi hör på de första Zeppelin-plattorna var en top loafer. FWIW.

Då är ju top loaders kanon, Page har bra ton på de båda första, kanske bättre än han hade med Les Paulen!?


03 Dec 2021, 10:24
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Jag älskar de där två första Led-Zeppelin-plattorna, men det är rätt svårt att avgöra hur bra ”ton” Page’s Telecaster har i sig, när den är dränkt i fuzz och wah på var och varannan låt.

_________________
Mats


03 Dec 2021, 11:20
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
albert wrote:
Jag älskar de där två första Led-Zeppelin-plattorna, men det är rätt svårt att avgöra hur bra ”ton” Page’s Telecaster har i sig, när den är dränkt i fuzz och wah på var och varannan låt.

Single coils driver fuzzar klart bättre än humbuckers. Speciellt Fuzz Face varianter.
I viss mån gäller detta även wah.


03 Dec 2021, 11:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Goran wrote:
albert wrote:
Jag älskar de där två första Led-Zeppelin-plattorna, men det är rätt svårt att avgöra hur bra ”ton” Page’s Telecaster har i sig, när den är dränkt i fuzz och wah på var och varannan låt.

Single coils driver fuzzar klart bättre än humbuckers. Speciellt Fuzz Face varianter.
I viss mån gäller detta även wah.


Vad jag hört så hade han seriekopplat mikarna på sin tele, dvs det är mer humbuckersound...

_________________
/Lennart


03 Dec 2021, 17:07
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Att en gitarr känns rätt att spela på är A och O, så om det känns rätt så är det väl rätt och omvänt?
Om ljudet blir bättre eller sämre är en mer komplicerad fråga....

Jag har testat båda varianterna och tycker skillnaden är så pass liten att andra saker är viktigare.
T ex att alla toner (eller så många som möjligt) på halsen klingar rent och hyfsat länge.
Om jag måste leva med döda spots, så får de sitta på ställen där det spelar mindre roll.


04 Dec 2021, 14:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
När man bedömer 'ljud' och 'ton' från gamla rockhjältar från 70-80 talet så ska man komma ihåg
att på den tiden fanns det inte tusentals olika pedaler, boutique-mickar och stärkare så nästan all
utrustning du hör är moddat på det ena eller andra sättet. Man gick loss på allt.
Därför när man hör tex en Telecaster genom Marshall från den tiden så vet man eg inte vad man lyssnar på.
FÅ kända gitarrister som körde Tele eller Strata körde på Stock prylar.

_________________



04 Dec 2021, 14:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
:) Fan, det är kul man kan lära sig nåt nytt varje dag.
Det här att Jimmy Pages Tele var top loaded. Det hade
jag ingen aning om. Han är nog en av de gitarrister som
påverkat mig mest under mina ungdomsår. Eventuellt kan
detta förklara, för mig, varför jag fram till för kanske 15 år
sedan trodde att t.ex. solot på Stairway var på en Les Paul.
Men det var hans telecaster. Och den var top loaded. Damn.

Alltså kan top loaded inte vara kasst.

_________________
Försvinn ur min åsikt


05 Dec 2021, 14:12
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Uncle Fred wrote:

Alltså kan top loaded inte vara kasst.

Nej så är det!


05 Dec 2021, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Goran wrote:
Uncle Fred wrote:

Alltså kan top loaded inte vara kasst.

Nej så är det!

Jo det är tyvärr kasst.

_________________



05 Dec 2021, 16:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Har man en riktigt bra rigg; klarar man sig unden med det mesta. Under samma vinge hamnar nog en riktigt bra studio.

Har haft några toploaded el guror. Idag har jag bara en halv-top-loaded kvar. Personligen gillar jag inte top loaded. Jag tycker att det både låter och fungerar sämre. Med 'fungerar' syftar jag på stämningsstabiliteten -och med 'låter' syftar jag på det mindre tighta soundet. Och här borde jag även nämna att jag föredrar soundet ur ett vintage Tele stall -före ett modern dito.

I stringthru instrument; glömmer man ofta en tonal faktor -som styr en del av man lyckas få ut klangmässigt ur ett sådant instrument: Kvalitén på stränghållarna på baksidan -och hur bra dessa sitter fast mot kroppens trä; och inte i en massa lack eller poler dams rester som blivit kvar efter lackningen. Dessa hål i orginal Esquire/Tele ritningen är passningsmässigt borrade/anpassade till sträng hållaren. När Esquiren/Telen kom ut hade man inga CNC fräsar och programmerade borrar på Fender fabriken. Vilket ofta resulterade i att på äldre instrument; såg stränghållarnas positioner mer ut som en stryktipsrad på kropparnas baksidor. Även stallen på äldre instrument ligger ofta på smiskan från Fender fabriken.

Köper man en utbytes Tele kropp idag; sitter hålen i perfekt linje. Dock är det mer en regel att dessa hål är täckta i en hel massa skit. Jag tror att de flesta våldar/hamrar ner sina studs första gången. Andra gången rengör de hålen -så att lacken kring hålen inte chippar när man knackar in studsen. Och det finns olika typer + material av dessa studs. De vanligaste är de fetare vintage studsen utan läpp; och de moderna, mindre -med läpp. De som de flesta dunkar i; är de som kroppen är borrad för. Man kör sällan extrakursen med att köpa de bättre studsen tillverkade av Ex kallrullat stål.

De flesta som gör det här; drömmer och vill gärna ha det där klassiskt, gamla, extremt tighta, metalliska, spankiga, vintage Tele soundet. Och många blir verkligen överraskade över att slutresultatet många gånger inte blir 'hela vägen' som de förväntade sig. För att få detta; måste man gå: -nord ask, -riktig stål + vintage stall -med mässing sadlar. Och man skall ha rengjort samtliga hål trärena innan montering. Detta är det enda sättet; och klang/tonmässigt komma nära ett gammalt orginalinstrument; där all material: Trä -som metall är gammalt. Ett gammalt instrument med toploader; låter givetvis väldigt bra. Men inte lika bra som de som är stringthru. Hur mycket strängtryck man lyckas få över stallsadlarna hänger ofta på strängtjockleken i ett toploader stall; medans detta inte spelar någon roll med stringthru. Samma sak med ghost notes: En TL har benägenhet att tona mer bakom sadlarna -medans en ST inte har detta.


/ Jonken


05 Dec 2021, 18:30
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Jonken, du har rätt som alltid och väldigt kul läsa om hur man VERKLIGEN ska göra, om man orkar…:
Tack!!!!!
Kom på att Precision basen från början var strängad som en Tele, och blev, liksom Jazz basen, top loader. Och jag har aldrig hört att någon påstår att det är en försämring.
Kan det vara så att just denna detalj, top load eller inte, har mindre betydelse än andra detaljer på en Tele?


06 Dec 2021, 20:35
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Personligen begriper jag inte hur stränghållarna i sig skulle kunna spela någon roll för ljudet eftersom de endast har kontakt med en "död" del av strängen?

Rent hypotetiskt borde strängen inte behöva ha någon kontakt med kroppen alls bakom stallsadeln, så länge den ligger an på samma sätt mot sadeln.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


06 Dec 2021, 21:08
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Lynxtrap wrote:
Personligen begriper jag inte hur stränghållarna i sig skulle kunna spela någon roll för ljudet eftersom de endast har kontakt med en "död" del av strängen?

Rent hypotetiskt borde strängen inte behöva ha någon kontakt med kroppen alls bakom stallsadeln, så länge den ligger an på samma sätt mot sadeln.


Det är just det som jag upplever är skillnaden, att strängen inte ligger an på samma sätt mot sadlarna.
Det är en betydligt "brantare" vinkel över sadlarna på en string thru med ökat tryck på sadlarna som följd.
Det är också därför jag tycker tre sadel stallen låter bättre, två strängar som hjälps åt att trycka ner sadeln mot plattan.
Av samma anledning gillar jag inte heller top wrap på en Les Paul, lägre tryck på sadlarna, sladdrigare respons och sämre (enligt mig) ton.


07 Dec 2021, 08:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Top loaded Telecaster, kass eller?
Jag byggde för några år sedan en Tele(typ TC-90 fast solid med HB) i svensk ask från de värmländska skogarna, monterade ett billigt topload-stall.
Körde med detta fram tills för någon månad sedan, bytte då till bättre kvallisort med string-through och bushing plate i stället för vanliga bussningar.
Kallar den för Enarcaster, efter min bortgångne far som sågade ner trädet för typ 35-40 år sedan.

Märkte jag någon skillnad?
Nope, den lät jäkligt bra innan bytet så jag förväntade mig ingen större förbättring.
Kan tilläggas att jag hör rätt kasst!

Denna gitarr har jag lyckats få till riktigt bra och det spelas flitigt på den, minst lika mycket som på mina fabrikstillverkade gitarrer som är av god kvalité.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


07 Dec 2021, 11:58
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: bummer, Google [Bot] and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.