View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:57



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Signalgeneratorer 
Author Message

Joined: 03 Oct 2011, 21:58
Posts: 16
Post Signalgeneratorer
Hej rörnördar.
Har några grejer jag undrar om ni har info / tips om.
Jag har några gamla signalgeneratorer som är rördrivna.
Använder en av dessa för att skicka sinusvåg till rörförstärkare vid felsökning.

Jag har 2 st Philips PP6050SK vilka båda fungerar.
Det är en av dessa jag brukar använda.
Dessa har några rör:
1 st EF86
1 st.EL84
1 st. ECC82
2 st. EL86. (Push Pull)
Finns fint med dokumentation om dessa på nätet.
Är en tidig form av kretskort i dessa, men verkar rätt rejält byggda.

Jag har dessutom en lite mer "udda fågel" verkar det som då jag inte hittar nåt på nätet om denna modellen.

Det är en Leader Audio Generator LAG -67 som även är märkt Norstedts.

Rätt stor och tung med massor med rör inuti :)
Ser ut att vara ett riktigt kvalitetsbygge.
Har inte testat att starta denna. Har bytt strömkabeln till en jordad då den gamla var helt murken och livsfarlig.
Kanske kan prova framöver då jag byggt en strömbegränsare med en glödlampa som säkerhet.
Rörbestyckning Alla Toshiba:
6EW6
6U8
6C4
12AU7
6AQ5
6AU6
12BH7A
6BQ5 (EL84 2 st förmodligen push pull)
12AT7
Rätt snygg apparat faktiskt. Ser om jag lyckas bifoga en bild.

Det jag skulle vilja veta är:
Är dessa apparater av intresse?
Är det något som går att bygga om till en liten gitarrförstärkare? ( med komplettering av komponenter)
Är det lönt? ;)

Jag har byggt en liten rörförstärkare från ett kit samt reparerat ett par gamla Hagström och nyare Fender.
Skulle vilja ha något projekt.

Föslag?
Reflektioner?

/ Per


17 May 2022, 21:16
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Signalgeneratorer
De är klart användbara som (just) signalgeneratorer. Att bygga om dem till gitarrförstärkare är synd.

Om du inte har användning för alla rekommenderar jag att sätta upp dem under säljes ( eller tradera) så
kan du få stålar att köpa en gitarförstärkarbyggsats från nordströms eller tubetown.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


17 May 2022, 21:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Signalgeneratorer
Båda typerna innehåller förvisso rör som räcker till en rörförstärkare med bra drag, men Leadern kräver rätt mycket av egen design för att bli nåt vettigt (lite mer udda rör). När det gäller Philipsarna har du en bra transformator att med råge försörja rör till nån 18-wattsvariant (finns mängder av schema-alternativ på sådana på nätet). EF86 är rätt kul ingångsrör, men är kända för att vara mikrofoniska. Ett tips är att växla några sladdar på rörsockeln för att istället använda ett EF804. EL86 hyllas av hifinördarna, men om du redan har ett pushpullsteg och lämplig strömförsörjning för dem kan de väl vara värda att testa även för gitarrförstärkare. Annars är det nog enkelt att justera för EL84. I grova drag tänker jag att du har en tranformator, rörsocklar, rör, glättningskrets (även om du sannolikt bör byta elektrolyterna) och kanske även ett kabinett (eller vad man nu ska kalla det för). Du lär behöva skrota kretskortet och ersätta (enklast) med ett kort för lödöron eller turrets. Du behöver också en utgångstrafo. Ett kul projekt skulle jag tycka, garanterat lärorikt, men en del jobb förstås. Och just tongeneratorer vet jag inte om de är så heliga, och tror inte att du får särskilt mycket för dem. Finns ju mjukvara nuförtiden dessutom. Mina 5 ören. Och jag jag har inte kollat upp nåt schema på dem eller hur de är byggda.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


19 May 2022, 11:46
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.