View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:06



Reply to topic  [ 25 posts ] 
Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden) 
Author Message

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Yo guys, har inte vart jätteaktiv här men har en rolig+viktig tanke jag vill dela :mrgreen:

KORTFATTAD BAKGRUND:
Jag kanske är känd sedan tidigare på Ljudbojen som en inbiten "anti-tonträ-krigare" men det var inte alltid så.
Den inställningen fick jag genom "nära-maniskt" expereminterande och A/B testande under "nära-OCD"-lupp.
Innan det så tittade jag på gitarrer och kände "den verkar najs, men... den har ju basswood-kropp, och det har jag hört folk säga är dåligt..." osv...
Och för några år sedan blev jag väldigt driven "anti-tonträ-krigare" på olika forum och försökte "bevisa för alla" diverse resultat med empiriska bevis osv.

Det där drev mej till ganska dåligt psykiskt mående för jag körde på så hårt med detta och kände bara att "ingen lyssnar, alla håller för öronen, som att försöka diskutera med evangeliker" osv.
Jag började alltså må dåligt på riktigt (det blev ingen äkta depression, men ändå mycket ångest)

Jag slutade efter ett tag med dessa experiment (det kostade dessutom pengar) och försökte undvika "online-debatter om tonewood" så gott jag kunde.

UPPDATERING IDAG:
Jag har självklart mina erfarenheter, så jag vet ju vad jag "tycker och vet", men har som ovan nämnt medvetet valt att försöka undvika all form av "debatt" i ämnet.

Vet ni vad jag istället gör?

Spelar på mina gitarrer, gör musik och bara försöker ha kul.

Jag har väl en 11 olika gitarrer vid det här laget, och jag kan plocka upp vilken humbucker-försedd gitarr som helst med rätt stämning och rocka loss till vilken låt som helst och oavsett om det är en EMG81, Super Distortion eller Gibson Paf så "rockar jag" och det känns så jävla skönt.

Låter dom pickuperna olika? Absolut. Men äh. Det är småsaker. Jag fattar att vissa är "petigare" och jag kan respektera det.
Samtidigt så vill jag åtminståne föreslå andra, tillochmed dom som är hårdnackade tonträ-troende, att "slappna av", och bara rocka loss. Det kan vara något att testa iallafall. Det skadar inte. Och jag säger inte åt någon att "trä inte har någon betydelse för ljudet" för det får var och en bestämma själv vad dom tycker om...

Det är bara "ta en gitarr och spela"-inställningen som jag känner har gjort mycket för mitt eget välmående.

PRAKTISKT EXEMPEL:
I videon här nedan spelar jag på en Ibanez RG350 och jag har ingen aning vad den är gjord av.
Jag vet också att folk nästan per automatik säger att dess stock-pickuper "är dåliga".
https://www.youtube.com/watch?v=_I6VO9E8-PQ
Ändå har jag precis lika kul när jag spelar på den här gitarren som vilken som helst av mina andra.
Nästan roligare, för stränghöjden är högre på den här, strängarna känns styvare och jobbigare att benda/vibrata, men den extra utmaningen är rolig ibland, även om jag vanligt föredrar lägre stränghöjd och "mjukare" strängtryck vid bends osv.


SAMMANFATTNING:
Testa stäng av allting förutom själva spelandet och bara rocka loss.
Gör inget om "du" är tonträtroende eller inte.
Det spelar ingen roll när man "bara tar en gitarr och har kul".

:mrgreen:


10 Jul 2022, 20:50
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Tillägg; självklart gör pickupljud vid "cleant sound" enormt mer skillnad hur man spelar än vid distat, en strata med "Läge 2" är ju väldigt långt ifrån en Duncan Distortion-humbucker på en clean-kanal.

Men tillåmed där försöker jag "koppla av" mer och bara "rocka".

8)


10 Jul 2022, 20:53
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Jag har följt det du skrivit tidigare och tagit till mig av det helt klart.
Byggde en gitarr i vanlig granplywood pga dina meppringar och olika trådar och som dessutom som låter som en gitarr och har med ålder insett att det ger mer att öva än att ha rätt material i kropp och skruvar.
Men dock tycker det är lite roligare att läsa om gitarrer och skruva i de än spela :!:


10 Jul 2022, 22:38
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
"Låter som en gitarr" skriver du. :idea:

Där har vi nyckeln. :!: :mrgreen:

Har sett klipp på gitarrer av papp, plast och gjuten betong... Det låter som gitarrer.

Sen är ju papp och plast ostabilt, och betong ryggknäckar-tungt, så självklart går dessa material bort av rent praktiska skäl.

Men plywood? Rocka loss bara. Jag rockade live med en plywood-Epiphone på scen häromveckan. Inga problem alls. :mrgreen:


10 Jul 2022, 23:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Bra att du mår bättre.
Jag håller till stor del med i det du skriver. Självklart är det skillnad på hur olika gitarrer känns och låter. Hur olika träsorter påverkar ljudet osv..
Men samtidigt går det ju att spela samma saker på en skitbillig gitarr som på en för 30k.


Jag har gjort det lite till ett eget mål att inte vara beroende av en speciell gitarr och klara av att spela på vilket skräp som helst.
Naturligtvis inom rimliga gränser. Bara det inte brummar allt för mycket eller rundar som en gris!

Däremot är det kul om gitarren är snygg!


11 Jul 2022, 20:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Vist påverkar material och konstruktion ljudet, men oftast subtilt och inte mer en att man kan jobba runt det. Men sen kan man ju också ta vara på att olika instrument låter olika. Som exempel att Jimmie Page spelar "Kashmir" på en Danelectro (masonit), DADGAD blir inget vidare med en les paul!
Har själv en Kent planka (plywood och plast) som jag kört "high strung" på! Den korta mensuren och klena klangen passar stämningen perfekt!
Äger också en Gibson SG 70-tribute med mini mickar, inte firebird eller deluxe utan den nyare varianten utan polstycken, lönn hals och lönn greppbräda. Och som man kan gissa, den låter inte Angus SG, men utmärkt att spela country på!
För fläskigt blues-rock sound så är det min gamla Gordon-Smith, helt i mahogny och en P-90 som gäller! Främst då för att den ha den behagligaste halsen jag känt på.

_________________
pudas


11 Jul 2022, 21:24
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Kul att du befriat dig från moddandets etc ok!
Har också följt dina experiment genom åren, med stort intresse, så där har ”vänt upp och ned” på mycket. Hedersvärd insats!
Själv gillar jag nästan moddandet mer är spelandet, men utan att på något sätt må dåligt av det.
Jag gillar att köpa en billig gitarr av sämre kvalitet och sen, utan att det kostar speciellt mycket, få den att spela och låta nära en high end. Och när jag är nöjd spelar jag mycket mer och med mer glädje på ”vraket”.
Det kan i många fall bli så att, t ex genom udda mickar, en moddad gitarr får ett högst personligt sound. Och den är ju ”min” vilket jag inte känner med en dyr CS.
Det viktigaste, som Tvåtakt skriver, är att man spelar och jag gör det hellre på en gitarr som jag lagt jobb på.


12 Jul 2022, 07:27
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Jag har gjort en liknande men mycket lindrigare resa.
Har till och med tänkt sälja mina gitarrer som låter helt klart bättre än en som bara är lättare och med mindre sustain.

Har slutat byta mickar osv.¨Det skall låta bra med original mickar.
Nu byts enbart grejer som behövs.


Det blev pinsamt uppenbart när jag spelade in klipp med en total Killer Tokai,utan döda toner lång sustain.
Och sen min Gibson SG. Med Typisk SG sustain lite toner som inte orkar så länge osv.

Soundet var så nära att jag tror jag skulle ha svårt att veta vad som är vad om jag inte skulle minnas.
Klart man känner skillnad när man spelar på dem.

Tyvärr börjar åldern kräva lättare gitarrer och nu och då lite Fender.

Köpte en Lp av Ike Turner (Ike Turner extraordienary sessionman)
Han verkar inte ha mycket sustain med sin Stratta och låter för jäävla bra.
Likadant Buddy Guy Stratta och Bassman låter för jäävla bra.

Clapton med SG och Firebirden inte heller supermycket sustain i gitarrerna....förutom amp feedback.
Och dessa med låter killer.


Okej nu tänker jag högt. Men poängen är att komma från tanken om den perfektra gitarren.
Vilket resulterar i att den finaste gitarren så hittar man fel på.
Har dessutom haft fullständigt killer Tokais och Gibsons.
Men de flesta av dem har blivit sålda iallafall.

Kanske dags att sälja alla förutom en som är lätt att grabba pgr vikt och klinka på den ....


Minimalism är vad jag är inne på.


12 Jul 2022, 09:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Jag har börjat tänka att varje gitarr är som en egen "utbildning" där man behöver utveckla sitt eget spel för att kunna plocka fram det allra bästa som gitarren ifråga har att erbjuda.
Alla gitarrer kan briljera inom något område och man lär sig mycket genom att vara lyhörd mot instrumentet.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


13 Jul 2022, 16:21
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Polytone wrote:
Jag har börjat tänka att varje gitarr är som en egen "utbildning" där man behöver utveckla sitt eget spel för att kunna plocka fram det allra bästa som gitarren ifråga har att erbjuda.
Alla gitarrer kan briljera inom något område och man lär sig mycket genom att vara lyhörd mot instrumentet.

Kan instämma i detta!


13 Jul 2022, 17:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Jag tror denna sunda inställning stämmer in på typ 90% av alla gitarrister därute.
Att sen bli nörd i sin hobby, diskutera på forum på detaljnivå kan ju vara jättekul för resterande 10%.

Det enda jag eg ogillar med 'branschen' är alla dessa 'prylgudar' som kränger diverse manicker med magiska egenskaper,
vilket leder till en massa onödig tillverkning och pengaslöseri (typ slit och släng) vilket är skadligt på många sätt.

Obs att detta med nörderi finns ju i alla hobbies, tex de som specialbeställer mjöl till pizzan från någon italiensk by.

_________________



15 Jul 2022, 10:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
.

_________________



15 Jul 2022, 10:46
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Polytone wrote:
Jag har börjat tänka att varje gitarr är som en egen "utbildning" där man behöver utveckla sitt eget spel för att kunna plocka fram det allra bästa som gitarren ifråga har att erbjuda.
Alla gitarrer kan briljera inom något område och man lär sig mycket genom att vara lyhörd mot instrumentet.


Det här är ju 100% raka motsatsen mot det jag förespråkar :lol:

Det jag försöker säga:

Spelar ingen roll vilken gitarr, det är bara att ta en gitarr, spela precis vad som helst.
DET är befrielsen. Att inte sitta och oroa sig över massa saker.


16 Jul 2022, 00:58
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Tvåtakt wrote:
Polytone wrote:
Jag har börjat tänka att varje gitarr är som en egen "utbildning" där man behöver utveckla sitt eget spel för att kunna plocka fram det allra bästa som gitarren ifråga har att erbjuda.
Alla gitarrer kan briljera inom något område och man lär sig mycket genom att vara lyhörd mot instrumentet.


Det här är ju 100% raka motsatsen mot det jag förespråkar :lol:

Det jag försöker säga:

Spelar ingen roll vilken gitarr, det är bara att ta en gitarr, spela precis vad som helst.
DET är befrielsen. Att inte sitta och oroa sig över massa saker.

Jag håller med om bägge påståendena, tycker inte de motsäger varandra, egentligen.
Sen tycker jag att det känns omöjligt att helt släppa tanken att inte fixa till något, som kan bli bättre, även om det vore skönt på sitt sätt.
Men moddandet är, för mig, en viktig del i gitarren som hobby, oavsett om jag på det sättet spelar bättre, eller troligen inte i praktiken……


16 Jul 2022, 07:45
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Vad sägs i så fall om att tala lite om en annan populär faktor för gitarrnördar; olika lacker?
Alla ver ju (?) att nitro är bra, och att moderna poly-lacker suger? Det är väl känt att Fender i början av 70-talet kladdade på tjockt med poly-lack som blev till ett pansar på en träkropp. Och rimligen borde en bepansrad gitarr inte kunna vibrera som den borde. Men om man istället tog det lite försiktigt och lade på ett mycket tunt lager poly; som japanerna ofta gjort, kan det verkligen göra nån skillnad i ljud? Jag har ett par nitro-lackade gitarrer och ett antal med poly. Jag kan inte finna någon skillnad i (de tunt) poly-lackade gitarrerna i ljud, men poly-gitarrerna är möjligen blankare längrevoch lacken vare sig spricker eller trillar av. Det är en ”objektiv” faktor, men är det någon som (subjektivt) kan höra nån skillnad i ljud?


16 Jul 2022, 22:14
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Wilmer wrote:
Vad sägs i så fall om att tala lite om en annan populär faktor för gitarrnördar; olika lacker?
Alla ver ju (?) att nitro är bra, och att moderna poly-lacker suger? Det är väl känt att Fender i början av 70-talet kladdade på tjockt med poly-lack som blev till ett pansar på en träkropp. Och rimligen borde en bepansrad gitarr inte kunna vibrera som den borde. Men om man istället tog det lite försiktigt och lade på ett mycket tunt lager poly; som japanerna ofta gjort, kan det verkligen göra nån skillnad i ljud? Jag har ett par nitro-lackade gitarrer och ett antal med poly. Jag kan inte finna någon skillnad i (de tunt) poly-lackade gitarrerna i ljud, men poly-gitarrerna är möjligen blankare längrevoch lacken vare sig spricker eller trillar av. Det är en ”objektiv” faktor, men är det någon som (subjektivt) kan höra nån skillnad i ljud?


Rubba inte cirklarna för oss vintagenördar nu.

_________________
Gud finns inte.


17 Jul 2022, 00:13
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Tvåtakt wrote:

DET är befrielsen. Att inte sitta och oroa sig över massa saker.


Alltså, din tanke är väl behjärtansvärd, men inte sitter väl de flesta och oroar sig?
Det är väl en jakt på ljud och funktioner som de flesta känner
som spännande och tillfredställande. Ett nörderi kring små nyanser i pedaler, strängar, pickuper och instrument etc som nog många tycker är roligt?

Dvs att komma allt närmare det där drömljudena man har i huvudet. Om det inte låter så kul så vet jag inte om jag har lust att rocka.
Då kan jag gå och läsa en bok istället eller något annat kul som jag har lust att göra.

Samma fenomen finns väl i mänga hobbies som t ex olika golklfubbor med eg hårfina skillnader eller vad det kan vara.
Men håller med om att om man mår dåligt av det så ska man nog släppa det och slappna av lite,.


17 Jul 2022, 07:58
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Wilmer wrote:
Vad sägs i så fall om att tala lite om en annan populär faktor för gitarrnördar; olika lacker?
Alla ver ju (?) att nitro är bra, och att moderna poly-lacker suger? Det är väl känt att Fender i början av 70-talet kladdade på tjockt med poly-lack som blev till ett pansar på en träkropp. Och rimligen borde en bepansrad gitarr inte kunna vibrera som den borde. Men om man istället tog det lite försiktigt och lade på ett mycket tunt lager poly; som japanerna ofta gjort, kan det verkligen göra nån skillnad i ljud? Jag har ett par nitro-lackade gitarrer och ett antal med poly. Jag kan inte finna någon skillnad i (de tunt) poly-lackade gitarrerna i ljud, men poly-gitarrerna är möjligen blankare längrevoch lacken vare sig spricker eller trillar av. Det är en ”objektiv” faktor, men är det någon som (subjektivt) kan höra nån skillnad i ljud?


Tänk inte på det.

Rocka loss istället. 8)


17 Jul 2022, 08:11
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Alltså, jag bryr mig absolut noll om sånt. Jag spelar på mina gitarrer och moddar dom ibland försiktigt, oftast rör det sig om pickuper för det kan göra skillnad.
Men gitarristers diskussioner om lacker påminner en del om vinprovares snack om ”terroir”, oftast jorden i vingården, som menas göra skillnaden mellan bra och dåligt. Det görs dock inga vinprovningar där det gäller att gissa terroir, typ granit eller kalk, man går alltid på druva, land och distrikt. Samma gäller för gitarrer; det finns massor av youtube clip där pickuper jämförs, men har någon sett ett youtube clip där det gäller att gissa nitro eller poly?


17 Jul 2022, 14:56
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Gör en annan tråd om det kanske?

I den här tråden spelar vi på gitarrerna utan att tänka på material, konstruktion och sånt.

Rocka loss bara. 8)


17 Jul 2022, 20:57
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Tvåtakt wrote:
Polytone wrote:
Jag har börjat tänka att varje gitarr är som en egen "utbildning" där man behöver utveckla sitt eget spel för att kunna plocka fram det allra bästa som gitarren ifråga har att erbjuda.
Alla gitarrer kan briljera inom något område och man lär sig mycket genom att vara lyhörd mot instrumentet.


Det här är ju 100% raka motsatsen mot det jag förespråkar :lol:

Det jag försöker säga:

Spelar ingen roll vilken gitarr, det är bara att ta en gitarr, spela precis vad som helst.
DET är befrielsen. Att inte sitta och oroa sig över massa saker.

När jag gick på musikhögskolan en gång i tidens begynnelse så stod mig all musikteori och musikaliska regler mig upp i halsen efter en tid, och då var det befriande att spela fri improvisation där allt var tillåtet. Bara att rocka loss (eller nåt..). 8)
Misstänker att det är något sådant du upplever när du släppt alla tankar på tonträets vara eller icke vara? Prylar och nörderi får inte bli betungande. Det ska vara kul om man alls ska syssla med det. Det är som du säger inte särskilt viktigt.:)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


17 Jul 2022, 23:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Obi wrote:
Det är väl en jakt på ljud och funktioner som de flesta känner
som spännande och tillfredställande. Ett nörderi kring små nyanser i pedaler, strängar, pickuper och instrument etc som nog många tycker är roligt?

Dvs att komma allt närmare det där drömljudena man har i huvudet. Om det inte låter så kul så vet jag inte om jag har lust att rocka.
Då kan jag gå och läsa en bok istället eller något annat kul som jag har lust att göra.
.

Det är nästan som att man kam betrakta det som två olika om än relaterade hobbies.

1 Bara spela och skapa musik
2 Söka efter det ultimata ljudet och utforska prylar

Sen kan man ju ägna sig åt en eller båda av dessa.
Själv är jag nog inte benägen att bekänna mig till något av dessa alternativ.
Tycker det mest är kul att plocka och riffa lite under kortare stunder, sen är gitarrerna fina att se på när de hänger på väggen

_________________



18 Jul 2022, 11:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Mike Leaf wrote:
Det är nästan som att man kam betrakta det som två olika om än relaterade hobbies.

1 Bara spela och skapa musik
2 Söka efter det ultimata ljudet och utforska prylar


Jo men så är det nog för mig, men med det att jag har två passioner i livet, dels att spela musik, främst i kollektiv form, musicera med andra musiker i orkesterform.
Sen har jag ett allmänt tekniskt intresse, tycker fortfarande om att laga, reparera, modifiera olika saker, ofta över min kunskapsnivå, tycker om att lära mig nya saker! Helt klart är då att mycket musik och gitarr relaterade saker som hamnar på bänken!

Det roliga är ju att båda sakerna har var sin egen estetik, men även en gemensam!
När jag spelar gitarr så är egentligen gitarren i sig av tämligen underordnad betydelse, bara den funkar, stämmer och är någorlunda lättspelad, i alla fall i bandsammanhang.

Däremot är det viktigt hur gitarren ser ut! Alla former av låsbara svaj går bort direkt! Ska det vara ett svaj på en les paul, då är det Bigsby som gäller, även om det fungerar 80% sämre!
En Melody Maker ska vara röd, min var vit innan jag lackade om den! Originalmicken måste man byta, men en fullstor HB ser fult ut så därför sitter det en little 59 på nu!

Sen är det nog så att mepprande är lite som en trygg oas för mig och mina gitarrer. Här finns ingen bandkonstellation med eviga konflikter rörande låtar, musikstilar, var och varför man spelar hur ofta man repar, eviga listor över datum man inte kan, replokal, nycklar, PA system, etc i all oändlighet !

_________________
pudas


18 Jul 2022, 12:30
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Mike Leaf wrote:
Obi wrote:
Det är väl en jakt på ljud och funktioner som de flesta känner
som spännande och tillfredställande. Ett nörderi kring små nyanser i pedaler, strängar, pickuper och instrument etc som nog många tycker är roligt?

Dvs att komma allt närmare det där drömljudena man har i huvudet. Om det inte låter så kul så vet jag inte om jag har lust att rocka.
Då kan jag gå och läsa en bok istället eller något annat kul som jag har lust att göra.
.

Det är nästan som att man kam betrakta det som två olika om än relaterade hobbies.

1 Bara spela och skapa musik
2 Söka efter det ultimata ljudet och utforska prylar

Sen kan man ju ägna sig åt en eller båda av dessa.
Själv är jag nog inte benägen att bekänna mig till något av dessa alternativ.
Tycker det mest är kul att plocka och riffa lite under kortare stunder, sen är gitarrerna fina att se på när de hänger på väggen

Tre olika relaterade hobbies då?
1) Spela och skapa musik
2) Söka det ultimata gitarrljudet och utforska prylar
3) Söka efter estetiskt tilltalande föremål/gitarrer

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Jul 2022, 10:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Mental befrielse (MIN erfarenhet i gitarrvärlden)
Kan hålla med om många av de åsikter som framförs, eftersom vi hänger på detta forumet har vi ju en del gemensamt. :D

För min del kan jag absolut sitta och spela på på en gitarr som egentligen inte är optimal med stor behållning. Den är förmodligen den som finns till hands just då, och som någon sa, varje gitarr plockar fram något i mig musikaliskt. Dvs inte som du tänker dig Tvåtakt, att alla gitarrer ger samma spel. När jag är ute och semesterseglar har jag med mig en gammal nylonsträngad, bred hals med mera. Är inte optimal till det jag normalt spelar, men det är den jag känner att jag vill ta med ut i båten. Det stör inte båtgrannarna så mycket med nylon, även om de inte brukar klaga...

Men, jag är som person sådan att jag i stort sett aldrig bara köper en sak och är nöjd och använder den. Bilar ja, de är ett fortskaffningsmedel så de får vara. Men sådant som jag är intresserad av, gitarrutrustning och båtar blir i stort sett alltid tillfixade till det bättre. Dessutom, att laga saker är något jag tycker är kul, även om det ekonomiska värdet är måttligt.

Så som några säger, det är två delar. En del spela musik, och en del att få till det optimala ljudet. Och då är det en kombination av gitarr och förstärkare förstås. Förstärkaren gör ju mer för ljudet än gitarren.

Nu är jag faktiskt i det läget att jag känner mig klar med min förstärkare, som jag har rotat med fram och tillbaka i bortåt 15 år. :oops: :roll:
Det ska faktiskt bli skönt att inte rota i den, utan bara spela.

Så på upploppet, dvs nu, blir det ett väldigt knepigt ljud på distkanalen, jag blir inte klok på vad diskanten tagit vägen i vissa lägen. Så det där har jag rotat med och rivit mitt hår sedan i förrgår, justerat lödningar, bytt rör, gjort om kontakter m.m. Ändå är det fula ljudet där, otroligt störande! Och förstås, det hade på ett sätt varit skönt och sagt "äh, skit i det, jag spelar på det rena ljudet i stället". Men, jag vet ju hur fantastiskt bra stärkaren låter när den är frisk!!! Så bara det är fixat så blir det spela av.... :wink:

Men då kommer jag nog på något annat att fixa till, i någon båt eller så. Eller så kanske jag får lära mig att sitta stilla ibland. :shock:

_________________
/Lennart


04 Aug 2022, 17:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 25 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.