View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:30



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Trafos, PT, OT & Choke? 
Author Message

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Trafos, PT, OT & Choke?
Jag har börjar bestämma mig att ge mig på en Marshall-klon när jag känner mig redo.

Hur som haver kan man ju alltid skaffa de saker man behöver så att det bara är att sätta igång när tiden är mogen.

Eftersom jag (tyvärr) är ganska upptagen med att det ska se snyggt ut så har jag hittat "Edcor" som visuellt snyggt alternativ.

De scheman jag tittat på är de 18-watt'are som Trinity amps har. Nu vill inte jag köpa ett färdigt kit, utan jag vill roa mig med att hitta alla komponenter själv.

Dessa har en
PT: 290-0-290, 6.3 och 5
OT: 8K Prim / 4,8,16 Sec
Choke: 4H 90mA

Kan dessa fungera eller blir det helt fel?

PT: 600V (300-0-300) at 200mA, 6.3V at 4A, 5V at 3A- https://www.don-audio.com/Edcor-XPWR066 ... ransformer
eller en lite klenare
550V (275-0-275) at 200mA, 6.3V at 6A, 5V at 3A - https://www.don-audio.com/Edcor-XPWR007 ... 0V-50-60Hz

OT: https://www.don-audio.com/Edcor-CXPP25-MS-8K

Choke: 5H 200mA - https://www.don-audio.com/Edcor-CXC100- ... ss-X-Choke


Nu är jag säkert helt ute och cyklar om jag säger att den starkare PT'n 600V istället för 580V inte är av direkt betydelse, ett annat värde på (heter det?) drop-resistor så kommer man ner till samma nivå på B+ som det ska?
Samma med den klenare, lite mindre drop så blir det samma?
men starkast är bäst?

OT: Jag tycker den ser ut som jag hittat rätt?

Choke, denna tingest är ett litet mysterium...
Jag hittar ingen 4H, är det stor skillnad, eller måste jag hitta en "ful" choke med korrekt värde.
Korrekt värde låter ju spontant som en bättre idé men det kanske bara är en smal sak att få det bra?


Tack på förhand och tack för ert tålamod :D


11 Aug 2022, 16:04
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Trafos, PT, OT & Choke?
När det gäller kraftaggregat kan du säkert få en rejäl diskussion och massor med tips. Mina 5 eurocent handlar om följande:

1. Anodlindningen i PT måste kunna leverera all den ström som du kommer att använda vid full effekt i förstärkaren.

2. Det bästa är om anodlindningens spänning matchar behovet av B+. Om man kör ett enkelt filter med en kondensatoringång, och tar ut slutrörens B+ från första filterkondingen, så bör man räkna med att man får en B+ som ligger på *ungefär* 1,3 ggr den angivna lindningsspänningen. Att använda en dropresistor för slutsteget är ett felgrepp som man ska undvika - det blir en massa värme att hantera.

3. Om man kör ett pi-filter (konding - drossel - konding) för hela förstärkaren inkl slutsteget, så måste drosseln hantera hela strömmen. Det är inte kinkigt med induktansvärdet, men under 2-3 H känns lite tunt. Försök i så fall hitta 5-10 H som klarar strömmen. Detta är den bästa lösningen, tycker jag, det ger bäst filtrering (minst rippel).

4. Om drosseln bara ska hantera strömmen till slutrörens g2 och resten av stärkaren, blir maxströmmen betydligt lägre och då kan man få tag i en mindre drossel (typ 10 H, 50 mA), då finns nog fler alternativ att välja bland. Inte mitt förstahandsval, men brukar funka rätt OK.

5. Om man bygger ett filter med drosselingång, dvs först en drossel, sen en rejäl filterkonding (typ 100 µF eller mer), måste man räkna om vilken spänning man behöver på anodlindningen, eftersom utspänningen från filtret blir lägre än lindningsspänningen (typ ggr 0,9). Denna filtertyp har en tydlig stabiliseringseffekt, dvs den ger stadig utspänning oberoende av belastning. Det kan vara bra i vissa fall, icke önskvärt i andra fall (man får inget "sag").

6. Matningen av för- och drivsteg är inte nåt man behöver fundera mycket över. Har man löst B+ till slutrörens anoder och g2, så kan man med dropresistorer och filterkondingar anpassa drivspänningen till de andra stegen utan större problem.


11 Aug 2022, 21:37
Profile WWW

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Trafos, PT, OT & Choke?
Tack för svar, det uppskattas verkligen :D

Om man då tar denna förstärkare som exempel, jag är nog allt lite sugen på den även om den är ganska krävande då den producerar en bra bit gain...
Så det kommer nog frågor på skärmade kablar, varför man inte skärmar precis allt osv...

https://www.trinityamps.com/docs/ThorSchematic.pdf

1. Med ovan nämnda PT på 200 mA så räcker den gott och väl om jag räknat ut det hyggligt. Min gissning ligger på att kretsen tar ca 90 mA?
1.1 Då den PT jag hittade ligger på 300 istället för 290 så hamnar min B+ på (Åter igen gissning) 411 V istället för 398.
1.2 Edcor har en 290-0-290 @ 120 mA, men finns inte hos den europeiska affären.

2. Aight, lesson learned :D
2.2 RobRobinett ligger tydligen bakom den ovan nämna krets. I RR's version används en 310-0-310 PT, Kommentar angående trinitys version: "First power supply dropping resistor is reduced from 6.8k to 4.7k (needed since the power transformer voltages are lower). Med 300-0-300 kan man tänka 5.6k där istället?

3. Om jag tolkar schemat rätt är det precis vad denna krets gör? och med 200mA borde allt vara som det ska?

4. Med risk för feltolkning gäller inte detta denna krets.

5. Är det en sådan som på schemat du menar? Här sitter drosseln tillsammans med en dubbel 50uF

6. Lite som livet då :lol: , gör ett bra grundarbete så slipper du städa upp efter dig

Det är bara att inse, det finns lite att lära här...


13 Aug 2022, 15:17
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Trafos, PT, OT & Choke?
Bara som ett tips: När det gäller PT skulle jag ta en titt på toroidtransformatorer, de har flera fördelar jämfört med de traditionella klumparna. Dessutom är de rätt förmånliga t.ex hos Tube-Town.
https://www.tube-town.net/ttstore/compo ... /toroidal/

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 Aug 2022, 15:55
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Trafos, PT, OT & Choke?
Lynxtrap wrote:
Bara som ett tips: När det gäller PT skulle jag ta en titt på toroidtransformatorer, de har flera fördelar jämfört med de traditionella klumparna. Dessutom är de rätt förmånliga t.ex hos Tube-Town.
https://www.tube-town.net/ttstore/compo ... /toroidal/

Håller med. Jag har själv använt ( och sålt) TT-47

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


13 Aug 2022, 17:08
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Trafos, PT, OT & Choke?
Det länkade schemat visar en setup, där nätaggregatet består av en ingångskonding (50µF) varifrån man tar B+ till slutrörens anoder och sedan finns en drossel (4H 90mA) följt av en filterkoneing till (50µF) som står för resten av förstärkarens matning. Så det är "alternativ 4" som gäller.

Spänningsresonemanget gäller, liksom strömresonemanget för PT, men för drosseln kan du välja vad som passar, så länge det inte är mindre än 4H, som specas i schemat. Större är inte fel. Strömtåligheten bör nog ligga runt 90 mA eller så.


13 Aug 2022, 17:57
Profile WWW

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Trafos, PT, OT & Choke?
Tack för tips gällande toroiderna :D Till just detta bygge (återstår att se om det blir en 18-wattare) så är det dock det visuella som får styra. :oops:

Skönt, då stämmer det i alla fall att jag är bäst på att feltolka :D men skam den som ger sig! och nu när du skriver det så kan jag hålla med om att det rör sig om kategori "4", min tanke med att det var för hela var nog att den kom så tidigt i kretsen, men nu när jag tittar lite mer noga tror jag faktiskt att jag ser vad du menar :) fast ändå inte riktigt.

Först kommer rectifiern och går vidare och delar sig till center (b+) i OT och plus-sidan av 50uF. Från OT går signalen direkt till slutrörens "plate" vad heter det på svenska? Så hur får slutrören del av 50uF'aren?


Du har möjligtvis inte ett schema på en krets med "alt 3" så jag kan jämföra lite?

Än en gång, tack snälla att ni tar er tid för en "idiot", det uppskattas verkligen.


15 Aug 2022, 06:38
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Trafos, PT, OT & Choke?
Det här med bilder och forum är jag nog bäst på att klanta till, annars hade det varit bra att kunna få upp en illustration...

På det schema du visade, kommer en ledare från likriktarna och är ritad att den "går förbi" centertappen på OT och sedan till den första 50µF kondingen i filtret. Det innebär att alla dessa tre enheter (likriktarna, centertappen och kondingen) är i samma punkt elektriskt. Spänningen där är den B+ du behöver (antar vi) med lite rippel på, men ett slutsteg som det som används här är inte så känsligt för sånt. Anoderna (plate) på slutrören matas genom OT.

Efter "konding nr 1" sitter en drossel (4H) och en likadan konding till. Filtret är ritat så det "går år vänster" i schemat. På den andra 50µF kondingen ansluts sedan g2 till slutrören (skärmgallren), och andra steg.

Om centertappen (också) hade varit kopplad till kondingen efter drosseln, hade det varit ett fall 4.

Det är ju mina egna högst spontana beteckninger på de olika kopplingsfallen, inget som är allmängiltigt.


15 Aug 2022, 08:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Trafos, PT, OT & Choke?
De allra flesta gitarrförstärkare har drosseln/choken placerad just som i det här fallet, och i annat fall kan det sitta en rejäl resistor där. Dvs den förser slutrörens skärmgaller och allt som får sin strömförsörjning därefter på B+ linjen. Alltså:
Quote:
4. Om drosseln bara ska hantera strömmen till slutrörens g2 och resten av stärkaren
:)
En skillnad mellan transformator och resistor här anses vara att en resistor kan bidra till sk. sagging om man kör på rejäl volym. En transformator är på alla sätt effektivare på jobbet.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Aug 2022, 09:59
Profile

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Trafos, PT, OT & Choke?
Åter tack, jag tror faktiskt att ett litet ljus gått upp nu.

Om du har ork/tid oh lust kan du alltid skicka ett mail med en illustration :) andreas [a] codepoets.se

Om jag fattat rätt så kan det bli "sag" (åtminstonde en anledning) om kretsen äter allt för många mA, och då tappar trafon volt? (hoppas på ett rätt nu)


15 Aug 2022, 15:55
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Trafos, PT, OT & Choke?
För min del är jag nu litet osäker på över vad du efterlyser en illustration? Chokens placering i B+ kedjan?
Jag vet inte om jag är bättre på att förklara det än lampuraudio.

Men fortfarande utgående från ditt Thor-schema:

Det är egentligen bara att följa B+ linjen från likriktaren och för enkelhetens skull föreställa sig att ström rusar fram genom linjen.
(Biasmatningen kan du ignorera eftersom den tas innan likriktaren och har inget med drosseln att göra.)

Från standby-switchen går linjen till OT:s centertapp. OT förser på så vis slutrörens anoder (plates på inglish) med spänning.
Samtidigt går B+ linjen vidare till drosseln, och vid dess "ingång" sitter en filterkonding och vid dess "utgång" ytterligare en.
Fr.o.m denna punkt (drosselns "utgång") förses slutrörens skärmgaller med sin spänning, och vidare till hela resten av kretsen med fasvändare och försteg.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Aug 2022, 16:41
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Trafos, PT, OT & Choke?
Jag provar att maila en illustration.


15 Aug 2022, 16:56
Profile WWW

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Trafos, PT, OT & Choke?
Tack snälla (igen), jag tror faktiskt att jag fattar nu (med reservation för ändringar såklart).

Ang. illustration, ber om ursäkt att frågan blev lite luddig, den var riktad till lampuradio.

Hur som helst, jag tror som sagt jag börjar få en vag aning om hur denna del fungerar nu, då återstår allt annat :oops:


16 Aug 2022, 08:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.