View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:02



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata) 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
För ett par år sedan kokade jag ihop en lättspelad ganska snabb HPD-strata som var tänkt att låta bra med lite halvtunga distljud, a'la John Norum. Den blev bra på en massa sätt. Men jag var lite dumsnål när jag beställde halsen, så jag valde en av halsprofilerna som inte hade pristillägg... Istället för att beställa något kassaskåpssäker som Warmoth 59-profil som passar mig perfekt eller någon modernare Fender-profil som också hade varit OK. Eftersom ambitionen var att det skulle bli den strata jag velat sedna tidigt 80-tal, så kostade projektet en bra slant.

Så min fråga är vad kan man räkna med att betala för att få en rostad lönnhals omformad till en tunnare och mindre V-formad profil.

Den jag har är Warmoths "Boatneck"

• Similar to: Vintage Tele® (52 Reissue)
• Thickness at 1st Fret: 1.00"
• Thickness at 12th Fret: 1.00"

The Boatneck is the same thickness as the Fatback, with smaller shoulders. This results in the same fat feel in the palm, but easier access for the fingers and thumb.

Så här ser den ut:

Attachment:
Boatneck.png
Boatneck.png [ 168.93 KiB | Viewed 3869 times ]


Något som skulle passa mig bättre är t ex Warmoth 59-profil som det kallar 59 Roundback.

• Similar to: 1959 Gibson® Les Paul®
• Thickness at 1st Fret: .860"
• Thickness at 12th Fret: .960"

The 59 Roundback is based on early Les Paul® neck dimensions. It is also our neck profile most similar to the PRS® neck shape.

Attachment:
59 Roundback.png
59 Roundback.png [ 162.19 KiB | Viewed 3869 times ]


Eftersom halsen kostat mig en hel del inklusive bandoptimering his GuitarLabs, så känner jag inte för att byta den om man istället kan få profilen ändrad så att den passar mig lite bättre.

Gitarren blev hellyckad på alla andra sätt. Det är bara halsprofilen som inte riktigt är min grej. Projektet efter när jag det skulle bli en Tele så hade jag lärt mig av misstaget och betala $20 extra för 59 Roundneck-profilen och den blev helt perfekt.

Så är det någon som har en uppfattning om vad det kan kosta om det ska bli bra med en fin yta? Halsen har precis om telen en MusicMan-behandling, d v s olja och vax vilket gör den len och lättspelad.


17 Aug 2022, 21:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Äh. Lär dig lira på det du har, eller skaffa en annan gura.

_________________
Gud finns inte.


17 Aug 2022, 22:48
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
DrSlim wrote:
Äh. Lär dig lira på det du har, eller skaffa en annan gura.


Jaha, då vår det första "lär dig och spela istället"-inlägget avklarat. Bra! Då var det sagt.

Men eftersom jag inte ser någon konflikt i att utveckla sitt spel och att fixa till sin utrustning, så hoppas jag på andra svar på mina frågor.


18 Aug 2022, 08:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Vad kostar en ny hals om man får fråga?

Jag hade nog chansat på att fila själv :D


18 Aug 2022, 08:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Ring till Robban på https://www.aresguitar.se/
Han är både trevlig och snäll 8)


18 Aug 2022, 10:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
rifle wrote:
Jag hade nog chansat på att fila själv :D

Jag med. Har gjort det med två halsar med bra resultat. Tog några timmar med skitgrovt sandpapper först, och sedan tunnare ner till en yta och form jag ville ha. Kändes inte som raketforskning.


18 Aug 2022, 11:25
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Kanske dum fråga, men har du spelat på den mycket? Tycker man vänjer sig vid profiler man inte alls trodde man skulle gilla om man spelar mycket på dem. Samma med stränghöjd osv. Efter ett tag brukar man inte ens tänka på det.
Min Music man Luke har sjukt liten hals och små vintage band. Fast jag gillar breda halsar och feta band tänker jag inte alls på det om jag litar på Luken en dag eller två.


18 Aug 2022, 12:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
1000-1500 kan det väl kosta. Sen är det ju inte hundra att
man blir nöjd. Gurkan kan börja låta annorlunda eller tappa
lite stabilitet. Jag har själv ett par gitarrer som jag inte är helt
nöjd med avseende halsprofil/tjocklek. Men tills vidare skiter
jag i det...

_________________
Försvinn ur min åsikt


18 Aug 2022, 13:48
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
rifle wrote:
Vad kostar en ny hals om man får fråga?

Jag hade nog chansat på att fila själv :D


Nu är dollarna svindyr. Det var det inte när jag köpte min, men eftersom jag ville ha röstad lönn med fin rosewoodbräda med konisk radie och rostfria band så kostade den en slant. Idag kostar samma hals c: a 5000:- skattad fraktad och klar. Sedan kostade GuitarLabs bandoptimering drygt två tusen, så då är vi upp i 7200:- Åke Björnstad tog 500:- för att slipa till och montera bensadeln. Loggan (Inte Fender) kostade lite och sedan la jag många timmar på massor av lager med tunn schellack för loggan skulle täckas och skyddas. Så en nya hals borde hamna runt 8300:- samtidigt som den braiga hals jag redan har, inte är värd mycket på begmarknader. Därför funderar jag på att få den omforma halsprofilen istället för att byta den.

Jag är inte tillräckligt händig med fil och slipverktyg, så det får bli en duktig gitarr tekniker som får bära jobbet i så fall, om det går att lösa för någorlunda rimliga pengar.

Man bygger inte sånt här för att det ska billigt, utan för att man ska få precis det man vill ha, när inte Fender serietillverkar med de specar man vill ha. Jag klantade till det och trodde att jag skulle gilla boatneck-profilen, eftersom jag inte är så knusslig med halsprofilen så länge det inte är för små eller för tunna eftersom jag har stora händer. Men v-formade halsar verkar inte vara något för mig.


18 Aug 2022, 14:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Skavis wrote:
Ring till Robban på https://www.aresguitar.se/
Han är både trevlig och snäll 8)


Tack för tipset!


18 Aug 2022, 15:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
pikehead wrote:
rifle wrote:
Jag hade nog chansat på att fila själv :D

Jag med. Har gjort det med två halsar med bra resultat. Tog några timmar med skitgrovt sandpapper först, och sedan tunnare ner till en yta och form jag ville ha. Kändes inte som raketforskning.


Jag ger mig nog hellre på att räkna på raketer än att forma om fina gitarrhalsar. Ha, ha!


18 Aug 2022, 15:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Kontakta Mikael Wigström (https://www.facebook.com/mikael.wigstrom).
Han är galet duktig (menar verkligen galet bra) och fixar det snabbt.
Pris har jag ingen aning om.
Hälsa ifrån mig.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 Aug 2022, 15:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
southbeck wrote:
Kanske dum fråga, men har du spelat på den mycket? Tycker man vänjer sig vid profiler man inte alls trodde man skulle gilla om man spelar mycket på dem. Samma med stränghöjd osv. Efter ett tag brukar man inte ens tänka på det.
Min Music man Luke har sjukt liten hals och små vintage band. Fast jag gillar breda halsar och feta band tänker jag inte alls på det om jag litar på Luken en dag eller två.


Bra fråga faktiskt. Jag tänkte samma sak. Jag är normalt inte särskilt petig Ibanez olika raser-profiler funkar inte så bara i mina väl tilltagna händer. Annars bruka det mesta över en viss storlek funka. Men den här märkliga V-formen stör mig.

Jag köpte halsen i november 2016 och gitarren blev klar någon gång 2017 på våren schellackandet av huvudet tog flera månader att få till, eftersom det då var första gången. Jag har spelat en hel del på den under åren, men Telen som jag byggde året där på och då valde rätt profil känns bara så mycket bättre trots de har samma typ av band, samma koniska greppbrädeprofil, samma stränghöjd och det är strängade med samma typ av strängar, så därför funderar jag på om jag skulle fixa till stratahalsen. Jag ska har de gitarrer jag vill ha och kommer inte att köpa någon mer och då kan jag ju kosta på mig att se till att de jag har blir så bra som möjligt.


18 Aug 2022, 15:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Magnus Olsson wrote:
Kontakta Mikael Wigström (https://www.facebook.com/mikael.wigstrom).
Han är galet duktig (menar verkligen galet bra) och fixar det snabbt.
Pris har jag ingen aning om.
Hälsa ifrån mig.

/Magnus


Tack för tipset! Han är ju i närområdet, så det vore en smidig lösning!


18 Aug 2022, 15:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Uncle Fred wrote:
1000-1500 kan det väl kosta. Sen är det ju inte hundra att
man blir nöjd. Gurkan kan börja låta annorlunda eller tappa
lite stabilitet. Jag har själv ett par gitarrer som jag inte är helt
nöjd med avseende halsprofil/tjocklek. Men tills vidare skiter
jag i det...


Det är väl det som har hållit mig tillbaka, men jag tror att det är värt att chansa. Det är ju fortfarande en tjock hals även efter en konvertering till en Warmoth 59 Roundback-liknande profil.


18 Aug 2022, 15:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Jag gissar att med en rostad hals så ändras stabiliteten inte ett dugg.
Jag har ändrat, eller fått ändra, profil på många gitarrer och aldrig fått problem.

Kör.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 Aug 2022, 15:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Magnus Olsson wrote:
Jag gissar att med en rostad hals så ändras stabiliteten inte ett dugg.
Jag har ändrat, eller fått ändra, profil på många gitarrer och aldrig fått problem.

Kör.

/Magnus


Det blir nog så. Jag ska suga på det över helgen och spela mer på den och telen och sedan bestämma mig, men det lutar åt att jag gör det om kostanden blir någorlunda rimlig.


18 Aug 2022, 16:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Med dagens dollarkurs (10,50) kan det nog vara idé att låta fixa den. Till "normal" kurs hade det nog varit bättre att
sälja och köpa nytt, det är ju en attraktiv lättsåld hals som du skulle bli av med snabbt.

En grej jag skulle gjort vore att maila Warmoth och höra om de har några synpunkter. Vet inte om dragstången ligger olika
beroende på halstjocklek, skulle inte tro det, men vad vet man. Nu kommer du ju aldrig att få någon "garanti" från Warmoth,
de har ju inget att vinna på det, men om de inte säger "NEJ FÖR HELVETE" så är det nog OK.

Vet inte hur lätt/svår den där vaxytan är att lägga på, kanske kan du minska kosten genom att göra den delen själv?
Personligen skulle jag aldrig ge mig på själva jobbet att ändra halsprofil, har inte rätta nerverna, skulle alltid gå och nojja
över om det blev helt rakt :mrgreen: .


18 Aug 2022, 19:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Det är ju lite jobb med detta, först slipa bort den beläggning som redan finns, sen planera och kontrollmäta
därefter slipa till den nya profilen exakt efter önskemål, behandla halsen och polera...

Skulle mer tro på runt 2500 om det är en erkänd gitarrmakare, varför frågar du inte bara Åke Björnstad eller nån annan i ditt närområde?

Om det bara är kostnaden som är oklart.

Hade själv samma idé på en LP R9 för några år sen, då var det helt andra summor så jag struntade i det.

Fördelen av att göra det själv är ju att man kan 'känna' på den under processen istället för att bara mäta.
Alltså ta lite i taget och jobba sig fram till det som känns bäst, kanske hittar en ännu bättre profil än '59 rounded

_________________



19 Aug 2022, 08:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Cabretta wrote:
Med dagens dollarkurs (10,50) kan det nog vara idé att låta fixa den. Till "normal" kurs hade det nog varit bättre att
sälja och köpa nytt, det är ju en attraktiv lättsåld hals som du skulle bli av med snabbt.


Om jag inte hade lagt GutiarLabs-pengar på den och dollarn var tokhög, så hade jag kanske sålt den och beställt en ny. Men nu är det inte aktuellt.

En grej jag skulle gjort vore att maila Warmoth och höra om de har några synpunkter. Vet inte om dragstången ligger olika
beroende på halstjocklek, skulle inte tro det, men vad vet man. Nu kommer du ju aldrig att få någon "garanti" från Warmoth,
de har ju inget att vinna på det, men om de inte säger "NEJ FÖR HELVETE" så är det nog OK.[/quote]

Jag gjorde det med en annan udda 24.75"-hals som jag tänkte fräsa om klacken på för ett Gibson-aktigt bygge, men det ville de inte kommentera eftersom det kunde röja affärshemligheter. Men den här halsen är sinnessjukt tjock, så det är långt till dragstången.

Cabretta wrote:
Vet inte hur lätt/svår den där vaxytan är att lägga på, kanske kan du minska kosten genom att göra den delen själv?


Olja och vax har jag lagt på själv. Det är busenkelt.

Cabretta wrote:
Personligen skulle jag aldrig ge mig på själva jobbet att ändra halsprofil, har inte rätta nerverna, skulle alltid gå och nojja
över om det blev helt rakt :mrgreen: .


Samma här. Det är inte ett alternativ på en sån här fin hals.


19 Aug 2022, 18:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Mike Leaf wrote:
Det är ju lite jobb med detta, först slipa bort den beläggning som redan finns, sen planera och kontrollmäta
därefter slipa till den nya profilen exakt efter önskemål, behandla halsen och polera...


Eftersom den är oljade med lite vax på så är det bara att köra på med slipverktygen direkt att lägga på ny behandling gör hag själv.

Mike Leaf wrote:
Skulle mer tro på runt 2500 om det är en erkänd gitarrmakare, varför frågar du inte bara Åke Björnstad eller nån annan i ditt närområde?


Åke är på listan och jag har en annan på närmare håll också, men jag tänkte höra här om erfarenheter och Magnus O nämnde till exempel en tekniker som gjort exakt samma jobb åt honom med gott resultat. Och den teknikern hade jag aldrig hittat om jag inte frågat här. Olika tekniker kanske har tillgång till olika verktyg och därmed behöver olika tid och så vidare.

Mike Leaf wrote:
Hade själv samma idé på en LP R9 för några år sen, då var det helt andra summor så jag struntade i det.


Jo, det är mer komplicerat. Jag lekte en tid med tanken att ge min R6:a R9-profil, men jag har vant mig vid den nu, så det får vara, men det hade kostat massor eftersom det blir mycket slip- och lackjobb.

Mike Leaf wrote:
Fördelen av att göra det själv är ju att man kan 'känna' på den under processen istället för att bara mäta.
Alltså ta lite i taget och jobba sig fram till det som känns bäst, kanske hittar en ännu bättre profil än '59 rounded


Det är sant. Men jag är inte så petig med profiler. Det är bara den jättetjock V-formen som jag inte kan vänja mig vid. Jag provade den på repet igår på en låt och då bestämde jag mig. Något måste göras. Gitarren är jätte bra på alla sätt bortsett från det V-formade timmersticken till hals. Så ny hals när dollarn lugnat ner sig eller omstöpning. jag lutar åt det sistnämnda.

Men din idé är inte dum, eftersom den är rostad så kan jag spela på den under processen. Det är bara det att jag är lite feg när det gäller att bort trä på instrument.


19 Aug 2022, 18:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Dragstänger ligger i regel olika djupt beroende på halstjocklek. Det finns ett optimalt spann i avstånd från baksidan på halsen. Dvs, tjockare halsar har i regel dragstången längre från greppbrädan. 0.140 tum är väldigt mycket trä att ta bort. Risken är att halsen sabbas. Har haft en del diskussioner med Suhr angående detta, och att veta dragstångens djup är ett måste innan man ger sig på detta. I mitt fall gick jag från 0.830-0.950 till 0.810-0.910 tum, vilket var max dom vågade göra.


19 Aug 2022, 23:01
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
guitarnerdswe wrote:
Dragstänger ligger i regel olika djupt beroende på halstjocklek. Det finns ett optimalt spann i avstånd från baksidan på halsen. Dvs, tjockare halsar har i regel dragstången längre från greppbrädan. 0.140 tum är väldigt mycket trä att ta bort. Risken är att halsen sabbas. Har haft en del diskussioner med Suhr angående detta, och att veta dragstångens djup är ett måste innan man ger sig på detta. I mitt fall gick jag från 0.830-0.950 till 0.810-0.910 tum, vilket var max dom vågade göra.


Intressant, var det Suhr själva som gjorde om halsen alltså?


19 Aug 2022, 23:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
guitarnerdswe wrote:
Dragstänger ligger i regel olika djupt beroende på halstjocklek. Det finns ett optimalt spann i avstånd från baksidan på halsen. Dvs, tjockare halsar har i regel dragstången längre från greppbrädan. 0.140 tum är väldigt mycket trä att ta bort. Risken är att halsen sabbas. Har haft en del diskussioner med Suhr angående detta, och att veta dragstångens djup är ett måste innan man ger sig på detta. I mitt fall gick jag från 0.830-0.950 till 0.810-0.910 tum, vilket var max dom vågade göra.


Intressant. Det låter ju rimligt. Jag vill ju från 1.00"/1.00" till 0,96"/0,86" om jag ska till något som liknar 59 Roundback. Det är 4% vid första band och 14% vid 12:e band. På din tog de 2,4% vid 1:a bandet och 4,4% vid 12:e på. Jag skulle kunna fråga Warmoth, men de säger nog "gör inget" som sist, så jag får ta mig en funderare igen om jag ska vänta till dollarn lugnar ner sig eller chansa på att halsen tål att tunnas ut och omformas lite.

Jag har spelat på den en hel del i dagarna och jag gillar den på precis alla andra sätt, så förr eller senare borde jag göra något med den. Men som tur är har jag annat att spela på, men ingen som liknar den.


21 Aug 2022, 17:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Väldigt utflippat kanske vad gäller dragstångsplacering, men det borde gå att röntga ? Finns väl en del "materialfirmor" som kan ordna?

Jag vet inga, men Bojenmedlemmarna besitter ju de allra märkligaste kompetenser.

_________________
/Lennart


21 Aug 2022, 19:46
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Custom Sam wrote:
Väldigt utflippat kanske vad gäller dragstångsplacering, men det borde gå att röntga ? Finns väl en del "materialfirmor" som kan ordna?

Jag vet inga, men Bojenmedlemmarna besitter ju de allra märkligaste kompetenser.


Ett underbart förslag! Men min budget täcker tyvärr inte en röntgen av halsen, då blir det nog billigare att köpa en ny.

Fast tanken att det skulle passera en stratahals bland alla frakturbilder på t ex SÄS eller Sahlgrenska är lockande... :D


21 Aug 2022, 20:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
CarlM wrote:
Custom Sam wrote:
Väldigt utflippat kanske vad gäller dragstångsplacering, men det borde gå att röntga ? Finns väl en del "materialfirmor" som kan ordna?

Jag vet inga, men Bojenmedlemmarna besitter ju de allra märkligaste kompetenser.


Ett underbart förslag! Men min budget täcker tyvärr inte en röntgen av halsen, då blir det nog billigare att köpa en ny.

Fast tanken att det skulle passera en stratahals bland alla frakturbilder på t ex SÄS eller Sahlgrenska är lockande... :D
Nu tror jag ju dock att innan halsen blir erbjuden röntgen får den gå hos sjukgymnasten ett par år.....

_________________
Johan Hansson


21 Aug 2022, 22:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
CarlM wrote:
Custom Sam wrote:
Väldigt utflippat kanske vad gäller dragstångsplacering, men det borde gå att röntga ? Finns väl en del "materialfirmor" som kan ordna?

Jag vet inga, men Bojenmedlemmarna besitter ju de allra märkligaste kompetenser.


Ett underbart förslag! Men min budget täcker tyvärr inte en röntgen av halsen, då blir det nog billigare att köpa en ny.

Fast tanken att det skulle passera en stratahals bland alla frakturbilder på t ex SÄS eller Sahlgrenska är lockande... :D



Ja, det hade nog varit en del frågande miner, och så kommer det upp i Västnytt.... Skandal!!!

Jag tänkte mer om det finns folk som jobbar med materialröntgen, dvs inte så avancerat som ben...

MEN, vet du om de har lagt in dragstången rak, vilket är det korrekta, eller om de gör en böj på den i halsen (vilket kommer att ge problem, men förekommer)?

Om dragstången ligger rak så kan du ju mäta överkanten av muttern eller insexskruven, det borde på ett ungefär ge placeringen på djupet?

_________________
/Lennart


22 Aug 2022, 22:22
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad kan det kosta att få halsprofilen omformad? (strata)
Jag har fått lite råd från Warmoth support, så nu vet jag vad som går och inte går.

Får nog starta en ny tråd om hur man tar bort vax, så att jag kan olja om halsen och vaxa den igen efter omformningen.


10 Sep 2022, 23:57
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.