Re: Smartaste sättet att justera hals m dragstång "nere"?
Custom Sam wrote:
Halsfickan, tar gärna tips ifall någon känner igen stilen:
Den där halsfickan är helt klart modifierad. Man har tagit av på nedre väggen. Troligen för att få ner en lite bredare hals i fickan. Även plekan är filad; för samma sak. Det som 'oroar'; är ju att färgen längst fram i den övre väggen inte slipats bort. När detta ej är gjort: Brukar detta innebära en felaktig centerlinje. Och detta i sin tur bidrar till att strängarna ej spårar korrekt över brädan.
Detta kollar man genom att skruva på halsen; och dra på båda E strängarna. Man placerar strängarna naturligt i mitten av stall klackarna (Dvs inge fusk -med att försöka placera dem annorlunda). Sedan kollar man hur nära strängarna ligger bandkanten på nedersta bandet. Avståndet skall vara lika på diskant och bas -sidan. Är en sträng synbart närmare 'sin' bandkant; har man ett centerlinje fel/problem på instrumentet. Man skall inte använda dot markeringarna som referens för en korrekt centerlinje. Många gånger är dessa INTE placerade/borrade dead-center på en greppbräda.
En felaktig center linje fixas genom att smida väggarna i halsfickan rätt; så att halsens position är korrekt. Sedan testar man att skruva fast halsen. Om halsens position flyttas/skiftas när man drar i skruvarna; innebär att även dessa måste pluggas och borras om. Att åtgärda sånt här handlar lika ofta om att addera mer trä i väggar där det fattas; som att slipa/fräsa bort dito.
När man fått sin centerlinje/strängspårning rätt på sin Strata; är det dags att kolla om plektrumskyddet sitter där det ska. (Detta är allt för ofta ej fallet på HPD-plankor.) Här använder man mickpolerna som referens. E-strängarnas postion över mickpolerna på en klassisk vintage Strata är ungefär så här:
-På ytterkanterna av polerna på stallmicken
-I mitten av polerna på mittenmicken.
-Nästan på utsidan av innerkanterna av mickpolerna på halsmicken.
C-C måttet är samma på alla orginal spec strata mickar. Dvs: stall, mitten och hals micken. Båda E-strängarna gå precis lika mycket över polerna på varje mick. Är inte detta fallet; måste man plugga, positionera plekan rätt; och borra om. På HPD får man ofta även ett problem; att den raka kanten mot stallet på plekan ej går parallellt mot stall plattans kant. Alternativt att plekan tar i stallplattans kant. Och detta skall den inte göra.
Mina tips till ALLA som bygger en HPD:
-Börja ALLTID med att få centerlinjen rätt.
-En målad kropp har ALLTID lackrester i väggarna. (Att gnugga bort dessa lackrester (utan att gnugga bort trä) -ger ofta en korrekt center linje.
-Borra ALDRIG monterings hål i en hals -innan Ni är 110% säkra på att centerlinjen stämmer. (Spelar absolut ingen roll vilken kvalla -eller ej kvalla tillverkare man köpt grejerna av.)
-Använd gärna strängar eller typ sytråd för att symbolisera E-strängarna. Mät tills man är hundra -innan man borrar.
-En hals med korrekt färdigborrade monterings hål från tillverkaren blir också sne; om den skruvar fast med lackrester i halsficka väggarna.
-En korrekt ihop monterad HPD blir ofta riktigt, riktigt bra. Dock: Kalle Anka montering; både låter och funkar skit; oavsett hur bra grejer man sätter ihop. (-Don't rush it! -Do it right!)
/ Jonken