View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:31



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next
57 classics 
Author Message

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post 57 classics
Har en gibson 335 med classic 57 i, jag är inte 100 nöjd med dom i inspelning, konstig mids o dynamiken är spretig.
Stärkaren just nu är en klon deluxe reverb o det gifter sig inte så kul med dessa mickar. Ja utan pedaler funkar det ok, men med pedaler inge kul

Vad finns det som ger bra ton på rent och crunch men inte är prissatt så högt


18 Nov 2022, 20:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: 57 classics
Kolla Toneriders, har testat de med Alnico ll och lV, låter mycket bra.
Bra priser dessutom.


19 Nov 2022, 11:12
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: 57 classics
Då är någonting helt klart 'off' -eftersom Classic 57:or ska låta PAFfiga: Dvs; jämna och krämiga.
Man skulle fylla ett forum bara om alla olika anekdoter av PAF-soundet. Detta utan att någon skulle bli allt för mycket visare av läsa igenom hela innehållet. Men det är inte det som vi ska prata om nu. Nämner ändå detta; eftersom problemet som gör diskussionen omöjlig: Är alla de olika ingångsvärdena olika debattörerna baserar sina sak framställningar på. Och precis som här; vet vi helt enkelt för lite i nuläget -för att kunna bilda oss en korrekt bild av KH:s problem här.

Ju magnet svagare -och lägre lindad en mick är = Ju mer transparent i sound är den. Detta innebär; att micken förmedlar VÄLDIGT MYCKET MER av hur instrumentet klingar akustiskt. Dvs: Ju bättre akustiskt klangmässigt instrument man har = Ju bättre låter mickarna.
En PAF-mick är ursprungligen designad för att fungera bättre med tunnare -än tjockare strängar. Alnico II PAF mickens jämna EQ hamnar 'på sitt rätta ställe' så. Oftast är det den akustiska klangen i instrumentet som ger en PAF 'snappet' i anslaget. För tjockare strängar tenderar Alnico V PAFfar-med deras extra grynighet och strängseparation fungera bättre. (Detta förhindrar överslag/mudd i mickens basregister.)

SÅ: För att överhudtaget KUNNA/FIXA prata om just DIG -och DIN PAF-mick; har vi inget annat val än att fråga: -Personnummer, -körkort, -urinprov = -AK klangbild ur ditt instrument? -Vilken strängtjocklek kör du? -Hur orolig är nålen på din stämapparat när du stämmer just denna gitarr? Många har (otroligt nog) otroliga problem att svara dessa enkla frågor. Detta antingen på grund av: -Att de själva inte kan flera av svaren. -Skäms för att de inte kan. Och detta är ju HELT OK + respekt i min bok. MEN: Problemet blir ju ungefär samma; som att gå till doktorn för att man har ont i armen -och peka på foten. Vi techs har ju inge stetoskop hängandes runt nacken; men vi försöker ju ändå hjälpa så gott vi kan.

Avstickare/fuling/Populärare i Staterna; men:
Någon förresten som nån gång testat att gå ut på krogen med ett stetoskop runt nacken -eller utstickande ur kavajfickan..? -Hoppsan; jag verkar visst ta med mig jobbet hem: bla-bla... Fult men: -Sleepover-night-DELUXE... :lol: :wink:

Back to biznizz:
ALLA typer av mickar är beroende av vilken klangbild vi matar dessa med. SAMMA mick låter olika beroende på vilken klangbild den matas med. Det gäller att anpassa dessa saker -för att det skall fungera för: -Ditt anslag, -din spelstil, -din rigg, -din kravbild, etc, etc. Och vill man ha hjälp med detta: Är det viktigt att: Kommunicera på samma språk, lämna 'egot' vid dörren och köra med rena puckar.

I nuläget vet vi följande:
KH har en 335:a med Classic '57 mickar. Vi utgår ifrån att detta är en Gibson?
Skulle jag ha detta instrument på min arbetsbänk; skulle jag själv kunna se/svara på: Alla frågorna jag behöver för att hjälpa:

-AK Klangbild.
-Vilka strängar det sitter på instrumentet.
-Hals båge/relief/set up.
-Skick/anpassning i trängskårorna all-around.
-Exakt hur mickarna är in-justerade.
-Etc, etc...

I princip ALLT utom vad KH puggar in den -i studion + live; samt hur han hellre vill att hans gitarr skall fungera/låta.


/ Jonken


20 Nov 2022, 12:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: 57 classics
Sedan är ju förstärkaren en viktig komponent i frågan.
Du nämner inte att du testat förstärkaren med andra gitarrer, har du samma knepiga ljud då?

Jag misstänker att du använder Vibratokanalen, eftersom det är där reverbet och vibratot är?

Fender Deluxe Reverb och dess olika släktingar med reverb inbyggt har en liten lösning för att sänka volymen från Vibratokanalen så att reverbet blir mer framträdande. Det är ett motstånd på 3,3MOhm, vilket är jättestort, och därtill en liten konding på 10 pF som är jättelitet. Kondingen släpper igenom den allra högsta diskanten i frekvens räknat, och motståndet bromsar kraftigt allt annat.

På så sätt förändras balansen mellan torrt/reverb till reverbets fördel. Den lilla kondingen är för att det inte ska låta alltför trist och platt, enligt mitt antagande. Men, kondingen släpper som sagt igenom diskant, och om det är en distpedal blir det en massa fräs som släpps igenom, inget kul.

Allmänt sagt tycker jag att den där kombon med motstånd och konding gör så att alla gitarrer låter likadant. Många tycker att det låter toppen, det ska man vara medveten om.

Har du provat att sätta pedalerna i Normalkanalen i stället? Där finns inte den begränsningen som jag nämnde. Det borde bli ett mer naturligt gitarrljud, mindre fräs med distpedaler etc.

En tanke kan vara att ha en A/B-pedal som du växlar kanal med, den ena är för helt rent ljud på Vibratokanalen, den andra för pedaler på Normalkanalen.

Det är en ganska enkel sak att bygga om så att du har reverb på båda kanalerna, finns nog någon förstärkarmekare i din omgivning som kan fixa. Eller så har du en reverbpedal på Normalkanalen.

Jag för min del tog bort det där motståndet och kondingen för flera år sedan, det sitter ett motstånd på 220 kOhm i stället i min Dual Showman.

Men som sagt, det är ju enkelt att prova med Normalkanalen. :D

_________________
/Lennart


20 Nov 2022, 21:18
Profile

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: 57 classics
Vet inte om det är aktuellt i ditt fall, men jag hade förr en Gibson Les Paul Traditional med Classic 57's och de lät inte helt ok förrän jag bytte volympottarna till 500k. Gibson använde 300k pottar på denna gitarrmodell, av någon anledning.

/ Azumi


21 Nov 2022, 09:55
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: 57 classics
Finns Tokai mickar från 1984 här om du vill ha .... 1000sek.
Låg output men man kunde prova med dina magneter och få aningen mera klipp.



300k pottar går ej. Jag brukar köpa hest japanska av kvalitet.
500k som jag skrapar upp till ca 650k.


Last edited by salesman on 21 Nov 2022, 11:29, edited 1 time in total.



21 Nov 2022, 11:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: 57 classics
Trodde det var allmän standard att byta ut pottarna till 500k om de inte redan är det. Gör det i såfall, men min första tanke här är egentligen att det är pedalerna som inte gifter sig med din fender stärkare.
Framförallt om det gäller boosters o overdrives så är det ganska känsligt vilken stärkare de passar till just för hur mellanregistret ser ut.

Sen kan det ju vara så att du helt enkelt inte gillar alnico II humbuckers... Classic 57 kan dessutom vara ganska heta så mellanregistret blir mer framträdande. Ett par alnico II pro eller kanske pearly gates hade då funkar bättre (lägre output, öppnare i tonen)
Eller som det förslogs ovan en humbucker med alnico 3 eller 4, de är mer flata i frekvenskurvan.
Seymour Duncans classic 59 finns ju också med sina alnico 5, där slipper du midden..


Här testar de det mesta och vad som funkar med vilken amp o varför..
https://www.youtube.com/watch?v=_lDzcZYipm0


21 Nov 2022, 11:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: 57 classics
lampic wrote:
Trodde det var allmän standard att byta ut pottarna till 500k om de inte redan är det. Gör det i såfall, men min första tanke här är egentligen att det är pedalerna som inte gifter sig med din fender stärkare.
Framförallt om det gäller boosters o overdrives så är det ganska känsligt vilken stärkare de passar till just för hur mellanregistret ser ut.

Sen kan det ju vara så att du helt enkelt inte gillar alnico II humbuckers... Classic 57 kan dessutom vara ganska heta så mellanregistret blir mer framträdande. Ett par alnico II pro eller kanske pearly gates hade då funkar bättre (lägre output, öppnare i tonen)
Eller som det förslogs ovan en humbucker med alnico 3 eller 4, de är mer flata i frekvenskurvan.
Seymour Duncans classic 59 finns ju också med sina alnico 5, där slipper du midden..


Här testar de det mesta och vad som funkar med vilken amp o varför..
https://www.youtube.com/watch?v=_lDzcZYipm0


Instämmer helt här!
Upplever att byta potar betyder mer än att byta mickar i många fall!

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


21 Nov 2022, 11:59
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
Jonken wrote:
Då är någonting helt klart 'off' -eftersom Classic 57:or ska låta PAFfiga: Dvs; jämna och krämiga.
Man skulle fylla ett forum bara om alla olika anekdoter av PAF-soundet. Detta utan att någon skulle bli allt för mycket visare av läsa igenom hela innehållet. Men det är inte det som vi ska prata om nu. Nämner ändå detta; eftersom problemet som gör diskussionen omöjlig: Är alla de olika ingångsvärdena olika debattörerna baserar sina sak framställningar på. Och precis som här; vet vi helt enkelt för lite i nuläget -för att kunna bilda oss en korrekt bild av KH:s problem här.

Ju magnet svagare -och lägre lindad en mick är = Ju mer transparent i sound är den. Detta innebär; att micken förmedlar VÄLDIGT MYCKET MER av hur instrumentet klingar akustiskt. Dvs: Ju bättre akustiskt klangmässigt instrument man har = Ju bättre låter mickarna.
En PAF-mick är ursprungligen designad för att fungera bättre med tunnare -än tjockare strängar. Alnico II PAF mickens jämna EQ hamnar 'på sitt rätta ställe' så. Oftast är det den akustiska klangen i instrumentet som ger en PAF 'snappet' i anslaget. För tjockare strängar tenderar Alnico V PAFfar-med deras extra grynighet och strängseparation fungera bättre. (Detta förhindrar överslag/mudd i mickens basregister.)

SÅ: För att överhudtaget KUNNA/FIXA prata om just DIG -och DIN PAF-mick; har vi inget annat val än att fråga: -Personnummer, -körkort, -urinprov = -AK klangbild ur ditt instrument? -Vilken strängtjocklek kör du? -Hur orolig är nålen på din stämapparat när du stämmer just denna gitarr? Många har (otroligt nog) otroliga problem att svara dessa enkla frågor. Detta antingen på grund av: -Att de själva inte kan flera av svaren. -Skäms för att de inte kan. Och detta är ju HELT OK + respekt i min bok. MEN: Problemet blir ju ungefär samma; som att gå till doktorn för att man har ont i armen -och peka på foten. Vi techs har ju inge stetoskop hängandes runt nacken; men vi försöker ju ändå hjälpa så gott vi kan.

Avstickare/fuling/Populärare i Staterna; men:
Någon förresten som nån gång testat att gå ut på krogen med ett stetoskop runt nacken -eller utstickande ur kavajfickan..? -Hoppsan; jag verkar visst ta med mig jobbet hem: bla-bla... Fult men: -Sleepover-night-DELUXE... :lol: :wink:

Back to biznizz:
ALLA typer av mickar är beroende av vilken klangbild vi matar dessa med. SAMMA mick låter olika beroende på vilken klangbild den matas med. Det gäller att anpassa dessa saker -för att det skall fungera för: -Ditt anslag, -din spelstil, -din rigg, -din kravbild, etc, etc. Och vill man ha hjälp med detta: Är det viktigt att: Kommunicera på samma språk, lämna 'egot' vid dörren och köra med rena puckar.

I nuläget vet vi följande:
KH har en 335:a med Classic '57 mickar. Vi utgår ifrån att detta är en Gibson?
Skulle jag ha detta instrument på min arbetsbänk; skulle jag själv kunna se/svara på: Alla frågorna jag behöver för att hjälpa:

-AK Klangbild.
-Vilka strängar det sitter på instrumentet.
-Hals båge/relief/set up.
-Skick/anpassning i trängskårorna all-around.
-Exakt hur mickarna är in-justerade.
-Etc, etc...

I princip ALLT utom vad KH puggar in den -i studion + live; samt hur han hellre vill att hans gitarr skall fungera/låta.


/ Jonken


Ah, ber om ursäkt för väldigt sen respons, brukar få mail när någon svarar i min tråd, så blev inte fallet här..

Jag kan dra upp hela kedjan

Gibson Memphis 335 från 2004 tror jag, har ingen koll på pottar eftersom jag inte vill ge mig på det i onödan.
Kabeln är D'addario (samma som Guthrie Trapp) kommer inte ihåg vad dom heter i huvudet..
Pedaler har jag prövat alla möjliga ihop med deluxe reverben som jag klippt bright cap på. Högtalare har jag provat lite olika, just nu sitter det i Celestiocn G12M-70 men har även provat Vintage 30, Jensen C12K, G12T-75 o alla har olika karaktärer men ingen tycker jag riktigt låter som jag vill, men tror det har med nåt annat att göra hehe.

Hemma spelar jag in med en mikrofon av olika slag ifrån en Randall ISO cab som visserligen låter lite boxig i sig, men tycker det funkar bättre för mig än digitala saker, har iofs aldrig provat en Kemper eller Axefx

Live är det ju lite lättare o ratta ljud o det är inte lika kinkigt för man har så nye annat o tänka på när man sjunger samtidigt, men inspelning är nåt helt annat SÅ jag försöker lära mig att få till ett djup men har mycket att lära mig i inspelning.

men tillbaks till 335an, jag tycker den låter bra akustiskt och skön o lira på som fan men endast ok med rent ljud så fort pedaler kopplas på så låter det bra ibland.
Live skär mickarna igenom allt och det är ju bra eftersom jag lirar med hörselskydd så hör man inte allt så tydligt, men i inspelning upplever jag dom odynamiska och middiga på ett fult sätt o dom kräver mycket volym för o låta bra. jag har prövat olika höjder och olika setuper på gitarren men även om jag tycker det låter bra akustiskt så tycker jag inte det låter så kul genom stärk.. Det ska inte vara så mycket meck med mickar för att få det att låta bra tycker jag.. det ska gå o justera lite o sen pang bom ska ljudet finnas där... finns jättemånga som har bra 335 ljud och jag tycker inte att jag är skitdålig på gitarr så det blir lite frustrerande när man vill få till det med det man har.. Jag väntar på en Victory v40 så det blir kul o se om det gör nån skillnad med en starkare med mer headroom.

strömförsörjningen är en truetone cs6 till pedalerna

Mad Professor Supreme, Deep Blue Delay, T-rex Alberta, Hardy Pedals Klon klon, Catalinbread Topanga, T-rex tremster, Barber LTD
ingen som jag direkt går igång på genom deluxen, det bästa ljudet blir om jag drar upp volymen på deluxen till 9 och styr disten med volymratten då låter 57 Classics helt ok, men så kan jag inte lira live vilket blir ett problem, jag vill kunna använda pedaler. jag vet att detta blir en soppa efter som deluxe reversen är en klon, men ganska nyligen genomgången.. så min tanke är att mickarna inte är så roliga, men visst det kan vara nåt annat i kedjan, men vore ju kul o veta vad i isåfall. :)


24 Nov 2022, 17:15
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
salesman wrote:
Finns Tokai mickar från 1984 här om du vill ha .... 1000sek.
Låg output men man kunde prova med dina magneter och få aningen mera klipp.



300k pottar går ej. Jag brukar köpa hest japanska av kvalitet.
500k som jag skrapar upp till ca 650k.


känns som om man borde kolla upp vilka pottar som sitter i :) inte så smidigt


24 Nov 2022, 17:18
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
Jag skulle ju kunna spela in ljudfiler också, o lägga upp på soundcloud på skillnaderna jag har med dom olika sounden


24 Nov 2022, 17:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: 57 classics
Brukar inte kommentera trådar med ljudideal, men tror inte det är mickarna som är felet här.
Eftersom det är bökigt att byta grejer i en 335 så skulle jag börja med att mäta både mickar ock pottar för att utesluta ev fel.
Sen skulle jag försöka prova andra gitarrer i samma stärkare och din 335 i en annan stärk.
Sen är ju frågan när du inte tycker något låter 'bra', så jämfört med vadå?
Det är ju knäckfrågan.
.
Annars testa med andra mickar men det är ju en chansning också, kan dock ha en placebo effekt

_________________



24 Nov 2022, 18:58
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
Mike Leaf wrote:
Brukar inte kommentera trådar med ljudideal, men tror inte det är mickarna som är felet här.
Eftersom det är bökigt att byta grejer i en 335 så skulle jag börja med att mäta både mickar ock pottar för att utesluta ev fel.
Sen skulle jag försöka prova andra gitarrer i samma stärkare och din 335 i en annan stärk.
Sen är ju frågan när du inte tycker något låter 'bra', så jämfört med vadå?
Det är ju knäckfrågan.
.
Annars testa med andra mickar men det är ju en chansning också, kan dock ha en placebo effekt
nä inte lätt o veta ljudidealet, men länkar till hur jag tycker mina 57 Classics låter vilket inte är mitt ljudideal.. funkar ok på rent ljud men inte så kul med overdrive ljud..


24 Nov 2022, 19:20
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
https://www.youtube.com/watch?v=eRi13dsmAtQ

tänk inte så mycket på spelet.. men ungefär så här upplever jag dessa 57 Classics i inspelning.. för mig inte det mest inspirerande ljudet..


länkar till hur jag hellre vill att det ska låta :)

https://www.youtube.com/watch?v=A_Q1vLJcgFY&t=1094s

pedaler funkar o tonen finns där.. inget overkill bara funkar...

har kört gitarren genom andra stärkare och det låter ok Live om man drar på, men i inspelning låter det inte så kul, o jag har jämfört med andra klipp där jag gillar tonen o dom har en simpel sm57.. men eftersom det är lite meckigt o byta mickar på en 335..

ovaxade mickar verkar ge lite mer ton som jag gillar, där man hör nyanser..
typ som detta https://www.youtube.com/watch?v=0_BaqBZIAWk&t=638s

jag kanske är Way off här, men jag vill lösa ett problem för mig, inte skapa otrevlig stämning för att mina kunskaper på humbuckers inte är top notch

Gitarren jag har får jag akustiskt att låta mer åt det jag söker, men mickarna ger mig inte det in i stärk.. jag hör ganska små skillnader vi jämförelser så jag har bra hörsel... men det tekniska i saker vetefan


24 Nov 2022, 19:32
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: 57 classics
Det är lite olika "kompetens" i klippen vilket gör det svårare att jämföra.

Sen, 57 classics är väl inte precis de sämst rankade gibsonmickarna utan kan låta riktigt bra i rätt sammanhang tycker jag. Så inte nödvändigtvis mickarnas fel.

Jag har spelat på en deluxe reverb i många år nu och vet hur såna kan låta, både bra och dåligt. Min tar inte pedaler speciellt bra, så vad jag gjorde i slutänden var i princip alla moddar som ökar gainen och krämar till ljudet.

Jag har även bytt mickar, potar och högtalare till gamla grejor och nu är det frid och fröjd ljudmässigt. Föredrar PAF-liknade mickar, gärna lite hetare i stall och low-wind i hals. Instämmer f.ö. med föregående talare om att testa ett par andra gitarrer i stärkarn innan du går vidare.

Ju mer du rör dig åt vintagehållet dessto mer av det här får du: https://m.youtube.com/watch?v=5A0R4jpuNKk

... men det går fortfarande att dynga på lite:https://m.youtube.com/watch?v=wgSBQDqfANs


24 Nov 2022, 22:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
Imorgon spelar jag in lite klipp med och utan pedaler


24 Nov 2022, 23:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: 57 classics
säger det igen, ett set alnico II pro eller classic59:or då får du ett mindre middigt o klarare ljud. (om du alls ska hålla på med mickarna)

men.. kör du alltid dessa pedaler (T-rex Alberta, Hardy Pedals Klon klon) ? Då ställer ju de till en del de med då de är aningen middiga.
I pedalväg ska du nog pröva några med mer rak frekvenskurva som tex en timmy variant eller Prince of tone, king of tone mm. Boss bluesdriver bd-2 mm

sen undrar jag ju om du egentligen gillar denna stärkare eller borde pröva något annat?


25 Nov 2022, 09:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
jag kanske borde pröva annan stärk, nu blev det kanske lite mye volym från gitarren, men spelkänslan är inte så dynamisk, är ju också van med strata, men försöker verkligen gilla 57 classic

här är länk till 2 ljudfiler med klappruttet lir

https://soundcloud.com/kingshighway/sets/deluxe-reverb-gibson-335-57-classics?si=131241768cad42ce8aaeb87852714e45&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing


25 Nov 2022, 20:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: 57 classics
Du säger att du är van vid strata och jag kan tänka mig att det är en del av ditt problem, humbuckers och en gibson med sin kortare skallängd låter mer middigt. De pedaler som funkar bra till strata/ tele brukar inte lira så bra ihop med gibsons o humbuckers, blir för mycket mellanregister. Pröva andra pedaler först.


25 Nov 2022, 21:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: 57 classics
Jag tycker soundet är bra. Det låter som en kraftfull gitarr.
Sätt dit riktiga pottar på ca 650k.

Du köper hög kvalitets pottar och skrapar kol banan tills de är uppe i 650k.
Jag brukar även göra nailpolishtricket och fixa så när man har pottarna på fullt så bypassas dem helt och hållet


Jag tror det löser "problemet" fungerar inte det så sätt i Throbaks Paf variant.
Du kan även prova sänka mickarna ett halvt skruv varv i gången.
Och justera upp polepieces ett halft varv i gången.

En till sak du kan göra är att byta stallet mot nått dyrare finare.
Sätt grovers och om den har ABR-1 stall bytt till rostfria skruvar.

Men gör en sak i taget. Vissa ggr gör dessa modifieringar inte så mycket var för sig.
Men man kan ändra grundljudet ganska mycket.


Och Peter Green modden tycker jag även du skall fixa. Då kan du justera magnetfältet mellan mickarna.


25 Nov 2022, 21:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: 57 classics
KingsHighway wrote:
jag kanske borde pröva annan stärk, nu blev det kanske lite mye volym från gitarren, men spelkänslan är inte så dynamisk, är ju också van med strata, men försöker verkligen gilla 57 classic

här är länk till 2 ljudfiler med klappruttet lir

https://soundcloud.com/kingshighway/sets/deluxe-reverb-gibson-335-57-classics?si=131241768cad42ce8aaeb87852714e45&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
Jag håller med Salesman här, det låter bra. Och gnöla inte över lirandet inget fel på det heller, tvärtom... :wink:

Samtidigt tror jag mig höra och förstå vad du menar om ljudet. Salesman har några bra poänger här.

Ett par PAF-kloner från Throbak är ett bra val för att ta bort lite "filt" från ljudet. Med lite tur skulle de även kunna funka med gitarrens befintliga potar. Priset på såna mickar kan dock vara en deal breaker för många....

Om du ger dig in på att testa flera saker, gör inte allt på en gång utan lite mer stegvis så kanske du kan hitta en förbättringskedja.

Har out of phase modden på mina gitarrer (och 50`s wiring). Den är väldigt användbar, men är inget för alla.

Sen, efter att ha meckat en del med 335-or och en Riviera får jag säga att det är ett j***a mög (även om man binder trådar/draglinor till allt). Finns folk att anlita som verkligen kan det här, men då kostar det förstås lite.


26 Nov 2022, 00:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
Jag gjorde lite justeringar med att byta tillbaks till gibson stallet, hade faber innan vilket tar bort en del bas från tonen.
Sänkte mickarna och justerade lite mer med tonkontrollerna. Det blev mycket mycket bättre, men inte 100 nöjd än.
Mad professor supreme pedalen ställde jag upp till 12 volt vilket gav mig lite bättre headroom o ihophållen ton.
Ska prova och byta ut ett preamprör, det låter lite spretigt i distortionen o det gillar inte jag.

För dom intresserade i följetången så kommer det mera ljudklipps

En fråga till. Går det att ta reda på pottarnas värde? Är det volymen eller tonkontrollerna som helst ska vara 500ka


26 Nov 2022, 16:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: 57 classics
Ett sätt att mäta potentiometer monterad i gitarr.

https://www.youtube.com/watch?v=6za55Aup0o8&t=8s

Man, kan man lita på en utgivare som monterat pickupramen till stallmicken som i videon?


26 Nov 2022, 16:36
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: 57 classics
Om du bara kör på vibratokanalen kan du dra ur första preampröret V1 = mer gain
Om du disablar tremo via en pull,pot eller bryrare = mer gain


26 Nov 2022, 16:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
arinihsd wrote:
Ett sätt att mäta potentiometer monterad i gitarr.

https://www.youtube.com/watch?v=6za55Aup0o8&t=8s

Man, kan man lita på en utgivare som monterat pickupramen till stallmicken som i videon?


Ja då är det nog 300k pottar, får ett värde på 260 på båda mickarna


26 Nov 2022, 18:32
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
zoork_1 wrote:
Om du bara kör på vibratokanalen kan du dra ur första preampröret V1 = mer gain
Om du disablar tremo via en pull,pot eller bryrare = mer gain

Ja, det brukar jag göra ibland


26 Nov 2022, 18:33
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: 57 classics
zoork_1 wrote:

Har out of phase modden på mina gitarrer (och 50`s wiring). Den är väldigt användbar, men är inget för alla.

Sen, efter att ha meckat en del med 335-or och en Riviera får jag säga att det är ett j***a mög (även om man binder trådar/draglinor till allt). Finns folk att anlita som verkligen kan det här, men då kostar det förstås lite.


Out of phase är verkligen inte för alla som du säger Zoork, en variant är att ha den på en switch i stället för permanent kopplad. Det vill säga, du vänder fas på miken genom att byta plats på signal och jord.
En variant på detta med att koppla mikar som jag sällan ser att någon gjort är att seriekoppla dem, blir ett väldigt trevligt tjockt sololjud av det. Som en soloboost. I mina öron mer användbart än Out of phase.

Dessa två moddarna plus singlecoilsplit brukar kallas Jimmy Page mod, och det är väldigt användbara varianter tycker jag. Har det på min huvudgitarr med två HBmikar. Detta är ingen nyhet, men om man har missat det så kan man läsa här. https://www.premierguitar.com/diy/mod-garage/jimmy-page-wiring Det behövs inte någon fyrledarmik, en tåt kopplad till ledaren mellan de två spolarna fixar det också.
I en 335a är det som många redan sagt lite bökigt att modda, men det är ju görbart ändå. Tålamod... :)

_________________
/Lennart


26 Nov 2022, 23:35
Profile

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
335 - 57 classics - 300k pots - mp supreme - deluxe reverb klon - Celestion g12m-70 - Uad Apollo twin

https://on.soundcloud.com/C6Uk8MEBFHW73Njr5


27 Nov 2022, 00:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: 57 classics
Tycker i sista att det är aningen mindre nasalt..om det är de du stör dig på. Vad tyckte du om att byta till mp pedalen i dina öron? Generellt tycker jag det låter hur bra som helst och även spelandet, dynamiskt o snyggt ( vad kör du för låtar?)
Byta till 500k pottar kommer öppna upp ljudet än mer, byte till humbuckers med lägre output också, eller till humbucker med alnico 3,4 eller 5. Går ju att byta ut magneterna i mickarna du redan har också.
Allt spelar ju roll och jag tänker att alla här mest vill hjälpa att hitta det som ger mest skillnad.
Byta pottar är enkelt o billigt och det vill du oavsett vilka mickar du har så börja med det och ta det därifrån.

Vad tror de andra här om att byta stränghållaren till aluminium? Kan det påverka åt rätt eller fel håll? Eller minimalt?

Glöm inte skriva vilka låtar du körde :)


27 Nov 2022, 03:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: 57 classics
Tackar för orden.

Det sound som jag gillar är olika, men man ska kunna spela löst o gitarren svarar på det genom o hänga med på det, jag är inte supervan med humbuckers, har mest lirat strata
Låtar? Det är mest påhittat såvitt jag vet, den sista var bara 4 ackord som jag försökte få feeling på. Har inte superkoll på greppbrädan men tycker det mest är kul att lära mig mer och att spela in egna ideér hemma. Bandet jag lirar i spelar mer retro blues o rocknroll fast med vårt egna sound i The Hightones. Finns några klipp med 335 på facebooksidan

Guthrie Trapp är inspirerande enligt mitt tycke rent tonmässigt, sen har jag så himla bred musiksmak att det blir jobbigt till slut vad man vill lära sig. Tänkte ta tag i att öva 2023, har inte haft tid pga att man är lagledare för 15 åringar i fotboll.
Det mest frustrerande har varit att man försökt få till gitarrljud i inspelning, mixa och spela in är en stor Hobby för det är så kul.

Supremen funkade mycket bättre för mig i 12 v läget. Det är ju en royal blue på ena sidan o nån variant på twimble på andra. Finns säkert andra pedaler som ger annat sound, men oftast med mad professor pedaler så finns dynamiken kvar, många pedaler anser jag har inte det. Svårt med pedaler

Försöker sätta ihop ett pedalbord med 5-6 pedaler som man sen kan använda i inspelning med olika gitarrer


27 Nov 2022, 09:01
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.