|
Author |
Message |
Polytone
|
 Re: Musikbörsen vintage
Det är få saker som kan uppröra så som höga priser och hur saker och ting värderas. I detta fall vintage gitarrer. Marknaden bestämmer. Precis som med aktier eller konst/antikviteter/frimärken osv. I detta fall (Musikbörsen) så lockar ju vintagegitarrerna besökare till butiken. I värsta fall får butiken stämpeln att vara dyr. Då blir den kanske inte så långvarig. Det återstår att se. Personligen tycker jag de verkar ligga lite i överkant.
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
15 Nov 2023, 16:20 |
|
 |
Goran
|
Vad gäller värdering och koll av äkthet o dyl tror jag att Musikbörsen använder sig av Anders Andersson, han var ju rätt involverad med gamla Musikbörsen. Och han kan sin sak.
|
16 Nov 2023, 08:06 |
|
 |
Vinyljunkie
|
Goran wrote: Vad gäller värdering och koll av äkthet o dyl tror jag att Musikbörsen använder sig av Anders Andersson, han var ju rätt involverad med gamla Musikbörsen. Och han kan sin sak. Kan sin sak som i att ha koll på marknadsvärdet eller aktivt söka efter rika kunder som kan erbjudas mer utav en upplevelse i butiken? 
|
16 Nov 2023, 12:56 |
|
 |
salesman
|
Alltså, jag har sagt detta förr....
Om man älskar gamla vintage gitarrer men spelar på sin Harley-Squire. Och har en bruks bil för 200t och uppåt...
Känns kanske lite som om att man är medberoende av vad andra tycker...
Men vad vet jag.....
|
16 Nov 2023, 17:36 |
|
 |
Wilmer
|
Det här med vintage hype är lite egendomligt, trots allt. Jag diskuterade med en gitarrist som hade varit med och försökt lansera Vigiers gitarrer i Sverige. De är ju osannolikt bra byggda med en kolfibersträng i halsen, som gör att ingen trussrod behövs, de har egna trem-lösningar och allt träarbete är minutiöst utfört. De kostar som nya en slant, men ändå ganska mycket mindre än en begagnad Gibson eller Fender. Det visade sig att folk inte var så intresserade. De som hade pengar köpte hellre en gammal skavd Gibson med mojo, eller vad det nu heter. Samma sak med de japanska Caparison, som var riktigt fina. En kompis försökte få Musikbörsen att sälja den åt honom. Men de förklarade mycket vänligt att folk som hade så mycket pengar var ofta höga tjänstemän på Volvo, och de var inte intresserade av metal-yxor. En vintage Gibson kunde de däremot ge vad som helst för, oavsett skadeläge, som det heter. Inte nåt som bekymrar mig, men intressant som socialt fenomen.
|
17 Nov 2023, 12:19 |
|
 |
4trax
|
Wilmer wrote: Det här med vintage hype är lite egendomligt, trots allt. Jag diskuterade med en gitarrist som hade varit med och försökt lansera Vigiers gitarrer i Sverige. De är ju osannolikt bra byggda med en kolfibersträng i halsen, som gör att ingen trussrod behövs, de har egna trem-lösningar och allt träarbete är minutiöst utfört. De kostar som nya en slant, men ändå ganska mycket mindre än en begagnad Gibson eller Fender. Det visade sig att folk inte var så intresserade. De som hade pengar köpte hellre en gammal skavd Gibson med mojo, eller vad det nu heter. Samma sak med de japanska Caparison, som var riktigt fina. En kompis försökte få Musikbörsen att sälja den åt honom. Men de förklarade mycket vänligt att folk som hade så mycket pengar var ofta höga tjänstemän på Volvo, och de var inte intresserade av metal-yxor. En vintage Gibson kunde de däremot ge vad som helst för, oavsett skadeläge, som det heter. Inte nåt som bekymrar mig, men intressant som socialt fenomen. Är det så egendomligt? Svårt om inte omöjligt att slå sig in i gitarrmarknaden. Marknadsföringsbudgeten måste vara massiv för att lyckas där fender och gibson typ har monopol på marknaden eller blir det polypol när det är 2 märken?  Finns såklart fler märken men svårt, vi gitarrister är för konservativa.
|
17 Nov 2023, 16:25 |
|
 |
Mike Leaf
|
Wilmer wrote: Det här med vintage hype är lite egendomligt, trots allt. Jag diskuterade med en gitarrist som hade varit med och försökt lansera Vigiers gitarrer i Sverige. De är ju osannolikt bra byggda med en kolfibersträng i halsen, som gör att ingen trussrod behövs, de har egna trem-lösningar och allt träarbete är minutiöst utfört. De kostar som nya en slant, men ändå ganska mycket mindre än en begagnad Gibson eller Fender. Det visade sig att folk inte var så intresserade. De som hade pengar köpte hellre en gammal skavd Gibson med mojo, eller vad det nu heter. Samma sak med de japanska Caparison, som var riktigt fina. En kompis försökte få Musikbörsen att sälja den åt honom. Men de förklarade mycket vänligt att folk som hade så mycket pengar var ofta höga tjänstemän på Volvo, och de var inte intresserade av metal-yxor. En vintage Gibson kunde de däremot ge vad som helst för, oavsett skadeläge, som det heter. Inte nåt som bekymrar mig, men intressant som socialt fenomen. Inte alls konstigt. Gibson är 130 år gammalt som instrumenttillverkare, och det mesta av all populärmusik som slagit stort från 50-talet till nu är inspelat på dessa instrument, även Fender har ju satt stora spår i musikhistorien. Så inte ett dugg märkligt att man suktar efter ett sånt instrument i högre prisklasser och struntar i kolfibersträngen. Det finns köpare till exklusiva mindre kända gitarrer också såklart, men klart färre och svårare att sälja.
17 Nov 2023, 16:29 |
|
 |
Wilmer
|
Hade tänkt svara lite humoristiskt men det går inte posta av nån anledning. Men ha det kul.
|
17 Nov 2023, 20:00 |
|
 |
salesman
|
Jo, jag kollade på en Vigier med kolifber stång. Ojusterbart och reliefen var hög som fan.
Och dessutm hade den lilla pojkiloijken betalat mycket för den under studietiden. Och han kan spela.
Bra Idee men gör det bättre.
Marinos frank brukade trolla med kolfiberstavar även. Har har berättad en halv del om sina experiment.
|
18 Nov 2023, 21:09 |
|
 |
Vinyljunkie
|
Mike Leaf wrote: Wilmer wrote: Det här med vintage hype är lite egendomligt, trots allt. Jag diskuterade med en gitarrist som hade varit med och försökt lansera Vigiers gitarrer i Sverige. De är ju osannolikt bra byggda med en kolfibersträng i halsen, som gör att ingen trussrod behövs, de har egna trem-lösningar och allt träarbete är minutiöst utfört. De kostar som nya en slant, men ändå ganska mycket mindre än en begagnad Gibson eller Fender. Det visade sig att folk inte var så intresserade. De som hade pengar köpte hellre en gammal skavd Gibson med mojo, eller vad det nu heter. Samma sak med de japanska Caparison, som var riktigt fina. En kompis försökte få Musikbörsen att sälja den åt honom. Men de förklarade mycket vänligt att folk som hade så mycket pengar var ofta höga tjänstemän på Volvo, och de var inte intresserade av metal-yxor. En vintage Gibson kunde de däremot ge vad som helst för, oavsett skadeläge, som det heter. Inte nåt som bekymrar mig, men intressant som socialt fenomen. Inte alls konstigt. Gibson är 130 år gammalt som instrumenttillverkare, och det mesta av all populärmusik som slagit stort från 50-talet till nu är inspelat på dessa instrument, även Fender har ju satt stora spår i musikhistorien. Så inte ett dugg märkligt att man suktar efter ett sånt instrument i högre prisklasser och struntar i kolfibersträngen. Det finns köpare till exklusiva mindre kända gitarrer också såklart, men klart färre och svårare att sälja. Så är det definitivt. Jag sålde en Guild S-300D för inte så länge sen, viserligen "70-tals-vintage" men ett svinbra instrument. Minns inte exakt vad jag fick men en motsvarande Gibson har ett värde på säkert 4-5 grr pengarna. Det är aldrig ekonomiskt lönsamt att köpa Gibson, oavsett om det är nytt, begagnat eller vintage. Man betalar alltid vansinniga pengar extra för firmamärket..
|
20 Nov 2023, 14:34 |
|
 |
Polytone
|
Vinyljunkie wrote: Så är det definitivt. Jag sålde en Guild S-300D för inte så länge sen, viserligen "70-tals-vintage" men ett svinbra instrument. Minns inte exakt vad jag fick men en motsvarande Gibson har ett värde på säkert 4-5 grr pengarna.
Det är aldrig ekonomiskt lönsamt att köpa Gibson, oavsett om det är nytt, begagnat eller vintage. Man betalar alltid vansinniga pengar extra för firmamärket..
Det är ekonomiskt lönsamt att köpa om man sedan säljer dyrare. Vilket man ofta kan när man köper Gibson.
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
20 Nov 2023, 20:04 |
|
 |
Vinyljunkie
|
Polytone wrote: Vinyljunkie wrote: Så är det definitivt. Jag sålde en Guild S-300D för inte så länge sen, viserligen "70-tals-vintage" men ett svinbra instrument. Minns inte exakt vad jag fick men en motsvarande Gibson har ett värde på säkert 4-5 grr pengarna.
Det är aldrig ekonomiskt lönsamt att köpa Gibson, oavsett om det är nytt, begagnat eller vintage. Man betalar alltid vansinniga pengar extra för firmamärket..
Det är ekonomiskt lönsamt att köpa om man sedan säljer dyrare. Vilket man ofta kan när man köper Gibson. Så Gibson är ungefär som aktier? Det har inget med musik att göra det heller.
|
21 Nov 2023, 12:36 |
|
 |
Polytone
|
Vinyljunkie wrote: Så Gibson är ungefär som aktier? Det har inget med musik att göra det heller.
Nice try 
George Harrison
|
21 Nov 2023, 13:49 |
|
 |
4trax
|
Polytone wrote: Vinyljunkie wrote: Så är det definitivt. Jag sålde en Guild S-300D för inte så länge sen, viserligen "70-tals-vintage" men ett svinbra instrument. Minns inte exakt vad jag fick men en motsvarande Gibson har ett värde på säkert 4-5 grr pengarna.
Det är ekonomiskt lönsamt att köpa om man sedan säljer dyrare. Vilket man ofta kan när man köper Gibson. Allt går ju i cykler så snart kommer 80tals racer-gitarrerna tillbaka och då vill ingen ha Gibson. Roliga 80’s annonser.. https://www.premierguitar.com/gear/gear-galleries/80s-guitar-ads
|
21 Nov 2023, 20:54 |
|
 |
Vinyljunkie
|
4trax wrote: Allt går ju i cykler så snart kommer 80tals racer-gitarrerna tillbaka och då vill ingen ha Gibson. Det var lääääänge sen 80-talsgitarrer drog iväg i pris.
|
22 Nov 2023, 15:08 |
|
 |
Mike Leaf
|
Vinyljunkie wrote: Det är aldrig ekonomiskt lönsamt att köpa Gibson, oavsett om det är nytt, begagnat eller vintage. Man betalar alltid vansinniga pengar extra för firmamärket.. Ja det har Du kanske nån poäng med vid köp, men andrahandsvärdet är väldigt bra till skillnad från mycket annat. Om jag skulle ägna mig 100% på att köpa och sälja Gibsongitarrer på nätet skulle jag garanterat gå plus på det.
25 Nov 2023, 12:59 |
|
 |
Vinyljunkie
|
Mike Leaf wrote: Vinyljunkie wrote: Det är aldrig ekonomiskt lönsamt att köpa Gibson, oavsett om det är nytt, begagnat eller vintage. Man betalar alltid vansinniga pengar extra för firmamärket.. Ja det har Du kanske nån poäng med vid köp, men andrahandsvärdet är väldigt bra till skillnad från mycket annat. Om jag skulle ägna mig 100% på att köpa och sälja Gibsongitarrer på nätet skulle jag garanterat gå plus på det. Du hade haft en poäng.... om det var en bil vi pratade om. 
|
25 Nov 2023, 13:16 |
|
|