| Author |
Message |
|
Custom Sam
|
 Denmark Street, var ska man kolla?
Ska till London om ett par veckor, mååånga år sedan senast. Då var det Denmark Street som gällde om man ville klämma på guror, är det så fortfarande? Vilka handlare?
Tänker att det kanske finns någon Kahlerbestyckad sak att testa, eller Vega trem... Köpa misstänker jag inte är någon idé, med tullar mm.
Tips emottages tacksamt!
_________________ /Lennart
|
| 02 Nov 2024, 22:53 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2031 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
 Re: Denmark Street, var ska man kolla?
Custom Sam wrote: Ska till London om ett par veckor, mååånga år sedan senast. Då var det Denmark Street som gällde om man ville klämma på guror, är det så fortfarande? Vilka handlare?
Tänker att det kanske finns någon Kahlerbestyckad sak att testa, eller Vega trem... Köpa misstänker jag inte är någon idé, med tullar mm.
Tips emottages tacksamt! Gibson har ett "Garage"...likt det i Nashville! https://www.gibson.com/en-US/garage-london
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 02 Nov 2024, 23:06 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Åh, tack för tipset! Ser ju klart spännande ut!
|
| 03 Nov 2024, 23:35 |
|
 |
|
zoork_1
|
Jag skulle nog kollat in Wunjo Guitars respektive Hank's Guitar Shop. Saker ändrar sig dock över tid, så lite spontant flanerande är nog inte fel. Ha det kul... 
|
| 04 Nov 2024, 06:10 |
|
 |
|
lpstd
|
Har bara varit på Denmark Street en gång för ett antal år sen, och jag fick sån feeling att jag nästan la ett alldeles för stort antal tusenlappar på en fult halslagad gammal SG från 60-talet som såg ut som om den blivit överkörd av en traktor. Besinnade mig som tur var.
|
| 04 Nov 2024, 10:13 |
|
 |
|
Custom Sam
|
lpstd wrote: Har bara varit på Denmark Street en gång för ett antal år sen, och jag fick sån feeling att jag nästan la ett alldeles för stort antal tusenlappar på en fult halslagad gammal SG från 60-talet som såg ut som om den blivit överkörd av en traktor. Besinnade mig som tur var. Oops, låter farligt! Ska ha detta i åtanke... zoork_1 wrote: Jag skulle nog kollat in Wunjo Guitars respektive Hank's Guitar Shop. Saker ändrar sig dock över tid, så lite spontant flanerande är nog inte fel. Ha det kul...  Tack för tipsen! Ja, tre konserter och en fotbollsmatch på fyra dagar ska nog vara tillräckligt. Konserterna är lite det vi hittade den helgen, inget "stort" namn.
|
| 04 Nov 2024, 17:45 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Jag var i London året innan pandemin och det var helt värdelöst på alla tänkbara sätt. Så långt i från "swinging London" eller det London jag minns på 80-talet det går att komma. Om man vill på museum och titta på historiska byggnader så visst men det är bättre utbud av modern kultur i min hemstad Göteborg! Detta gäller i princip utbud av gitarrer också.
|
| 07 Nov 2024, 12:48 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
zoork_1 wrote: Jag skulle nog kollat in Wunjo Guitars respektive Hank's Guitar Shop. Saker ändrar sig dock över tid, så lite spontant flanerande är nog inte fel. Ha det kul...  Mycket på Denmark street (och hela UK för den delen) har ett dåligt rykte i vintagekretsar pga alla fake och bedrägerier som uppdagats. Hanks Guitar shop var inte den relaterad till Music Ground där ägarna åkte i finkan till slut.... Eller är det nya ägare...
| 07 Nov 2024, 16:09 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Mike Leaf wrote: Mycket på Denmark street (och hela UK för den delen) har ett dåligt rykte i vintagekretsar pga alla fake och bedrägerier som uppdagats. Hanks Guitar shop var inte den relaterad till Music Ground där ägarna åkte i finkan till slut.... Eller är det nya ägare... Tack för info! Det blir nog inga köp, jag tror att det dels är svårt att bedöma som du säger äktheten etc, krångel att få hem gitarren inkl moms och ev. tull. Sedan är jag inte riktigt en sån som går igång på vintagegrejor bara för att de är gamla så att säga. Det måste vara ett bra instrument till att börja med. Misstänker att med kronkursen så är det inte läge för fynd i affärer i alla fall. Men, det kan vara kul att se och testa en del när jag ändå är där. 
|
| 07 Nov 2024, 22:54 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Vinyljunkie wrote: Jag var i London året innan pandemin och det var helt värdelöst på alla tänkbara sätt. Så långt i från "swinging London" eller det London jag minns på 80-talet det går att komma. Om man vill på museum och titta på historiska byggnader så visst men det är bättre utbud av modern kultur i min hemstad Göteborg! Detta gäller i princip utbud av gitarrer också. Hm, ja, det är mycket möjligt du har rätt. Och jag har en knapp timme till Gbg så i så fall äker vi ju över ån efter vatten.... Jag tror det blir kul! 
|
| 07 Nov 2024, 22:58 |
|
 |
|
slartybartfast
|
Jag var där för herrans massa år sedan (kanske 7-8 sådär) och stövlade in på No.Tom med barnvagn och son och svarade ärligt att jag inte skulle köpa något utan bara uppfyllde en barndomsdröm genom att vara på den gatan. -Spelar du inte längre? frågade den långhåriga expediten. -Jag har inte spelat på riktigt på sex år. svarade jag ärligt. -Då är det här en bra gitarr att börja med! sade långhåret och satte en Gibson Sheryl Crow i händerna på mig.
Jag gick därifrån lycklig efter dessutom att ha testat några 70-tals Martin och annat. Blev bara en t-shirt och några plektrum men det kan ha varit den trevligaste affär jag varit inne på i mitt liv. Alla kategorier.
|
| 08 Nov 2024, 12:12 |
|
 |
|
zoork_1
|
Jag tycker "kolla" låter kul och klokt.... Att köpa, särskilt vintage, är en historia för sig. Priserna på såväl instrument som delar uppmuntrar tyvärr till förfalskning, fusk och mygel.
|
| 08 Nov 2024, 15:29 |
|
 |
|
Custom Sam
|
slartybartfast wrote: Jag var där för herrans massa år sedan (kanske 7-8 sådär) och stövlade in på No.Tom med barnvagn och son och svarade ärligt att jag inte skulle köpa något utan bara uppfyllde en barndomsdröm genom att vara på den gatan. -Spelar du inte längre? frågade den långhåriga expediten. -Jag har inte spelat på riktigt på sex år. svarade jag ärligt. -Då är det här en bra gitarr att börja med! sade långhåret och satte en Gibson Sheryl Crow i händerna på mig.
Jag gick därifrån lycklig efter dessutom att ha testat några 70-tals Martin och annat. Blev bara en t-shirt och några plektrum men det kan ha varit den trevligaste affär jag varit inne på i mitt liv. Alla kategorier. Kul historia! Ja, jag misstänker att butikspersonalen är vana vid att sortera potentiella kunder som kommer in genom dörren, ibland alltför fort enligt min erfarenhet. Men det är en annan historia... T-shirt, det kan nog bli den nivån. Tänker se om det finns någon Brian May Red Special att prova, lite nyfiken på den. Massa ljudmöjligheter. zoork_1 wrote: Jag tycker "kolla" låter kul och klokt.... Att köpa, särskilt vintage, är en historia för sig. Priserna på såväl instrument som delar uppmuntrar tyvärr till förfalskning, fusk och mygel. Ja, det känns som allmänt krångligt att köpa nästan vad som helst, tull och moms m.m. Och någon vintageexpert är jag inte...
|
| 09 Nov 2024, 18:48 |
|
 |
|
lpstd
|
Kostade på mig ett axelband i läder i en av butikerna när jag var där. Har funkat bra och jag använder det än idag.
|
| 11 Nov 2024, 13:47 |
|
|